Kuih Jongkong Perak Yang Sangat Sedap



Sebelum masuk bab resepi, saya ingin menulis berkenaan dengan rezeki. Sebagai seorang yang berpuluh tahun makan gaji, yang dinantikan setiap tahun adalah bonus. Oleh kerana bonus adalah sesuatu yang diharapkan, maka pelbagai cara dibuat oleh pihak pengurusan untuk membezakan prestasi staff dan seterusnya membezakan pembayaran bonus antara seorang dengan seorang yang lain. 

Pastinya pada mereka, semua telah diberi pertimbangan dengan keadilan tapi keadilan sebenar adalah apabila kita berada di hadapan Allah. Setiap amanah dan pertanggungjawaban akan dipersoalkan. Jadi kenapa perlu bersedih bila semuanya telah dijanjikan?

Sebenarnya dalam hidup, banyak bonus yang diberi tanpa kita sedari. Seperti saya sendiri, banyak rezeki datang tanpa saya sedari yang ianya adalah satu bonus. Bonus yang berlipat kali ganda dari bonus yang diterima di tempat kerja tanpa perlu menghadapi kesakitan. Semuanya bonus yang dihadiahkan Allah atas usaha sendiri.  OK sekarang kita tinggalkan dulu bab rezeki dalam bentuk bonus. Meh bercerita sedikit bab resepi.



Kali pertama saya makan kuih ini semasa bulan Ramadhan di mana Hubby memberitahu yang kuih ini sangat sedap. Ketika itu, kami membeli juadah dan kuih muih untuk berbuka di bazar Ramadhan bersebelahan pasar Taman Tun Dr Ismail. 

Sejak itu, kami akan membeli dalam jumlah yang banyak. Ada ketika sehingga sedozen. Saya suka kuih ini yang sejuk sejuk. Jadi saya akan menyimpannya di dalam peti ais dulu sebelum dinikmati. 



Itu cerita beberapa tahun dahulu, tapi kini dah lama tak bertemu dengan orang yang menjual kuih ini walaupun di bulan Ramadhan. Oleh kerana teringin nak makan, terpaksa lah membuatnya sendiri. 

Rasanya enak dengan lemak lemak manis gitu. Zaman sekarang mungkin ada yang buat kuih ini tapi dalam bekas plastik, bukan lagi dalam daun pisang.  



Rasa kuih ini ada ala ala kuih tepung pelita di Kelantan. Yang berbezanya kuih tepung pelita, lapisan putih berada di atas sekali dan ianya tidak dibungkus tertutup. Untuk lebih sedap, pastikan santan dimasukkan dalam 2-3 sudu besar dan gula secukupnya. Barulah air gula akan banyak bertakung di keliling kuih, bila bungkusan daun pisang dibuka. 

Jom layan resepi di bawah ini dan jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...


Kuih Jongkong
Oleh: Azie Kitchen 

Bahagian hijau: 250 gram tepung beras 50 gram tepung ubi
500 ml air daun pandan - 5 helai
500 ml air
Sedikit pewarna hijau 1 sudu kecil air kapur 

½ sudu kecil garam

Bahagian santan:500 ml santan pekat½ sudu kecil garam

Bahan lain:Gula pasir
Daun pisang
Lidi 

Cara cara:
Satukan semua bahan untuk lapisan hijau hingga sebati. Masak atas api perlahan sambil dikacau sehingga pekat dan berkilat. 

Setelah masak, masukkan dalam bekas besar, ratakan dan sejukkan. Setelah sejuk, bolehlah dipotong seperti bentuk jongkong emas.  



Di tengah tengah daun pisang diletakkan sepotong lapisan hijau. Masukkan 1 sudu besar gula dan akhir sekali, masukkan 3 sudu besar santan. 



Daun pisang dilayur atas dapur supaya tidak mudah koyak. Lipat acuan daun pisang tadi seperti membungkus tapai dan  matikan dengan sehelai daun pisang bersaiz kecil di tengah bungkusan. Semat dengan stapler atau lidi untuk mengemaskannya.



Susun dalam periuk pengukus dan dikukus selama 20-30 minit. Bolehlah diangkat dan dihidangkan. 


Kuih ini bila dibuka daun pisang akan kelihatan air gula di sekeliling kuih. Bila nak makan, ceduk sekali dengan air gula santan ini. Nota: lebihkan gula dan santan untuk menghasilkan air gula yang banyak.




Nota:
Lagi banyak gula dan santan, lagi sedap dan berkuah.

Kuih jongkong sedap dimakan ketika sejuk.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aziekitchen.com/2020/02/kuih-jongkong-perak-yang-sangat-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Demam Kali Ni Sangat Menginsafkan Terasa Bagaikan Di Neraka

Demam Kali Ni Sangat Menginsafkan Terasa Bagaikan Di Neraka

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 871 hits
Demam itu sakit biasa Semua orang pernah alami demam Nabi Muhammad s a w pun pernah alami demam Demam kalau dari segi perubatan adalah disebabkan virus atau bakteria Tapi dari segi Islam Demam itu adalah bahang dari api neraka Sebagaimana h...
Anda Bukanlah Sempurna Sangat Saya Boleh Je Bantai

Anda Bukanlah Sempurna Sangat Saya Boleh Je Bantai

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 228 hits
Tahun lalu menyaksikan pelbagai kontroversi terpalit Fathiya Latiff sehingga ada yang mendakwa dirinya mempunyai masalah mental Sempena tahun 2020 ini Fathia berharap The post appeared first on
Lebih 5k Retweets Lelaki Ini Kongsi Tips Turun Berat Dari 80kg Ke 69kg Berbeza Sangat

Lebih 5k Retweets Lelaki Ini Kongsi Tips Turun Berat Dari 80kg Ke 69kg Berbeza Sangat

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 242 hits
small Cover image via Twitter megatdanilio small Banyak tips kurus di media sosial tapi susahnya nak ikut Lagi lagi yang jenis suka makan susahnya nak berpantang Hmmm Ya betul Nak turunkan berat badan sememangnya bukanlah perkara yang mudah...
Mengenali Penjagaan Wajah Skylake Yang Sangat Semulajadi

Mengenali Penjagaan Wajah Skylake Yang Sangat Semulajadi

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 228 hits
Aktiviti hari ini adalah mengenai kecantikan wajah Teruja sangat sebab Bella pun nak tahu kenapa wajah orang Korea lelaki dan perempuan sangatlah licin tanpa sebarang cela Bella pernah tanya dekat orang Korea dia kata pemakanan dorang yang ...
Adik Sayang Sangat Papa Ucapan Terakhir Anak Buat Bapa Sebelum Pergi Menghadap Ilahi

Adik Sayang Sangat Papa Ucapan Terakhir Anak Buat Bapa Sebelum Pergi Menghadap Ilahi

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 421 hits
Adik sayang sangat papa telah menjadi ucapan terakhir dari Nur Hafiya Aufa Mohd Taquddin sebelum pergi buat selamanya Nur Hafiya Aufa Mohd Taquddin 3 telah ditiikam oleh bapa saudaranya di Felda Cherul 2 Kemaman Terengganu petang semalam AD...
Ayam Masak Kicap Mudah Dan Sedap

Ayam Masak Kicap Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 478 hits
Sememangnya perancangan Allah lah yang Maha Hebat Allah menguji dalam satu perkara dan dalam yang lain Allah memberi ganjaran lebih baik yang tidak disangka sangka Itu yang saya alami saat ini Hanya kita manusia yang tidak tahu bersabar Sed...
Resepi Cucur Jagung Simple Pasti Sedap

Resepi Cucur Jagung Simple Pasti Sedap

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 1585 hits
Hi guys Cucur jagung ni memang my favorite especially yg my mom buat Setakat ni tak ada yang boleh challenge lagi rasa macam cucur jagung my mom So ni kira resepi simple from her tapi ni version paling simple guna bahan basic je yang ada ka...
Lamb Grill Murah Dan Sedap Di Kulim

Lamb Grill Murah Dan Sedap Di Kulim

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 436 hits
Lamb Grill Murah Dan Sedap Di Kulim Bila tak tahu nak makan kat mana kami lebih suka ke Kedai Makanan Keladi ataupun lebih dikenali sebagai kedai ah lai Dekat sini pelbagai pilihan makanan yang ada dan semuanya sedap sedap belaka CH pula le...
Cara Masak Sotong Masak Hitam Sedap Stail Mamak

Cara Masak Sotong Masak Hitam Sedap Stail Mamak

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 948 hits
Bosan makan lauk Sambal Sotong Nah Cuba masak menu Sotong Masak Hitam pula Tapi ni hitam bukan sebarangan ya Tak guna dakwat sotong pun Menurut empunya resipi Puan Rabiatun Adawyah Mohamed Din nak masak menu ni pun mudah dan rasanya tak men...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music