Kpm Jamin Pdp Dalam Normal Baharu Selamat Dr Radzi Jidin


PUTRAJAYA, 13 Jun – Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memberi jaminan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) normal baharu yang akan ditempuhi pelajar sejurus sekolah dibuka pada 24 Jun ini akan berlangsung dalam keadaan selamat.
Menteri Kanan Pendidikan Dr Radzi Jidin berkata ibu bapa tidak perlu bimbang untuk menghantar anak mereka ke sekolah, sebaliknya perlu memainkan peranan dengan memastikan keadaan kesihatan pelajar tersebut sebelum dihantar ke sekolah.
“Pergerakan pelajar juga akan sentiasa dipantau oleh guru. Kita cukup teliti dalam menghasilkan garis panduan tersebut bersama KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN), garis panduan itu bermula dari pagar sekolah sejurus pelajar tiba di sekolah sehingga mereka pulang.
“Peranan ibu bapa amat kita hargai, pastikan anak-anak yang tidak sihat jangan dihantar ke sekolah, ini cukup penting. Ibu bapa lebih mengetahui keadaan anak-anak mereka, kalau tidak sihat ibu bapa perlu ambil inisiatif supaya anak-anak ini duduk di rumah atau dibawa menerima rawatan,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam temu bual khas berkenaan pembukaan semula sekolah di pejabatnya di sini, baru-baru ini.
Rabu lepas, Radzi mengumumkan sekolah di seluruh negara akan dibuka semula mulai 24 Jun ini namun hanya  melibatkan pelajar yang akan menduduki peperiksaan awam dan antarabangsa yang setara pada tahun ini, membabitkan 500,444 pelajar di 2,440 sekolah menengah kebangsaan dan sejumlah sekolah antarabangsa.
Beliau berkata ia membabitkan pelajar yang akan menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Vokasional Malaysia (SVM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) serta peperiksaan antarabangsa.
Sementara itu, Radzi menjelaskan pemilihan hari Rabu sebagai hari pertama persekolahan bagi pelajar tingkatan lima, tingkatan enam, vokasional dan STAM adalah berdasarkan tujuan strategik.
Katanya pembukaan sesi persekolahan merupakan satu operasi yang besar dan kementerian memerlukan tempoh tiga hari atau dua hari untuk sesetengah negeri, bagi melihat isu tertentu yang perlu dikemukakan dan diperbaiki pada hujung minggu atau jika terdapat perubahan yang perlu dibuat terhadap garis panduan.
“Ia adalah keputusan strategik, supaya pelajar boleh pergi ke sekolah dengan selamat dan untuk memastikan jika terdapat sebarang isu, kita boleh mengemukakannya pada hujung minggu, jadi pelajar boleh kembali (ke sekolah) pada Isnin berikutnya dengan keadaan yang lebih baik.
“Ini adalah pengalaman pertama kita, jadi kita perlu benar-benar berhati-hati dan teliti. Kita perlu mempertimbangkan semua faktor daripada pelbagai sudut,” katanya.
Dalam pada itu, Radzi berharap semua pihak memainkan peranan masing-masing dalam mematuhi garis panduan yang dikeluarkan oleh KPM dalam menjamin keselamatan dan kesihatan pelbagai pihak.
“Ia bukan sahaja perlukan peranan guru, tetapi pelajar dan ibu bapa juga turut memainkan peranan. Garis panduan ini akan ditambah baik dari masa ke masa,” katanya.
 
Sumber: Bernama
The post KPM Jamin PdP Dalam Normal Baharu Selamat – Dr Radzi Jidin appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/06/13/kpm-jamin-pdp-dalam-normal-baharu-selamat-dr-radzi-jidin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kehidupan Normal Baharu Ini Yang Perlu Ada Dalam Beg Amp Perlu Dibiasakan

Kehidupan Normal Baharu Ini Yang Perlu Ada Dalam Beg Amp Perlu Dibiasakan

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 1255 hits
Gaya Hidup Bermula 10 Jun 2020 Malaysia sudah memasuki fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan bermula sehingga 31 Ogos PKPP bermakna kita sudah mula diberikan kelonggaran sedikit demi sedikit untuk menjalani kehidupan seperti biasa Ba
Teknologi Pendigitalan Bantu Syarikat Tangani Normal Baharu

Teknologi Pendigitalan Bantu Syarikat Tangani Normal Baharu

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 341 hits
KUALA LUMPUR 1 JUN Peneraju perniagaan di Malaysia terpaksa memanfaatkan kelebihan teknologi dan pendigitalan untuk pulih dan berkembang dalam normal baharu menurut Ernst Young PLT Kajian impak perniagaan Covid 19 oleh EY yang dijalankan pa...
Tahniah Ardell Nadzmi Babyadhwardell Dah Selamat Dilahirkan Secara Normal Pada Jam 2 22 22 Pagi Tadi

Tahniah Ardell Nadzmi Babyadhwardell Dah Selamat Dilahirkan Secara Normal Pada Jam 2 22 22 Pagi Tadi

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 356 hits
Tahniah diucapkan kepada pasangan selebriti Ardell Aryana dan suami Nadzmi Adhwa yang kini sudah bergelar ibu dan ayah Berita gembira itu dikongsikan oleh Nadzmi di laman Instagram miliknya pagi tadi Semalam Nadzmi ada berkongsi satu video ...
Normal Baharu Hollywood Guna Cgi Untuk Babak Intim

Normal Baharu Hollywood Guna Cgi Untuk Babak Intim

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 456 hits
Pandemik COVID 19 menyaksikan banyak sektor ekonomi dan kehidupan masyarakat berubah kearah normal baharu Penggambaran filem siri televisyen mahupun iklan tidak terkecuali dalam mempraktikkan norma baharu dalam aktiviti bagi membendung penu...
Normal Baharu Di Prkdunchini

Normal Baharu Di Prkdunchini

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 423 hits
Oleh AB JALIL BACKER Kempen pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Pahang kawasan Chini dari 20 Jun hingga 4 Julai merupakan satu ujian kepada kesiapsiagaan sistem demokrasi negara berhadapan pandemik Covid 19 yang belum menampakkan nokta...
Sangat Gembira Normal Baharu Di Turki Mulai Bulan Ini

Sangat Gembira Normal Baharu Di Turki Mulai Bulan Ini

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 775 hits
Jemaah dengan memakai pelitup muka dan mengekalkan penjarakan sosial menunaikan solat Jumaat di luar Masjid Biru Istanbul semalam FOTO AFPCOVID 19 Turki buka semula masjid selepas lebih dua bulanISTANBUL Masjid di Turki dibuka semula untuk ...
Jentera Bn Di Chini Cukup Bersedia Dengan Sop Normal Baharu Prk

Jentera Bn Di Chini Cukup Bersedia Dengan Sop Normal Baharu Prk

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 250 hits
PEKAN Walaupun Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chini belum diketahui dengan jelas sama ada berlaku pertandingan atau sebaliknya rata rata jentera Barisan Nasional setempat dilihat menyerlah dan cukup bersedia Perkara tersebut diaku...
Kes Baharu Covid 19 Di Selangor Kekal Satu Angka

Kes Baharu Covid 19 Di Selangor Kekal Satu Angka

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 346 hits
SHAH ALAM 5 JUN Kes baharu Covid 19 di negeri ini kekal satu digit iaitu sembilan dengan jumlah keseluruhan 1 939 kes setakat 12 tengah hari tadi Menurut data Pasukan Petugas Pencegahan Covid 19 Selangor empat kes membabitkan rakyat tempata...
Ahmad Idham Dilantik Sebagai Ceo Finas Baharu Finas

Ahmad Idham Dilantik Sebagai Ceo Finas Baharu Finas

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 242 hits
Kuala Lumpur Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia hari ini mengumumkan pelantikan pengarah dan pelakon Ahmad Idham Ahmad Nadzri sebagai Ketua Pegawai Eksekutif FINAS yang baharu berkuat kuasa hari ini sehingga 6 Jun 2022 Pengerusi FI...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls