Lagu Cinta Melayu Kontemporari Pilihan Omg Hackers


Industri muzik Malaysia seringkali menerima kritikan keras. Mana tidaknya, berbeza dengan negara jiran, industri muzik Malaysia semakin malap. Kita yang dahulunya boleh dikatakan lebih awal dulu maju ke hadapan di peringkat global, sudah semakin ketinggalan. Industri muzik kita sudah tiada keaslian, tiada jiwa, dan hanya sekadar meniru dan menyalin dari orang lain.
Namun begitu, banyak juga artis dan kumpulan yang bagus terutama sekali daripada scene indie yang meningkat popular sekitar tahun 2008. Lain daripada genre rock leleh dan pop jiwang, berikut adalah lagu cinta kontemporari pilihan saya.
1. Chinta – monoloQue monoloQue dahulunya adalah anggota kumpulan Butterfingers tetapi telah aktif bergerak secara bersendirian lebih 12 tahun lalu. Chinta menceritakan tentang seorang yang cuba lari daripada perasan cinta kerana luka lama. Namun akhirnya terpaut juga dengan cinta sejati. Karya monoloQue agak unik kerana setiap lagunya ada banyak versi dari segi susunan runut bunyi dan irama. Lagu Chinta juga ada banyak versi.
Dengar:

2. Tiada Kata Secantik Bahasa – monoloQue Tiada kata secantik bahasa untuk menggambarkan lagu ini. Ia adalah naskhah gubahan moden daripada karya asal arwah Tan Sri P.Ramlee. Antara cover kegemaran saya.
Dengar:

3. Kanda Adinda – monoloQue & Atilia Lagu tema filem 8 bulan. Lagu ini ada jiwa seni lagu tradisional kerana penyanyi lelaki dan wanita saling bersahut-sahutan seperti sedang berseloka. Lagu ini menceritakan asam garam kehidupan berumahtangga. Dulunya ada versi bersama Aisyah Aziz, tapi saya dah tak jumpa di YouTube. Saya rasa versi Aisyah Aziz lebih gemersik dan menggoda untuk didengari.
Dengar:

4. Jelita – Kyoto Protokol Lagu yang berasal daripada pertandingan Versus di TV9, Kyoto Protokol lari daripada genre biasa dengan menggubah lagu berbahasa Melayu. Pertama kali lagu ini diperkenalkan di kaca TV, saya sangat teruja kerana Kyoto Protokol menampilkan Liyana Fizi! Lirik yang sangat santai dengan irama yang unik Kyoto Protokol. Lagu Jelita menceritakan tentang kedua-dua pihak dalam bercinta yang saling menyokong antara satu sama lain. Ada juga versi bahasa inggeris tapi sudah tentulah versi bahasa Melayu lebih mantap!
Dengar:

5. Gadis Semasa – Yuna Siapa tak kenal Yuna. Antara penggerak industri muzik indie dan pemecah stereotaip penyanyi wanita suatu ketika dulu. Vokal yang unik, Yuna seolah-olah berada dalam genrenya tersendiri. Lagu Gadis Semasa menceritakan tentang gadis yang sudah bosan dengan pasangannya yang ego dan narsisistik lalu akhirnya mengambil keputusan untuk meninggalkannya. Gadis Semasa seolah-olah surat cinta terakhir kepada sang jejaka. Gosip liar lagu ini dahulu, dikatakan Yuna menujukan lagu ini kepada bekas kekasihnya. Namun dinafikan sendiri oleh Yuna. Jadi kita tinggalkan saja gosip itu.
Dengar:

6. KL Kita – Yuna menampilkan Qi Razali Lagu tema Kolumpo The Movie. Bukan lagu cinta sepenuhnya. Tapi lagu yang sedap didengar dikala sedang kusut dalam kekalutan kota raya dan perhubungan. Liriknya ada maksud tersendiri dan pemahaman setiap pendengar pasti berbeza.
Dengar:

7. Angin Kencang – Noh Salleh Angin kencang ada sedikit ‘vibe’ negara matahari terbit. Naskhah eksperimen daripada Noh Salleh setelah cuba berkarya secara solo. Lagu menceritakan tentang perasaan rindu seorang kekasih yang berada di kejauhan daripada kekasihnya.
Dengar:

8. Bunga di Telinga – Noh Salleh Antara lagu Noh kegemaran saya. Lagu yang cukup santai dengan lirik yang puitis. Istimewanya lagu ini bagi saya kerana iramanya yang digabungkan dengan elemen orkestra dengan alat-alat muzik seperti biola dan saksofon. Tapi saya lebih sukakan versi akustik.
Dengar:



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/lagu-cinta-melayu-kontemporari-pilihan-omg-hackers/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Lagu Melayu Baru Bulan Mac 2023

Senarai Lagu Melayu Baru Bulan Mac 2023

papar berkaitan - pada 6/3/2023 - jumlah : 192 hits
Senarai Lagu Melayu Baru Bulan Mac 2023 Seperti biasa sebelum aku kongsikan senarai lagu melayu baru yang di released pada bulan Mac 2023 kita akan recap sedikit tentang lagu melayu yang best pada bulan sebelumnya Februari 2023 Ada beberapa...
Nasib Ekonomi Melayu Era Kerajaan Anwar Zahid

Nasib Ekonomi Melayu Era Kerajaan Anwar Zahid

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 165 hits
harakahdaily netMarch 3 2023KETIKA era PERIKATAN NASIONAL pada 2022 kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM77 3 bilion subsidi untuk rakyat kembali hidup selepas era pandemik dan kesan ekonomi global Namun Kerajaan Anwar Zahid hanya memper...
Sikap Suka Melabel Oleh Pas Tak Untungkan Melayu Kata Azan

Sikap Suka Melabel Oleh Pas Tak Untungkan Melayu Kata Azan

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 109 hits
Haspaizi ZainBekas pengerusi PKR Terengganu Azan Ismail berpandangan tindakan pemimpin PAS melabelkan pemimpin PH dengan pelbagai gelaran termasuk dengan perumpamaan haiwan sebagai tidak memberi manfaat kepada negara Azan berkata ia juga je...
Langkah Terbaik Raja Raja Melayu Melarang Tempat Ibadat Mainkan Isu Politik

Langkah Terbaik Raja Raja Melayu Melarang Tempat Ibadat Mainkan Isu Politik

papar berkaitan - pada 5/3/2023 - jumlah : 289 hits
NORMAN RADZUANTidak benarkan ahli politik berceramah di Masjid Surau RAJA2 MELAYU BERTINDAK BETUL DEMI KEHARMONIAN Kenyataan beberapa Raja2 Melayu melarang ahli politik berucap berceramah atau memberi kuliah di Masjid dan Surau2 adalah sgt ...
Dr Mahathir Listen Up Melayu Is In Their Pathetic State Because Of The Likes Of You Period

Dr Mahathir Listen Up Melayu Is In Their Pathetic State Because Of The Likes Of You Period

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 93 hits
The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT By Syed Akbar Ali
Awie Amuk Nak Bagi Penampar Kat Pelakon Melayu Mentega Terbang

Awie Amuk Nak Bagi Penampar Kat Pelakon Melayu Mentega Terbang

papar berkaitan - pada 5/3/2023 - jumlah : 274 hits
Tidka dapat dinafikan ramai yang tidak berpuas hati terhadap filem kontroversi Mentega Terbang yang didakwa berunsurkan menghina meremeh merendah rendahkan memperleceh menodai dan mempersendakan agama Islam Termasuklah penyanyi rock tanah a...
Dulu Masa Baru Perkenal Walaung Meraung Kata Nak Tindas Peniaga Melayu Sekarang Apa Maciam

Dulu Masa Baru Perkenal Walaung Meraung Kata Nak Tindas Peniaga Melayu Sekarang Apa Maciam

papar berkaitan - pada 2/3/2023 - jumlah : 182 hits
Ingat lagi masa Menu Rahmah baru diperkenalkan ada walaun main isu perkauman Katanya Kerajaan cuma nak tekan peniaga Melayu Restoran makan segera tak kena paksa pula Padahal Menu Rahmah bukan paksaan Terpulang kepada peniaga Tak timbul pun ...
Negara Akan Dikuasai Bukan Islam Jika Melayu Tiada Kesedaran Politik

Negara Akan Dikuasai Bukan Islam Jika Melayu Tiada Kesedaran Politik

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 110 hits
malaysiakini comPresiden PAS Abdul Hadi Awang mengingatkan bahawa negara ini akan dikuasai oleh golongan bukan Islam sekiranya kaum Melayu tidak mempunyai kesedaran politik Bercakap pada program Dialog Ulama Negarawan bertajuk Mendepani Cab...
Hati Hati Dengan Pergunakan Tanjak Dan Baju Melayu Untuk Nak Bodokan Melayu

Hati Hati Dengan Pergunakan Tanjak Dan Baju Melayu Untuk Nak Bodokan Melayu

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 119 hits
RAJA SHAHRIMGambar orang cina pakai songkok dijaja semula dengan caption untuk ingatkan orang Melayu agar berhati hati oleh pemimpin PAS YA BETUL BERHATI HATI DENGAN ORANG CINA PAKAI TANJAK SEMASA BERKEMPEN UNTUK DAPAT UNDI MELAYU
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024

168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester