Kulat Bena Putih Lalat Kutu Serang Pokok Berbatang Lembut



Bena putih atau dikenali juga sebagai kutu daun, lalat putih dan kutu putih adalah musuh utama tumbuhan berbatang lembut. Serangga ini membiak dengan begitu cepat sekali kerana pembiakannya  

Setiap bena betina boleh menghasilkan 5-100 anak bena. Anak-anak bena ini akan matang dan boleh membiak dalam masa 7-10 hari.

Bena putih hidup dengan menghisap cairan dari batang tumbuhan, daun, bunga dan putik yang lembut. Pokok kehilangan banyak air dan zat pemakanan akibatnya. Pokok akan menjadi layu, keriput atau tumbesaran terbantut dan seterusnya mati.  

Biasanya kutu daun ini akan berada dalam koloni dan berkumpul di tempat yang selalunya terlepas dari pandangan kita seperti belakang daun dan di celah-celah ranting.

Jika seranga hebat dan tidak dikawal, hampir seluruh pokok akan diliputi atau ditutupi oleh kutu daun. Pokok akan kelihatan putih seperti disembur dengan bedak atau debu putih.

Jika serangan awal atau tidak merebak, kita boleh potong atau buang bahagian yang kena serangan. Masalahnya jika berlaku di bahagian pucuk yang jika dibuat akan menyebabkan tumbesaran terbantutu.

Ada pelbagai racun di pasaran untuk membunuh kutu daun ini. Namun racun serangga ini tidak selamat digunakan ke atas tumbuhan yang boleh dimakan, terutama yang sudah hampir untuk dituai.

Selalunya kita perlu menunggu lebih dari 10 hari sebelum mengambil tumbuhan untuk dimakan selepas dirembur dengan racun serangga.

Justeru, adalah lebih selamat jika kita menggunakan kaedah kawalan biologi ataupun menggunakan bahan semulajadi untuk memerangi serangga ini.

Keadah yang boleh digunakan ialah dengan menggunakan campuran pencuci pakaian dan minyak masak. Air cucian pakaian dari mesin basuh boleh digunakan untuk tujuan ini.

Masukkan air ini kedalam botol penyembur dan titiskan beberapa titis minyak. Semburkan air ini pada tumbuhan yang dijangkiti dengan memastikan bahagian yang tersembunyi seperti di belakang daun dan celah ranting juga terkena semburan.

Anda akan dapati bena akan berkurangan dan terhapus sama sekali setelah diulang beberapa kali.

Satu cara lagi ialah dengan menggunakan bawang putih dan bawang merah. Beberapa ulas bawang putih dan bawang merah dikisar hingga lumat dan dicampur air.

Air ini ditapis dan dimasukkan ke dalam botol penyembur dan disembur dengan kaedah yang sama seperti di atas.

Beberapa jenis minyak seperti minyak neem, minyak bawang putih, minyak canola, minyak bijan dan minyak soya juga boleh digunakan untuk tujuan ini.

Kaedah kawalan biologi juga boleh digunakan untuk menghapuskan serangga ini. Jika terdapat mentadak dalam taman anda biarkan ia di situ kerana bena putih ini boleh menjadi santapan yang lazat bagi mentadak.

Ladybird (Hippodamia convergens), sejenis kumbang berwarna merah dengan bintik-bintik hitam merupakan serangga yang paling berkesan digunakan sebagai kawalan biologi terhadap bena. Selain dari menjadi aksesori penghias taman anda kumbang ini juga akan menolong anda menghapuskan si bena putih.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/07/der.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Jenis Pokok Yang Boleh Menghalau Nyamuk Aedes

8 Jenis Pokok Yang Boleh Menghalau Nyamuk Aedes

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 1107 hits
NoJenis Pokok Halau Nyamuk 1Bunga Tahi Ayam 2Marigold 3Serai Wangi 4Aloevera Lidah Buaya 5Akar Wangi 6Jeremin Citrosa Mosquito 7Bunga Selasih 8Pokok Mambu SemambuKita sebagai manusia mempunyai banyak aroma yang menarik minat nyamuk untuk da...
Nira Tuak Pokok Tal Sedap Diminum Segar

Nira Tuak Pokok Tal Sedap Diminum Segar

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 1398 hits
Pokok tal sepertimana pokok palma lain boleh menghasilkan nira atau tuak Tuak tal kemanisannya hampir sama dengan tuak kelapa Pokok tal atau juga dikenali pokok kelapa laut afrika tumbuh secara meliar di kawasan kampung Pokok tal mula berbu...
Kawalan Pokok Ketum Akta 366 Kawalan Tumbuhan Psikoaktif Dalam Proses Pindaan

Kawalan Pokok Ketum Akta 366 Kawalan Tumbuhan Psikoaktif Dalam Proses Pindaan

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 296 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Wanita Maut Lereta Di Pandu Kakak Di Timpa Pokok Di Jerantut

Wanita Maut Lereta Di Pandu Kakak Di Timpa Pokok Di Jerantut

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 250 hits
KUANTAN Seorang wanita maut selepas kereta Perodua Viva dipandu kakaknya ditimpa pokok semasa melalui jalan Kampung Lata Kasah Jerantut dekat sini semalam Ketua Polis Daerah Jerantut Supt Mazlan Hassan berkata kejadian dipercayai berlaku an...
Bunga Dan Pokok Daun Kari

Bunga Dan Pokok Daun Kari

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 923 hits
Daun kari amat popular terutama untuk masakan berasaskan kari sebagai pewangi masakan Anak pokok kari juga mudah didapati di nurseri pasar tani atau mana2 expo pertanian dan harganya juga amat berpatutan Boleh ditanam dalam pasu beg poli ap...
Ketika Musim Kemarau Buat Macam Ini Untuk Elak Pokok Mati Dan Lembapkan Tanah

Ketika Musim Kemarau Buat Macam Ini Untuk Elak Pokok Mati Dan Lembapkan Tanah

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 287 hits
Menyiram pokok adalah perkara paling asas dan sangat penting selepas menanam pokok Tujuaanya supaya anak benih tidak kering dan mati nbsp Pokok yang baru tanam 100 bergantung pada AIR sebagai makanan kerana akar tunjang masih pendek dan bel...
Pokok Ubi Kayu Ubi Kuning

Pokok Ubi Kayu Ubi Kuning

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 1347 hits
Pokok ubi kayu jenis ubi kuning ini sudah sangat tua dan berasal dari kawasan batas sawah Kawasan ini akan dikorek dan sebahagian batangnya akan ditanam semula dibatas timbun Kiri gambar daun matang ubi kuning pandangan atas daunKanan gamba...
Tanam Pokok Dapat Pahala Biarpun Hasil Dimakan Haiwan

Tanam Pokok Dapat Pahala Biarpun Hasil Dimakan Haiwan

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 188 hits
Apa sahaja amal kebaikan yang dilakukan oleh seorang Muslim akan mendapat ganjaran pahala di sisi AllahMuslim yang menanam pokok yang hasilnya di makan oleh orang lain atau oleh binatang akan tetap mendatangkan pahala kepada penanamnyaApa s...
Hasil Dari Tanam Pokok Kucai Di Laman

Hasil Dari Tanam Pokok Kucai Di Laman

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 501 hits
Haa projek tanam kucai pula ye Gini lah kalau jiwa kampung berkebun ni menjadi sebahagian dari hobi masa lapang ana Benih kucai ni pemberian ibu saudara ana Mak Sue dari Kampung Pengkalan Pegoh Lahat Ipoh Masa kami beraya hari tu mak Su ada...
Eugene Levy S Toronto

5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum

The Lies And Fraudulent Claims Of Matcvs Proven

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak