Kluster Kilang Proses Kayu Balak Lonjak Kes Di Sabah


Kluster Kayu Patikang yang dilaporkan di daerah Keningau semalam, terus menjadi penyumbang tertinggi saringan kluster COVID-19 di Sabah dengan 37 lagi kes baharu dilaporkan.



Semalam, kluster yang dicetuskan seorang kanak-kanak perempuan bukan warga negara berumur empat tahun itu mencatat 19 kes positif COVID-19, menjadikan jumlah kumulatif kes sehingga hari ini meningkat kepada 56 kes.

Jurucakap perkembangan harian COVID-19 Sabah, Datuk Masidi Manjun, dalam kenyataannya malam ini, berkata hanya kluster itu menjadi penyumbang kes baharu positif COVID-19 di Keningau hari ini.

Katanya, Kluster Serudung Baru di Tawau yang mencatat 21 kes baharu menjadi kluster kedua paling aktif di Sabah hari ini dan penyumbang tertinggi kes positif dilaporkan di daerah Tawau.

"Daripada 38 kes baharu positif COVID-19 yang dilaporkan di Tawau hari ini, sebanyak 21 kes berpunca daripada Kluster Serudung Baru, 13 kes melalui saringan bergejala, dua kes menerusi saringan bergejala dan satu kes daripada saringan lain," katanya.

Kluster Serudung Baru dilaporkan pada 21 Jun lalu dipercayai tercetus melalui penganjuran majlis hari jadi di rumah kes indeks iaitu seorang warga tua berumur 60 tahun yang disahkan positif COVID-19 melalui saringan bergejala pada 16 Jun lalu.

Masidi berkata, empat lagi kluster sedia ada turut dikesan mencatat peningkatan kes aktif COVID-19 hari ini iaitu Kluster Siasai Dundau (11 kes), Kluster KKIP Empat Timur (11), Kluster Tanjung Pitas (tujuh) dan Kluster Lumadan (lima).

Katanya, dua lagi kluster iaitu Kluster Bahtera Barat dan Kluster Limbawang, masing-masing mencatat satu kes baharu.

"Secara keseluruhan, saringan kluster sedia ada menyumbang 94 kes atau 31.5 peratus daripada 298 jumlah kes harian di Sabah hari ini.

"Penyumbang terbanyak ialah melalui saringan kontak rapat iaitu 115 kes atau 38.5 peratus daripada kumulatif kes harian di Sabah.

"Saringan kluster dan kontak rapat menyumbang 70 peratus daripada kumulatif harian kes yang dicatatkan hari ini," katanya.

Sabah merekodkan 298 kes baharu COVID-19 hari ini, meningkat 27 kes berbanding 271 kes semalam, manakala dua kematian dilaporkan, masing-masing satu di Lahad Datu dan Papar.

Daerah Kota Kinabalu mencatat kes tertinggi dengan 67 kes, disusuli Tawau (38) dan Keningau (37), manakala daerah Tenom kembali ke zon hijau, menjadikan tiga daerah berada dalam zon hijau hari ini dengan dua lagi ialah Telupid dan Beluran.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/07/kluster-kilang-proses-kayu-balak-lonjak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Kluster Penjara Kepayan Penyumbang Utama Kes Positif Di Sabah

Covid 19 Kluster Penjara Kepayan Penyumbang Utama Kes Positif Di Sabah

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 247 hits
Anggota keselamatan Penjara berkawal di pintu utama laluan keluar masuk di Penjara Kepayan Kota Kinabalu Kluster Penjara Kepayan di Kota Kinabalu dilaporkan menjadi penyumbang kepada peningkatan kes positif COVID 19 di negeri Sabah Perkara ...
Sabah Catat Lonjakan Tinggi 647 Kes Jangkitan Baru Covid 19

Sabah Catat Lonjakan Tinggi 647 Kes Jangkitan Baru Covid 19

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 267 hits
Bilangan kes melebihi 300 dalam tempoh dua hari lalu dalam pada pihak berkuasa Sabah meningkatkan saringan dalam komuniti dan ujian dalam kluster sedia ada KOTA KINABALU Jumlah kes baharu COVID 19 Sabah hari ini amat tinggi dengan sejumlah ...
Kota Kinabalu Catat Kes Tertinggi Di Sabah

Kota Kinabalu Catat Kes Tertinggi Di Sabah

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 166 hits
Jumlah kes positif baharu COVID 19 di Sabah sebanyak 239 kes semalam FOTO NSTP KOTA KINABALU Saringan tiga kluster sedia ada menjadi penyumbang utama jumlah kes COVID 19 di Kota Kinabalu menjadikan daerah itu mencatatkan kes tertinggi di Sa...
Sabah Rekod Kluster Jangkitan Dipercayai Dari Indonesia Di Lahad Datu

Sabah Rekod Kluster Jangkitan Dipercayai Dari Indonesia Di Lahad Datu

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 225 hits
Masidi Manjun berkata pengesanan kes secara aktif dan saringan telah dijalankan terhadap 64 kontak dan mendapati 14 lagi individu disahkan positif KOTA KINABALU Sabah merekodkan satu kluster baharu hari ini iaitu Kluster Sawit Segama di Lah...
Sabah Tambah Baik Strategi Percepat Proses Vaksinasi

Sabah Tambah Baik Strategi Percepat Proses Vaksinasi

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 323 hits
Penambahbaikan itu dilihat mampu menggandakan jumlah pemberian vaksin sehingga dua kali ganda di Sabah Foto fail KOTA KINABALU Jabatan Kesihatan Negeri Sabah akan menambah baik proses vaksinasi COVID 19 di pusat pemberian vaksin di seluruh ...
5 Kes Positif Covid 19 Melibatkan Kluster Kailan Tringkap

5 Kes Positif Covid 19 Melibatkan Kluster Kailan Tringkap

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 271 hits
Hari ini 10 Julai 2020 Cameron Highlands merekodkan 5 kes baharu positif COVID 19 Kesemua kes hari ini melibatkan 5 orang bukan warganegara dari Kluster Kailan Tringkap Biasanya jika bukan warganegara ianya adalah pekerja pekerja kebun sayu...
Pembantu Jualan Pasar Raya Di 1 Borneo Cetus Kluster Baharu Di Sabah

Pembantu Jualan Pasar Raya Di 1 Borneo Cetus Kluster Baharu Di Sabah

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 231 hits
Gambar Hiasan KOTA KINABALU Seorang pembantu jualan di sebuah pasar raya besar di kompleks beli belah 1 Borneo di sini mencetuskan kluster baharu COVID 19 yang menjangkiti rakan sekerja dan ahli keluarga Kluster Agora Borneo itu tercetus se...
Benarkah Kilang Punca Kes Covid 19 Melonjak Ini Jawapannya

Benarkah Kilang Punca Kes Covid 19 Melonjak Ini Jawapannya

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 302 hits
Persatuan pengilang mewakili 10 000 syarikat hari ini menolak dakwaan yang tersebar luas kononnya sektor pembuatan perlu dipersalahlan kerana menjadi punca peningkatan jangkitan Covid 19 Dalam sebuah kenyataan Persekutuan Pengilang Pengilan...
Mb Dakwa Kebanyakan Kluster Covid 19 Di S Gor Libatkan Kilang

Mb Dakwa Kebanyakan Kluster Covid 19 Di S Gor Libatkan Kilang

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 173 hits
MALAYSIAKINI NOTA EDITOR Laporan ini telah dikemas kini berdasarkan pembetulan daripada pejabat MB Selangot Jumlah peratus kluster kilang yang dinyatakan 80 peratus daripada 91 peratus kluster tempat kerja berdasarkan data sepanjang Jun 202...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord