Kkm Tiada Kes Baru Wabak Demam Campak Di Kuala Koh


Nur Hasliza Mohd Salleh Dzulkefly Ahmad berkata kes kematian yang dilaporkan kepad KKM kekal 3 orang. PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan hari ini mengesahkan tiada kes baru jangkitan wabak demam campak di penempatan Orang Asli Kuala Koh, Gua Musang yang berakhir setakat 18 Jun lalu.

Menterinya, Dzulkefly Ahmad berkata kementerian itu dan Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan tidak mengesan kes baru melibatkan jangkitan saluran pernafasan dalam kalangan Orang Asli suku Bateq di sana.

“Sehingga 18 Jun 2019, tiada ke kematian baru dan kes kematian yang dilaporkan kepada KKM kekal 3 orang,” katanya dalam satu sidang media, hari ini.

Beliau juga berkata, tiada kes baru disyaki demam campak dilaporkan dalam komuniti Orang Asli di Kampung Gerdang, Hulu Terengganu dan Kampung Ulu Sat, Jerantung, Pahang.

“Kalau kita faham, kampung-kampung ini merupakan laluan pindah kaum suku Bateq,” katanya.

Sebelum ini, Dzulkefly menyebut penularan jangkitan demam campak dalam komuniti itu berpunca daripada liputan imunisasi yang rendah iaitu hanya 61.5% bagi suntikan dos pertama dan sebanyak 30% pada suntikan dos ke-2.

Beliau juga dilaporkan berkata wabak itu mudah merebak dengan 1 kes boleh menyebabkan jangkitan kepada 12 hingga 18 orang.

Berikutan itu, beliau mengarahkan tindakan pencegahan dan kawalan wabak termasuk carian kes secara aktif di perkampungan Orang Asli terbabit serta perkampungan sekitar berdasarkan pergerakan mereka sebelum ini.

Mengulas lanjut, Dzulkefly berkata sebagai langkah mengatasi kepada wabak tersebut, kementerian dengan bantuan pejabat kesihatan daerah akan merancang aktiviti imunisasi kepada komuniti berkenaan dan lokasi berhampiran.

“Operasi meliputi semua peringkat umur dan jantina penduduk kerana liputan imunisasi demam campak kurang dari 95% dan kes dalam wabak ini meliputi semua peringkat umur serta cara hidup mereka yang berpindah randah,” katanya.

Media dimaklumkan, sehingga 18 Jun lalu, seramai 53 kes masih dirawat di hospital iaitu 51 kes di wad biasa dan 2 kes di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Ditanya, bilakah keputusan bedah siasat ke atas 12 mayat yang digali semula dijangka akan diketahui, Dzulkefly berkata, punca kematian mangsa akan diketahui dalam masa terdekat.

“Sampel dihantar ke makmal dan sedang dijalankan ujian bagi mengetahui punca kematian sebenar,” katanya.

Terdahulu, pihak polis dengan bantuan tok batin komuniti itu menggali semula semua kubur tidak bertanda mayat mangsa untuk dibedah siasat.

Cabaran KKM dalam proses imunisasi

Dzulkefly berkata kesedaran imunisasi dalam komuniti Orang Asli sentiasa menjadi cabaran di kementeriannya.

Katanya, ini disebabkan gaya hidup komuniti itu yang sering berpindah randah yang menyukarkan petugas untuk menemui mereka.

“Ianya sentiasa menjadi tugas dan cabaran kepada kami. Untuk perkara ini, cabarannya di mana sahaja mereka berada, kita akan pastikan pegawai-pegawai kita dapat ‘reach’ mereka,” katanya mengulas mengenai strategi KKM untuk meningkatkan peratusan penerima vaksin dalam kalangan Orang Asli.

Beliau berkata, strategi itu akan dibantu pegawai khas melalui Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa), Jabatan Kesihatan Negeri dan pegawai kementeriannya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/kkm-tiada-kes-baru-wabak-demam-campak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Kes Baru Sesak Nafas Dikesan Di Kg Kuala Koh Kata Dzullkefly

3 Kes Baru Sesak Nafas Dikesan Di Kg Kuala Koh Kata Dzullkefly

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 393 hits
Menteri Kesihatan Dzulkefly Ahmad berkata kementerian setakat ini belum mendapat keputusan ujian makmal terhadap sampel 12 mayat yang ditemukan di Kampung Kuala Koh bagi mengetahui punca sebenar kematian KUALA LUMPUR Tiga kes baru melibatka...
Orang Asli Kuala Koh Disahkan Dijangkiti Demam Campak Dr Dzulkefly

Orang Asli Kuala Koh Disahkan Dijangkiti Demam Campak Dr Dzulkefly

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 260 hits
Baru baru ini kita dikejutkan dengan kematian 12 orang Asli di Kuala Koh Gua Musang Kelantan Daripada kejadian wabak penyakit tersebut jumlah kematian meningkat kepada 14 orang Terkini orang Asli di Kuala Koh Gua Musang disahkan dijangkiti ...
Terkini Tiga Kes Baharu Gelaja Pernafasan Dikesan Melibatkan Orang Asli Kuala Koh

Terkini Tiga Kes Baharu Gelaja Pernafasan Dikesan Melibatkan Orang Asli Kuala Koh

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 291 hits
Dua minggu ini kita sering disajikan dengan berita duka yang melanda penduduk Orang Asli Kampung Kuala Koh Pada mulanya perkara ini menjadi misteri apabila beberapa penduduk di situ meninggal dunia tanpa diketahui sebab Mereka hanya mempung...
Kuala Koh Orang Asli Deaths A Tragic Lesson To Anti Vaxxers Says Ex Health Minister

Kuala Koh Orang Asli Deaths A Tragic Lesson To Anti Vaxxers Says Ex Health Minister

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 318 hits
The deaths of several Orang Asli from the Batek tribe in Kelantan should serve as a lesson to those objecting to vaccinations former health minister Datuk Seri Dr S Subramaniam said The former Segamat MP said that measles could have weakene...
Eksklusif Suntikan Vaksin Diberi Kepada Penduduk Di Kuala Koh

Eksklusif Suntikan Vaksin Diberi Kepada Penduduk Di Kuala Koh

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 216 hits
JOHORTIMES MY hubungi kami dengan KLIK LOGO WHATSAPP DI PENJURU KANAN SEMASA MELAYARI DI JOHORTIMES MY DI TELEFON BIMBIT ANDA TERIMA KASIH Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Faceboo...
Apa Itu Demam Campak Bagaimana Mahu Cegah Dan Rawat

Apa Itu Demam Campak Bagaimana Mahu Cegah Dan Rawat

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 745 hits
Apa itu Demam Campak Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Baru baru ni gempar kes di Sarawak terkena wabak demam campak yang menakutkan Moga semuanya baik baik saja hendaknya Aamiin Cerita pasal demam campak saya rasa saya pernah dua...
Tpm Sahkan Sumber Air Di Kuala Koh Tidak Tercemar

Tpm Sahkan Sumber Air Di Kuala Koh Tidak Tercemar

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 253 hits
GUA MUSANG Sumber air dari Kuala Koh Gua Musang khususnya di kawasan penempatan penduduk Orang Asli suku kaum Batek di situ secara keseluruhan didapati normal dan mematuhi standard kualiti air minum kebangsaan bagi air mentah Timbalan Perda...
Ekoran Isu Kematian Orang Asli Kuala Koh Ini Punca Sebenar Penyakit Pneumonia

Ekoran Isu Kematian Orang Asli Kuala Koh Ini Punca Sebenar Penyakit Pneumonia

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 350 hits
Baru baru ini tular kes penyakit Pneumonia yang merebak di kawasan penempatan Orang Asli di Kuala Koh dan menyebabkan beberapa penduduk di situ meninggal dunia Apa yang boleh dikatakan penyakit ini adalah satu jangkitan kuman pada tisu paru...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis