Ladang Limau Langkap Madu Di Kebun Limau Cameron Highlands Pahang Malaysia


Bahagia dan Gembira boleh dicari bila-bila masa asal kita ikhtiar untuk mencapainya dengan bersungguh-sungguh. Ikut cara kita.
Korang pernah dengar tak di cameron highlands ada kebun limau ? Ingatkan di Cameron ada strawberry ja.. buah lain tu banyak import masuk cameron.... rupanya tak.... ADA... memang wujud. Siap ladang limau guyss... serius.... teruja bila dapat tahu ni.... terus kitaorang rancang satu trip untuk teroka ladang limau langkap madu di Cameron Highlands, Pahang.
Bermulanya perjalanan ke Kebun Azam's Orange Farm Campsite di Cameron Highlands pagi hari. Dari Terengganu melalui jalan Aring. Perjalanan cuN, Cuaca pun cuN. Santai-santai lah katakan. Saya pergi satu family.. Masing2 berpecah tak bergerak sekali.. Cuma berjanji akan berjumpa di meeting point sebelah petang di Cameron Highlands, Pahang.
Jalan Aring ni adalah laluan alternatif dan laluan terpantas untuk ke Gua Musang.. Kenyir - Aring - Gua Musang. Tapi jalan nya tidaklah seelok dan sesempurna kerana ianya banyak lopak-lopak dan berlubang. Banyak digunakan oleh lori-lori dan jentera berat. Ramai yang fobia untuk lalu jalan ni, terutama waktu malam. Untuk perjalanan kali ini kami memilih jalan ini dengan risiko dan tawakal kepada Allah Yang Maha Esa.
Sebelum sampai di Meeting Points, dang lagi cuci mata beli barangan dapur sayur-sayuran segar di Kea Farm, Cameron Highlands, Pahang. Rancang perjalanan anda dengan betul di Cameron Highlands. Banyak kenderaan keluar masuk masa cuti sekolah atau hari minggu. Pukul 5pm baru dapat berkumpul di meeting point. 

Perjalanan ke point kedua, kena sedikit hati-hati kerana kerap berselisih dengan kereta dalam seinci dua jah. Tapi yang rare nya. Kereta Exora saya tak lepas naik bukit tinggi untuk ke tempat parking di atas. 3 X percubaan. Last ambil keputusan turun parking di bawah ja. Angkut semua barangan dengan pacuan 4 X 4 ke Drop Bag.
Dari Drop Bag ke camsite hanya 100 meter. Jadi kena angkut segala barangan yang dibawa sendiri. Pandai-pandailah jika bawa penuh serumah tu. Tapak khemah dah tersedia. Khemah dah dibawa dari rumah. Petang beransur malam beserta hujan menyambut kedatangan kami. Kami setup 2 khemah untuk berteduh 2 malam. Penat siapkan khemah terubat dengan masakan kuehteow sup sayur cameron segar panas-panas.
Malam yang panjang. Dengan suhu mencecah 14 C. Tidur terasa amat panjang. Kesejukan memang terasa sepanjang malam tu. Dengan setup seadanya... tak boleh buat sebaiknya dalam hujan. Tidurlah buat sementara. Menunggu esok menjelma, mengharapkan ada kehangatan tersisa.
Pagi yang ceria. Alhamdulillah. Hilang kesejukan sementara. Cerah mata melihat pemandangan di depan mata. Dikelilingi oleh pokok limau. Hanya menunggu untuk dipetik sahaja.

So pagi nie seharian boleh petik dan makan limau guys... boleh pilih yang mana manis, rasa masam-masam limau, tak rasa limau pun ada. Boleh perah buat jus limau. perut pun cerah berlimau. hihi. so aktiviti hari kedua. siapkan khemah sebaiknya. pergi meninjau ke dalam kebun / ladang limau langkap / madu. tengahari masak. petang jalan-jalan ke kebun sayur. malam berBBQ dan menikmati suasana malam di Cameron Highlands. Tidur di malam kedua dah tak sesejuk malam pertama. tapi masih terasa....

Hari ketiga menjelma.. cuaca pun cerah. Kemas khemah untuk balik dah. Tunggu owner camsite datang bawa masuk ke dalam ladang limau langkap. Boleh pilih limau fresh lagi, ini untuk dibawa pulang dalam 30kilo semuanya. 
Dalam pencarian buah limau tu.. Rupanya masih ada lagi pokok yang ditanam daam kebun limau ni.. Salah satunya adalah ubi yacon. Ubi yang memang jarang dan tiada di tanam di Malaysia secara komersial lagi. Tapi yang spesialnya ubi ni boleh dimakan begitu saja... hihi. Selepas siap memilih buah, kami turun ke parking kereta. Singgah di kebun teh sambil bergambar kenangan dan sempat juga berhenti di Tringkap, Brinchang, Cameron Highlands sebelum perjalanan balik ke Terengganu.

Seronok, Teruja, Puas Hati. Layanan Tuan Tanah terbaik.  Boleh repeat lagi next trip. tapi mesti kena tunggu turn yang bagus. Hanya dibuka pada hujung minggu sahaja. Nak kena pastikan musim limau tengah masak kuning baru ngam. 
Rule ya mudah ja masa kami redah masuk kebun limau di cameron highlands ni. Limau boleh dipetik sebanyak mana pun, boleh makan di ladang limau.. tapi jika bawa pulang kena bayar ikut per KG.. HA..... Camna okay tak? Harga dia kira masih lagi murah dari pasaran.. dan yang penting ianya FRESH dari ladang limau Cameron Highlands, Pahang.
Rasailah pengalaman berbeza bila ke Cameron Highlands. Ini adalah sisi tersembunyi di Cameron Highlands. Memang ramai yang tidak tahu kewujudannya. Inilah keseronakan bercuti bersama keluarga Experience Terengganu. N


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://anime4nz.blogspot.com/2023/06/ladang-limau-langkap-madu-di-kebun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lotus S Malaysia Buka Cawangan Baharu Di Bandar Indera Mahkota Pahang

Lotus S Malaysia Buka Cawangan Baharu Di Bandar Indera Mahkota Pahang

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 236 hits
LOTUS S MALAYSIA BUKA CAWANGAN BAHARU DI BANDAR INDERA MAHKOTA PAHANG Assalammualaikum semua Baru baru ini pada 15 Jun 2023 Khamis Ruby ke Lotus s Bandar Indera Mahkota Kuantan Pahang Kebetulan balik kampung di Kuantan kami singgah ke Lotus...
Malaysia Dihina Kerana Pemimpin Korup

Malaysia Dihina Kerana Pemimpin Korup

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 131 hits
Menurut sesawang tersebut 82 peratus kertas siasatan masih dalam tindakan manakala 18 peratus kes telah diselesaikan dalam tempoh sama Untuk rekod selain PDRM EAIC menyelia 20 jabatan lain antaranya Jabatan Imigresen Jabatan Alam Sekitar Ja...
10 000 Tiket Konsert Terjual Dalam Masa 24 Jam Ella Diiktiraf Malaysia Book Of Records

10 000 Tiket Konsert Terjual Dalam Masa 24 Jam Ella Diiktiraf Malaysia Book Of Records

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 245 hits
Ratu Rock negara Ella melakar sejarah tersendiri apabila menerima pengiktirafan nbsp Most Concert Tickets Sold Out 10 000 Tickets in 24 Hours nbsp oleh nbsp Malaysia Book of Records Pengiktirafan tersebut diberikan kepada Ella atau nama len...
Nancy Disabled Friendly Buildings In Malaysia Leave Much To Be Desired

Nancy Disabled Friendly Buildings In Malaysia Leave Much To Be Desired

papar berkaitan - pada 11/6/2023 - jumlah : 105 hits
The number of buildings in Malaysia with facilities catered for persons with disabilities is still very much on the low side said Women Family and Community Development Minister Nancy Shukri She said discussions with other ministries will b...
Malaysia On Its Way To Becoming Asian Digital Tiger Says Fahmi

Malaysia On Its Way To Becoming Asian Digital Tiger Says Fahmi

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 131 hits
Communications and digital minister Fahmi Fadzil says the nation needs more talent and expertise in data and technology to cater to the growth in the digital economy The country needs more talent and expertise in data and technology as Mala...
Makan Buffet Malaysia On A Plate Gbw Hotel

Makan Buffet Malaysia On A Plate Gbw Hotel

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 131 hits
Assalamualaikum WBTMALAYSIA On A PlateA Lunch Dinner Buffet Like No OtherDAH lama tak makan makan kurus bersama Geng JDT Blogger Jumaat lepas Sk bersama Suzi Eda Nona Aleya Juju dan Huda ke GBW Hotel bagi menikmati hidangan Buffet Malaysia ...
Anwar Perjelas Perjanjian Sempadan Maritim Malaysia Indonesia Hari Ini

Anwar Perjelas Perjanjian Sempadan Maritim Malaysia Indonesia Hari Ini

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 99 hits
PERDANA Menteri Anwar Ibrahim akan menjelaskan mengenai perjanjian persempadanan maritim yang ditandatangani antara Malaysia dan Indonesia baru baru ini pada sesi Waktu Pertanyaan Pertanyaan Menteri persidangan Dewan Rakyat hari ini nbsp Me...
Legoland Malaysia Resort Unveils New Shaded Structures In The Miniland Area

Legoland Malaysia Resort Unveils New Shaded Structures In The Miniland Area

papar berkaitan - pada 12/6/2023 - jumlah : 131 hits
LEGOLAND Malaysia Resort Unveils New Shaded Structures in the MINILAND Area Guests can now beat the heat and rain to explore the unique world of The post appeared first on
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong