Kuih Seri Muka




Alhamdulillah hari ini saya beransur baik dan jet lag pun dah berkurangan. Sebelum masuk bab resipi, saya ingin kongsikan petikan dari kuliah online Tokku Pasir Gudang, Ustaz Md Esa Deraman berkenaan bagaimana hati boleh mati. 
Bagaimana hati boleh mati. Tidak mahu berzikir pada Allah. Jangan kita jadi orang yang lupa sebut nama Allah. Bandingan orang sebut nama Allah dengan orang yang tidak, adalah umpama orang hidup dan orang mati. Tidur, duduk dan baring, sentiasa ingat Allah. Kalau terkejut malam, tak nak bangun sebutlah nama Allah. Atau baca doa Laa ilaahaa illallaahu wahdahuu laa syarikalaah. Lahul Mulku walahul hamdu yuhyi wayumiit, wahua ‘alaa kulli syaaiin qadiir. Doa ketika ini adalah mustajab.  Tak pernah ambil pengajaran dalam hidup yang menambah taqwa. Lihat kematian orang kaya berpangkat yang akhirnya mati. Tak ambil pengajaran ke. Orang yang dulu hidup, sekarang berada dalam kubur. Jangan sombong, tempat  kita dalam kubur. Dulu mereka yang telah mati, ada segalanya macam kita sekarang di dunia. Satu hari dah lemah, sakit dan mati. Ambil lah pengajaran. Bayar hutang siap siap sebagai persediaan. Itu yang Rasulullah ajar. Bila kita lupa akhirat dan banyak ketawa. Tak bersungguh berbicara pasal akhirat. Jangan banyak ketawa kerana hati jadi mati. Berpada pada lah. Semenjak bila kita dah tak fikir pasal akhirat. Bila kali terakhir kita menangis kerana fikirkan akhirat dan kedudukan kita di akhirat. Selamat atau tidak kita di akhirat. Dunia makin tinggalkan kita. Akhirat makin dekat dengan kita. Pintu akhirat yang akan kita masuk. Pintu dunia yang telah kita keluar. Akhirat kelak layakkah saya di hisab untuk menerima catatan amal dengan tangan kanan. Takut kalau kita dihisab dengan susah dan berat, dipersoal dengan soalan yang kita tak mampu jawab. Kalau kita tak fikir akhirat kita, siapa nak fikirkan untuk kita.  Terus cenderung pada kelazatan hidup di dunia. Apa yang jadi dunia cemerlang. Jaga image untuk jadikan dunia cemerlang. Tanya diri kita. Terlalu cenderung sangat akan jadikan hati kita mati. Kalau nak rasa semua kelazatan makanan akan cepatlah datang penyakit dan umur pendek. Abaikan hidup sebagai orang mukmin, jiran. Kena ada masa untuk kuliah, dengan jiran. Semua ada hak atas kita. Bila hati penuh dengan penyakit riak, sombong dan ujub. Semua kita yang bagus sekali. Kita suka berlumba. Tak semua benda nak kena berlumba. Sesekali kena beralah untuk didik hati. Hati boleh rosak. Belajar dengar orang bercakap. Orang alim pun masih belajar untuk didik hati. Kita dengar orang bakar Al Quran, kita rasa terkesan. Kalau tak ada, tanda hati mati. Kita patut ada rasa simpati bila ada ekonomi negara Islam merosok. Kita kena bantu apa yang patut. Carilah hati pada 3 tempat. Ketika mendengar Al Quran. Kalau dengar lagu, ada feeling. Kedua, dalam majlis ilmu. Ketiga, ketika kamu bersendirian dengan bermuhasabah. 
OK sekarang kita masuk pula bab resipi. Saya hari ini sebenarnya mencuba resipi yang dikongsi di Instagram yang dikatakan sedap dan gerenti jadi. Jadi saya pun mencuba sekadar untuk melihat bagaimana hasilnya. Kalau tanya sayalah, resipi ini bagai ada yang tak kena sangat dengan selera saya. 
Kemanisan pun tidak kena. Nama pun kuih, kalau bukan manis, tidaklah sedap kuih. Tapi bukan lah kemanisan berlebihan pula.  Tapi tidak lah sampai kategori tak sedap pulak. 
Pastinya selepas ini, saya akan kembali dan setia dengan resipi keeper saya di SINI, SINI dan di SINI. Dah banyak kali cuba resipi lain, namun tidak menepati dengan selera saya untuk sekeping kuih seri muka. 
Saya buat hari ini hanya separuh adunan sahaja. Semua bahan dibahagi dua kecuali telur yang saya gunakan 1 biji sahaja.
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba….

Kuih Seri MukaOleh: Azie Kitchen
Bahan A:2 cawan beras pulut susu1 cawan santan segarDaun pandanGaram
Basuh dan rendam beras pulut selama 20 minit. Masukkan santan, garam dan kukus selama 20 minit atau sehingga masak. Nota: ukuran lapisan santan agak agak tenggelam beras pulut.

Setelah santan kering, kacau rata dan kukus seketika lagi. Angkat dan tekan tekan sehingga padat. Ketepikan. 


Bahan B:2 cawan tepung gandum2 sudu besar tepung jagung1 biji telur5 cawan santan + air pandan1 cawan gula pasirPewarna hijau
Kisar halus semua bahan di atas. Masak atas dapur sambil terus dikacau sekadar keluar wap sahaja. Tuang atas pulut yang telah ditekan padat tadi.
Kukus selama 30-45 minit atau sehingga masak atas pengukus yang airnya sekadar mendidih sahaja. Nota: Jangan mendidih besar kerana permukaan kuih akan menggelembung. 
Ketika mula mengukus, buka penutup pengukus setiap 2-3 minit sekali dan tutup semula untuk membuang wap yang kuat. Ulang sehingga kuih agak keras. 
Untuk 5 minit terakhir, buka penutup pengukus dan kukus tanpa penutup untuk mengeringkan air di permukaan kuih. Cucuk dengan lidi, jika tidak melekat menandakan lapisan atas telah masak.

Biarkan sejuk selama 3-4 jam, baru dipotong dengan pisau plastik bersaiz kecil atau pisau yang dilenser dengan minyak.
Nota:Celupkan pisau ke dalam air panas dan potong. Sekiranya ada pulut melekat di pisau, bersihkan dulu. Celup pisau ke dalam air panas dan ulanglah sehingga selesai. Semasa dipotong, jangan ditarik pisau, bagi mengelakkan potongan lapisan atas menjadi tidak cantik.
Jika untuk makan pagi, seelok buat sebelah malam. Kalau untuk hidangan petang, boleh disediakan awal pagi. Kuih seri muka boleh tahan lebih 30 jam di bawah tudung saji.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2023/02/kuih-seri-muka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Kota Lgbt Yang Di Lenyapkan Dari Muka Bumi

Kisah Kota Lgbt Yang Di Lenyapkan Dari Muka Bumi

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 337 hits
Sejarah Laut Mati menyimpan peristiwa bencana yang amat dahsyat sehingga bukan sahaja menimpa seluruh penduduknya malah melenyapkan terus sebuah negeri dan peradaban Peristiwa tersebut dirakamkan oleh Allah SWT dalam al Quran Kaum yang dima...
Wanita Cedera Rakan Lontar Kunci Tertusuk Pada Muka

Wanita Cedera Rakan Lontar Kunci Tertusuk Pada Muka

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 145 hits
Renee bernasib baik kerana tusukan kunci itu tidak mengenai matanya Kennedy News and MediaOTTAWA Seorang wanita di Ontario Kanada terlibat dalam satu insiden ngeri apabila kunci kereta tertusuk ke dalam tengkoraknya lapor akhbar The Sun Kej...
Muka Lagi Tebal Alasan Layak

Muka Lagi Tebal Alasan Layak

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 115 hits
30 juta rakyat yang ada ni Tak layak Bangang Bodoh Tolol Kalau mentaliti longkang di ANGKAT dan dinamakan reformasi ia tetap berbau longkang Qualified menghalalkan nepotisme Anak kalau brilliant benar dan mutlak jatidiri antarabangsa jadila...
Wanita Tanggal Pelitup Muka Terkejut Lintah Melekat Dalam Hidung

Wanita Tanggal Pelitup Muka Terkejut Lintah Melekat Dalam Hidung

papar berkaitan - pada 4/2/2023 - jumlah : 318 hits
WANITA itu cuba menanggalkan lintah yang melekat pada hidungnya InstagramJAKARTA Sebuah klip video tular di media sosial Indonesia memaparkan seorang wanita terkejut apabila mendapati seekor lintah melekat pada hidungnya selepas membuka pel...
Ramai Tak Tahu Bezakan Konten Amp Realiti Dikecam Jual Muka Demi Makanan Percuma Influencer Tak Diam Diri

Ramai Tak Tahu Bezakan Konten Amp Realiti Dikecam Jual Muka Demi Makanan Percuma Influencer Tak Diam Diri

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 165 hits
Sedia maklum beberapa hari yang lalu tular video influencer 8216 menjual 8217 muka cantik mereka untuk mendapatkan makanan percuma di sebuah restoran Arab di Kuala Lumpur Susulan berbuat demikian kebanyakkan netizen mengecam kedua dua gadis...
Rawatan Dermaplaning Dan Dragon Blood Bagi Masalah Jeragat Muka

Rawatan Dermaplaning Dan Dragon Blood Bagi Masalah Jeragat Muka

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 248 hits
khirnya ke Spa juga semalam iaitu selepas 3 hari sambutan ulang tahun perkahwinan kami ke 13 tahun Masya allah tabarakallah Kali ini belanja spa ditaja oleh suami sendiri Alhamdulillah tercapai hasrat untuk tenangkan diri dengan pergi ke C ...
Krim Ubat Sapu Ruam Kulit Muka Merah Gatal Bayi Baru Lahir

Krim Ubat Sapu Ruam Kulit Muka Merah Gatal Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 168 hits
Krim Ubat Sapu Ruam Kulit Muka Merah Gatal Bayi Baru LahirKrim Ubat Sapu Ruam Kulit Muka Merah Gatal Bayi Baru Lahir Ruam teruk kulit muka dan badan bayi baru lahir akhirnya hilang bagai tiada apa pernah terjadi Padahal sebelum tu ruam bayi...
Pecat Kj Gantung Pemimpin Zahid Tak Beri Muka Hapus Musuh

Pecat Kj Gantung Pemimpin Zahid Tak Beri Muka Hapus Musuh

papar berkaitan - pada 28/1/2023 - jumlah : 73 hits
Robin AugustinPETALING JAYA Keputusan Umno memecat bekas ketua Pemuda Khairy Jamaluddin dan menggantung beberapa pemimpin lain bukan tindakan mengejutkan kata penganalisis Jelas Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi tidak memberi muka untuk meng...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan

Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians