Konon Anak Minum Susu Ibu Badan Tak Naik Juga Mulalah Ada Yang Pertikai


Sejurus seorang bayi dilahirkan sehinggalah usia enam bulan, susu ibu adalah makanan terbaik untuk mereka. Bukan sahaja kaya nutrisi, susu ibu juga umpama ‘senjata’ untuk menguatkan sistem imunisasi tubuh anak. Sekiranya ibu mempunyai rezeki untuk menyusukan bayi anda, teruskan. Bukan sahaja si manja dapat khasiat terbaik, and apun boleh turunkan berat badan!
Artikel Menarik: [Jika Sudah Sampai Masanya, jangan Rasa Bersalah Untuk ‘Putuskan Susu’ Pada Anak]

Di samping menjadi satu sumber pemakanan, susu ibu juga memainkan peranan yang penting dalam perkembangan bayi tersebut di masa hadapan. Penyusuan susu ibu membantu meningkatkan sistem imun bayi, IQ, dan tabiat makan yang sihat.
Walau bagaimanapun, terdapat banyak mitos yang mengelilingi amalan ini. Mari kita lihat 5 mitos penyusuan yang patut disangkal: Susukan Anak, Payudara Jadi Tak Cantik! Ramai wanita berfikir penyusuan akan membuatkan payudara mereka menjadi kurang menarik. Padahal penyusuan susu badan akan membantu menguatkan payudara anda dan mengelakkannya daripada jangkitan. Jika susu tersekat dalam saluran susu, ia akan memberi peluang kepada pembentukan bakteria dalam tisu payudara, menyebabkan keradangan.

Selain itu, penyusuan jangka masa panjang membantu mencegah kanser payudara dan masalah ovari. Anda juga akan mempunyai peluang untuk membina hubungan dengan bayi anda melalui penyusuan.
Artikel Menarik: [Susukan Bayi Sambil ‘Mengopi’. Bukan Tak Boleh Buat, Tapi Risau Anak Tak Boleh Tidur]
Bayi Minum Susu Ibu, Badan Kecil Je! Satu kajian baru-baru ini telah menunjukkan bahawa penyusuan susu ibu yang berterusan dalam tempoh 3 tahun pertama akan membantu bayi mewujudkan tabiat makan yang baik di kemudian hari. Anak yang disusui ibunya akan mempunyai sistem imun dan penghadaman yang lebih baik berbanding yang diberikan susu melalui botol.
Penyusuan susu ibu yang dipam tidak setanding dengan susu ibu yang diberikan secara langsung. Kanak-kanak yang disusu botol mungkin mempunyai masalah untuk mengenal pasti apabila kenyang kerana isyarat penghadaman yang lemah. Jadi, mereka akan berterusan makan dan akhirnya mempunyai masalah dengan berat badan mereka.
Semua susu ibu ‘sejenis’ Susu seorang ibu akan sentiasa berbeza daripada susu ibu yang lain. Susu ibu sentiasa berubah bergantung kepada hari anak anda makan dan ia tidak akan sama walaupun selepas 8 jam suhu bilik. Fenomena ini berlaku kerana susu ibu sentiasa berubah bergantung kepada peringkat bayi.

Apabila bayi anda mula menyusu, susu ibu tersebut lebih banyak mengandungi laktosa dan protein. Pada akhir penyusuan, bayi anda meminum susu yang kebanyakannya terdiri daripada lemak dan kalori.
Susu ibu mempunyai formula unggul sendiri Ramai orang mempunyai tanggapan salah bahawa susu ibu mempunyai formula unggul dan mempunyai kualiti yang sama daripada setiap ibu. Sedangkan nutrien yang terkandung dalam susu ibu bergantung kepada pemakanan si ibu.
Sebagai contoh, wanita hamil dan wanita menyusu yang kekurangan vitamin dan nutrien tidak dapat membekalkan susu ibu yang baik untuk anak mereka. Oleh itu, sangat penting untuk wanita hamil dan menyusu mengamalkan diet yang seimbang dan gaya hidup sihat.
Susu Beku Kurang Khasiat Jika anda tidak pasti jika dapat memberikan anak anda makan dengan kerap, anda boleh menyediakan susu ibu yang dibekukan setelah dipam. Susu ibu boleh dibekukan dengan selamat dalam bekas sehingga 4 bulan jika di dalam penyejuk beku biasa, dan sehingga 6 bulan dalam penyejuk beku yang ditetapkan pada 0 darjah.

Artikel Menarik: [Trauma Mama Yang BF, Puting Melecet Berdarah Sebab Salah Cara Menyusu]
Menurut statistik global, kurang daripada 40% daripada bayi berusia bawah enam bulan mendapat penyusuan susu ibu. Namun begitu, kadar ini semakin meningkat secara beransur-ansur dengan kesedaran kebaikan penyusuan susu ibu bagi kesihatan ibu dan anak.
Sumber: Hello Doktor
 
The post Konon Anak Minum Susu Ibu, Badan ‘Tak Naik’ Juga. Mulalah Ada Yang Pertikai! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/konon-anak-minum-susu-ibu-badan-tak-naik-juga-mulalah-ada-yang-pertikai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kafein Boleh Masuk Dalam Susu Ibu 5 Perkara Ibu Kena Tahu Kalau Nak Minum Kopi

Kafein Boleh Masuk Dalam Susu Ibu 5 Perkara Ibu Kena Tahu Kalau Nak Minum Kopi

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 277 hits
Don t talk to me until I get my coffee Ada orang memang mesti pekena kopi dulu seawal pagi untuk mulakan hari mereka Biasanya ramai yang minum kopi setiap hari untuk rasa lebih bertenaga Tambahan lagi kalau ada anak kecil mak mak suka minum
Bila Anak Tolak Nasi Jangan Minum Susu Je Cuba Buatkan Homemade Veggie Nugget Ni

Bila Anak Tolak Nasi Jangan Minum Susu Je Cuba Buatkan Homemade Veggie Nugget Ni

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 447 hits
Jangan disangka bayi kita yang masih kecil juga sudah punya seleranya sendiri dalam memilih makanan Ada waktunya anak menolak untuk makan nasi Sesekali pelbagaikanlah menu buatnya Variasikan dengan sumber karbohidrat lain supaya anak tetap ...
Haifa Macam Dah Tak Bernyawa Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Lembik Tak Bernafas Tersedak Susu

Haifa Macam Dah Tak Bernyawa Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Lembik Tak Bernafas Tersedak Susu

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 350 hits
Banyak kes bayi yang tersedak susu dilaporkan berlaku Terdapat juga kes yang melibatkan kematian jika situasi seperti ini tidak dapat dikawal dengan betul Seorang pengguna Facebook Nur Zaind memuat naik dan berkongsi detik cemasketika bayi ...
Rutin Penyusuan Tak Betul Sebab Tu Anak Susah Nak Naik Berat Badan

Rutin Penyusuan Tak Betul Sebab Tu Anak Susah Nak Naik Berat Badan

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 246 hits
Doktor boleh melakukan beberapa ujian berkenaan diet bayi anda sejarah kesihatan tahap aktiviti dan kemungkinan penyebab tekanan sebelum dapat mengetahui punca kegagalan kenaikan berat badan bayi anda Secara umumnya jika bayi tidak membesar...
Tak Lepas Pegang Tangan Tenung Muka Anak Tak Cakap Tapi Itu Tanda Dia Sayang Ibu Ayah

Tak Lepas Pegang Tangan Tenung Muka Anak Tak Cakap Tapi Itu Tanda Dia Sayang Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 408 hits
Anak yang masih kecil tidak pandai untuk menunjukkan penghargaan kepada ibu Dalam fasa untuk membesar mereka cenderung untuk mencuba banyak perkara baharu yang kadang kadang membuatkan Mama stres dan marah pada mereka Manalah tidak bising k...
Tersepit Dirempuh Treler Ibu Anak 8 Bulan Maut Kemalangan

Tersepit Dirempuh Treler Ibu Anak 8 Bulan Maut Kemalangan

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 834 hits
Seorang wanita dan bayi perempuan berusia lapan bulan maut dalam kemalangan membabitkan lima kenderaan di Kilometer 160 9 Lebuhraya Utara Selatan arah selatan awal pagi ini Mangsa Siti Khadijah Haron 33 dan anaknya Nur Qaireen Marissa Nor A...
5 Sebab Wanita Berumur 30 An Mudah Naik Berat Badan

5 Sebab Wanita Berumur 30 An Mudah Naik Berat Badan

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 531 hits
5 Sebab Wanita Berumur 30 An Mudah Naik Berat Badan Zaman yang makin mencabar membuatkan kita sentiasa dalam keadaan leka Tidak kira terleka dari segi apa pekerjaan ataupun kesihatan Ada diantara kita dek kerana terlalu leka dengan pekerjaa...
Usia 2 8 Tahun Perlu Minum 2 Cawan Susu Setiap Hari Jangan Abaikan Pengambilan Susu

Usia 2 8 Tahun Perlu Minum 2 Cawan Susu Setiap Hari Jangan Abaikan Pengambilan Susu

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 330 hits
Susu terkenal sebagai minuman sihat yang kaya dengan nutrien Selain berkhasiat dalam membantu menguatkan tulang dan gigi susu juga adalah minuman baik yang menyokong pergerakan otot pembelajaran dan memori Pun begitu kebanyakan ibu bapa ber...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11