Kunci Rumah Pertama Julia


Sebak juju! Hanya Tuhan je tahu macam mana perasaan aku.
Hari yang ditunggu Jumaat, 20.09.19, hari penuh sejarah, tarikh ini tidak boleh aku lupakan sampai bila-bila. Hampir menjangkau 4 bulan sudah aku pegang kunci rumah sendiri. Tuaian perit jerih 3 tahun menunggu melihat ia membesar dari tanah kosong depan mata, akhirnya sebongkah cinta tegap berdiri berada dalam gengaman juju. 
At last, penantian itu sangat bermakna. Peluk kunci rumah ketat-ketat! #sebakpegangsurat #rumahpertamanamajuju
Home sweet home juju baru je selesai pindah beberapa minggu lepas dalam bulan Disember 2019. Masa mula-mula sebelum dapat buku kunci berwarna biru di atas, kami kena pi pejabat pemaju bayar cukai rumah & advanced maintanence fee baru keluar waran sah menduduki. 
Pejabat developer cuma beberapa langkah je dengan rumah kami tau, semua dekat, lagi senang kerja nak ulang alik. 
Alhamdulilah, semua berjalan dengan lancar. Sekarang dah duduk rumah sendiri, belajar manage kewangan sebenar-benarnya rumah sendiri. Lain aura tu dirasakan haha. Kenangan bulan 9/2019 waktu ini jerebu sangat teruk. Aku slumber tak pakai mask, terlalu gembira pegang surat rasmi rumah dah siap. Allah, inilah hadiah untuk anak aku sebenarnya. Sarang teduhan sebenar buat keluarga kecil kami. 
Sejenis manusia macam aku yang suka travel & duduk hotel, jadi aku pilih rumah yang kena jiwa aku yang sangat suka full facilities, minat aku lah, jangan tanya kenapa tak pilih rumah bawah, kau baca balik atas haha baru hari-hari namanya travel gitu hihi.SubhanaAllah! Rumah kami...waktu ni jerebu sangat lebat, itu sebab suasana di tingkap tu macam berdebu je. Sekarang sudah clear, cerah. Sangat cantik suasana perkampungan sekitarnya. 
Pertama kali masuk rumah, memang meremang bulu roma. Aku tak tahu kenapa, mungkin orang lain dah biasa. Bagi aku, setiap sen aku dan suami simpan duit untuk ke arah ini semua benda sekeliling kami rasa macam nak peluk hahaha. 
Rasa macam-macam. Entahlah kenapa, masuk kereta nak balik aku menangis tau. Siap doa kuat-kuat, terima kasih Allah, Alhamdulilah. Kau perkenan doa kami bertahun lamanya. Barakallah. 
Dapat buku kunci, kami di selia oleh pegawai di pejabat maintanence rumah, habis semua soket, pintu, elektrik, dinding, bilik air dia audit dalam rumah kami. Semua di catat dalam borang depan kami sebelum serahan rasmi kunci tau. 
Sangat berpuas hati. Permandangan kolam, dapur permandangan padang bola sepak, tepi hujung sekali. Ya, aku sangat privacy orangnya, tapi bukan bermakna aku sombong haha, kalau aku terpekik, melolong panggil si anak tak adalah bergegar sangat suara aku tu satu bangunan dengar hahaha. View pool plus with great incredibles view at living hall! Saki baki jerebu jelas kelihatan di ruang jendela main hall kami. Kalau datang waktu malam tengok, bercahaya warna warni sangat-sangat cantik.
My first view, kolam renang. Yes! Dengan angin sayup-sayup manja dirasakan, arrrghhhhhhh syok gila. Pasti Abg Qi suka gila, dia kat sekolah masa ini hehe. 
Gym, main hall, sauna, luas sangat, banyak kemudahan lain lagi, senang nak tenangkan otak lepas balik kerja take mood sini dulu, bangun pagi layan mood sini...satisfied! Salah satu port kegemaran Abg Qi hehe, facilities area kami sangat selesa, keluasan setiap satunya sangat dapat menampung jumlah penduduk di sini. 

Jangan lupa buat DEFECT !
Oh ya, bila dapat kunci rumah perkara pertama sekali ada buat senarai semak untuk DEFECT. Apa itu defect korang Google je okey, ada bermacam jenis medium orang kongsikan. Aku baca bermacam versi, tapi nak senang aku taip balik point dia orang tulis dan aku jadikan dalam bentuk table form. 
Senang, suami dan aku boleh bahagi tugas dan buat semakan serta audit. Alhamdulilah, dalam rumah semua okey, tak ada major kerosakan. Bagi aku kalau setakat cat terkupil sikit tak menjejaskan mata memandang aku anggap ia okey dah. 
Tak payah serabut sangat, janji nanti nak buat mini renovation akan ada juga sana sini kena touch up hehe. Tapi kalau korang nak orang pakar cek defect dipersilakan, tak rugi pun sebenarnya dapat second opinion. Cuma aku dan suami dan cepat masuk rumah itu sebab laju reno hihi.
Pssstttt, plaster siling kami dah siap, lampu chandeliar pun dah pasang, langsir pun dah upah dan pasang. Korang nak tengok yang mana dulu?
Dapur? Hahahahaha maluuuuuuuu nak share. Kecik je awak! 😝
(Lepas ni entry pasal rumah jelah berjelar tahun 2020, jangan jemu ye pembaca) 
Baca tips beli rumah selanjutnya: 
👉 Beli rumah tanpa rekod CCRIS 👉 Rumah undercons atau rumah siap👉 Tips beli rumah pertama 👉 Terjah dua warehouse lagi jimat 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.juliajohari.com/2020/01/kunci-rumah-pertama-julia.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+WithJulia+%28With+Julia...%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Fasa Penting Yang Anda Perlu Tahu Jika Pertama Kali Nak Beli Rumah

3 Fasa Penting Yang Anda Perlu Tahu Jika Pertama Kali Nak Beli Rumah

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 327 hits
Bagi mereka yang pertama kali nak beli rumah ni mesti anda macam blur blur sikit tak tahu nak mula dekat mana Jadi ini terdapat perkongsian yang dikongsikan oleh saudara Afiq Shamnazri yang boleh anda gunakan untuk membeli rumah buat pertam...
Rahim Adalah Rumah Pertama Janin Sebab Itu Ibu Tak Boleh Stress Demi Perkembangan Bayi

Rahim Adalah Rumah Pertama Janin Sebab Itu Ibu Tak Boleh Stress Demi Perkembangan Bayi

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 299 hits
Pastinya anda mengetahui bahawa tekanan ketika kehamilan adalah tidak baik bagi ibu serta kandungan Namun kesannya tidak terhenti di situ sahaja Ini kerana tekanan turut dikatakan mempunyai kaitan dengan jantina bayi Untuk mengetahui lebih ...
Hari Pertama 2020 Tak Dapat Masuk Rumah

Hari Pertama 2020 Tak Dapat Masuk Rumah

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 356 hits
Baiklah Sambung dari cerita Habis memborong barulah nak kembali ke pangkal jalan Perancangan asal nak ke rumah ni dari pagi katanya Tapi gerak dari Semenyih pun dah pukul 9 pagi Lepas tu menyinggah lagi Kedai RM2 FamilyMart dan Mr DIY Break...
Sebab Apa Ramai Orang Lebih Suka Beli Kereta Dulu Berbanding Beli Rumah

Sebab Apa Ramai Orang Lebih Suka Beli Kereta Dulu Berbanding Beli Rumah

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 334 hits
Fuh akhirnya Berjaya juga aku genggam segulung ijazah Dan korang pasti dah tahu apa yang ada dalam fikiran sesetengah graduan Bila dah mula kerja nanti mereka akan beli apa dulu Yalah Dah penat belajar Mestilah nak cari kerja dan beli keret...
Setnov Masuk Rumah Sakit Ombudsman Cek Kebenaran Ke Rspad

Setnov Masuk Rumah Sakit Ombudsman Cek Kebenaran Ke Rspad

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 215 hits
Anggota Ombudsman RI Adrianus Eliasta Meliala bersama Kepala Kanwil Kemenkum HAM Jawa Barat Liberti Sitinjak mendatangi RSPAD Mereka hendak melihat keadaan mantan ketua umum Golkar itu
Cara Menemukan Barang Sihir Di Sekitar Rumah Anda

Cara Menemukan Barang Sihir Di Sekitar Rumah Anda

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 389 hits
Cara Menemukan Barang Sihir Di Sekitar Rumah Anda Sejak zaman nabi dulu lagi sihir sudah ada di mana mana Nabi Sulaiman AS memerangi ahli sihir manakala Nabi Muhammad SAW sendiri pernah disihir Zaman sekarag ini terlalu ramai yang menderita...
Mewah Dan Elegan Ini 12 Potret Rumah Bunga Citra Lestari Dan Ashraf Di Malaysia

Mewah Dan Elegan Ini 12 Potret Rumah Bunga Citra Lestari Dan Ashraf Di Malaysia

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 598 hits
Pasangan suami istri Bunga Citra Lestari dan Ashraf Sinclair rupanya memiliki rumah mewah di Malaysia Kemewahannya tak kalah dengan rumah baru mereka di Jakarta
Ada Baiknya Ibu Kena Jadi Malas Sekurangnya Anak Tahu Buat Kerja Rumah

Ada Baiknya Ibu Kena Jadi Malas Sekurangnya Anak Tahu Buat Kerja Rumah

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 427 hits
Mengajar anak buat kerja rumah di usia awal sangat digalakkan namun ia perlu mengikut peringkat umur Dalam tempoh ini ibu bapa tak boleh terlalu menekan anak cukup sekadar memberi panduan asas agar mereka faham dan perlahan lahan menjadikan...
Bebas Dari Penjara Ratna Sarumpaet Langsung Ke Rumah Atiqah Hasiholan

Bebas Dari Penjara Ratna Sarumpaet Langsung Ke Rumah Atiqah Hasiholan

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 168 hits
Usai keluar dari rutan dia langsung pulang ke kediaman anaknya Atika Hasiholan di kawasan Pondok Labu
Walkie Talkie Serangan Teknologi Baru Pbb Israel As Kalah

Aeon Mall Bukit Tinggi Klang Meriah Dengan Pameran Transformers One

Investment Grade 5 Lots From Bonhams 2024 Autumn Stafford Sale

Apa Maknanya Jika Mengalami Kencing Berbuih

Menu Dinner Pak Zain Discharged

Ulangtahun Kelahiran Dak Kakak Dan Gerakan Reformasi

Baru Draf La Benggong Rupanya

Doa Naik Kapal Laut


echo '';
10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Khasiat Jus Tembikai Rahsia Awet Muda Dan Ceria Sepanjang Hari

Resepi Mooncake Halal

Spinning The Wheel Of Fortune A Deep Dive Into Online Roulette Strategies

Penyelewengan Akidah Pemimpin Gisb Dakwa Mampu Hubungi Nabi Dalam Sedar Bekas Ahli

Gadis Diarah Tanggal Pakaian Sebagai Bukti Bukan Lelaki

Perlis Issues Fatwa First State To Declare Gisbh A Deviant Group