Kursus Asas Haji Secara Dalam Talian


Oleh AMREE AHMAD PUTRAJAYA: Sejumlah 31,600 bakal jemaah haji yang sepatutnya menunaikan ibadah fardu itu musim lalu ditawarkan semula mengikuti Kursus Asas Haji (KAH) musim 1442H/2021M.
Menurut kenyataan Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) yang dihantar kepada semua peserta terlibat melalui aplikasi WhatsApp hari ini, program itu bagaimanapun dijalankan secara dalam talian.
KAH bersiri kali ini malah bermula agak lambat daripada jadual iaitu pada 5 Februari depan berbanding kelazimannya mengikut takwim Hijrah pada 1 Jamadilawal atau 15 Disember lalu.
Susulan kelewatan itu, Tabung Haji memaklumkan bahawa modul KAH sebanyak 14 siri dipadatkan dengan dua siri dibuat secara serentak pada hari sama kursus tersebut hingga 21 Mac depan.
Jadual KAH dan alamat pautan laman Youtube turut disertakan dengan peserta diberi pilihan sama ada menonton secara langsung melalui peranti telefon pintar atau set komputer riba.
Kaedah maya itu dilaksanakan ekoran isu penularan serius pandemik Covid-19 dan larangan himpunan beramai-ramai termasuk KAH di masjid yang biasa dilakukan Tabung Haji sejak sekian lama.
Bagaimanapun hantaran mengenai perkara ini menerusi akaun sosial Facebook rasmi Tabung Haji yang tular diperkatakan netizen turut mengundang perasaan tidak puas hati oleh banyak pihak.
Ini termasuk kalangan puluhan ribu bakal jemaah dan pemohon rayuan 1442H/2021M apabila siri KAH tersebut hanya melibatkan pendeposit dengan tahun giliran haji ialah 1441H/2020M.
Tabung Haji namun menjelaskan bahawa KAH pada kali ini tidak dibuka kepada umum kerana jumlah penyertaan akan menjadi terlalu ramai dan dikhuatiri mengganggu keberkesanan pengajaran.
Apatah lagi, proses pembelajaran itu dibuat dalam talian dan pihak Tabung Haji ingin memberikan ruang bagi peserta kursus supaya dapat bertanya soalan kepada penceramah secara langsung.
Setakat ini, Majlis Keselamatan Negara (MKN) belum memutuskan untuk memberi kebenaran kepada umat Islam menunaikan ibadah haji di Tanah Suci seperti ditetapkan pada musim lalu.
Sekiranya dibolehkan, kumpulan haji pertama dijangka berlepas dari tanah air pada 12 Jun depan sehingga penerbangan terakhir seminggu sebelum wukuf di Arafah pada 19 Julai kelak.
Tahun lalu, Arab Saudi hanya membenarkan sejumlah 10,000 jemaah tempatan dan asing yang menetap di negara itu mengerjakan haji dengan kawalan protokol kesihatan paling ketat.
Ia ekoran pelaksanaan perintah berkurung dan larangan masuk antarabangsa sejak akhir Mac lalu yang menyaksikan buat julung kali, suasana lengang di sekitar kompleks Masjidil Haram.
Untuk musim kali ini, kerajaan negara tersebut memberi bayangan kemungkinan ‘dibuka pintu’ kepada jemaah dari luar dengan syarat wajib sudah menjalani suntikan vaksin Covid-19. – UTUSAN


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/kursus-asas-haji-secara-dalam-talian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Personal Coaching Kursus Asas Komputer Serta Kursus Bina Dan Selenggara Blog

Personal Coaching Kursus Asas Komputer Serta Kursus Bina Dan Selenggara Blog

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 214 hits
BACA DAN FAHAMKAN SEMUA MAKLUMAT INI SEBELUM HANTAR MESEJ KEPADA SAYA Belajar komputer jangka pendek secara personal coaching sama ada dengan bersemuka di rumah peserta atau secara dalam talian Kursus yang disediakan adalah Kursus Asas Komp...
Jimat Masa Tenaga Dengan Belanja Barang Dapur Dalam Talian

Jimat Masa Tenaga Dengan Belanja Barang Dapur Dalam Talian

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 191 hits
Kehidupan moden dengan keadaan virus Covid 19 ini membuatkan kita lebih sibuk dari sebelumnya Setiap orang harus melakukan banyak perkara setiap hari Suri rumah yang dulunya hanya fokus pada urusan rumahtangga kini terpaksa juga menjadi gur...
Amazon Lancarkan Perkhidmatan Video Atas Talian Saingi Youtube

Amazon Lancarkan Perkhidmatan Video Atas Talian Saingi Youtube

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 203 hits
Amazon telah melancarkan perkhidmatan video atas talian yang dikenali sebagai Perkhidmatan video atas talian tersebut menyediakan perkhidmatan untuk para penggunanya memuat naik video dan kemudian memperolehi keuntungan melalui iklan royalt...
Ppz Maiwp Memperkenalkan Sistem Bayaran Zakat Fitrah Secara Dalam Talian

Ppz Maiwp Memperkenalkan Sistem Bayaran Zakat Fitrah Secara Dalam Talian

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 323 hits
Bayaran zakat fitrah pada tahun ini telah ditetapkan sebanyak RM5 dan RM7 di Wilayah Persekutuan bertujuan meringankan beban umat Islam dan mengambil kira keadaan semasa Dalam usaha untuk memutuskan rangkaian Covid 19 Pusat Pungutan Zakat M...
Tempoh Bertenang Talian Mudah Alih Di Malaysia

Tempoh Bertenang Talian Mudah Alih Di Malaysia

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 215 hits
Asssalamualaikum Bagi pengguna prabayar ini selalu kena peka tentang tarikh aktif talian hp masing masing terutama sekali kepada yang jarang guna Contoh mak ayah di kampung tu Setiap bulan kita kena top up untuk mereka untuk mengekalkan lin...
Berhati Hati Sebelum Beli Komputer Riba Dalam Talian Kata Persatuan Pengguna

Berhati Hati Sebelum Beli Komputer Riba Dalam Talian Kata Persatuan Pengguna

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 231 hits
MALAYSIA NOW CAP kesa beberapa sindiket penipuan yang menggunakan keldai wang untuk menipu transaksi wang Pembelian peranti di kedai fizikal mampu mengelak diri ditipu penjual dalam talian Gambar Bernama Pelajar dan ibu bapa disarankan untu...
Bos Besar Mydin Tidak Percaya Kepada E Dagang Beli Belah Dalam Talian

Bos Besar Mydin Tidak Percaya Kepada E Dagang Beli Belah Dalam Talian

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 181 hits
Tuan Ameer Ali Bydin dalam satu berita mengatakan bahawa beliau tidak percaya kepada platform e dagang di negara ini sebagai satu jawapan untuk menjadi satu cara perniagaan yang patut dilakukan ketika Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanaka...
Haniff Khatri Jemput Tommy Thomas Berdialog Dalam Talian

Haniff Khatri Jemput Tommy Thomas Berdialog Dalam Talian

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 186 hits
PETALING JAYA Peguam Haniff Khatri Abdulla mengundang bekas peguam negara Tommy Thomas menyertai sebuah dialog dalam talian bertajuk Antara politik dan undang undang untuk membincangkan memoirnya yang menggemparkan My Story Justice in the W...
Dialogdalam Talian Haniff Khatri Cabar Tommy Thomas

Dialogdalam Talian Haniff Khatri Cabar Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 208 hits
PETALING JAYA Peguam Haniff Khatri Abdulla mengundang bekas peguam negara Tommy Thomas menyertai sebuah dialog dalam talian bertajuk Antara politik dan undang undang untuk membincangkan memoirnya yang menggemparkan My Story Justice in the W...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


The Benefits Of Wearing Feelingirl S Bodysuits

Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h