Laaaaa Baru Draf Menarut Betoi La


 

lPindaan RUU 355 masih peringkat draf
Oleh FAZLI RADZI / September 15, 2021Kerajaan memaklumkan cadangan meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Pindaan 1984) (Akta 355) masih dalam peringkat perbincangan.
Perdana Menteri dalam jawapan kepada pertanyaan lisan Khalid Abd Samad (PH-Shah Alam) semalam menjelaskan beberapa siri mesyuarat bagi membincangkan RUU 355 telah diadakan sepanjang 2020 dan tahun ini.
Jelasnya, siri mesyuarat itu melalui Jawatankuasa Teknikal Undang-Undang Syarak dan Sivil yang ditubuhkan oleh Majlis Raja-Raja di bawah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam (MKI).
Menurutnya, perbincangan tersebut melihat dari pelbagai aspek khususnya Perlembagaan, undang-undang dan hukum syarak agar RUU 355 tersebut lebih komprehensif dan seterusnya dapat memperkasa bidang kuasa jenayah mahkamah syariah.
“Bagi meningkatkan bidang kuasa jenayah mahkamah syariah pula, kerajaaan juga sedang mempergiat usaha untuk mendraf Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2021 (RUU 355).
“Setelah RUU 355 dimuktamadkan kelak, RUU 355 tersebut akan dibentangkan kepada negeri-negeri dalam Persidangan Penyelarasan Undang-Undang Syarak dan Sivil,” katanya.
Terdahulu, Khalid dalam soalan nombor 49 meminta Perdana Menteri menyatakan perancangan strategik bagi memperkasakan mahkamah syariah menerusi pindaan Akta 355 (mahkamah syariah) bagi tahun ini.
Isu RUU 355 sejak zaman Najib Razak menjadi Perdana Menteri ‘panas’ dan dilihat diperalat untuk menyerang AMANAH dan Pakatan Harapan apabila beberapa kali dibawa Presiden Pas dalam sidang Parlimen tetapi tidak sempat dibahaskan.
Polemik berhubung RUU 355 muncul sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) termasuklah aksi himpunan mega Pas di Padang Merbok di ibu negara pada 18 Februari 2017.
Cadangan meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Pindaan 1984) (Akta 355) diusulkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Pas-Marang) di Dewan Rakyat pada 26 Mei 2016.
Beliau mencadangkan hukuman mengikut hukum syarak kecuali hukuman mati tetapi kemudian ditangguhkan ke sidang Dewan Rakyat berikutnya.
Pada 24 November 2016 pula, Ahli Parlimen Marang itu mengemukakan pindaan kepada usul pertama dibuat pada 26 Mei dengan mencadangkan hukuman denda RM100,000, penjara 30 tahun dan sebat 100 kali serta pindaan usul itu ditangguhkan.
Selanjutnya, pada 6 Mei 2017, usul itu dicadangkan semula dengan lebih mendalam Ahli Parlimen Marang dan diperjelaskan oleh Datuk Takiyuddin Hassan (Pas-Kota Bharu) tetapi tidak dibahaskan kerana Dewan Rakyat menangguhkan usul itu untuk dibahaskan ke persidangan berikutnya.
Semasa pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional (PN) tahun lalu, persoalan mengenai RUU 355 sekali lagi dibangkitkan dalam Dewan Rakyat.
Pada 22 Julai 2020, dalam soalan lisan Datuk Dr Hasan Bahrom (PH-Tampin) mengenai statusnya, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) ketika itu, Ahmad Marzuk Shaary, memaklumkan ia memerlukan pertimbangan dan penelitian menyeluruh agar tidak bercanggah dengan peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan.
Hingga kini RUU 355 belum dibahaskan.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/laaaaabaru-draf-menarut-betoi-la.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Jasa Menteri Agama Yang Baru

Apa Jasa Menteri Agama Yang Baru

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 134 hits
ZUWAIRI MOHD YUUSOFSemasa Mujahid jadi Menteri Agama antara jasa terbesar Mujahid ialah merealisasikan RUU Profesioan Guaman Syarie dengan kata lain ia adalah ia usaha memperkasakan institusi syariah di Malaysia Ini ialah satu kejayaan even...
A4ai Dan Open Signal Sebut Indonesia Butuh Rencana Pitalebar Baru

A4ai Dan Open Signal Sebut Indonesia Butuh Rencana Pitalebar Baru

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 224 hits
Alliance for Affordable Internet dan Open Signal menyebutkan bahwa Indonesia perlu membuat Rencana Pitalebar Indonesia baru Menurut mereka Indonesia memiliki jangkauan jaringan 4G yang luas
Hiburan Lalamove Tawar Diskaun 50 Untuk Pengguna Baru Rugi Kalau Korang Tak Rebut

Hiburan Lalamove Tawar Diskaun 50 Untuk Pengguna Baru Rugi Kalau Korang Tak Rebut

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 245 hits
Kek yang kau order tu aku dah hantar pakai Lalamove kau get ready je okay Sejak ada perkhidmatan penghantaran barang guna aplikasi ni rasa makin mudah betul urusan Kalau dulu nak hantar barang penting terpaksa drive sendiri atau cari runner...
Hiburan Bella Ciao Versi Mendayu Dan Gemalai Yuna Beri Nafas Baru Runut Bunyi Drama Money Heist

Hiburan Bella Ciao Versi Mendayu Dan Gemalai Yuna Beri Nafas Baru Runut Bunyi Drama Money Heist

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 263 hits
Pastinya anda sedia maklum dengan lagu berjudul Bella Ciao yang menjadi siulan peminat drama popular daripada Sepanyol Money Heist ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementSering menjadi perhatian penyanyi terkenal Yuna khabarnya memberi nafas baru t...
Baru Nak Bertiktok Dah Dat0 K B4lik Comel Betul Part Last Tu

Baru Nak Bertiktok Dah Dat0 K B4lik Comel Betul Part Last Tu

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 200 hits
Penyanyi nombor satu negara Datuk Seri Siti Nurhaliza memuat naik video mengenai kehidupan seharian menerusi saluran Youtube rasmi Mempunyai hampir 291 000 pengikut di Youtube penyanyi yang mesra disapa Tokti itu berkongsi pelbagai video me...
Mybkc 2021 Daftar Kemaskini Permohonan Baru Semakan Status Online

Mybkc 2021 Daftar Kemaskini Permohonan Baru Semakan Status Online

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 577 hits
MyBKC 2021 DAFTAR KEMASKINI PERMOHONAN BARU SEMAKAN STATUS ONLINE Pendaftaran Kemaskini dan permohonan baru dengan cara Daftar MyBKC 2021 secara online di portal BKC bkc hasil gov my Betul ke kena buat Pendaftaran MyBKC Ya pengguna perlu me...
Sinar Baru Jaringan Internet Di Kelantan

Sinar Baru Jaringan Internet Di Kelantan

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 328 hits
Terlebih dahulu tahniah saya ucapkan kepada Tan Sri Datuk Panglima TPR Anuar Haji Musa di atas pelantikan beliau sebagai Menteri Komunikasi dan Multimedia di Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia Sebagai rakyat Kelantan pelantikan ...
Tali Pusat Bayi Baru Lahir Terkena Jangkitan Kenal Pasti 5 Keadaan Ini Segera Dapatkan Rawatan

Tali Pusat Bayi Baru Lahir Terkena Jangkitan Kenal Pasti 5 Keadaan Ini Segera Dapatkan Rawatan

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 200 hits
Penjagaan anak pasti perkara yang paling dititikberatkan oleh kebanyakan ibu bapa Ini termasuklah tentang menjaga tunggul tali pusat bayi yang baru dilahirkan Jom kenal pasti tanda ia dijangkiti dan cara merawatnya Penjagaan tunggul tali pu...
Soetrisno Bachir Calon Sahabat Baru Di Kabinet Jokowi

Soetrisno Bachir Calon Sahabat Baru Di Kabinet Jokowi

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 152 hits
Zulkifli Hasan Hatta Rajasa dan Soetrisno Bachir berembuk Malam itu tiga politikus senior membahas tawaran yang menghampiri Partai Amanat Nasional Datangnya dari Presiden Joko Widodo Desember 2020 di saat Presiden Joko Widodo mempersiapkan ...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli