Konsep Keluarga Malaysia 1malaysia Dan Islam Hadhari Apa Yang Kita Faham


Oleh Nurul Aisyah

KONSEP itu boleh dicipta namun setakat mana keberkesanan pelaksanaannya dan sejauh mana relevan konsep tersebut dengan masyarakat kita. Ramai yang masih terpinga-pinga dengan nama-nama konsep dan pemahaman yang cuba dibawa oleh setiap Perdana Menteri yang memerintah. Malah ada yang mempertikaikan setakat mana keberkesanan konsep tersebut.
Tun Dr Mahathir Mohamad menggagaskan Wawasan 2020, Tun Abdullah Ahmad Badawi memperkenalkan konsep Islam Hadhari, Datuk Seri Najib Razak menggunakan 1Malaysia, Pakatan Harapan (PH) tampil dengan Malaysia Baharu dan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pula dengan konsep Keluarga Malaysia.
Setiap satunya harus mempunyai naratif jelas. Apakah maksud dan cakupan, sasaran serta pelan tindakan yang disusun dalam mencapai semua itu.
Datuk Seri Ismail Sabri memilih konsep Keluarga Malaysia. Beliau memperkenalkan konsep ini dalam ucapan sulung sejurus dilantik sebagai Perdana Menteri kesembilan.
Adakah Keluarga Malaysia mempunyai konsep yang jelas? Apakah matlamat dan pelan tindakan serta pendekatan ingin digunakan? Semua elemen ini mesti ada. Mampukah Keluarga Malaysia mengariskan konsep, matlamat , pelan tindakan serta pendekatan dengan jelas? Dalam perkara ini, Keluarga Malaysia belum mengariskan dengan jelas perkara-perkara tersebut.
Datuk Seri Najib memperkenalkan konsep 1Malaysia. Ia adalah satu gagasan bagi memupuk perpaduan dikalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, berteraskan beberapa nilai-nilai penting yang seharusnya menjadi amalan setiap rakyat Malaysia.
“1Malaysia adalah satu gagasan bagi memupuk perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, berteraskan beberapa nilai-nilai penting yang seharusnya menjadi amalan setiap rakyat Malaysia.” – Datuk SeriNajib Tun Razak
Sebelum ini, 1Malaysia pernah di salah anggap sebagai proses membawa kesamarataan mutlak yang akan menghilangkan semua keistimewaan Bumiputera serta iltizam kerajaan dalam meneruskan agenda atau dasar pemerkasaan berfokus kepada kelompok masyarakat tertinggal. Lantas ia mengundang ‘serangan’ dan pertikaian banyak pihak.
Sebenarnya 1Malaysia adalah PRINSIP KEADILAN UNTUK SEMUA KAUM. Ianya BUKAN KESAMARATAAN yang menghilangkan semua keistimewaan Bumiputera yang dijamin dalam Perlembagaan Malaysia. Nasib semua kaum akan terbela dan tiada mana-mana pihak akan dipinggirkan.
Buat masa ini, Keluarga Malaysia dianggap sekadar slogan kosong oleh kerajaan dalam mendekati masyarakat. Sebagaimana ketika pengenalan Malaysia Baharu oleh Pakatan Harapan. Masyarakat tidak melihat apakah ‘pembaharuan’ itu dan bagaimanakah Malaysia yang baharu harus dikemudi dan dibangunkan. Semua aspek penting ini ditinggalkan tanpa sebarang pengisian meyakinkan.
Tanpa konsep jelas, kerajaan Ismail sabri sendiri tidak akan dapat menerangkan apakah matlamat dan sasaran Keluarga Malaysia ini sudah dicapai atau belum, sedang berkembang atau sebaliknya. Rakyat melihat slogan Keluarga Malaysia ini sekadar retorik dan istilah semata-mata. Oleh itu, sasaran dan matlamat Keluarga Malaysia mesti jelas.
Islam Hadhari atau “Islam yang bertamadun” pula merupakan teori kerajaan Tun Abdullah Ahmad Badawi Badawi berasaskan Islam daripada al-Quran. Ia bukanlah agama baru, bukan ajaran baru dan bukan mazhab baru. Ia ialah usaha untuk mengembalikan umat Islam kepada asas Islam menurut yang terkandung dalam al-Quran dan Hadis yang merupakan teras pembinaan Tamadun Islam.
Ia dikatakan sebagai satu konsep lama dan telah diperkenalkan semula ditengah-tengah keadaan globalisasi semasa dan kepentingan nasional Masyarakat Melayu dan kepimpinan serta juga
masyarakat Malaysia amnya. Islam Hadhari bertujuan untuk mentafsirkan ajaran-ajaran Islam yang sebenar, dan keperluan kepada lebih pendekatan Islam dalam kehidupan seharian mereka.
Abdullah Badawi mengibaratkan bangunan-bangunan yang cukup elok di Putrajaya itu sebagai
“hardware”, manakala “software” ialah manusia yang ada di dalam bangunan yang serba indah
dengan alat-alat kelengkapan dengan teknologi terkini dan sebagainya. Oleh sebab itu, “adalah
penting untuk kita meningkatkan lagi kemampuan dan kebolehan rakyat, di mana pekerja-pekerja
mesti ditingkat nilai mereka supaya dapat menjadi pekerja yang cemerlang, gemilang dan terbilang”.
“Maka dengan itulah kita perlu mengubah minda rakyat. Kita perlu ubah sikap kita, cara kita bekerja untuk membolehkan kita menghasilkan sesuatu yang lebih baik.” – Tun Abdullah Ahmad Badawi
Konsep Islam Hadhari ini dilihat gagal kerana perancangan rapi gagal dibuat. Menurut kajian yang dijalankan, kerajaan Abdullah Ahmad Badawi telah gagal menerangkan konsep Islam Hadhari, gagal meningkatkan moral pimpinan, gagal menurunkan kadar jenayah, tidak ikhlas dalam perlaksanaannya, gagal membuktikan ianya selari dengan ajaran Islam sebenar dan tidak berjaya meningkat ekonomi Bumiputra. Satu konsep yang sangat bagu namun gagal membuat perancangan yang baik akhirnya menggagalkan konsep Islam Hadhari yang baik.
Dalam perkara ini, Ismail Sabri perlu mengambil iktibar, beliau perlu mengambil ruang serta peluang ini untuk memberikan kepimpinan dan peletakan hala tuju negara yang jelas. Setakat hari ini, rakyat tidak nampak sebarang konsep yang memberangsangkan dalam Keluarga Malaysia. Ia mungkin gagal dan ditolak kerana ia tidak difahami, disalahertikan dan dilihat tidak lebih daripada sekadar retorik kosong.
Berlainan pula dengan konsep 1Malaysia yang mempunyai naratif jelas, maksud dan cakupan, sasaran serta pelan tindakan disusun dalam mencapai semua itu.
Intipati gagasan 1Malaysia ini idea satu bangsa tanpa mengira kepelbagaian etnik, sub-etnik dan kebudayaan. Semua pihak mestilah bersama-sama menjayakannya. Pelaksanaannya bukan dibuat semalaman tetapi secara transfomasi.
Aspek utama ialah sikap saling hormat menghormati dan bersikap menerima di antara satu sama lain. Masyarakat majmuk di Malaysia perlu disatukan melalui ‘1Malaysia’. Hubungan kaum dipereratkan bagi jangka masa panjang. Tiada perbezaan antara bandar, luar bandar dan kumpulan etnik sekiranya mereka mempunyai potensi berhak mendapat bantuan kerajaan berbanding anak-anak golongan berada yang sudah tentu mempunyai peluang pendidikan yang terbaik. Kerajaan menawarkan akses pemula dengan menyediakan datar permainan yang adil tetapi kita sebagai kerajaan tidak berkemampuan memastikan penghasilan yang sama. Prinsip utama yang mendasari 1Malaysia adalah kebersamaan dan kekitaan dalam satu keluarga besar.
Sudah tentu rakyat akan membandingkan konsep Islam Hadhari, 1Malaysia dan Keluarga Malaysia.      Konsep Ismail Sabri ini  memerlukan naratif lebih jelas dan konkrit yang sudah tentu mengambil kira perkara asas seperti dalam Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.  Banyak lagi yang perlu beliau huraikan dalam konsep tersebut.  Semuanya masih lagi kabur. “A Long Way To Go”
The post Konsep Keluarga Malaysia, 1Malaysia dan Islam Hadhari, Apa yang kita faham? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/09/09/konsep-keluarga-malaysia-1malaysia-dan-islam-hadhari-apa-yang-kita-faham/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Konsep Keluarga Malaysia Lebih Baik Daripada Malaysian Malaysia Dap

Konsep Keluarga Malaysia Lebih Baik Daripada Malaysian Malaysia Dap

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 176 hits
AGENDA DAILY Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang PAS tetap tegas menolak konsep Malaysian Malaysia yang diperjuang DAP walaupun secara teorinya ia berasaskan perpaduan sebaliknya konsep Keluarga Malaysia lebih kepada penyatuan dengan s...
Konsep Keluarga Malaysia Tiru Perjuangan Anwar

Konsep Keluarga Malaysia Tiru Perjuangan Anwar

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 171 hits
Dalam perutusan sulungnya sebagai Perdana Menteri Ahad lalu Ismail Sabri Yaakob memperkenalkan frasa Keluarga Malaysia sebagai pendekatan baru untuk kerajaan yang dipimpinnya Beliau berkata konsep Keluarga Malaysia diambil kerana baginya ke...
Panas Muhaimin Dakwa Ini Kabinet Keluarga Malaysia 69

Panas Muhaimin Dakwa Ini Kabinet Keluarga Malaysia 69

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 131 hits
August 29 2021 Kini tiba waktu Pakatan Harapan fokus bersaing dalam pilihanraya umum akan datang Tidak payah sibuk mereka cipta angka dan mencari cari nombor dari mulut ahli parlimen untuk mengembalikan mandat pilihanraya lepas Antara luban...
Hari Kebangsaan 2021 Keluarga Malaysia Diajak Tekad Pulihkan Negara Bersatumenerajui

Hari Kebangsaan 2021 Keluarga Malaysia Diajak Tekad Pulihkan Negara Bersatumenerajui

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 292 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengajak Keluarga Malaysia untuk bersama sama memulihkan negara dengan berjuang memerangi pandemik COVID 19 sekali gus memerdekakan Malaysia daripada kegawatan ekonomi dan ketidakstabilan polit...
Keluarga 298 Mangsa Nahas Penerbangan Malaysia Mh17 Menuduh Rusia Berbohong

Keluarga 298 Mangsa Nahas Penerbangan Malaysia Mh17 Menuduh Rusia Berbohong

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 215 hits
AMSTERDAM Keluarga 298 mangsa nahas Penerbangan Malaysia MH17 menuduh Rusia berbohong mengenai peranannya dalam kejadian itu pada hari pertama perbicaraan tuduhan bunuh terhadap empat suspek kejadian berkenaan di Belanda Mereka berbohong ka...
Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia

Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 201 hits
Dalam satu kajian yang dilakukan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia mereka mendapati sector yang kuat rasuah dapat disenaraikansebagai berikut Pegawai polis Pemungut Hasil Ahli Majlis Tempatan Pejawat Awam Penggubal Undang Undang Hakim ...
Khaty Kesal Ramai Tak Beradab Kiriman Gambar Satu Keluarga Di Salah Faham

Khaty Kesal Ramai Tak Beradab Kiriman Gambar Satu Keluarga Di Salah Faham

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 280 hits
Terjadi salah faham dengan warganet gara gara perkongsian yang dimuat naik oleh pelakon Khaty Fauziah di Instagram bersama Abdul Samad Jaaman iaitu suaminya serta anak anak termasuklah pelakon Shahiezy Sam Perkongsian yang menunjukkan Khaty...
Inilah Politik Berteraskan Keluarga Malaysia

Inilah Politik Berteraskan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 142 hits
SITUASI dan suasana politik sebelum pelantikan Perdana Menteri kesembilan membuatkan saya selalu teringat untaian ucapan lama Almarhum Tun Abdul Razak Hussein kepada semua ahli Parlimen Parti Perikatan sekitar tahun 1972 Frasa kesedaran hak...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor