Kkm Teliti Data Sebelum Benar Penerima Vaksin Rentas Negeri


Bernama Penelitian data teknikal dan klinikal akan dilaksanakan sebelum kerajaan mengambil keputusan benarkan perjalanan rentas negeri.

Cadangan untuk membenarkan penerima vaksin lengkap dilonggarkan untuk melakukan perjalanan rentas negeri masih dipertimbang kerajaan. Gambar: Bernama Kementerian kesihatan (KKM) sedang meneliti data teknikal serta klinikal berkaitan kesihatan di negara ini susulan cadangan membenarkan individu yang telah lengkap menerima dua dos suntikan vaksin Covid-19 untuk merentas negeri.
Menterinya, Dr Adham Baba berkata cadangan memberi kebenaran rentas negeri itu telah dibincangkan di peringkat Majlis Keselamatan Negara (MKN) dengan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sendiri mengutarakan dan memberi penekanan terhadap perkara itu.
“Saya bersetuju dengan perdana menteri. Kebenaran rentas negeri apabila selesai vaksinasi sewajarnya kita berikan sebagai insentif seterusnya menggalakkan orang ramai untuk dapatkan vaksin Covid-19,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian hadiah bagi Kempen MyDebit di KKM, hari ini.
Semalam, Muhyiddin berkata individu yang telah melengkapkan dua dos suntikan vaksin Covid-19 mungkin dibenar untuk merentas negeri malah mereka juga mungkin boleh ke luar negara dan keputusan mengenai perkara itu akan dibuat pada mesyuarat MKN.
Dr Adham berkata buat masa ini, kebenaran rentas negeri hanya dibenarkan kepada individu yang terlibat dalam sektor perkhidmatan perlu serta pelancong melibatkan kawasan perintah kawalan pergerakan pemulihan (PKPP) dengan menggunakan agensi pelancongan berdaftar bagi mengelak risiko jangkitan Covid-19.
“Bagi pergerakan rentas negeri memang ada kes Covid-19 direkodkan namun tiada kluster,” katanya.
Selain itu, beliau menegaskan individu yang telah lengkap melalui proses vaksinasi masih perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) bagi mencegah penularan Covid-19.
“Mereka (yang telah divaksin) ini tidak terlepas daripada perlu menggunakan pelitup muka, mengamalkan kebersihaan dan menjaga penjarakan fizikal,” katanya.
Mengenai Fasa kedua Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) pada 17 April ini, Adham berkata pihaknya telah melakukan persiapan rapi di 600 pusat pemberian vaksin (PPV) bagi memastikan proses vaksinasi berjalan lancar.
“Pendaftaran untuk menerima vaksin perlu dipertingkat dan ia boleh dibuat melalui aplikasi MySejahtera, talian hotline atau bersemuka dengan hadir ke fasiliti kesihatan,” katanya.
Beliau berkata seramai 9.4 juta penerima vaksin disasarkan dalam fasa kedua melibatkan golongan berisiko tinggi antaranya warga emas, pesakit kronik, orang kurang upaya (OKU) dan individu mempunyai komorbiditi.
“Setakat hari ini, seramai 498,468 individu telah menerima suntikan dos pertama vaksin Covid-19 dan dalam beberapa hari lagi, angka 500,000 terima dos pertama akan tercapai,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/kkm-teliti-data-sebelum-benar-penerima.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penerima Dua Dos Vaksin Covid 19 Bebas Rentas Negeri Dan Ke Luar Negara Guna Sijil Pengesahan

Penerima Dua Dos Vaksin Covid 19 Bebas Rentas Negeri Dan Ke Luar Negara Guna Sijil Pengesahan

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 278 hits
Rakyat Malaysia yang sudah menerima dua dos vaksin COVID 19 bukan sahaja akan dibenarkan merentas negeri malah dijangka boleh ke luar negara tertentu dengan syarat mereka memiliki sijil pengesahan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin be...
Isu Rentas Negeri Risteena Jelas Punyai Surat Pergi Atas Urusan Kerja

Isu Rentas Negeri Risteena Jelas Punyai Surat Pergi Atas Urusan Kerja

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 368 hits
Haih artikel yang keluar pun mengundang salah faham betul Kami di Sabah ada urusan kerja dan telah mendapatkan surat merentas untuk tujuan kerja Saya yakin pihak polis lebih arif jadi saya fikir tak perlu post tentang kerja di IG saya hanya...
Berbulan Madu Di Sabah Netizen Persoal Isa Risteena Rentas Negeri

Berbulan Madu Di Sabah Netizen Persoal Isa Risteena Rentas Negeri

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 430 hits
Semua sedia maklum mengenai pasangan pelakon Isa Khan dan Risteena Munim yang kini sudah bergelar suami isteri dengan sekali lafaz pada 12 Mac lalu dalam satu majlis pernikahan yang diadakan mengikut Prosedur Operasi Standard yang ditetapka...
Polis Siasat Kes Selebriti Media Sosial Rentas Negeri Untuk Berbulan Madu

Polis Siasat Kes Selebriti Media Sosial Rentas Negeri Untuk Berbulan Madu

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 225 hits
KUALA LUMPUR Polis membuka kertas siasatan berhubung kes seorang selebriti media sosial dan suaminya yang dipercayai memberi maklumat palsu bagi mendapatkan kebenaran rentas negeri untuk berbulan madu Pasangan ini sebelum itu sudah dipanggi...
Nak Tips Rentas Negeri Netizen Kritik Isa Khan Dan Risteena Berbulan Madu Di Sabah

Nak Tips Rentas Negeri Netizen Kritik Isa Khan Dan Risteena Berbulan Madu Di Sabah

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 463 hits
Walaupun pada asalnya dikatakan menggunakan alasan untuk honeymoon bagi mendapatkan surat kebenaran kemudiannya mereka menukar alasan kepada atas urusan perniagaan apabila hal tersebut mendapat perhatian pihak berkuasa Baru sahaja mendirika...
Hiburan Polis Siasat Dakwaan Pasangan Selebriti Rentas Negeri Honeymoon Di Sabah

Hiburan Polis Siasat Dakwaan Pasangan Selebriti Rentas Negeri Honeymoon Di Sabah

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 347 hits
Baru baru ini viral di media sosial dakwaan pasangan selebriti yang baru berkahwin dikatakan merentas negeri untuk berbulan madu di Sabah Dakwaan mula hangat diperkatakan apabila pasangan tersebut memuat naik foto menunjukkan suasana seakan...
Rentas Negeri Bercuti Ke Melaka

Rentas Negeri Bercuti Ke Melaka

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 246 hits
Pandemik covid 19 yang melanda dunia menyebab pergerakan kita terbatas Jiwa meronta nak melihat dunia tapi tidak boleh Namun sekiranya mendapat izin mommyirra dah rancang nak bawa anak anak rentas negeri bercuti ke Melaka Lama benar rasanya...
Nenek Kirim Parcel Buah Rambutan Sebab Tak Boleh Rentas Negeri

Nenek Kirim Parcel Buah Rambutan Sebab Tak Boleh Rentas Negeri

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 192 hits
Assalamualaikum Nampak gayanya raya tahun ini pun tak boleh nak berjumpa mak dan abah kat kampung Kalau ikutkan bukan jauh pun Sg Buloh ke Bentong tapi sebabkan ia melibatkan negeri maka terpaksa akur Sebelum PKP 2 0 sempat juga balik kampu...
Bulan Madu Rentas Negeri Risteena Isa Dipersoalkan

Bulan Madu Rentas Negeri Risteena Isa Dipersoalkan

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 275 hits
Oleh KOSMO Percutian bulan madu Risteena dan Isa menjadi pertikaian netizen PETALING JAYA Percutian bulan madu pasangan pelakon Risteena dan Isa Khan di Semporna Sabah mencetuskan pelbagai tanda tanya dan kemarahan netizen dalam laman sosia...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap