Lafaz Doa Istikharah Selepas Solat Sunat Istikharah


Kehidupan pasti tidak lari dengan ujian atau pilihan-pilihan yang membebankan. Oleh itu, kita dituntut solat dan baca doa istikharah untuk menghilangkan keraguan apakah pilihan kita tepat dan terbaik untuk kita atau sebaliknya.
Solat istikharah bukanlah melibatkan pada urusan jodoh sahaja tapi melibatkan segala urusan yang mana kita susah ingin membuat pilihan. Apabila kita berhadapan pilihan tersebut sudah tentu kita memerlukan pertolongan dari Allah SWT supaya setiap pilihan kita adalah satu keputusan pertolongan Allah SWT. Ikuti telegram “Sistem Guru Online“.
Solat Sunat Istikharah Sudah semestinya ramai dikalangan kita pasti akan selalu berhadapan pada situasi dilema untuk memilih atau membuat keputusan walaupun sudah ramai kita minta pendapat orang lain. Rasa takut, risau, sangsi dan memikir yang mana patut kita dan lalu menjadi yang terbaik untuk kita.
Berdasarkan pandangan mufti wilayah perseketuan, kita tidak boleh meremehkan dan memperkecilkan perkara kecil jika susah buat pilihan dan digalakkan juga untuk lakukan solat istikharah walaupun hal kecil.
Doa Istikharah Pengenalan Solat Sunat Istikharah Asal bagi perkataan istikharah ialah daripada perkataan خير yang membawa makna kebaikan. Penambahan huruf Alif,Sin dan Ta’ menambah lagi maknanya. استخار  membawa makna memohon pilihan. Inilah yang dinyatakan oleh Ibnu Munzir di dalam Lisan al-Arab.
Dalil Solat Sunat Istikharah Berkenaan dengan solat istikharah, ia adalah di antara sunnah yang diajarkan oleh Nabi saw. Ini berdasarkan satu riwayat daripada Jabir Bin Abdullah :
Doa Istikharah Riwayat al-Tirmizi (480),Ibnu Majah (1383).Imam al-Tirmizi menyatakan bahawa hadis ini bertaraf hasan sohih ghorib
Sheikh Abdurrahman al-Mubarakfuri menyatakan yang dimaksudkan dengan istikharah di dalam hadis ini ialah solat istikharah. Kata beliau lagi bahawa hadis ini menjadi dalil bahawa tidak harus bagi seseorang memperkecilkan apa-apa perkara walaupun ianya nampak remeh.Lalu dia meninggalkan istikharah. Berkemungkinan, perkara yang diremehkannya itu nanti pada masa akan datang menjadi mudarat baginya.
Rujuk Tuhfah al-Ahwazi Syarah Jami’ al-Tirmizi (2/482) Sumber MUFTIWP.
Hukum Solat Istikharah Doa Istikharah Untuk pengetahuan sahabat semua hukum bagi solat sunat istikharah adalah sunat. Solat sunat ini dituntu selalu dibuat jika kita dalam permasalahan memilih sesuatu pilihan dalam semua perkara.
Cara Solat Istikharah & Doa Istikharah Kita sudah mengetahui asas solat sunat istikharah, dalil mengalakkan solat tersebut jika dalam dilema dan mengetahui hukum solat ini. Di samping itu, kami kongsikan cara atau tatacara solat yang sebenarnya.
Cara Melakukakn Solat Istikharah Doa Istikharah cara melakukan solat ini tersangatkah mudah untuk semua orang iaitu:
1. Membaca niat solat istikharah
Niat shalat istikharah dibaca sebelum takbir secara lisan serta dilafazkan dalam hati saat mengucapkan takbiratul ihram. Bacaan niatnya yaitu sebagai berikut.
أصلى سنة الإستخارة ركعتين لله تعالى
Bacaan latin: Ushollii sunnatal istikharati rak’ataini mustaqbilal qiblati adaa-an lillaahi ta’aala.
Artinya: “Saya niat sholat istikharah dua rakaat menghadap kiblat karena Allah ta’ala.”
2. Takbiratul ihram
3. Membaca surat-surat yang dibaca dalam surat istikharah
Para ulama menganjurkan saat melakukan sholat istikharah, hendaknya kita membaca surat Al-Fatihah, Al-kafirun dan Al-Ikhlas dengan beberapa ketentuan. Pada rakaat pertama membaca Al-Fatihah dan Al-Kafirun.
Lalu, di rakaat kedua membaca surat Al-Fatihah dan Al-Ikhlas. Bacaan setelah surat Al-Fatihah sebetulnya tidak harus, yang wajib yaitu membaca surat Al-Fatihahnya.
4. Rukuk
5. I’tidal
6. Sujud pertama
7. Duduk di antara dua sujud
8. Sujud kedua
9. Berdiri lagi untuk rakaat kedua yang dikerjakan sama seperti rakaat pertama
10. Tahiyat akhir
11. Salam
Doa Istikharah Menurut Hadis Nabi SAW Setelah anda selesai solat maka anda dituntut untuk berdoa sebagaimana doa yang telah diajarkan dari Nabi Muhammad saw atau doa-doa yang berkaitan dengan hajat anda sesuai dengan doa dibawah :
Doa Istikharah Bacaan dalam rumi : Allahumma inni astakhii-ruka bi ‘ilmika, wa astaq-diruka bi qud-ratika, wa as-aluka min fadh-likal adziim, fa in-naka taq-diru wa laa aq-diru, wa ta’lamu wa laa a’lamu, wa anta ‘allaamul ghuyub.
Allahumma in kunta ta’lamu anna hadzal amra** khairan lii fii diinii wa ma’aasyi wa ‘aqibati amrii faq-dur-hu lii, wa yas-sirhu lii, tsumma baarik lii fiihi.
Wa in kunta ta’lamu anna hadzal amra** syarrun lii fii diinii wa ma’aasyi wa ‘aqibati amrii, fash-rifhu ‘annii was-rifnii ‘anhu, waqdur lial khaira haitsu kaana tsumma ardhi-nii bih.
Admin ingatkan waktu mustajab solat sunat istikharah adalah pada waktu malam(qiamulai) atau dipanggil satu pertiga malam. Sudah tentu setiap takdir dan pilihan kita pilih itulah yang terbaik untuk kita. Hanya perlu kita sahaja yakin dan ikhlas menerimanya dan menjalaninya. Semoga bermanfaat!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/11/doa-istikharah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Selepas Solat Hajat Panduan Menunaikan Solat Sunat Hajat

Doa Selepas Solat Hajat Panduan Menunaikan Solat Sunat Hajat

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 73 hits
Solat hajat adalah merupakan solat sunat yang dikerjakan apabila kita berhajat sesuatu daripada Allah sama ada inginkan kebaikan mahupun untuk menolak keburukan Selain itu Imam al Syatibi mentakrifkan hajat sebagai sesuatu yang amat diperlu...
Doa Selepas Azan Serta 7 Perkara Sunat

Doa Selepas Azan Serta 7 Perkara Sunat

papar berkaitan - pada 26/11/2023 - jumlah : 164 hits
Membaca doa selepas azan merupakan satu amalan yang dianjurkan oleh nabi Muhammad sallallahu Alaihi Wasallam ia juga merupakan amalan sunat yang biasa akan dilakukan oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam setelah selesainya azan berkuma...
Bacaan Doa Selepas Solat Dalam Rumi Dan Maksudnya

Bacaan Doa Selepas Solat Dalam Rumi Dan Maksudnya

papar berkaitan - pada 10/11/2023 - jumlah : 88 hits
Bacaan Doa Selepas Solat dalam RumiBismillahirrohmanirrohim alhamdulillahirobbil alamin wassolatu wassalaamu alaa sayyidina muhammadin ashrofil mursalin wa alaa aalihi wasohbihi ajma in Allahumma ahyina bil iimaan wa amitna bil iimaan wa ad...
Solat Sunat Sebelum Subuh Cara Menunaikan Ganjarannya

Solat Sunat Sebelum Subuh Cara Menunaikan Ganjarannya

papar berkaitan - pada 27/11/2023 - jumlah : 219 hits
Solat Sunat Sebelum Subuh Cara Menunaikan Ganjarannya Ramai yang terlepas pandang mengenai ganjaran solat sunat sebelum subuh dan tidak melakukannya walhal ganjarannya sangat besar Ini adalah berdasarkan sebuah hadis Daripada Aisyah RA baha...
Solat Taubat Niat Cara Menunaikannya Doa Mudah Saja

Solat Taubat Niat Cara Menunaikannya Doa Mudah Saja

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 327 hits
Solat Taubat Niat Cara Menunaikannya Doa Mudah saja Sebagai manusia kita tidak lari daripada melakukan kesalahan dan dosa Dalam Islam kita digalakkan untuk menunaikan solat Taubat sebagai tanda menyesali kekhilafan yang dilakukan dan memoho...
5 Jenis Solat Sunat Yang Wajib Korang Tahu

5 Jenis Solat Sunat Yang Wajib Korang Tahu

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 197 hits
Solat adalah perkara WAJIB ke atas setiap umat Islam yang berakal dan baligh Betapa pentingnya ibadah solat lima waktu sehari semalam ini ia merupakan rukun Islam ke kedua selepas mengucap dua kalimah syahadah Perkara pertama akan ditanya d...
Selepas Zuraida Mohon Maaf Kerana Memfitnah Ini Jawapan Balas Saifuddin

Selepas Zuraida Mohon Maaf Kerana Memfitnah Ini Jawapan Balas Saifuddin

papar berkaitan - pada 15/11/2023 - jumlah : 97 hits
HarapanDaily comSITI NUR ZAWANIPada semalam bekas Naib Presiden PKR Datuk Zuraida Kamaruddin membuat permohonan maaf secara terbuka di Mahkamah Sesyen susulan fitnah yang dilemparkannya terhadap Datuk Seri Saifuddin Nasution pada Disember 2...
Temui Ajal Selepas Dirempuh Pemandu Berusia 16 Tahun Repost Pemuda Di Tiktok Buat Ramai Sebak

Temui Ajal Selepas Dirempuh Pemandu Berusia 16 Tahun Repost Pemuda Di Tiktok Buat Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 13/11/2023 - jumlah : 126 hits
Repost TikTok nbsp yang dibuat oleh seorang pemuda maut bersama bakal tunang selepas motosikal dinaiki mereka dirempuh nbsp sebuah kereta yang dipandu remaja lelaki berusia 16 tahun di Jambatan Pulau Pinang pada awal pagi Sabtu undang sebak...
Selepas Sidang Oic Bekas Veteran Tentera Us Dedah Kerajaan Islam Sudah Dikuasai Zionist

Selepas Sidang Oic Bekas Veteran Tentera Us Dedah Kerajaan Islam Sudah Dikuasai Zionist

papar berkaitan - pada 13/11/2023 - jumlah : 142 hits
Memalukan apabila seorang veteran US Marine tegur negara Arab Islam selepas Kemuncak Sidang Arab Islam baru baru ini supaya buat lebih lagi dari sepatutnya Lucas Gage ini adalah merupakan veteran US Marine dan beberapa kali turun dalam misi...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia