Kontraktor Baru Untuk Projek Ecrl


Tun Dr Mahathir Mohamad memaklumkan tidak tahu sama ada kontrak kepada China Communication Construction Company Ltd (CCCC), bagi projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL), sudah ditamatkan atau tidak.

Perdana Menteri berkata beliau baru pulang dari lawatan kerja di luar negara dan tidak tahu mengenai penamatan kontrak berkenaan.

“Saya tidak tahu dah tamat (kontrak) atau tidak, tapi salah satu cara kita menangani masalah ini ialah dengan menamatkan kontrak tapi bila kita tamatkan kontrak kita kena bayar pampasan.

“Kita akan bincangkan perkara ini,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Skim Perlindungan Nasional B40 mySalam di sini, hari ini.

Dalam laporan baru-baru ini, Malaysia ketika ini dikatakan dalam fasa mencari kontraktor baharu bagi menerajui projek ECRL, selepas menamatkan penganugerahan kontrak kepada CCCC.

Berdasarkan maklumat sumber, kerajaan merangka usaha supaya kos pembinaan projek rel mega bagi manfaat penduduk Pantai Timur itu dikurangkan kepada separuh berbanding nilai awal, iaitu daripada RM81 bilion kepada hanya RM40 bilion.

"Keputusan penamatan kontrak itu diambil susulan kegagalan CCCC mempertimbangkan permintaan kerajaan seperti penggunaan produk dan perkhidmatan tempatan dalam pelbagai fasa pembinaan projek berkenaan," katanya seperti dilaporkan portal berita berpangkalan di Singapura, Straits Times, kelmarin.

CCCC menerusi kenyataan media pada 4 Julai lalu, menjelaskan semua kerja membabitkan ECRL dengan jajaran sepanjang 688.3 kilometer (km) digantung berkuat kuasa serta-merta.

Firma berpangkalan di China selaku kontraktor utama projek mega itu mengesahkan menerima notis untuk menggantung semua kerja projek ECRL daripada pemilik syarikat berkenaan, Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL).

Arahan penggantungan dikeluarkan MRL itu susulan kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, bahawa kos sebenar projek ECRL menjangkau RM81 bilion, berbanding RM66 bilion seperti dilaporkan sebelum ini, sekali gus ia perlu dikurangkan secara ketara supaya berdaya maju dari segi kewangan.

Dr Mahathir, pada 22 Oktober lalu, dilaporkan berkata keputusan kerajaan membatalkan beberapa projek mega adalah disebabkan kekangan kewangan serta dapat menjimatkan kos menjangkau RM300 bilion.

Beliau dipetik berkata, antara projek yang dibatalkan merangkumi ECRL, Saluran Paip Gas Trans Sabah (TSGP) dan Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur - Singapura (HCR).

"Kita bukan suka-suka batal (projek mega). Macam-macam perkara yang kita tak mampu bayar tetapi dilakukan juga, itu masalahnya dan ia menelan kos sebanyak RM300 bilion,” katanya.

Berita Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2019/01/kontraktor-baru-untuk-projek-ecrl.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Akan Jatuh Miskin Gara Gara Projek Ecrl

Malaysia Akan Jatuh Miskin Gara Gara Projek Ecrl

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 355 hits
Malaysia akan menjadi miskin jika kerajaan meneruskan projek Landasan Keretapi Pantai Timur kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri walaupun tidak mengesahkan bahawa projek itu telah dibatalkan berkata membayar pampasan adalah lebih mu...
Hanya Lim Akan Keluarkan Kenyataan Berkenaan Status Projek Ecrl Dr M

Hanya Lim Akan Keluarkan Kenyataan Berkenaan Status Projek Ecrl Dr M

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 246 hits
THE MALAYSIAN TIMES PUTRAJAYA Status sebenar projek Laluan Rel Pantai Timur sama ada diteruskan atau sebaliknya akan dimaklumkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Kita tunggu kenyataan Lim Guan Eng H...
Jomo Ecrl Projek Penipuan

Jomo Ecrl Projek Penipuan

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 291 hits
Projek Landasan Keretapi Pantai Timur merupakan projek penipuan untuk menutup skandal 1MDB kata pakar ekonomi Jomo Kwame Sundaram Penipuan ECRL dan penipuan dua pipeline gas adalah untuk tutup penipuan 1MDB katanya pada sesi dialog dengan p...
Sumber Kontraktor Ecrl Setuju Kurangkan Kos Kepada Rm40 Bilion

Sumber Kontraktor Ecrl Setuju Kurangkan Kos Kepada Rm40 Bilion

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 218 hits
CCCC dipercayai sedang mencari jalan penyelesaian terbaik dengan kerajaan Malaysia
Kerajaan Telah Muktamadkan Pembatalan Kontrak Cccc Bagi Projek Ecrl

Kerajaan Telah Muktamadkan Pembatalan Kontrak Cccc Bagi Projek Ecrl

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 332 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Kerajaan telah memuktamadkan pembatalan kontrak dengan China Communication Construction Company Ltd bagi projek Laluan Rel Pantai Timur yang digantung pada Julai 2018 pada mesyuarat kabinet dua hari lepas Me...
Muncul Gejala Baru Demam Berdarah Tak Ada Lagi Bintik Merah Di Kulit

Muncul Gejala Baru Demam Berdarah Tak Ada Lagi Bintik Merah Di Kulit

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 267 hits
Orangtua sebaiknya lebih teliti memeriksa kesehatan anak Demam Berdarah Dengue yang marak saat ini memiliki gejala baru yakni tidak lagi ditandai bintik atau bercak merah pada kulit Kondisi ini jangan membuat orangtua lengah terhadap penula...
Admit Ward Di Tahun Baru

Admit Ward Di Tahun Baru

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 661 hits
Hai readers Maaf lama kita menyepi Atas masalah kesihatan yang tak berapa nak mengizinkan Harini gagahkan diri nak coret di blog ni semua pengalaman ni Selamat tahun baru buat semua Walaupun dah 11hari kita tempuh tahun baru masih belum ter...
Amien Rais Soal Penolakan Visi Misi Baru Prabowo Please Kpu Jangan Sok Berkuasa

Amien Rais Soal Penolakan Visi Misi Baru Prabowo Please Kpu Jangan Sok Berkuasa

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 216 hits
Revisi visi misi pasangan capres cawapres Prabowo Subianto dan Sandiaga Uno ditolak Komisi Pemilihan Umum lantaran sudah melewati batas waktu yang ditentukan Dewan Pembina Badan Pemenangan Nasional Prabowo Sandi Amien Rais memperingatkan KP...
Pelancong Orang Putih Ini Belikan Kanak Kanak Miskin Kasut Baru Membuatkan Netizen Tersentuh Hati

Pelancong Orang Putih Ini Belikan Kanak Kanak Miskin Kasut Baru Membuatkan Netizen Tersentuh Hati

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 548 hits
Seorang pelancong menjadi perhatian ramai selepas gambarnya bersama seorang kanak kanak viral di internet Aryan Yero memuat naik beberapa gambar di akaun Facebook ternyata ianya menyentuh hati netizen Menurut Aryan lelaki itu yang bernama C...
What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular