Ku Nan Yang Saya Kenali Biarpun Pengorbanannya Terlalu Besar Untuk Umno


1. SEWAKTU Ahli Parlimen Putrajaya, Tengku Adnan Tengku Mansor atau mesra dengan panggilan Ku Nan memegang jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Wilayah Persekutuan, saya telah dilantik sebagai Setiausaha Badan Perhubungan Negeri.
2. Sebelum itu, Ku Nan telah dibawa masuk ke dalam UMNO oleh Tun Dr. Mahathir Mohammad kerana kekayaannya untuk membantu UMNO.
3. Dr. Mahathir merayu kepada Ku Nan demi membantu UMNO khususnya di Wilayah Persekutuan, tetapi akhirnya ternyata pengorbanan dan perjuangan Ku Nan tidak berbaloi.
4. Sebelum menyertai parti UMNO, Ku Nan adalah jutawan Melayu yang amat berpengaruh dengan aset kekayaanya dikatakan melebihi 1 Billion dan antara anak Melayu yang memiliki pesawat peribadi. Beliau dikategorikan antara yang terkaya di Malaysia.
5. Terlalu banyak jasa Ku Nan kepada UMNO. Semua orang UMNO tahu malah Perdana Menteri ke-8, Tan Sri Muhyiddin Yasin pun tahu jasa dan pengorbanan wang ringgit serta khidmat bakti Ku Nan khususnya dalam usaha memperkukuhkan UMNO di Wilayah Persekutuan.
6. Malah ketika UMNO begitu ‘sakit’ dan berdepan penderitaan politik akibat diperlakukan oleh Pakatan Harapan (PH) selepas PRU14, Ku Nan lah menjadi tempat UMNO sandarkan harapan dan bantuan. Ketika seluruh Bahagian UMNO diseluruh negara berdepan dengan masalah kewangan, Ku Nan lah tempat mereka mengadu dan memohon bantuan.
7. Tanyalah siapa pun yang pernah berurusan dengan Ku Nan, samada atas kepentingan politik dan peribadi, tidak ada perkataan buruk untuk insan ini. Ternyata jasa dan budi Ku Nan terlalu banyak untuk dihitung.
8. Semalam (Isnin), Ku Nan dijatuhkan hukuman 1 tahun penjara dan denda RM2 juta kerana disabitkan bersalah atas pertuduhan menerima rasuah.
(Untuk rekod, Ku Nan dikatakan menerima rasuah dari kawannya sendiri yang menjadi rakan kongsi berniaga sejak zaman beliau belum bergelar ahli politik).
9. Saya terpanggil untuk meluahkan perasaan terbuka ini atas dasar seorang sahabat ketika tidak ada seorang pun pemimpin UMNO baik yang berjawatan dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN) ataupun Ketua-Ketua UMNO Bahagian yang tampil menzahirkan rasa simpati terhadap nasib Ku Nan.
10. Betullah kata orang, nak tahu kita ada ramai kawan atau tidak, tunggulah musibah menimpa kita. Dalam kes Ku Nan, saya pasti ada yang menangis bila Ku Nan dijatuhkan hukuman ini.
11. Saya langsung tidak berniat (ulang : tidak berniat) untuk mencampuri urusan mahkamah kerana sistem kehakiman dan kedaulatan undang-undang negara perlu kita akur, patuh dan dihormati.
12. Cuma sebagai sahabat karib yang pernah jatuh bangun bersama Ku Nan berjuang dalam parti UMNO, saya turut rasa amat sedih dan ‘ terluka’ dengan apa berlaku terhadap Ku Nan. Saya hanya mampu berdoa semoga Ku Nan terus tabah dan istiqomah.
Wassalam.
Syed Ali Alhabshee
Coretan Warga Putrajaya… Mengenali Ku Nan ‘Ketua Kampung’ Prihatin

The post Ku Nan Yang Saya Kenali: … Biarpun Pengorbanannya Terlalu Besar Untuk UMNO appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/22/ku-nan-yang-saya-kenali-biarpun-pengorbanannya-terlalu-besar-untuk-umno/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gabungan Besar Hanya Akan Jadikan Umno Parti Melayu Nombor Dua

Gabungan Besar Hanya Akan Jadikan Umno Parti Melayu Nombor Dua

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 209 hits
Bulan lalu Setiausaha Agung BN Annuar Musa melontarkan idea perlunya diwujudkan grand coalition yang melibatkan parti parti yang menolak Pakatan Harapan atau PH Katanya sudah terlalu lama politik negara ini berlegar di sekeliling dua atau t...
Ku Nan Perlu Dilantik Semula Setiausaha Agung Umno Supaya Sama Cerdik Dengan Su Bn Pn Bersatu Dan Pas

Ku Nan Perlu Dilantik Semula Setiausaha Agung Umno Supaya Sama Cerdik Dengan Su Bn Pn Bersatu Dan Pas

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 389 hits
UMNO perlukan yang flat 4 0 dan bukannya setakat 3 8 Ku Nan bukan sahaja sama cerdik tetapi mampu menguasai semua yang lain Dengan 4 juta keahlian parti yang paling banyak berjasa dan parti terbesar setiap langkah termasuk di Perak harus di...
Umno Perlu Ketuai Gagasan Besar

Umno Perlu Ketuai Gagasan Besar

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 138 hits
Cadangan untuk mewujudkan gagasan besar antara Perikatan Nasional Barisan Nasional dan Gabungan Parti Sarawak boleh dipersetujui dengan syarat UMNO mengetuai gabungan itu Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Mohd Razlan Rafii berkata syarat itu...
Veteran Umno Tak Faham Ku Li Tak Serik Dengan Mahathir

Veteran Umno Tak Faham Ku Li Tak Serik Dengan Mahathir

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 243 hits
Haspaizi ZainVeteran Umno menyatakan rasa hairan dan terkejut melihat Tengku Razaleig Hamzah tidak serik dipermainkan bekas perdana menteri yang pernah ditentangnya dalam parti itu Dr Mahathir Mohamad untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Na...
Umno Man Mohamad Ali Appointed Dewan Negara Deputy President

Umno Man Mohamad Ali Appointed Dewan Negara Deputy President

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 159 hits
Senator Mohamad Ali Mohamad has been appointed as the deputy president of the Dewan Negara today Mohamad Ali 56 who is also Melaka Umno Liaison Committee deputy chairperson is the sole candidate proposed by Prime Minister Muhyiddin Yassin T...
Ku Li Has Disrespected Umno Discipline Confused Members Info Chief

Ku Li Has Disrespected Umno Discipline Confused Members Info Chief

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 111 hits
Umno information chief Shahril Hamdan has come out against party veteran Tengku Razaleigh Hamzah who has gone rogue in his opposition to the government Without mentioning names Shahril said the Gua Musang MP s recent actions holding a press...
Strategi Pening Umno Vs Perang Saraf Ku Li X Atok

Strategi Pening Umno Vs Perang Saraf Ku Li X Atok

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 272 hits
Anwar kata nak jadi Piieem dah lama Buat sidang media situ sini menyatakan sokongan dan cukup SD Tiba tiba atok bersuara seolah menjadi benteng kerajaan PN Atok lancarkan polemik menolak kerajaan pintu belakang dan secara serentak tidak ber...
Hubungan Muafakat Nasional Di Lihat Terjejas Selepas Wujudnya Tiga Kem Di Dalam Umno

Hubungan Muafakat Nasional Di Lihat Terjejas Selepas Wujudnya Tiga Kem Di Dalam Umno

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 207 hits
KUALA LUMPUR Kepimpinan tertinggi PAS dan UMNO diharap bijak untuk mengatur strategi tidak tamak mempertahankan kepentingan sendiri supaya Muafakat Nasional terus dipertahankan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat Mokhtar Senik berkata kekuata...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes