Kreatifnya Hanya Melalui Google Youtube Fb Ayah Ini Siapkan Kolam Untuk Anak


Asal ada kerajinan, semua jadi! Lagi-lagi dalam keadaan sekarang ni, nak pergi bawa anak-anak bercuti pun masih tak boleh. Kasihan pada anak-anak. Nak tak nak ibu bapa pun terpaksa jadi lebih kreatif untuk berikan kegembiraan pada mereka.
Perasan tak anak-anak kita biasanya kalau pergi bercuti mesti nak mandi kolam. Ia dianggap sinonim tapi kali ini perkongsian dari Encik Eddy Azuan cukup buatkan kita sebagai ibu bapa pun teruja.
1. Ni la rupa asal ruang yang ada.. rumput tiruan tu mmg dah ada.. cuma tanah tak sama level dengan lantai batu.. Bukan apa dapat buat sendiri kolam untuk anak di halaman rumah dan melihat mereka tersenyum sambil main pun dah rasa puas hati. Sungguh cantik!
2. Inilah lakaran pelan.. orang kata lukis dulu baru nampak… oh ya.. ada yg tanya kenapa perlu buat deck keliling? a. Taknak kucing dtg cakar b. Taknak ada haiwan bermastautin celah2.. c. Melindungi sistem pipe yg ada d. Nampak kemas dan siap Akhirnya jadi realiti
Alhamdulillah. Akhirnya jadi realiti juga projek ni. Memang nak mula bertangguh-tangguh tapi dah mula 7 hari siang malam kita usahakan juga secara SOLO. Iya sorang-sorang jaga SOP kan dan adalah cuba dibantu oleh anak-anak tapi 3 minit je bertahan.
3. Barang2 diorder dari online..3 hari terus sampai depan rumah… cuma KANVAS kolam yg sebelah dalam tu beli dari set pool yg dah siap.. BESTWAY 2m x 4m… kedalaman 1m… buleh try cari di shopee.. harga lebih kurang rm700-800.. Kongsi Eddy Azuan, projek musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini hanya dilakukan seorang diri dan berpandukan kajian daripada Google, Youtube dan Facebook sahaja. Walaupun ianya memakan masa dan tenaga namun hasilnya sunggauh berbaloi.
4. Kerja2 dimulakan.. dimulakan dengan memunggah semula rumput tiruan untuk proses meratakan sedikit tanah.. 5. Lebih kurang 15 kampit pasir digunakan.. kenapa tak simen? Hahaha.. tak larat nak bancuh… kenapa tak pakai tanah merah? Kat kedai online tu je ada.. senang sekali order.. rumusan.. sebaiknya lantai tu simen dulu cun kalau ada MODAL tenaga dan mesin. Barang-barang kebanyakan ditempah dari online. 3 hari terus sampai depan rumah… cuma KANVAS kolam yang sebelah dalam tu beli dari set pool yang dah siap. Jenama Bestway 2m x 4m… kedalaman 1m… boleh cuba cari di shopee.. harga lebih kurang RM700-800.
6. Lebih kurang hasil setelah pasir diratakan.. jgn lupa paip longkang utk air keluar.. hujungnya akan ditutup dgn jaring supaya mmg takda ‘menatang’ leh keluar masuk.. 7. Lepas tu, cover balik dgn WEED MAT.. utk elak pertumbuhan tumbuhan di celah2.. saya kekalkan rumput tirua n sebagai alas sebab nak jadikan lembut didasar kolam bila pijak…kalau tak risau ada batu, atau benda tajam lain.. 8. Framing dimulakan dengan jasa bahan mentah BESI BIRU! Pelan2 potong pakai gunting.. tak berani pakai GRINDER.. Bermula dengan sebuah lakaran untuk jelas projek ini. Di bahagian tepi juga dilindungi oleh deck tepi adalah untuk menghalang kucing daripada mencakar atau bersembunyi di dalamnya. Selain itu, ianya untuk tampak lebih kemas dan melindungi paip yang sedia ada.
9. Inilah bukti 3 minit yg sempat dirakam jiran.. bantuan anak2 yg kunun nak bantu. 3 minit jaaaaaa.. pastu resign. 10. Siap lebih kurang frame utk deck.. ingat, ini utk tampung DECKING.. tak pasti kalau pakai kanvas tanpa set pool buleh tampung beban air atau tak.. Lebih kurang 15 kampit pasir digunakan.. kenapa tak simen? Hahaha.. tak larat nak bancuh. Kenapa tak pakai tanah merah? Kat kedai online tu je ada.. senang sekali order.. rumusan.. sebaiknya lantai tu simen dulu cun kalau ada MODAL tenaga dan mesin.
11. Indahnya besi biru ni… walau dia bakal hilang dimata.. tapi takkan dilupakan jasanya sebagai tetulang keutuhan DECK nanti.. Ditutup dengan rumput karpet
12. Tangga pool tu lebihan .. nanti kena DIY adjust sikit. Pastikan pasir diratakan dengan betul dan menutup paip longkang air di hujungnya agar tiada ‘binatang’ boleh keluar masuk. Selepas siap bahagian sini, tampalkan balik rumput karpet bagi mengelakkan pertumbuhan tumbuhan di celah-celah. Cara ini juga dapat dijadikan alas di dasar kolam agar tidak terpijak pasir dan batu.
13. Lepas siap FRAME.. kita usahakan sistem PAM dan FILTERnya… asalnya pam 0.5hp.. kemudiannya akan ditapis ke sand filter… Namun selepas dicuba pam 0.5hp tak cukup power utk bantu bila nak vacuum sedut habuk dilantai… maka… UPGRADE ke 3.0hp!!! Framing dimulakan dengan jasa bahan mentah BESI BIRU! Perlahan-lahan potong pakai gunting. Tak berani pakai GRINDER..Siap lebih kurang frame untuk deck. Ingat, ini untuk tampung DECKING. Tak pasti kalau pakai kanvas tanpa set pool boleh tampung beban air atau tak.
14. Lepas siap sistem pipe dan pump.. mula pasang kolam KANVAS.. dan try isi air.. waktu inilah tetiba yang RESIGN kerja tadi terus dtg balik bertugas Pasang sistem pam dan filter
15. Deck dipasang… saya guna PRIMA PLANK.. ada urat kayu… Selepas selesai pemasangan frame deck, boleh pasang sistem pam dan filter untuk kolam seperti gambar di atas. Kemudian, pasang kolam kanvas yang boleh dibeli di Shopee jenama Bestway. Ini masanya untuk cuba isi air ke dalam air selepas semuanya selesai.
Asalnya pam 0.5hp.. kemudiannya akan ditapis ke sand filter. Namun selepas dicuba pam 0.5hp tak cukup power untuk bantu bila nak vacuum sedut habuk dilantai. Maka… UPGRADE ke 3.0hp!
16. Hehehe.. hampir siap dah… mmg buat sekali area utk shower dan cuci kaki.. dak kecik ni dah mula enjoy ruang baru.. Akhir sekali, pasang deck kayu disekeliling agar tampak lebih kemas. Gunakan jenis PRIMA PLANK yang mempunyai urat kayu dan kalis air. Maka siaplah projek musim PKP, memang cantik hasil dan sangat puas hati.
Akhirnya..Siap!! Bagi yang ada halaman rumah yang agak luas, siap boleh buka khemah dan santai-santai waktu petang dan malam sambil BBQ satu keluarga. Ni lah masanya untuk kita tebus semula dengan anak-anak setelah sibuk sebelum ini dengan kerja.
Kredit : Eddy Azuan

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Kreatifnya! Hanya Melalui Google, Youtube & FB, Ayah Ini Siapkan Kolam Untuk Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kreatifnya-hanya-melalui-google-youtube-fb-ayah-ini-siapkan-kolam-untuk-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuma Ada Rm5 Tular Anak Rakam Ayah Makan Nasi Tak Berlauk Lelaki Ini Jelaskan Apa Yang Berlaku

Cuma Ada Rm5 Tular Anak Rakam Ayah Makan Nasi Tak Berlauk Lelaki Ini Jelaskan Apa Yang Berlaku

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 192 hits
Sebelum ini telah tular sebuah video memaparkan kehidupan seorang bapa dan anak lelakinya yang serba kekurangan Kehidupan dua beranak ini teleh mencuri tumpuan ramai apabila kanak kanak bernama Nik Aswan memuat naik video tersebut di aplika...
Bahaya Kalau Anak Yang Dulu Selalu Bising Tiba Tiba Jadi Pendiam Mak Ayah Kena Bertindak

Bahaya Kalau Anak Yang Dulu Selalu Bising Tiba Tiba Jadi Pendiam Mak Ayah Kena Bertindak

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 259 hits
Kadangkala ibu bapa berasa rimas apabila anak mereka terlalu bising dan berharap mereka diam seketika Walaupun begitu apa yang terjadi sekiranya anak anda menjadi terlalu diam Pernahkah anda mendapati anak anda menjadi diam secara tiba tiba...
Anak No 2 Atau No 3 Lain Sikit Perangainya Tapi Dia Ajar Erti Sabar Untuk Ibu Ayah

Anak No 2 Atau No 3 Lain Sikit Perangainya Tapi Dia Ajar Erti Sabar Untuk Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 314 hits
Kenapa agaknya anak ke 2 atau ke 3 dikatakan biasanya berperangai pelik sedikit berbanding adik beradik lain Contohnya Hatinya agak keras Suka cari gaduh dengan adik beradik yang lain manja lebih sikit sifatnya suka menguasai payah makan Se...
Taktik Pakai Tudung Menjadi Anak Takut Nak Masuk Dekat Kacau Ayah Buat Kerja

Taktik Pakai Tudung Menjadi Anak Takut Nak Masuk Dekat Kacau Ayah Buat Kerja

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 264 hits
Cabaran bila bekerja di rumah dan ada anak kecil ia agak sukar sedikit kerana anak tak faham perjalanan tugasan yang sepatutnya dibuat Lagi satu bila anak lihat ibu atau ayahnya dirumah bermakna mereka menganggap ada peluang untuk bermain b...
Jadilah Suami Isteri Yang Baik Barulah Kita Boleh Jadi Ibu Bapa Yang Baik Ibu Ayah Idola Anak Anak

Jadilah Suami Isteri Yang Baik Barulah Kita Boleh Jadi Ibu Bapa Yang Baik Ibu Ayah Idola Anak Anak

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 372 hits
Bukan ibu sahaja yang kena bersedia dengan ilmu untuk bergelar mama papa juga perlu siapkan diri dengan ilmu sebelum lahirnya anak pertama Alasan utamanya kerana papa adalah idola anak anak Jadi pada suami yang bakal bergelar papa kena siap...
Pesanan Penting Buat Anak Untuk Mak Ayah

Pesanan Penting Buat Anak Untuk Mak Ayah

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 426 hits
Bila makayah dah meninggal dunia Nanti jangan lupa bersedekah utk makayah setiap hari Sebab dulu makayah tak sedekah banyak kerana besarkan korang Jangan lupa bacakan Surah Mulk utk mak ayah setiap malam Nanti ada juga peneman mak ayah di k...
Kisah Arwah Adik Amir Ketika Dalam Kandungan Hingga Dibunuh Ayah Pula Tidak Mengaku Anak

Kisah Arwah Adik Amir Ketika Dalam Kandungan Hingga Dibunuh Ayah Pula Tidak Mengaku Anak

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 1010 hits
Kisah Arwah Adik Amir ketika Dalam Kandungan Hingga DiBunuh Ayah Pula Tidak Mengaku AnakSemaIam negara telah digmparkan dengan berlta kmatlan seorang knakk knak yang diprcayai mnlnggaI dunla aklbat dider ra oleh lbu kndung dan bapa tlrinya ...
Hi Ayah Ain Rindu Jarang Berjumpa Anak Sulung Shuk Luah Rasa Rindu

Hi Ayah Ain Rindu Jarang Berjumpa Anak Sulung Shuk Luah Rasa Rindu

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 201 hits
Pergolakkan rumah tangga penyampai radio Hot fm Shuk Sahar 34 sememangnya telah menjadi bualan netizen Namun begitu pelawak tersebut telah tampil di media sosial dengan mengakui segala kesilapannya dan sedang berusaha menebus kembali kesala...
Hiburan Hanya Serah Soal Jodoh Pada Takdir Hafiz Hamidun Tak Terfikir Nak Kahwin Walaupun Ada Anak Angkat

Hiburan Hanya Serah Soal Jodoh Pada Takdir Hafiz Hamidun Tak Terfikir Nak Kahwin Walaupun Ada Anak Angkat

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 314 hits
Penyanyi Hafiz Hamidun yang ditemui media baru baru ini mengakui bahawa dirinya tidak terlintas untuk berumah tangga sekali lagi meskipun sudah mempunyai seorang anak angkat bernama Hamdee sejak hampir setahun yang lalu Sumber Instagram Haf...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan