Kongres Cina Harap Kerajaan Bertindak Sekat Sebelum Situasi Makin Parah


Pas kesal dengan sikap segelintir masyarakat Cina yang enggan menerima sukatan pengajian tulisan Jawi dalam mata pelajaran bahasa Malaysia di sekolah rendah vernakular.

Timbalan Pengerusi Lajnah Pendidikan Pas Pusat, Dr Ahmad Fakhruddin Sheikh Fakhrurazi berkata, pihaknya turut mempersoal tindakan Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dan Pertubuhan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina dan Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Dong Jiao Zong) yang membantah isu berkenaan sehingga mahu menganjurkan kongres pada 28 Disember ini.

Tindakan ini amat tidak wajar dan dibimbangi sengaja mahu mewujudkan ketakutan kalangan rakyat terutama kaum Cina dan India dengan menimbulkan persepsi yang sengaja direka.Jika kumpulan terbabit mengambil sikap ekstrem sebegitu, hasrat mewujudkan negara harmoni tidak akan kesampaian.Tiada apa yang perlu dibimbangkan, silibus pelajaran tulisan Jawi hanya melibatkan beberapa helai muka surat bukan semua pengajiannya dalam tulisan Jawi.
Ahmad Fakhruddin berkata, sentimen itu dibimbangi akan meretakkan perpaduan sedia ada dan harus dihindari dari awal.

“Apakah dengan belajar seni tulisan Jawi, murid akan lupa tulisan dan bahasa ibunda mereka?

"Kumpulan terbabit perlu sedar, kekuatan sesebuah negara berakar umbi dengan sistem pendidikan dijana sikap toleransi dan ikhlas membina masyarakat yang menghormati antara satu sama lain,” katanya.

Menurutnya, kekuatan itu hendaklah didokong oleh semua kaum dalam negara ini.

“Pengenalan pengajian tulisan Jawi di sekolah rendah vernakular adalah usaha yang baik dan mampu memperkenalkan asas silang budaya yang amat bermakna.

"Boleh dijadikan penyambung jalinan kemesraan antara kaum apabila anak-anak belajar dan memahami bahasa serta tulisan masing-masing,” katanya.

Ahmad Fakhruddin berkata, begitu juga sebaliknya sekiranya Kementerian Pendidikan berhasrat memasukkan sukatan mempelajari tulisan/bahasa Cina atau Tamil di sekolah kebangsaan (SK) ia adalah sesuatu yang baharu.

“Isu ini diperhatikan rakyat, malah mereka akan menilai ketegasan kerajaan Pakatan Harapan (PH) menangani perkara ini.

"Sekiranya Kongres Organisasi Cina tetap anjurkan program terbabit, ia umpama ‘sumbu yang menyala bakal menyebabkan letupan dahsyat’, maka tindakan tegas harus diambil,” katanya.

Katanya, Pas akur kewujudan pelbagai bangsa dan bahasa dalam negara ini namun menolak sikap fanatisme yang dibawa pertubuhan itu.

“Kepelbagaian ini merupakan manifestasi kekuasaan ALLAH SWT. Kini terletak atas kebijaksanaan kerajaan PH mengolah kepelbagaian bangsa dan kaum dalam membina perpaduan dan keharmonian negara,” katanya.

Dong Jiao Zong merancang menganjurkan Kongres Organisasi Cina sebagai membantah garis panduan berhubung pengajaran tulisan Jawi selain bertujuan bagi meyakinkan kerajaan membatalkan hasrat memperkenalkan pengajaran tulisan Jawi di sekolah vernakular.

Pelajaran Jawi akan dimasukkan ke dalam sukatan pelajaran bahasa Malaysia darjah empat bermula tahun depan tertakluk kepada persetujuan ibu bapa pelajar.

Menurut garis panduan Kementerian Pendidikan pada 5 Disember, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah akan edarkan kaji selidik kepada ibu bapa dan jika majoriti memilih bersetuju, tiga halaman pelajaran itu akan diajar.

Sinar Harian



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2019/12/kongres-cina-harap-kerajaan-bertindak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persidangan Pertubuhan Cina Lebih Elok Daripada Kongres Maruah

Persidangan Pertubuhan Cina Lebih Elok Daripada Kongres Maruah

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 289 hits
MalaysiaGazette Ong Chiow Chuen SEREMBAN Persidangan pertubuhan Cina yang dijadualkan pada 28 Disember merupakan satu program aman yang lebih elok berbanding Kongres Maruah Melayu kata Pengerusi Gabungan Persatuan Guru Guru Sekolah Cina Mal...
Kongres Cina Berani Kata Tak Serang Kaum Lain Kepala Bapak Kau

Kongres Cina Berani Kata Tak Serang Kaum Lain Kepala Bapak Kau

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 354 hits
Jika saya ada kuasa sudah lama saya tarik kerakyatan pengkhianat ini JADILAH Cina Malaysia yang memahami Melayu dan Bumiputera kerana itu tanggungjawab kamu selaku pendatang asal usul sejarahnya bukan jadi lebih Cina daripada China atau Cin...
Teresa Harap Majikan Sokong Langkah Kerajaan Ph Naikkan Gaji Minimum

Teresa Harap Majikan Sokong Langkah Kerajaan Ph Naikkan Gaji Minimum

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 236 hits
Pada 25 Disember 2019oleh PentadbirPersekutuan Majikan Majikan Malaysia digesa supaya menyokong langkah kerajaan Pakatan Harapan menaikkan gaji minimum kepada RM1 200 bagi pekerja di 57 kawasan bandar bermula tahun depan Menteri Industri Ut...
Kerajaan Makin Gila Agaknya Selamatkan Tabung Haji Rm10 3 Bilion

Kerajaan Makin Gila Agaknya Selamatkan Tabung Haji Rm10 3 Bilion

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 646 hits
Makin Gila Agaknya Kerajaan Ini Celah Mana Selamatkan TH RM10 3 bilion Semalam Urusharta Jamaah Sdn Bhd menyatakan KERAJAAN akan menanggung premium RM10 3 bilion untuk memulihkan kedudukan kewangan Lembaga Tabung Haji Kita pun hairan dari m...
40 Ngo Gerakan Melayu Islam Tuntut Kerajaan Bertindak Terhadap Dong Zong

40 Ngo Gerakan Melayu Islam Tuntut Kerajaan Bertindak Terhadap Dong Zong

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 307 hits
Sebanyak 40 badan bukan kerajaan yang terdiri daripada gerakan Melayu Islam hari ini membuat tiga tuntutan menggesa kerajaan bertindak terhadap Gabungan Persekutuan Pertubuhan Lembaga Sekolah Sekolah Cina Malaysia Tiga tuntutan tersebut ial...
Bukannya Bikin Jerawat Kempis Mengoles Pasta Gigi Bisa Buatnya Makin Parah

Bukannya Bikin Jerawat Kempis Mengoles Pasta Gigi Bisa Buatnya Makin Parah

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 170 hits
Kalau jerawat yang black komedo atau white komedo itu enggak ada efeknya Mungkin jerawat yang ada inflamasi mungkin bisa sedikit membantu mengempiskan peradangan kata skin expert dokter Purnama Sari
Kongres Cina Manifestasi Keangkuhan Tiada Sempadan

Kongres Cina Manifestasi Keangkuhan Tiada Sempadan

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 259 hits
MOHD LUTTFI BIN ABDUL KHALID Alasan institusi pendidikan Cina wujud sejak merdeka adalah bodohHANYA tiga muka surat tulisan Jawi sudah cukup untuk menggerakkan kumpulan kumpulan pendesak rasis cauvinis Dong Zong untuk menandakan satu perhim...
Petisyen Haram Dong Zong Kerajaan Dah Patut Bertindak

Petisyen Haram Dong Zong Kerajaan Dah Patut Bertindak

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 321 hits
Tandatangan desak pertubuhan radikal dihapus cecah 236 000 sokonganBANGI Kerajaan Pakatan Harapan perlu mengambil tindakan segera berhubung gesaan untuk mengharamkan pertubuhan rasis dan radikal Dong Zong Pengarah Gerakan Pengundi Sedar Ust...
Kongres Cina Apa Respon Parti Melayu

Kongres Cina Apa Respon Parti Melayu

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 451 hits
UMNO PAS dan Bersatu utamakan undi atau bela budaya kebangsaanBANGI Presiden gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia Haji Aminuddin Yahaya menyifatkan sokongan pihak tertentu terhadap penganjuran Kongres Organisasi Cina pada 28 Disember ini ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan