Kuliah Maghrib Di Masjid Al Mahabbah


 Kuliah Maghrib  Di Masjid Al-Mahabbah.Asalamualaikum & Salam Sejahtera Semuanya.
Alhamdulilah, program yang ditunggu-tunggu telah pun tiba hari ini 08.02.2020 hari Sabtu malam Ahad, pengisian rohani atau santapan rohani menerusi Kuliah Maghrib atau Ceramah bertajuk "Menjaga Hubungan Dengan Allah Membentuk PeribadiTerbaik menuju Kerahmatan Allah" Ceramah khas disampaikan oleh Tuan Ustaz Haji Mohammad Haziq.
Ustaz Haji Mohammad Haziq, berasal dari Kelantan dan kini bertugas di Sekolah Kebangsaan Kampung Keningau. Sudah 16 tahun berkhidmat sebagai guru agama di daerah Keningau, menjadikan Tuan Haji Haziq sangat dikenali ramai di Keningau, Sabah.
Alangkah bertuahnya kami jemaah yang datang mendengar ceramah yang disampaikan olehnya.

Jemaah yang hadir, alhamdulillah kehadiran ramai..sekitar 80 orang jemaah dikalangan jemaah lelaki dan wanita termasuk kanak-kanak.
Ceramah yang menarik ini, menyentuh tentang cara kita menurut perintah Allah dalam melaksanakan perintah Allah terutamanya ibadah Solat. Menunaikan solat wajib lima waktu sehari semalam, dan menjalani ibadah yang lain sehingga setiap saat terjaga hubungan kita dengan Allah. 
Mempercayai adanya Allah, kerana Dia lah yakni Allah yang menjadikan kita hidup menjalani kehidupan di Dunia yang hanya sekadar persinggahan ini. Allah itu hanya satu, Dia lah Allah yang mentadbir alam ini. Tiada Tuhan lain yang mampu mentadbir Dunia ini kecuali hanya Allah yang maha satu.
Menjaga hubungan dengan Allah termasuk percaya dan beriman  kepada perkara ghaib yakni beriman dan percaya adanya Allah. Beriman dan percaya adanya Malaikat, percaya dan beriman kepada Al-Quran dan mengamalkan ajaran al-quraan, beriman kepada Rasulullah SAW dan percaya kepada hari kiamat, hari akhir zaman. 
Jemaah wanita yang hadir menambah ilmu melalui ceramah hari ini.
Secara kesimpulannya, ceramah ini memperingatkan kita agar perbaiki akidah kita, dengan melakukan serta menjaga hubungan dengan Allah, dengan mengingati Allah lalu buat apa yang Allah suruh, buat apa yang baik, pasti Allah akan merahmati kita. Tuan Haji Haziq menekankan bahawa apabila kita ingat Allah pasti Allah akan  ingat kita dan ini bermaksud Allah sayang dengan kita. 
Selain itu kita dituntut akar memperbaiki akhlak kita dengan sentiasa bersyukur pada semua nikmat yang Allah berikan kepada kita. Nikmat kehidupan atau rezeki sama ada banyak atau sedikit kita wajib bersyukur atas semua yang kita miliki itu datang dari Allah, allah yang memberikan kita rezeki tanpa Allah kurangkan atau lambatkan. kerana kita bangun dari tidur dipagi hari Allah berikan kita nyaya dan dapat menghirup udara. Dapat menunaikan solat, dapat menikmati makanan dan minuman dengan itu kita perlu bersyukur kepada Allah yang maha esa.
Secara ringkas itulah yang Etuza dapat kongsikan dan apa yang Etuza fahamkan hasil pendengaran Etuza pada ceramah kali ini di Masjib Al-Mahabbah, Keningau Sabah. Kami berharap akan dapat lagi mengadakan majlis murni ini pada masa dan tarikh yang akan kita ketahui. Pasti dengan menjemput pegawai lain untuk berkongsi ilmu di dunia dan di akhirat.
Ikhlas penghargaan dari kami kepada penceramah


Kami jemaah dari Kampung Penagatan, mengucapkan terima kasih banyak-banyak kepada Ustaz Haji Mohammad Haziq, atas kesudian memberi ceramah yang sangat menarik kepada kami semua. Hanya Allah sahaja yang dapat membalasnya. Semoga di lain hari dan kesempatan dapat lagi bersama-sama. Salam sayang dan jumap lagi di lain penceramah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://madey09.blogspot.com/2020/02/kuliah-maghrib-di-masjid-al-mahabbah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Rumah Terduga Perusakan Masjid Al Hidayah Minahasa Didatangi Massa

Video Rumah Terduga Perusakan Masjid Al Hidayah Minahasa Didatangi Massa

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 228 hits
Polisi telah menetapkan enam orang sebagai tersangka dugaan perusakan Musala al Hidayah di Griya Agape Desa Tumaluntung Kabupaten Minahasa Utara Rabu Salah satunya seorang perempuan yang diduga provokator aksi ini Meski para pelaku sudah di...
Koronavirus Masjid Tumpuan Pelancong Terima Pembersih Tangan Dan Tisu Basah

Koronavirus Masjid Tumpuan Pelancong Terima Pembersih Tangan Dan Tisu Basah

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 289 hits
KUALA LUMPUR 4 Feb Prihatin dengan isu jangkitan novel koronavirus 2019 dan sebagai langkah berjaga jaga kerajaan mengambil langkah mengagihkan pembersih tangan dan tisu basah kepada masjid yang menjadi tumpuan pelancong di sekitar Wilayah ...
Israel Lepaskan Tembakan Ketika Warga Palestin Solat Subuh Di Masjid Al Aqsa

Israel Lepaskan Tembakan Ketika Warga Palestin Solat Subuh Di Masjid Al Aqsa

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 255 hits
Tentera Israel sekali lagi bertindak menyerbu perkarangan Masjid Al Aqsa ketika umat Islam sedang menunaikan solat Subuh di masjid ketiga paling suci oleh umat Islam itu Menerusi video yang dikongsikan di Twitter pihak Israel dikatakan tela...
Kegiatan Suami Isteri Ipar Disyaki Aktif Curi Pecah Masuk Masjid Tumpas

Kegiatan Suami Isteri Ipar Disyaki Aktif Curi Pecah Masuk Masjid Tumpas

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 303 hits
LUMUT 31 Jan Kegiatan sepasang suami isteri dan seorang ipar dipercayai ahli kumpulan Geng Wira yang aktif melakukan jenayah curi serta pecah masuk masjid dan surau di beberapa daerah di Perak tumpas selepas polis menahan ketiga tiga suspek...
Kita Khuatir Jemaah Kita Ramai Masjid Sultan Singapura Ditutup Sementara Untuk Pelancong Asing

Kita Khuatir Jemaah Kita Ramai Masjid Sultan Singapura Ditutup Sementara Untuk Pelancong Asing

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 279 hits
Jika anda pernah ke Singapura pasti anda tahu Masjid Sultan menjadi salah satu tarikan utama pelancong di negara republik itu Terbaru masjid tersebut telah ditutup sementara waktu kepada pelancong asing susulan penularan virus Wuhan Menerus...
Idap Gangguan Jiwa Berat Wanita Bawa Anjing Masuk Masjid Divonis Bebas

Idap Gangguan Jiwa Berat Wanita Bawa Anjing Masuk Masjid Divonis Bebas

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 137 hits
Tindakan SM sempat viral saat datang dan masuk ke Masjid Al Munawaroh Sentul mengenakan sepatu sambil membawa seekor anjing Ketika ditegur oleh penjaga masjid dia justru melepaskan anjingnya itu tempat jemaah masjid salat
Kamar Mandi Dan Tempat Wudhu Masjid Campur Laki Laki Dan Perempuan

Kamar Mandi Dan Tempat Wudhu Masjid Campur Laki Laki Dan Perempuan

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 243 hits
Tempat Wudhu dan Kamar Mandi Masjid Jadi Satu Ikhtilat dan Sering Terlihat Aurat Lawan Jenis Saya dapati masjid yg kamar mandi atau tmpat wudhunya jadi satu laki2 perempuan nah pas sedang waktu shalat trrjadilah ikhtilat kadang terlihat aur...
Impian Saya Hanya Mahu Kahwin Di Masjid Tapi

Impian Saya Hanya Mahu Kahwin Di Masjid Tapi

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 263 hits
Selamat mengikat tali pertunangan pada Disember tahun lalu penyanyi rap popular Joe Flizzow memaklumkan akan diijabkabulkan dengan gadis pilihan hatinya Marini Ramlan pada The post appeared first on
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

5 Pilihan Laptop Desain Grafis Dibawah 10 Juta Paling Worth It

Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid