Kurangkan Makan Gluten Bantu Atasi Sakit Senggugut Mama Ini Penjelasannya


Sedang mencari cara hilangkan sakit senggugut? Dengar kata perubahan pada diet pemakanan boleh membantu, tetapi adakah ia benar berkesan?

Mencari cara hilangkan sakit senggugut
Lebih 80% wanita mengalami senggugut semasa haid dan lebih 20% daripadanya berdepan kesakitan yang teruk sehingga menjejaskan kehidupan seharian mereka.
Secara amnya, kesakitan akibat pendarahan haid boleh menyebabkan penderitaan bulanan bagi rata-rata wanita.
Berita baiknya, kesakitan akibat senggugut itu akan semakin berkurangan apabila seseorang wanita semakin meningkat usia. Malahan, ada wanita yang berasakan kesakitan itu telah berkurang setelah melahirkan anak.
Bagi sesetengah wanita, mereka memilih untuk memakan ubat sebagai cara mengatasi kesakitan tersebut.
Selain itu, terdapat bukti anekdot menunjukkan bahawa perubahan pada diet harian dengan mengurangkan pengambilan makanan yang mengandungi gluten boleh membantu dalam mengurangkan rasa sakit senggugut ini.
Pengambilan ubat sebagai cara hilangkan sakit senggugut
Bagi doktor, mengubati senggugut melibatkan aspek trial and error.
Cara hilangkan sakit senggugut
Untuk kesakitan senggugut primer, sebagai permulaan disarankan untuk mengambil paracetamol (acetaminophen).
Jika tidak berjaya, anda mungkin disyorkan untuk beralih kepada ubat antiradang non steroid (NSAID) seperti ibuprofen, kemudiannya asid mefenamat.
Ia mungkin berkesan bagi sesetengah wanita tetapi ia bukanlah jalan penyelesaian jangka panjang.
Ini kerana NSAID yang diambil untuk tempoh yang lama boleh menyebabkan masalah pada abdomen seperti ulser.
Bagi mengatasi keadaan ini, doktor mungkin mencadangkan penggunaan kawalan hormon seperti pengambilan pil kawalan kehamilan atau gegelung kontraseptif – yang mungkin berkesan untuk sesetengah wanita.
Tetapi bagaimana jika kaedah-kaedah tersebut tidak membantu mengurangkan kesakitan senggugut?
Perubahan diet pemakanan
Sekiranya ubat tahan sakit atau hormon, bukanlah cara hilangkan senggugut yang berkesan, mungkin anda boleh cuba tukar tabiat pemakanan dengan mengurangkan pengambilan gluten ketika menghampiri tempoh kedatangan haid.
Gluten adalah keluarga protein yang terdapat dalam bijirin termasuklah gandum dan barli.
Apabila tepung bercampur dengan air, protein gluten membentuk jaringan melekit dengan konsistensi seperti gam.
Penting untuk difahami, mengurangkan pengambilan gluten tidak bermakna anda harus menghindari terus protein ini.
Tetapi hanya mengurangkan jumlah pengambilan atau menghindarinya selama seminggu semasa haid sahaja.
Kaitan gluten dan kesakitan senggugut
Secara anekdot, terdapat banyak kisah wanita yang menderita senggugut yang menyakitkan bertambah baik atau hilang sepenuhnya setelah mereka didiagnosis dengan penyakit seliak dan memulakan diet pemakanan tanpa gluten.
Terdapat juga doktor naturopati mencadangkan mencuba diet bebas gluten bagi wanita yang mengadu mengalami kesakitan senggugut teruk.
Apakah cara hilangkan sakit senggugut melalui perubahan diet pemakanan ini benar-benar berkesan? Buat masa ini, masih belum ada kajian menyeluruh yang dapat menyokongnya.
Gluten memburukkan lagi kesakitan?
Masih kurang bukti saintifik yang menunjukkan kesakitan senggugut dipengaruhi oleh gandum atau gluten. Namun, dengan mengamalkan diet antiradang dapat mengurangkan sakit senggugut dan kehilangan darah.

Manakala diet tinggi keradangan (high-inflammatory diet) seperti banyak makanan diproses, kafein, alkohol dan daging sememangnya memburukkan lagi kesakitan senggugut dan gejala haid yang lain.
Ada wanita dengan penyakit seliak atau kepekaan gluten menyatakan bahawa haid bertambah teruk – lebih menyakitkan dengan kekejangan dan sakit perut yang dialami lebih lama daripada biasa – sekiranya mereka mengambil gluten.
Jadi adakah mengurangkan gluten cara hilangkan senggugut yang berkesan?
Nasihat pakar
Cara terbaik adalah anda tidak terus menyingkirkan pengambilan gluten dalam diet pemakanan harian, tetapi hanya mengurangkan pengambilannya.
Walau bagaimanapun, punca kesakitan senggugut pada seseorang wanita haruslah diperiksa terlebih dahulu oleh doktor bagi menentukan sama ada rasa sakit itu disebabkan oleh masalah kesihatan seperti endometriosis atau fibroid.
Pemeriksaan ini penting sebelum anda melakukan sebarang perubahan pada diet bagi mengelakkan kesan sampingan yang tidak diingini.
Cara hilangkan sakit senggugut melalui pemakanan
Selain mengurangkan pengambilan gluten, ada cara lain berkaitan diet pemakanan yang mungkin boleh membantu mengurangkan kesakitan yang dialami.
1. Banyakkan minum air
Perut yang kembung boleh mengakibatkan ketidakselesaan dan senggugut menjadi lebih teruk.
Minum air dapat mengurangkan kembung semasa haid dan mengurangkan beberapa kesakitan yang terjadi.
2. Teh herba
Antara cara hilangkan sakit senggugut yang boleh dicuba adalah dengan mengambil minuman teh herba.
Teh herba mempunyai sifat antiradang dan sebatian antispasmodik yang dapat mengurangkan kekejangan otot pada rahim punca senggugut.
Selain itu, teh herba juga mempunyai faedah lain seperti menghilangkan tekanan serta membantu mengatasi insomnia.
3. Elakkan makanan manis
Anda juga disarankan untuk mengurangkan pengambilan makanan tinggi gula, lemak trans dan garam yang boleh menyebabkan perut kembung dan keradangan.
Keadaan itu sekali gus boleh menjadikan kesakitan dan kekejangan otot lebih teruk.
4. Kurangkan kafein sebagai cara hilangkan sakit senggugut
Pengambilan kafein boleh mengakibatkan saluran darah menjadi sempit, sekali gus menyekat rahim dan menjadi punca senggugut yang menyakitkan.

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Kurangkan Makan Gluten Bantu Atasi Sakit Senggugut Mama? Ini Penjelasannya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kurangkan-makan-gluten-bantu-atasi-sakit-senggugut-mama-ini-penjelasannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bonnisan Himalaya Bantu Naikkan Selera Makan Anak

Bonnisan Himalaya Bantu Naikkan Selera Makan Anak

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 229 hits
Makan bertemankan rotan makan dengan suara garang ibu ye itu dah biasa bagi Humaira sejak dia 3 tahun dia mula jadi picky eater atau susah makan kekadang tak makan langsung hanya minum susu je Mak mana yang tak stress ada tahap sampai menan...
Kurangkan Risiko Kencing Manis Antara Kebaikan Minyak Kelapa Dara Yang Mama Papa Perlu Tahu

Kurangkan Risiko Kencing Manis Antara Kebaikan Minyak Kelapa Dara Yang Mama Papa Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 155 hits
Minyak kelapa dara juga digelar superfood Ia bukan sahaja digunakan dalam masakan bahkan juga untuk kesihatan dan kecantikan Berikut disenaraikan 12 manfaat minyak kelapa dara 1 Jika anda mahu kelihatan langsing dan sihat guna minyak kelapa...
Anwar Segera Turun Bantu Melaka Mana Ismail Sabri Makan Minum Semua Ta

Anwar Segera Turun Bantu Melaka Mana Ismail Sabri Makan Minum Semua Ta

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 191 hits
Dato Seri Anwar ibrahim semalam ziarah mangsa mangsa banjir di Melaka tadi Kita semua mesti main peranan membantu mereka yang terkesan Sikap kebersamaan kasih sayang dan keprihatinan mesti ditonjolkan
Pasca Banjir Kerajaan Persekutuan Perlu Bantu Mangsa Lebih Banyak

Pasca Banjir Kerajaan Persekutuan Perlu Bantu Mangsa Lebih Banyak

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 171 hits
Kerajaan Persekutuan digesa memberi lebih banyak bantuan kepada mangsa mangsa banjir termasuk menggantikan barang barang keperluan asas rumahtangga yang musnah Menurut Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim Kerajaan ti...
Ngo Reformis Bantu Mangsa Banjir Di Selangor

Ngo Reformis Bantu Mangsa Banjir Di Selangor

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 248 hits
Beberapa NGO reformasi tidak ketinggalan menyumbang bantuan kepada mangsa banjir di Selangor Pada 24 dan 25 Disember lalu NGO Rapat Rakyat bersama Gabungan Reformis Malaysia menghulurkan bantuan berupa makanan bermasak kepada mangsa mangsa ...
Lelaki Lemas Ketika Bantu Mangsa Banjir Selamatkan Diri

Lelaki Lemas Ketika Bantu Mangsa Banjir Selamatkan Diri

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 250 hits
HULU LANGAT 8211 Dalam pada ramai sukarelawan seluruh negara berkampung di Hulu Langat membantu mangsa banjir ketika ini tidak ramai sedar ada insan yang terkorban ketika memberi bantuan awal Sabtu lalu Hashim Shamsuddin 44 yang tinggal di ...
Sukarelawan Silat Cekak Pusaka Hanafi Bersama Apm Ngo Bantu Mangsa Banjir

Sukarelawan Silat Cekak Pusaka Hanafi Bersama Apm Ngo Bantu Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 305 hits
Oleh PERSEKUTUAN Seni Silat Cekak Pusaka Ustaz Hanafi Malaysia telah menghantar kumpulan sukarelawan dalam misi bantuan pasca banjir ke Taman Langat Utama 2 Banting Selangor baru baru ini Misi bantuan yang disertai 40 orang sukarelawan ters...
Era Media Sosial Menteri Tidak Boleh Berlakon Bantu Mangsa Banjir

Era Media Sosial Menteri Tidak Boleh Berlakon Bantu Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 175 hits
Dua aksi oleh Menteri untuk dilihat membantu mangsa banjir baru baru ini hanya sesuai dilakonkan pada era sebelum kewujudan media sosialGaya Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyodok lumpur dan Menteri Datuk Rina Harun members...
Hiburan Meskipun Hilang Sebelah Kaki Ianya Tidak Menghalang Pemuda Ini Turun Padang Bantu Mangsa Banjir

Hiburan Meskipun Hilang Sebelah Kaki Ianya Tidak Menghalang Pemuda Ini Turun Padang Bantu Mangsa Banjir

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 295 hits
Meskipun bergelar Orang Kelainan Upaya ianya tidak menghalang Mohamad Shukor Jab untuk turut sama turun padang bagi membantu meringankan beban mangsa banjir Meskipun mempunyai kekurangan fizikal dan terpaksa bertongkat kerana kehilangan seb...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday