Kpm Kaji Cadangan Wujud Jawatan Warden Asrama Sepenuh Masa


 Siti Hafidah
Sebarang tindakan lanjut perlu berpandukan laporan terperinci IPOH – Kementerian Pendidikan (KPM) akan mengkaji cadangan untuk mewujudkan jawatan warden sepenuh masa di sekolah berasrama bagi menangani pelbagai masalah termasuk kes buli.
Bagaimanapun Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Dr Mah Hang Soon berkata, ia perlu diperhalusi berdasarkan laporan penuh kes buli yang dilaporkan termasuk membabitkan pelajar Tingkatan Satu di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Sultan Azlan Shah, Kuala Kangsar dekat sini baru-baru ini.
“Terima kasih atas pandangan yang diberi tentang kes ini dan kita perlu menunggu laporan daripada pihak berkenaan sebelum apa-apa tindakan.
“Pihak kementerian akan membuat kajian lanjut berhubung pandangan tersebut,” katanya ketika ditemui pemberita selepas selepas menyaksikan Majlis Angkat Sumpah Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia, di sini hari ini.
Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Aminuddin Awang dilaporkan berkata, cadangan itu sudah dikemukakan pihaknya sekian lama serta berkali-kali membangkitkan isu berkenaan.
Aminuddin dilaporkan berkata, guru yang menyandang tugas warden menjalankan tugas hakiki mengajar di sekolah, namun pada masa sama menunaikan tanggungjawab menjaga dan mengawasi murid asrama sepanjang waktu.
Ditanya sama ada pihak kementerian akan mengadakan perbincangan bersama NUTP dan Majlis Amanah Rakyat (Mara) berhubung cadangan itu, Dr Mah berkata, sebarang tindakan lanjut perlu berpandukan kepada laporan terperinci berkaitan kes yang dilaporkan berlaku.
“Pada peringkat ini paling terbaik adalah kita tunggu laporan terperinci daripada pihak berkenaan. Apa-apa tindakan kena berpandu kepada apa sebenarnya yang berlaku,” katanya.
Sehingga kini, polis telah menahan 10 pelajar berusia 13 tahun termasuk seorang yang berusia 15 tahun susulan tindakan beberapa remaja yang dipercayai pelajar asrama menumbuk dan menendang seorang pelajar lain secara beramai-ramai.
Kejadian dipercayai berlaku antara jam 1 hingga 2 pagi 9 Disember lepas itu tular di media sosial menerusi beberapa video berdurasi 13 hingga 30 saat, sehingga menerima kecaman orang ramai.
Sementara itu, beliau berkata, siasatan lanjut turut sedang dijalankan berhubung satu lagi kejadian buli yang didakwa berlaku di sekolah berasrama di Pahang pada Jumaat minggu lepas dan KPM sedang menunggu laporan siasatan daripada pihak berkaitan.
Akhbar tempatan melaporkan empat pelajar dikurung di dalam sebuah bilik selama dua jam dan dijadikan seperti ‘karung tinju’ oleh sekumpulan lapan senior yang membelasah mereka selepas berang dengan tindakan mangsa menonton video melalui telefon bimbit.
Kejadian itu didakwa berlaku dengan semua mangsa berusia 14 tahun itu dikurung di dalam bilik sebelum dipukul, ditumbuk, disepak serta dikenakan hukuman rotan oleh sekumpulan pelajar tingkatan empat dan lima.
Mengenai majlis yang dihadiri pada hari ini, Dr Mah berkata, antara isu yang dibicangkan termasuklah cara-cara memastikan pengukuhan serta pemulihan pembelajaran dan pengajaran di sekolah semasa pandemik COVID-19. – Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/kpm-kaji-cadangan-wujud-jawatan-warden.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guru Cadang Bekas Komando Jadi Warden Asrama Sekolah

Guru Cadang Bekas Komando Jadi Warden Asrama Sekolah

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 267 hits
Kuala Lumpur Seorang guru yang tular dalam memperjuangkan isu hak guru dan pendidikan di laman sosial Facebook Mohd Fadli Salleh mencadangkan jawatan warden di asrama sekolah diberikan kepada pihak luar Melalui muat naik laman sosial Facebo...
Potret Luna Maya Saat Masih Remaja Masa Masa Kemana Mana Masih Doyan Naik Motor

Potret Luna Maya Saat Masih Remaja Masa Masa Kemana Mana Masih Doyan Naik Motor

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 156 hits
Sosok Luna Maya sudah tidak asing lagi di dunia hiburan tanah air Namanya dikenal sebagai aktris dan juga model Penampilan Luna Maya selalu mencuri perhatian lantaran parasnya yang cantik Tak hanya sekarang Luna Maya dipuji cantik sejak dul...
Berat Cecah 90kg Masa Hamil Suami Sanggup Dukung Naik Tingkat 5 Sebab Gout

Berat Cecah 90kg Masa Hamil Suami Sanggup Dukung Naik Tingkat 5 Sebab Gout

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 180 hits
Setiap perkahwinan pastinya mengharapkan kehadiran anak sebagai pelengkap hidup Namun andai kata Allah uji itu tandanya DIA sayang kita Sama ada cepat atau lambat kehadiran anak dalam hidup semua tu rezeki Allah Kisah yang dikongsikan oleh ...
Sarapan Karipap Dan Donat Frozen Jimatkan Masa

Sarapan Karipap Dan Donat Frozen Jimatkan Masa

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 196 hits
Sarapan Karipap Dan Donat Frozen Jimatkan Masa Memang setuju 100 Terutama pada musim cuti sekolah bila anak anak semua kat rumah Takkan hari hari nak masak jemput jemput kan Atau selalu nak pergi kedai keluar awal pagi cari warung jual sara...
Siapa Selalu Kena Krem Masa Mengandung

Siapa Selalu Kena Krem Masa Mengandung

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 229 hits
SIAPA SELALU KENA KREM MASA MENGANDUNG Ada pulak yang kata krem ni jadi bila otot kaki terpaksa tampung berat badan yang berlebihan sebab rahim yang membesar jugak turut bagi tekanan dari pengaliran darah dari vena utama kaki naik ke atas T...
Penjelasan Satgas Covid Soal Perubahan Masa Karantina Pelaku Perjalanan Luar Negeri

Penjelasan Satgas Covid Soal Perubahan Masa Karantina Pelaku Perjalanan Luar Negeri

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 179 hits
Selain itu penyesuaian juga diterapkan dengan perubahan waktu pemeriksaan entry dan exit dan juga perubahan di mana ada penyesuaian penyesuaian untuk melakukan vaksinasi serta perencanaan vaksin booster yang akan datang
Sampai Bila Nak Hidup Macam Tu Pemuda Wajah Iras Aktor Gong Yoo Dah Tak Mer3mpit Kini Fikir Masa Depan

Sampai Bila Nak Hidup Macam Tu Pemuda Wajah Iras Aktor Gong Yoo Dah Tak Mer3mpit Kini Fikir Masa Depan

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 264 hits
FILEM Korea Selatan Train To Busan pernah menjadi fenomena di seluruh dunia ketika ia ditayangkan pada tahun 2016 Gong Yoo aktor kacak yang menerajui filem itu turut menjadi perhatian ramai sehingga dia meraih ramai peminat termasuklah dari...
Kan Sudah Selalu Kata Pas Tetap Betul Dalam Semua Perkara Masa Bersama Pr Gitulah Perangai

Kan Sudah Selalu Kata Pas Tetap Betul Dalam Semua Perkara Masa Bersama Pr Gitulah Perangai

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 152 hits
BILA NAJB KENA MENIKUS DENGAN FATWA AGAMATimbalan Presiden Pas Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata apabila seseorang yang tidak bersalah telah dibuktikan bersalah maka itulah keputusannya Namun katanya untuk menjatuhkan hukuman bersala...
Masa Check Di Malaysia Negatif Naik 2 Garis Di Tanah Haram Alhamdulillah Yusuf Jadi Abang

Masa Check Di Malaysia Negatif Naik 2 Garis Di Tanah Haram Alhamdulillah Yusuf Jadi Abang

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 163 hits
Alhamdulillah Yusuf bakal jadi abang luah gembira suami kepada juru solek dan usahawan terkenal Mua Bellaz Menurut Anuar Ahmad atau mesra di sapa Mat Nuart Bellaz sudah membuat ujian kehamilan ketika berada di Malaysia Namun ujian menunjuka...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong