Kongres Cina Berani Kata Tak Serang Kaum Lain Kepala Bapak Kau


'Jika saya ada kuasa, sudah lama saya tarik kerakyatan pengkhianat ini'
JADILAH Cina Malaysia yang memahami Melayu dan Bumiputera kerana itu tanggungjawab kamu selaku pendatang asal usul sejarahnya, bukan jadi lebih Cina daripada China atau Cina komunis. Sedarlah bahawa Melayu begitu memahami kamu.

NGO rasis ultra kiasu, Dong Jiao Zong menafikan bahawa Kongres Pertubuhan Cina yang bakal berlangsung pada 28 Disember 2019, bukan merupakan serangan terhadap kaum lain atau melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Kongres itu bertujuan untuk membantah pelaksanaan pelajaran pengenalan tulisan Jawi di sekolah vernakular.

Jika saya ada kuasa, sudah lama saya tarik kewarganegaraan pengkhianat negara ini. Saya akan halau mereka keluar daripada negara tercinta ini. Dasar tidak sedar diri, asalnya pendatang, bertindak seperti Belanda minta tanah atau kaduk naik junjung. Sebiji lihat muka-muka mereka ini macam komunis.

Kalau boleh saya nak maki dan carut sahaja kepada pimpinan ultra kiasu ini. Tetapi, demi menjaga tatasusila, saya pendamkan sahaja.

Berani kamu kata tidak akan menyerang kaum lain atau melanggar Perlembagaan. Kepala bapak kau!!!

Tidakkah kamu sedar bahawa perhimpunan yang mahu dilakukan itu begitu mencabar maruah dan harga diri orang Melayu. Pesan saya, jangan terlalu mencabar Melayu, buruk padahnya, percayalah.

Ini asal usul negara Melayu, tulisan Melayu yang paling mulia adalah tulisan Jawi, kerana tulisan ini berkaitan langsung dengan tulisan al-Quran. Tulisan asal usul Melayu apabila menerima Islam, bukan tulisan pendatang.

Bayangkan jika ada gerakan selepas ini yang mahukan tulisan Cina diharamkan di sekolah vernakular dan di kawasan awam seperti billboard, banner, bunting dan kain rentang.

Mengikut Perlembagaan, tulisan kamu tidak selayak berada dalam senarai tulisan utama di khayalak atau di tempat-tempat awam. Tetapi, atas toleransi Melayu, tulisan kamu tetap mendapat tempat utama. Adakalanya langsung tidak ada sedikit pun terjemahan. Orang Melayu dan bukan Cina menjadi terpinga-pinga, melihat dan tidak tahu apa yang dimaksudkan.

Kamu tidak bersyukur lagi. Kamu menjadi bertambah ultra kiasu. Tidak pernah puas. Tetapi terus mahu lebih dan mahu menang terus.

Tulisan Cina seolah-olah sudah menjadi tulisan rasmi negara ini. Pergilah ke Sekinchan, tulisan Cina terpampang sebesar-besarnya di atas dan hadapan bangunan. Seolah-olah seperti bandar Cina. Pulau Pinang usahlah cerita, tunggu masa menjadi Singapura kedua.

Sudah butakah PBT sehingga tidak ada peraturan dan penguatkuasaan. Bandar Sekinchan seolah-oleh berada di Hong Kong. Dalam keadaan belum ada pilihan raya PBT, sudah pun sebegini. Bayangkan jika PBT dikuasai ultra kiasu setelah memenangi PBT.

Justeru, saya mohon kerajaan supaya segera bertindak. Pertama, batalkan perhimpunan rasis ultra kiasu komunis ini. Bandar Kajang ini jugalah pada bulan lepas turut menyaksikan perhimpunan komunis. Bandar inilah terletaknya institusi Pendidikan dan NGO komunis iaitu Kolej Universiti New Era (Universiti Merdeka) dan Jong Jiao Zong.

Dalam kata lain, Kajang hari ini sudah menjadi kubu kuat komunis. Melayu hanya ada satay Kajang.

Kedua, batalkan segara pendaftaran NGO komunis ini seperti Hua Zong, Dong Zong, Jiao Zong dan Dong Jiao Zong serta institusi Pendidikan mereka. Lihatlah nama-nama pertubuhan, langsung tidak ada sedikit perkataan bahasa Melayu, tetapi tetapi diluluskan dan dibenarkan beroperasi. Mana ada negara di dunia membenarkan pertubuhan rasis yang tidak mendaulatkan bahasa negara, kecuali di Malaysia.

Ketiga, segera kuatkuasa kedudukan bahasa Melayu selaku bahasa negara atau bahasa kebangsaan. Bahasa Melayu mesti digunakan dalam majlis dan perhimpunan rasmi NGO-NGO yang ada di negara ini.

Sedarkah kita bahawa selama ini bahasa Melayu tidak pernah sama sekali digunakan dalam perjumpaan dan perhimpunan mereka. Rata-rata menggunakan bahasa ibunda (bahasa Cina) dan bahasa Inggeris.

Begitu juga perhimpunan di rumah ibadat dan gereja. Semua menggunakan bahasa ibunda dan bahasa Inggeris, kecuali Sabah dan Sarawak. Tidak ada sepatah pun bahasa negara digunakan dan didaulatkan. Cuba bandingkan dengan negara Thailand dan Indonesia.

Keempat, pemimpin NGO rasis ultra kiasu ini mesti didakwa mengikut Akta Hasutan dan akta lain berkaitan kerana niat mencetuskan huru hara. Malangnya, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sudah dimansuhkan. Jika tidak, ISA inilah paling sesuai dikenakan kepada mereka. Kepada bekas PM, Najib Razak, dosa apakah yang telah kamu lakukan kerana telah memansuhkan ISA ketika kamu menjadi PM.

Tahukah kamu, hari ini, bertambah kurang dan sangat kurang ajar ultra kiasu adalah disebabkan oleh ISA telah dimansuhkan. Mana mungkin ultra kiasu berani buka mulut jika ISA masih ada.

Tetapi kamu telah mansuhkan akta ini, dengan harapan ultra kiasu menyokong kamu. Tetapi kamu silap, ultra kiasu berjaya menipu kamu. Kamu mansuhkan akta ini, ultra kiasu yang menjatuhkan kamu.

ISA yang kamu mansuhkan telah menjadikan mereka tersangat kurang ajar dan ultra kiasu. Amat mustahil untuk hidupkan semula ISA. Semua akta yang ‘merugikan’ mereka termasuk Akta Hasutan mahu dimansuhkan. Saya berharap, PM terus bertegas kekalkan Akta Hasutan.

Kelima, NGO-NGO yang sayangkan negara, mesti bangun dan bangkit menentang perhimpunan rasis ini. Pastikan perhimpunan yang mencabar maruah Negara dan Melayu dibatalkan mulai sekarang. Jangan tunggu 28 Disember 2019. Petisyen demi petisyen telah dibuat, tetapi langsung tidak menggugat sedikit pun NGO rasis ultra kiasu ini, kebal betul dia. Siapa di belakang semua NGO rasis ini ultra kiasu ini? Jawapan sudah ada.

Keenam, jika mereka masih berdegil terus mengugut kerajaan yang absah, keluarkan sekolah vernakular Cina daripada aliran kebangsaan. Sekolah kerajaan tak mahu patuh kepada arahan kerajaan. Mana boleh beri muka. Biar dia tanggung semua prasarana, utiliti, gaji dan lain lain perbelanjaan semua SJKC. Sekolah Tamil SJKT pun tidak sebegini samseng berani menolak arahan kerajaan dalam negara yang bukan asal usulnya. Memang kurang ajar. Termasuk pimpinan MCA yang mempertahankan bersama

Kesimpulan, kerajaan jangan sama sekali undur atau takut dengan ugutan NGO komunis ultra kiasu. Kerajaan adalah kerajaan. Berdaulat.

Berbeza sangat dengan NGO atau nama pertubuhan bukan kerajaan. Dalam maksud keputusan kerajaan mengikat, bukan seperti keputusan NGO. Jika kerajaan tergugat dengan ugutan NGO, di mana telur kita sebagai kerajaan? Fikir-fikirkan.

Ingat, ketelanjuran dan kebiadaban NGO-NGO rasis ultra kiasu ini bukan sekali tetapi berpuluh-puluh kali semenjak ditubuhkan. Tersangat rasis dan komunis. Begitu mencabar kedaulatan negara. Tunggu apa lagi!!!

Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Pusat Pengajian Teras
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/12/kongres-cina-berani-kata-tak-serang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amien Rais Vs Zulkifli Hasan Jelang Kongres Pan Apa Kata Keluarga

Amien Rais Vs Zulkifli Hasan Jelang Kongres Pan Apa Kata Keluarga

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 138 hits
Kondisi keluarga Amien Rais dan Zulkifli Hasan menarik perhatian publik Bukan ranah privasinya tapi pilihan politik Keduanya berbeda pandangan jelang Kongres V PAN pada 2020 mendatang
Persidangan Pertubuhan Cina Lebih Elok Daripada Kongres Maruah

Persidangan Pertubuhan Cina Lebih Elok Daripada Kongres Maruah

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 289 hits
MalaysiaGazette Ong Chiow Chuen SEREMBAN Persidangan pertubuhan Cina yang dijadualkan pada 28 Disember merupakan satu program aman yang lebih elok berbanding Kongres Maruah Melayu kata Pengerusi Gabungan Persatuan Guru Guru Sekolah Cina Mal...
Kongres Cina Harap Kerajaan Bertindak Sekat Sebelum Situasi Makin Parah

Kongres Cina Harap Kerajaan Bertindak Sekat Sebelum Situasi Makin Parah

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 304 hits
Pas kesal dengan sikap segelintir masyarakat Cina yang enggan menerima sukatan pengajian tulisan Jawi dalam mata pelajaran bahasa Malaysia di sekolah rendah vernakular Timbalan Pengerusi Lajnah Pendidikan Pas Pusat Dr Ahmad Fakhruddin Sheik...
Kongres Cina Manifestasi Keangkuhan Tiada Sempadan

Kongres Cina Manifestasi Keangkuhan Tiada Sempadan

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 259 hits
MOHD LUTTFI BIN ABDUL KHALID Alasan institusi pendidikan Cina wujud sejak merdeka adalah bodohHANYA tiga muka surat tulisan Jawi sudah cukup untuk menggerakkan kumpulan kumpulan pendesak rasis cauvinis Dong Zong untuk menandakan satu perhim...
Isu Kaum Agama Bebankan Polis Kata Kpn

Isu Kaum Agama Bebankan Polis Kata Kpn

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 205 hits
Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador melepaskan 5 500 peserta acara Kayuhan Larian Ria di George Town malam tadi GEORGE TOWN Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador menyifatkan isu perkauman dan agama yang dibangkitkan oleh sesetengah pihak se...
Himpunan Sabtu Ini Bukan Anti Jawi Atau Anti Melayu Kata Persatuan Cina

Himpunan Sabtu Ini Bukan Anti Jawi Atau Anti Melayu Kata Persatuan Cina

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 291 hits
Himpunan Sabtu ini bukan anti Jawi atau anti Melayu kata persatuan Cina Dikemas kini 27 minit yang lalu Diterbitkan pada 24
Suami Tembak Kepala Isteri Kerana Curang Dengan Lelaki Lain Di Rumah Sendiri

Suami Tembak Kepala Isteri Kerana Curang Dengan Lelaki Lain Di Rumah Sendiri

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 542 hits
Seorang lelaki didakwa menembak mati isterinya berusia 19 tahun selepas dia pulang ke rumah dan mendapati mangsa berada di atas katil dengan lelaki lain nbsp Osmara J Martinez ditembak tepat di kepala dalam kejadian yang berlaku di Tehuante...
Bekalan Bawang Merah Cukup Sehingga Tahun Baru Cina Kata Menteri

Bekalan Bawang Merah Cukup Sehingga Tahun Baru Cina Kata Menteri

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 578 hits
Harga 1kg bawang merah kini dijual RM12 berbanding RM4 sebelum ini BUKIT MERTAJAM Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna memberi jaminan bekalan bawang merah bawang besar dan bawang putih di negara ini mencukupi sehingg...
Kenali Kaum India Dan Cina

Kenali Kaum India Dan Cina

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 224 hits
Astro 202Astro 321Budaya ekonomi social kasta jenayah strategiAngkatan Gerak Minda Malaysia declared victory over the police s decisionJadi APA nak peliknya Dan Melayu tengoklah drama melayu yang bersepah stereotype
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat