Kuliah Di Tangguh Bukan Kerana Sekat Islam Tetapi Penceramah Orang Politik Yang Boleh Menggugat Keharmonian



KUANTAN - Kenyataan kononnya Kerajaan Pahang menyekat kuliah agama di negeri ini adalah keterlaluan dan tidak 'masuk dek akal'.
Demikian ditegaskan oleh aktivis masyarakat, Mohd Shukri Mohd Ramli, 51, ketika dihubungi hari ini.
Beliau mengulas isu kononnya seorang pendakwah PAS dilarang berkuliah di Masjid As Sobirin Jengka 4, Maran yang sedang hangat diperkatakan sekarang.
Menurut Shukri, tidak mungkin sesuatu larangan itu dibuat tanpa bersebab. Jika dikatakan arahan 'orang atasan' kerana politik, sudah pasti sekatan dibuat kepada semua penceramah untuk berkuliah.
"Sebenarnya  Kerajaan Pahang komited untuk memperkasakan agama Islam di negeri ini menerusi penganjuran pelbagai program dan acara keagamaan di seluruh Pahang.
"Kerajaan Negeri sememangnya berhasrat untuk memastikan agama dan pendidikan di Pahang dapat diperkasakan agar diberkati dan dirahmati oleh Allah SWT.
“Malahan sebanyak 14 Rang Undang-Undang (RUU) telah dibentangkan dan mendapat kelulusan sejak tahun 2015 hingga 2020," kata Shukri yang juga dikenali sebagai Blogger Cucumatkilau (CMK) itu.
"Ini adalah bukti komitmen dan kesungguhan Kerajaan Negeri di bawah kepimpinan Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Hj Wan Rosdy Wan ismail bagi memastikan agama ini dapat dilaksanakan dengan sebaik-baiknya dan agama Islam ini bukan sahaja menitikberatkan kepada sesuatu individu dan puak serta kumpulan tetapi ia mengambil kepentingan kepada maslah semua masyarakat dan individu supaya terjaga, terpelihara dan dapat dibantu dengan sebaik-baiknya,” katanya.
Dalam sektor pendidikan pula kata beliau, pelantikan seramai 100 guru DG41 bagi perjawatan Sekolah Menengah Agama (SMA) telah dilaksanakan dengan implikasi kewangan sebanyak RM3 juta.
Malah pelbagai pembinaan bangunan dan kemudahan-kemudahan baru di SMAN dan SMA seluruh Pahang serta sumbangan khas kepada 2,680 guru KAFA turut diselaraskan.
“Kerajaan juga memperuntukkan bantuan khas kepada pondok dan tahfiz serta guru-guru yang melibatkan jumlah RM400,00 selain sumbangan RM1,000 kepada pelajar-pelajar sekolah SMA dan SMK yang berjaya dalam akademik masing-masing.
Dakwa beliau lagi, Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) juga telah berjaya memproses lebih 200 pengesahan sijil halal yang dikeluarkan kepada agensi-agensi dan hotel-hotel serta pihak yang menyediakan makanan dan minuman.
“JAIP juga melaksanakan pemantauan semula terhadap kelulusan sijil pengesahan halal yang telah dikeluarkan.
“Selain itu, JAIP juga melaksanakan audit pemantauan permohonan persijilan halal, program kesedaran halal kepada industri dan kursus penyembelihan yang telah dilakukan sebaik mungkin kepada kumpulan sasar,” katanya.
Kerajaan Negeri juga telah memperuntukkan sebanyak RM300,000 bagi memastikan JAIP dapat menyediakan dokumen nikah, cerai dan rujuk yang berkualiti dan bersekuriti tinggi dan dapat mempercepatkan proses pengeluaran kad serta dokumentasi yang sah.
Justeru, beliau tidak nampak dakwaan konon Kerajaan Pahang menyekat dakwah dan kuliah sesuka hati.
"Negeri kita ada peraturan, termasuk hal ehwal agama Islam. Ceramah dan kuliah harus tiada unsur atau pengaruh politik. Ini boleh mengganggu keharmonian masyarakat Islam setempat yang berbeza fahaman politik dengan penceramah itu sendiri. 
"Kuliah yang ditangguhkan itu penyampainya orang politik dan merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chenor, Ustaz Mujibur Rahman Ishak. Beliau adalah calon Perikatan Nasional (PN) yang menang kerusi DUN itu pada Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu.


"Biar pun tiada unsur politik ketika kuliah yang disampaikan, namun harus diingat selepas program ketika majlis jamuan, sudah pasti hal politik akan dibicarakan di dalam masjid terbabit.
"Malah imej dan batang tubuh beliau sendiri adalah berjenama PN. Maka, atas dasar apa tiada unsur politik. Beliau bukan penceramah bebas yang mendapat tauliah berkuliah seperti yang lainya.
Kena faham, politik bukan sahaja bercakap tapi individu itu sendiri. Kena ingat, jemaah yang hadir ketika kuliah terdiri dari kalangan yang berbeza fahaman politik. Sebab itu, ia tidak bagus untuk keharmonian umat Islam di kawasan itu sendiri," katanya.
Menurut Shukri lagi, yang menjadikan ia isu ialah penyokong PN sendiri dan bukan umat Islam secara keseluruhannya.
"Lainlah kalau semua penceramah agama yang bebas daripada pengaruh politik itu dihalang berkuliah. Tidak timbul soal kerajaan menurut kehendak DAP atau sebaliknya.
"Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Hj Wan Rosdy Wan Ismail itu beragama Islam. Hanya ada seorang sahaja ADUN dari DAP yang dilantik sebagai EXCO Pahang. Mana mungkin dia boleh mengawal kerajan yang dipimpin oleh majoriti orang Melayu Islam.
"Cakap politik sedap mulut memanglah  mudah, main hentam kromo saja agar rakyat membenci kerajaan. Namun, harus diingat pemimpin Melayu Islam dalam kerajaan pun mengucap syahadah dan berpegang kepada agama Islam.
"Janganlah bila kena ke puak sendiri betul belaka, bila kena puak lain salah belaka. Masa berbaik dengan UMNO dalam Muafakat Nasional (MN) dulu, semua baik sahaja. Maklumlah semua wakil rakyat mereka dapat peruntukan bulanan daripada kerajaan. Usahlah emosi menghentam bila sudah tidak sehaluan. Islam bukanlah boleh diubah-ubah mengikut keadaan," tambah Shukri lagi. #PahangDaily

http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/12/kuliah-di-tangguh-bukan-sekat-islam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tangguh Kuliah Orang Politik Di Masjid Bukan Bermakna Kerajaan Sekat Islam

Tangguh Kuliah Orang Politik Di Masjid Bukan Bermakna Kerajaan Sekat Islam

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 167 hits
KUANTAN Tindakan menangguhkan kuliah Maghrib yang melibatkan seorang pemimpin Perikatan Nasional yang sepatutnya diadakan di Masjid As Sobirin Felda Jengka 4 di Maran baru baru ini adalah satu keputusan yang bijak bagi mengembalikan keharmo...
Jangan Sekat Islam Disebar Kerana Berbeza Fahaman Politik Muhyiddin

Jangan Sekat Islam Disebar Kerana Berbeza Fahaman Politik Muhyiddin

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 134 hits
agendaily comPengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin Kerajaan Pakatan Harapan dan Barisan Nasional yang baharu beberapa hari memerintah diharap tidak menyekat atau mengekang penyebaran dan pengajaran agama Islam di negara ini ...
Sosma Penting Untuk Keharmonian Negara Kerajaan Tidak Boleh Tunduk Atas Desakan Mp Dap

Sosma Penting Untuk Keharmonian Negara Kerajaan Tidak Boleh Tunduk Atas Desakan Mp Dap

papar berkaitan - pada 15/12/2022 - jumlah : 116 hits
Sosma atau ISA kedua akta ini penting demi menjaga kestabilan dan keharmonian dalam negara malaysia Segala desakan pemansuhan pengubahan boleh memberi impak sekiranya ia tidak dapat membendung perkara berkaitan jenayah berat yang boleh berl...
Tangguh Lantikan Ahmad Jazlan Sekadar Lakonan Politik Ph

Tangguh Lantikan Ahmad Jazlan Sekadar Lakonan Politik Ph

papar berkaitan - pada 22/12/2022 - jumlah : 126 hits
ismaweb netBimbang lebih banyak lantikan politik selepas iniBANGI 27 Jamadilawal 1444H Khamis Pelantikan Datuk Ahmad Jazlan Yaakub sebagai Pengerusi Felcra yang ditangguhkan tak mustahil hanya sebagai lakonan politik Pakatan Harapan semata ...
Selepas Larang Hadiri Kuliah Kini Taliban Sekat Wanita Bekerja Di Ngo

Selepas Larang Hadiri Kuliah Kini Taliban Sekat Wanita Bekerja Di Ngo

papar berkaitan - pada 25/12/2022 - jumlah : 167 hits
Selepas larang hadiri kuliah kini Taliban sekat wanita bekerja di NGO Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 25 Dec 2
Setelah Tak Boleh Kuliah Taliban Kini Larang Perempuan Bekerja Di Ngo

Setelah Tak Boleh Kuliah Taliban Kini Larang Perempuan Bekerja Di Ngo

papar berkaitan - pada 25/12/2022 - jumlah : 83 hits
Taliban memerintahkan semua organisasi non pemerintah lokal maupun asing untuk memberhentikan karyawan perempuan mereka
Pendakwah Jawab Isu Ustaz Pas Kena Sekat Kuliah Di Pahang

Pendakwah Jawab Isu Ustaz Pas Kena Sekat Kuliah Di Pahang

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 144 hits
FAZLI RADZIPendakwah Ustaz Suhaimi Md Saad menempelak pihak yang tidak berpuas hati dengan sekatan yang dikenakan terhadap penceramah tertentu untuk berkuliah Menurutnya ketika beliau sendiri disekat berkuliah sebelum ini pelbagai pandangan...
Kait Melayu Dengan Politik Islam Seolah Cabar Perlembagaan

Kait Melayu Dengan Politik Islam Seolah Cabar Perlembagaan

papar berkaitan - pada 15/12/2022 - jumlah : 97 hits
V AnbalaganPETALING JAYA Seorang peguam berkata pandangan pemimpin pembangkang bahawa politik Melayu Muslim cenderung dikaitkan dengan Islam disifatkan memberi cabaran langsung kepada Perlembagaan Persekutuan Syed Iskandar Syed Jaafar berka...
Apa Itu Wang What Is Money

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Bukan Melayu Tak Perlu Takut