Ladies Jangan Pandang Remeh Jika Alami Salah Satu Masalah Period Ini Segera Jumpa Pakar


Masalah Haid  ||  Inilah ujian buat wanita. Pengeluaran haid sudah pasti hanya wanita sahaja yang mengalaminya. Ada orang, darah haid nya keluar sedikit dan untuk tempoh pendek tapi ada jugak ang mengalami masalah haid yang banak dan berpanjangan. Kesian, mesti tak selesa dan risau, kan. Jom kenal pasti masalah haid yang tidak boleh dipandang remeh.
Masalah haid, normal atau luar biasa?Haid yang dialami adalah berbeza bagi setiap wanita. Selalunya selepas beberapa tahun mengalami haid, anda sudah boleh memahami tentang kitaran haid, menjangkakan tempoh period serta jumlah aliran darah.
Apabila berlaku sesuatu di luar kebiasaan, seperti tompokan darah antara tempoh haid atau mengalami alirah darah yang luar biasa, pastinya anda akan tertanya apa yang sedang berlaku.
Adakah masalah haid yang dialami itu normal atau ia sesuatu yang perlu dibimbangkan?
Menurut Pengarah Endokrinologi Reproduktif Stamford Hospital di Stamford, Connecticut, Dr Frances Ginsburg,
“Seorang wanita perlu memahami kitaran haidnya. Ia membantu memberikan petunjuk jika berlaku sesuatu yang tidak sepatutnya.”
Masalah haid yang perlu diketahuiBerikut adalah antara masalah berkaitan haid yang paling kerap dialami oleh kebanyakan wanita:
Haid terhenti atau perlahanPersoalan penting jika anda tidak mengalami period, berapa usia anda sekarang ini? Selalunya haid terhenti berpunca daripada faktor usia. Ia dipanggil amenorrhea.
Bagi wanita berusia lingkungan 20-an hingga 30-an, kemungkinan besar anda tidak haid kerana faktor kehamilan.
Bagi wanita berusia 40-an atau 50-an, anda mungkin berada dalam peringkat perimenopaus – 1 tempoh sebelum berlaku menopaus. 
Ia berlaku kerana ovari memperlahankan pengeluaran estrogen, jadi kekerapan untuk period semakin berkurangan. Dalam tempoh itu juga, haid yang dialami mungkin pendek atau sedikit.
Jika haid terhenti berterusan selama 12 bulan, itu bermakna anda sudah di dalam peringkat menopaus. Purata usia wanita mengalami menopaus adalah 51 tahun.
Melakukan senaman secara berlebihan juga boleh menjadi punca masalah haid ini. Senaman intensiti tinggi memberikan kesan kepada pengeluaran dan pengawalan hormon kesuburan yang terlibat dalam kitaran haid.

Antara sebab lain adalah seperti:
Masalah obesitiMenyusu badanTekanan Sindrom ovari polisistik (PCOS) Kegagalan ovari – kehilangan fungsi ovari normal sebelum berusia 40-tahunPenyakit rahimMasalah kelenjar tiroid atau kelenjar pituitariGangguan hipotalamus – kawasan otak yang membantu pengawalan hormon kesuburanDatang haid banyakBiasanya wanita akan kehilangan antara 2 hingga 3 sudu darah setiap bulan. Namun, bagi wanita dengan darah haid banyak, boleh kehilangan sehingga 5 sudu darah. 
Keadaan ini dipanggil menorrhagia. Jika berterusan, kesan period yang dialami ini boleh menyebabkan anda kehilangan zat besi dan cenderung mengakibatkan anemia.
Jika anda mengalami masalah aliran darah banyak secara berterusan, pastikan anda melakukan pemeriksaan doktor. 
Beberapa faktor lain boleh menyebabkan masalah haid yang banyak adalah:
Terdapat fibroid uterus atau polip – pertumbuhan bukan kanser dalam lapisan rahimMengalami keguguran atau mengandung luar rahimPenggunaan ubatan tertentuPerubahan dalam pengambilan pil pencegah kehamilanMasalah pembekuan darah seperti penyakit von WillebrandKanser rahimAnda boleh mengesan jika anda mengalami aliran darah haid yang banyak dengan mengira pad atau tuala wanita yang digunakan. Menukar pada setiap jam adalah antara petandanya.
Pendarahan antara tempoh haidJika anda mengalami pendarahan di antara tempoh kitaran haid, ia merupakan 1 masalah yang tidak boleh diabaikan dan perlu diperiksa.
Kesan period yang berlaku ini mungkin didasari oleh keadaan tertentu. Antaranya seperti mengalami kesakitan pada bahagian sekitar faraj atau mungkin kerana anda terlupa untuk mengambil pil pencegah kehamilan.
Namun ia juga boleh menjadi petunjuk kepada masalah lebih serius melibatkan kehamilan luar rahim (ektopik) atau kanser. Jadi pemeriksaan doktor sangat diperlukan. 
Kesakitan serius ketika periodKedatangan haid dan ketidakselesaan adalah 1 gabungan biasa. Biasanya anda akan mengalami kekejangan kerana lapisan uterus ‘melepaskan’ prostaglandin.
Kesakitan dan ketidakselesaan itu biasanya akan hilang dalam masa 1 atau 2 hari.
Walau bagaimanapun, bagi sesetengah wanita kesakitan dialami terlalu menyakitkan sehingga menghalang mereka untuk bangun dari katil.
Keadaan ini dinamakan sebagai dysmenorrhea. Kesan period ini boleh disertai simptom seperti cirit-birit, loya, muntah, sakit kepala atau kesakitan pada bahagian belakang.
Adakalanya kesakitan itu adalah kesan period itu sendiri, namun ia juga boleh berpunca daripada keadaan endometriosis dan fibroid. 
Untuk mengetahui punca masalah ini, anda perlu melakukan pemeriksaan doktor.
Ujian pelvik dan ujian Pad akan dilakukan bersama dengan pemeriksaan diagnostik lain seperti imbasan ultrabunyi.
Lakukan pemeriksaan doktorSekiranya masalah haid yang berlaku adalah di luar kebiasaan sehingga menjejaskan kehidupan harian anda, itu bermakna anda perlu mendapatkan pemeriksaan doktor. 
Lakukan pemeriksaan jika anda mengalami keadaan seperti yang disenaraikan di atas. Jangan ambil mudah tentang keadaan kesihatan diri anda sendiri.






INFO PENTING : Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.






SENYUM SAJA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.nonasani.com/2020/05/ladies-jangan-pandang-remeh-jika-alami.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Anak Menangis Tengok Badut Kita Gelak Sebab Comel Jangan Pandang Remeh Atau Sengaja Menakutkan Anak

Bila Anak Menangis Tengok Badut Kita Gelak Sebab Comel Jangan Pandang Remeh Atau Sengaja Menakutkan Anak

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 360 hits
Ketakutan dialami kanak kanak adalah 1 perkara normal Rasa takut itu menjadikan anak lebih berwaspada Tetapi ada cara untuk ibu bapa bantu atasi fobia anak Baca Fobia anak dan ketakutan Tidak semua ketakutan yang dialami adalah negatif Mala...
Hiburan Nabil Mahir Dedah Kisah Wajah Alami Masalah Jerawat

Hiburan Nabil Mahir Dedah Kisah Wajah Alami Masalah Jerawat

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 437 hits
Berkongsi foto lama dirinya ketika berusia 20 tahun di laman Instagram pengacara Nabil Mahir mencuri tumpuan netizen Ia mendapat perhatian apabila Nabil difahamkan memuat naik fotonya yang dirakam pada tahun 2008 di mana wajahnya dilihat ti...
Bayi Kerap Alami Masalah Sedu Cuba Amalkan Cara Ini

Bayi Kerap Alami Masalah Sedu Cuba Amalkan Cara Ini

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 306 hits
Jika korang perasan bayi yang masih kecil sering mengalami sedu ketika sedang menyusu Perkara ini pastikan akan membuatkan bayi berasa kurang selesa Oleh itu Ohmedia nak kongsi dekat korang cara untuk menghilangkan sedu pada bayi Antaranya ...
Technical Problem Punca Tren Ktm Sesak Alami Masalah Penjarakan Sosial

Technical Problem Punca Tren Ktm Sesak Alami Masalah Penjarakan Sosial

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 314 hits
Keretapi Tanah Melayu Bhd hari ini menjelaskan penggunaan tren tiga gerabak bagi perkhidmatan KTM Komuter dari Pelabuhan Klang ke Tanjung Malim Perak pada Isnin lepas menyebabkan berlaku kepadatan penumpang sehingga didakwa tidak mengamalka...
Pm Jumpa Pn Johor Ketua Bersatu Negeri Kata Masalah Selesai

Pm Jumpa Pn Johor Ketua Bersatu Negeri Kata Masalah Selesai

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 318 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini mengadakan pertemuan dengan pemimpin Perikatan Nasional Johor di Putrajaya Menurut Pengerusi Bersatu Johor Mazlan Bujang masalah yang wujud antara parti itu dan Umno telah berjaya diselesaikan Dah s...
Curahan Hati Dr Emilia Nissa Khairani Salah Satu Pejuang Di Garda Terdepan Pandemik Covid 19

Curahan Hati Dr Emilia Nissa Khairani Salah Satu Pejuang Di Garda Terdepan Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 296 hits
Sudah hampir 2 bulan saya dan suami tidak sekamar dengan anak2 dan memakai masker sepanjang hari saat interaksi dengan anggota seisi rumah Selama itu pula saya tidak mencium mereka Sementara mereka setiap saat membuka pintu kamar saya dan b...
Jangan Lupa Pantau Diet Anak Di Rumah Ini Pesan Pakar Nutrisi Yang Anda Wajib Ambil Tahu

Jangan Lupa Pantau Diet Anak Di Rumah Ini Pesan Pakar Nutrisi Yang Anda Wajib Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 379 hits
Bagi ibu bapa yang bekerjaya kami yakin sepanjang musim wabak ni segalanya jadi terhad Mana taknya sambil sibuk bekerja dari rumah tanggungjawab kepada keluarga tetap tak boleh diabaikan Malah ada juga yang dah mula runsing soal diet anak a...
5 Kali Gugur Tak Ada Rezeki Nak Ada Anak Salah Satu Kehamilan Wanita Ini Adalah Kembar

5 Kali Gugur Tak Ada Rezeki Nak Ada Anak Salah Satu Kehamilan Wanita Ini Adalah Kembar

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 644 hits
Ketika membuat ujian kehamilan dan hasilnya ada dua garisan itulah detik yang membahagiakan Bersyukur dengan anugerah Tuhan berikan Bagi pasangan yang menanti zuriat sendiri pasti berdebar debar ketika menunggu keputusan UPT yang dibuat Wan...
Satu Kampung Selesai Diisolasi Bupati Garut Pastikan Tak Ada Terpapar Covid 19

Satu Kampung Selesai Diisolasi Bupati Garut Pastikan Tak Ada Terpapar Covid 19

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 194 hits
Pemerintah Kabupaten Garut setidaknya mengeluarkan anggaran Rp 210 juta untuk bantuan sosial bagi 315 kepala keluarga yang ada di kampung tersebut Setiap kepala keluarga diberikan Rp 700 ribu
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang