Kucing Penjaga Kubvr Bawa Pulang Ke Rumah Tetap Suka Tidur Di Tepi Batu Nisan


KUCING yang dipelihara sangat beruntung. Makan, minum dan tempat tinggal semuanya terjaga. Berbanding kucing jalanan, nasib mereka belum tentu baik. Kadang-kadang terpaksa menahan lapar dan dahaga kerana tiada makanan. Lebih malang lagi ada yang dipukul dan diani4ya oleh segelintir individu yang tidak bertanggungawab.
Melalui satu hantaran yang dikongikan oleh seorang pengguna Facebook, Suhaili Baharudin berkongsi tentang kisah seekor kucing betina yang sering berada di atas kubvr bapanya. Cerita Suhaili lagi, kucing tersebut mula dilihat berada di situ, sehari selepas arw4h bapanya dikebumikan.
“Kucing ini selalu ada di kawasan kubvr arw4h abah. Ada juga beberapa ekor anak kucing yang bermain-main di situ. Semasa hayat arw4h abah dahulu, abah memang sungguh sayangkan haiwan terutamanya kucing. Kucing ini makan pun di sebelah kubvr abah,” jelasnya.
Menurut Suhaili lagi, beberapa minggu selepas pemerg1an arw4h bapanya, dia ada pulang ke ke kampung halaman di Kuantan untuk menziarahi kubvr arw4h bapanya. Kelihatan kucing tersebut sedang tidur di tepi batu nisan.

“Saya panggil kucing itu dan memberinya makan. Kucingnya baik, comel dan manja. Bulunya juga bersih. Cara makan pula seperti kebuluran. Dengan keadaan musim hujan dan cuaca yang tidak menentu, terbit rasa kasihan. Tengok perut pula kembung kerana bunting jadi tidak bolehlah bawa ke klinik veterinar untuk disunatkan.
“Jadi saya angkut masuk ke dalam kereta dan kami letak kucing itu di tepi kedai makan. Di kedai makan itu meriah, ramai orang baik-baik dan ada banyak juga kucing-kucing jalanan yang lain. Saya berharap agar kucing ini lebih terjaga di sini berbanding di kawasan kubvr,” katanya.
Pada masa sama, wanita ini berhajat untuk datang kembali ke kedai makan tersebut untuk melihat keadaan kucing itu. Beliau tidak dapat memelihara ‘si meow’ berkenaan kerana tidak tinggal di kawasan berhampiran. Justeru, tiada pilihan lain yang boleh dilakukan selain meletakkan kucing itu di kedai makan.
Dua minggu kemudian, wanita ini sekali pulang ke kampung halaman untuk menguruskan kubvr arw4h bapanya. Beliau terkejut kerana kucing yang ditinggalnya di kedai makan, kelihatan ada di tanah perkubvran berhampiran kubvr arw4h bapanya.
“Saya agak terkejut apabila melihat kucing itu ada di kubur semula. Lokasi kedai makan dengan kawasan tanah perkubvran sangat jauh. Ya ALLAH kasihan betul pada kucing ini. Saya tidak bagi duduk di sini kerana risau tentang makan, minum serta keselamatannya.
“Ketika itu juga saya tidak bawa makanan kucing. Sayu rasa hati bila kucing ini tunggu di tepi kereta. Saya ambil keputusan untuk bawa pulang ke rumah. Sebelum sampai ke rumah saya hubungi suami untuk menyediakan makanan kucing supaya keluar dari kereta boleh terus makan,” kata Suhaili.
Malangnya apabila pintu kereta dibuka, kucing itu terus lari keluar. Ketika hendak mengambil makanan, sekelip mata kucing itu hilang daripada pandangan mata, Tidak sampai 10 saat pun. Rupa-rupanya kucing itu berada di simpang jalan menunju ke kubvr semula.
“Dia sangat bijak. Letaklah di mana pun, tetap akan kembali semula ke kubvr. Saya berasa sangat pelik bila ia tahu jalan untuk kembali semula ke kubur itu. Akhirnya saya pasrah. Kucing ini selesa tinggal di kubur. Saya ambil kucing ini, bawa masuk ke dalam kereta dan hantar semula ke tanah perkubvran.
“Bimbang juga memikirkan nasib kucing ini, apatah lagi sedang bunting. Tidur pula di atas kubvr. Sampai di kubvr terus beri makan. Nampak sangat kelaparan. Mungkin saya patut belikan bekas makanan kucing dan letakkan di kubvr. Apabila lapar, kucing itu boleh makan.
“Menolong haiwan yang terbiar begini sebenarnya lebih memekarkan hati. Sebetulnya tiada pula kita pernah menimbang, besar mana nanti boleh dapat syurga pahala, yang kita buat adalah kerana besarnya sebuah empati,” katanya.
Begitulah cerita seekor kucing jalanan. Moga lebih ramai masyarakat kita lebih prihatin dengan haiwan-haiwan jalanan. Santuni haiwan-haiwan jalanan dengan baik kerana mereka juga berhak untuk hidup di dunia ini.
Oleh: Norhasliza Mohd Shafi
Sumber: Suhaili Baharudin
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Koleksi Viral
Sumber : https://ift.tt/pzB86CL


Sumber: Sinar Viral

Booking Bilik Hotel Dengan Harga Yang 23% Lebih Rendah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2022/11/kucing-penjaga-kubvr-bawa-pulang-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Bujang Bawa Pulang Janda Sungai Petani Ke Rumah Dicekup Padk

Lelaki Bujang Bawa Pulang Janda Sungai Petani Ke Rumah Dicekup Padk

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 286 hits
Lelaki bujang bawa pulang janda Sungai Petani ke rumah dicekup PADKSepasang kekasih yang baru sahaja menjalinkan hubungan setelah berkenalan melalui Facebook dicekup berkhalwat tengah malam Khamis 4 November lalu di Taman Kucai Lunas Pegawa...
Pindah Sepanyol Tapi Semua Jiran Tak Suka Amber Heard Buat Hal Ber K Atas Jalan Tepi Rumah

Pindah Sepanyol Tapi Semua Jiran Tak Suka Amber Heard Buat Hal Ber K Atas Jalan Tepi Rumah

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 141 hits
Namanya baru mula nak reda daripada hangat diperkatakan di media sosial selepas kes mahkamah membabitkan dirinya dan Johnny Depp selesai kini Amber Heard kembali meraih perhatian Tular baru baru ini gambar yang diambil daripada rakaman CCTV...
Tahniah Cipta Sejarah Baru Bts Berjaya Bawa Pulang 2 Anugerah Di American Music Awards

Tahniah Cipta Sejarah Baru Bts Berjaya Bawa Pulang 2 Anugerah Di American Music Awards

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 175 hits
Tahniah BTS atas kejayaan baru mereka di American Music Awards baru baru ini ARTIKEL BERKAITAN Pada 20 November AMA telah mengumumkan BTS sebagai pemenang bagi kategori Artis K Pop Kegemaran dan juga Duo atau Kumpulan Pop Kegemaran Untuk pe...
Sejak Berkawan Dengan Pas Muhyiddin Pun Mula Rasa Bersalah Sebab Apa Sebab Lebai Suka Bawa Fatwa Sesat

Sejak Berkawan Dengan Pas Muhyiddin Pun Mula Rasa Bersalah Sebab Apa Sebab Lebai Suka Bawa Fatwa Sesat

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 91 hits
Muhyiddin mohon maaf kenyataan undi BN PH masuk neraka November 12 2022 Muhyiddin Yassin berkata isu kenyataan ketua Pemuda PAS Sik tidak perlu diperbesarkan BATU PAHAT Pengerusi Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin memohon maaf kepada pihak...
Hiburan Terus Bagi Balik Kesan Lokasi Telefon Bimbit Yang Dicuri Mekyun Bawa Polis Terus Pergi Rumah Pencuri

Hiburan Terus Bagi Balik Kesan Lokasi Telefon Bimbit Yang Dicuri Mekyun Bawa Polis Terus Pergi Rumah Pencuri

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 133 hits
Influencer terkenal media sosial Mekyun baru baru ini berkongsi kisah tentang mendapatkan kembali telefon bimbitnya yang dicuri beberapa hari lalu Menerusi Mekyun atau nama sebenarnya Wee Yun Nee menjelaskan lokasi telefon bimbit miliknya y...
Hiburan Tak Suka Keluarga Saya Ke Isteri Frust Keluarga Mentua Suka Datang Mengejut Ke Rumah Suami Tak Ambil Peduli

Hiburan Tak Suka Keluarga Saya Ke Isteri Frust Keluarga Mentua Suka Datang Mengejut Ke Rumah Suami Tak Ambil Peduli

papar berkaitan - pada 17/11/2022 - jumlah : 139 hits
Seorang wanita baru baru ini meluahkan perasaan tidak puas hati apabila keluarga mentuanya bersikap mencabar kesabarannya saban hari Kata wanita itu keluarga mentuanya terlalu kerap datang secara mengejut malah mereka juga gemar bermalam di...
Macam Tak Ada Tempat Lain Nak Tidur Gelagat Kucing Tidur Di Kaunter Kedai Cvri Perhatian Ramai

Macam Tak Ada Tempat Lain Nak Tidur Gelagat Kucing Tidur Di Kaunter Kedai Cvri Perhatian Ramai

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 137 hits
Kucing selalu menjadi perhatian warganet di media sosial kerana kucing adalah haiwan peliharaan yang selalu ada dalam kehidupan manusia dan rapat dengan manusia Malah telatah haiwan yang bernama kucing ini sememangnya kadang kala pelik dan ...
Darius Sinathrya Tidur Sambil Peluk Motor Donna Agnesia Ini Yang Bikin Gak Pulang

Darius Sinathrya Tidur Sambil Peluk Motor Donna Agnesia Ini Yang Bikin Gak Pulang

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 80 hits
Darius Sinathrya membagikan potret saat sedang tidur bersama motor kesayangannya Darius nampak memeluk erat motornya Di kolom komentar sang istri yakni Dona Agnesia merespon unggahan Darius Simak ulasannya berikut ini
Miliki Hobi Suka Buat Kuih Tradisional Ceo Ini Kongsi Resipi Karipap Daging Yang Gerenti Wow

Miliki Hobi Suka Buat Kuih Tradisional Ceo Ini Kongsi Resipi Karipap Daging Yang Gerenti Wow

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 148 hits
Memasak adalah satu skill yang unik Apatah lagi skill memasak kuih muih tradisional yang memerlukan ketelitian dan kesabaran Walau nampak mudah tidak semua yang memasak kuih tradisional boleh berpuas hati dengan kualiti rupa dan rasanya Bag...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas