Koronavirus Situasi Di Malaysia Tidak Kritikal Buat Masa Ini Tun Mahathir


KLANG, 26 Jan (Bernama) — Keadaan 2019 Novel Koronavirus (2019-nCoV) di Malaysia belum lagi sampai di peringkat kritikal, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
“Buat masa sekarang ia belum lagi kritikal hingga kita perlu menghalang pelancong, contohnya. Kita perlu menilai bila peringkatnya kritikal. Namun kita akan terus melakukan pemeriksaan ke atas pelancong, apabila terdapat beberapa petunjuk yang mungkin telah dijangkiti,” katanya kepada media selepas menghadiri rumah terbuka Tahun Baharu Cina (TBC) 2020 di sini, hari ini.
Beliau berkata, kebanyakan negara mengambil beberapa langkah kerana ia sesuatu yang amat serius memandangkan kita tidak mengenali penyakit ini sebelum ini.
“Bagaimanapun, manifestasi penyakit ini agak sukar dikesan. Ini persoalannya apabila orang ramai boleh bergerak dan pergi ke mana-mana dengan amat pantas. Sebelum anda boleh mengesan seseorang itu sakit, dia telahpun sampai ke destinasinya, jadi kita terpaksa menerima bahawa satu kawalan sepenuhnya adalah suatu yang mustahil,” katanya.
Rumah terbuka itu dihoskan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan Dewan Perdagangan dan Industri Cina Klang (KCCCI) yang turut dihadiri oleh beberapa menteri kabinet.
Dr Mahathir berkata, setakad ini kerajaan belum ada rancangan untuk menghalang pelancong dari Wuhan, China daripada memasuki negara ini.
Ditanya sama ada kerajaan berhasrat untuk kuarantin semua pelancong China dan negara lain yang dijangkiti sejurus memasuki negara ini, Dr Mahathir berkata tindakan itu tidak sesuai dilaksanakan memandangkan jumlah pelancong negara berkenaan yang memasuki negara ini meningkat sehingga dua juta orang.
“Pelancong dari China kadang-kadang meningkat sehingga dua juta. Kita nak simpan dia di mana? Jadi yang mana ada simptom, ada sikit sign pun kita kuarantin mereka. Anda boleh hantar pulang mereka ke China tetapi dalam proses menghantar mereka pulang, mereka akan bersentuhan dengan orang lain. Adalah lebih baik mereka dikuarantin terlebih dahulu sehingga mereka menunjukkan tiada tanda, barulah kita hantar mereka pulang,” katanya.
Dr Mahathir berkata, adalah lebih mudah jika seseorang yang telahpun mempunyai penyakit lain untuk dijangkiti dengan virus baharu ini, itulah sebabnya kerajaan perlu bekerja di luar sistem yang mana kita boleh mengasingkan mereka dengan cepat pada masa hadapan.
“Kita juga tidak pasti mengenai rawatan. Jadi buat masa sekarang ia melibatkan pencegahan dan bukan rawatan… dan pencegahan melibatkan memakai topeng mulut dan hidung dan jauhi tempat ramai orang, yang disyaki mempunyai penyakit itu,” katanya lagi.
Beliau turut menasihati rakyat Malaysia yang berada di China dan negara yang turut dijangkiti virus berkenaan untuk mengambil langkah sewajarnya dengan menggunakan topeng mulut dan hidung bagi mengelakkan jangkitan.
“Mereka akan diperiksa untuk menentukan mereka tidak dijangkiti oleh virus ini sebelum mereka balik ke tanah air,” katanya.
Dr Mahathir berkata, kerajaan China mengambil tindakan tegas dengan mengasingkan mereka yang dijangkiti oleh penyakit itu yang bermula di Wuhan dan menghalang mereka daripada bergerak keluar.
“Kerajaan China juga telah mengenakan kuarantin kepada seluruh 11 juta penduduk (di Wuhan), ini satu tindakan drastik dan ia menunjukkan ketegasan kerajaan China bagi mengawal penyakit itu,” katanya.
Setakat ini, empat disahkan kes Koronavirus yang dikesan di negara ini.
Sumber: BERNAMA
The post Koronavirus: Situasi Di Malaysia Tidak Kritikal Buat Masa Ini- Tun Mahathir appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/01/26/koronavirus-situasi-di-malaysia-tidak-kritikal-buat-masa-ini-tun-mahathir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Majlis Perasmian Projek 5g Malaysia Di Licc Langkawi Oleh Yab Pm Tun Dr Mahathir Mohamad

Majlis Perasmian Projek 5g Malaysia Di Licc Langkawi Oleh Yab Pm Tun Dr Mahathir Mohamad

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 359 hits
Majlis Perasmian Projek 5G Malaysia Di LICC Langkawi oleh YAB PM Tun Dr Mahathir Mohamad
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Malaysia Sedia Bawa Pulang 78 Rakyat Kita Di Wuhan

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Malaysia Sedia Bawa Pulang 78 Rakyat Kita Di Wuhan

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 393 hits
PUTRAJAYA Kerajaan bersedia membawa pulang 78 rakyat Malaysia yang kini berada di Wuhan China dalam tempoh segera kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri berkata Kementerian Luar sedang mendapatkan kebenaran daripada kerajaan China unt...
Integriti Malaysia Kembali Dihormati Dr Mahathir

Integriti Malaysia Kembali Dihormati Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 250 hits
KUALA LUMPUR 30 JAN Setahun selepas pelancaran Pelan Antirasuah Nasional 2019 2023 imej kleptorat yang dikaitkan dengan Malaysia sebelum ini berjaya dikikis sekaligus meletakkan integriti negara kembali dihormati kata Perdana Menteri Tun Dr...
3 Warga China Masuk Ke Malaysia Disahkan Positif Koronavirus Kkm

3 Warga China Masuk Ke Malaysia Disahkan Positif Koronavirus Kkm

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 436 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia mengesahkan tiga warga China yang memasuki negara ini disahkan positif koronavirus Menteri Dzulkefly Ahmad berkata tiga warga China itu masuk ke Malaysia melalui Johor Bahru itu merupakan ahli keluarga terdeka...
Rentasan Mingguan 055 Panas Otai Reformis Dedah Janji Tun Mahathir

Rentasan Mingguan 055 Panas Otai Reformis Dedah Janji Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 215 hits
MENARIK DALAM RENTASAN MINGGUAN 055 1 PERALIHAN KUASA ELAK KERAJAAN SEPENGGAL 2 WUJUDKAH DAULAH TERPENDAM DALAM PAKATAN HARAPAN 3 TAK SALAH PEMBERIAN KHAS RM50 000 DAN MERCEDES BENZ 4 KUOTA HAJI PUN NAJIB NAK BOHONG Layari Facebook kami unt...
Tiga Kes Koronavirus Di Malaysia

Tiga Kes Koronavirus Di Malaysia

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 399 hits
KAKITANGAN perubatan merawat pesakit koronavirus di China FOTO AFPBERNAMATIGA warga China yang di kuarantin di Johor Bahru Johor disahkan positif bagi koronavirus kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad Mereka adalah ahli kelua...
Wabakwuhan Ringkasan Kisah Pesakit Keempat Koronavirus Di Malaysia

Wabakwuhan Ringkasan Kisah Pesakit Keempat Koronavirus Di Malaysia

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 547 hits
SEMASA Malaysia mengesahkan pesakit keempat dari pelancong China dijangkiti wabak wuhan ataupun koronavirus Berikut adalah kronologi ringkas mengenai kejadian tersebut 1 Seorang lelaki yang berusia 40 tahun Lelaki ini tidak mempunyai contac...
Tun M We Have No Plans To Stop Chinese Tourists From Entering Malaysia For Now

Tun M We Have No Plans To Stop Chinese Tourists From Entering Malaysia For Now

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 278 hits
The Prime Minister said this while taking questions from the press img alt Small thumb 0826f8e60e6907f8190c18d5a9121751 src https images says com uploads user avatar 557899 small thumb 0826f8e60e6907f8190c18d5a9121751 jpg img By Sadho 25 Ja...
Kes Koronavirus Pertama Di Malaysia Kkm Aktifkan 2 Pasukannya Kesan Aktiviti Di Lapangan

Kes Koronavirus Pertama Di Malaysia Kkm Aktifkan 2 Pasukannya Kesan Aktiviti Di Lapangan

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 455 hits
Susulan pengesahan tiga warga China di Malaysia disahkan positif koronavirus rakyat Malaysia mula menyuarakan kebimbangan masing masing kerana mengesyaki tiga warga China itu telah berhubung secara langsung dengan warga tempatan dalam perja...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord