Kita Akan Rayu Kata Ag Supaya Pesalah Dihukum Bawah S 302 Kk


Oleh UtusanTV
“YA, kita akan failkan rayuan,” kata Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun berhubung kes melibatkan kematian Zulfarhan Osman Zulkarnain empat tahun lalu.
Ini susulan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memutuskan enam penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) bersalah di bawah membunuh tanpa niat, bukannya kesalahan membunuh bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.
Susulan itu, enam mahasiswa berkenaan terlepas hukuman gantung menurut Seksyen 302 sebaliknya dikenakan hukuman penjara 18 tahun.
Dengan ini, Jabatan Peguam Negara akan memfailkan rayuan supaya kesemua tertuduh dikenakan hukuman kerana kesalahan membunuh.
Idrus Harun berkata demikian seperti dilapor Bernama hari ini.
Semalam, Mahkamah Tinggi Kuala Lumur menjatuhkan hukuman penjara 18 tahun terhadap enam penuntut UPNM selepas didapati bersalah atas pertuduhan menyebabkan kematian tanpa niat Zulfarhan Osman, empat tahun lepas.
Hakim Datuk Azman Abdullah menjatuhkan hukuman itu ke atas Muhammad Akmal Zuhairi Azmal, Muhammad Azamuddin Mad Sofi, Muhammad Najib Mohd Razi, Muhammad Afif Najmudin Azahat, Mohamad Shobirin Sabri dan Abdoul Hakeem Mohd Ali.
Keenam-enam tertuduh terselamat daripada hukuman gantung kerana sebelum ini, lima tertuduh itu menghadapi pertuduhan membunuh Zulfarhan Osman di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan, manakala Abdoul Hakeem didakwa bersubahat membunuh mengikut Seksyen 109 kanun sama yang membawa hukuman serupa.
Kesemua tertuduh yang kini berumur 25 tahun didakwa melakukan perbuatan itu di dalam bilik 03-05, blok penginapan asrama Jebat universiti itu di Kem Perdana, Sungai Besi antara 2.30 pagi hingga 5.30 pagi, 21 Mei 2017 dan dalam bilik 04-10 antara 4.45 pagi hingga 5.45 pagi, 22 Mei 2017.
Hawa Osman bersama suaminya, Zulkarnain Idros bercakap kepada pemberita selepas hadir mendengar keputusan kes kematian anaknya yang merupakan penuntut UPNM, Zulfarhan Osman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, semalam. GAMBAR: Abd Razak Aid Mahkamah Tinggi sebelum ini memutuskan bahawa sebanyak 90 tekapan seterika wap yang dilakukan oleh tertuduh itu pada anggota badan Allahyarham Zulfarhan Osman telah menyebabkan kematian mangsa namun ia tidak terjumlah kepada niat membunuh dengan sengaja.
Antara dibangkitkan keterangan pakar forensik bagi pihak pendakwaan dan pembelaan dengan kematian mangsa tidak bersifat mengejut selepas dicederakan.
Hakim itu juga berkata nyawa Zulfarhan Osman mungkin boleh diselamatkan sekiranya terdapat campur tangan oleh seorang doktor sebuah klinik swasta di Bangi semasa mangsa menerima rawatan di klinik tersebut.
Beliau berkata pada kebiasaannya, pihak hospital atau klinik kesihatan akan menelefon polis jika mengesyaki pesakit didera kerana ia adalah isu perundangan perubatan.
“Sepatutnya doktor tersebut tidak membabi buta mempercayai mangsa terlibat dengan letupan dalam latihan sehingga terkena pada semua tubuh mangsa termasuk zakar dan testis namun tidak pada muka si mati,” katanya seperti dilapor Bernama semalam.
Beliau berkata, jika mangsa tidak mengalami cedera parah, beliau tidak perlu dibawa ke klinik sebanyak dua kali memandangkan kosnya adalah mahal iaitu kira-kira RM500 bagi setiap sesi rawatan.
Katanya, tertuduh boleh membawa mangsa ke hospital kerajaan yang percuma atau klinik UPNM namun mereka tidak berbuat demikian kerana bimbang rahsia mereka (cederakan Zulfarhan Osman) pecah.
Azman juga berkata Zulfarhan Osman mungkin boleh diselamatkan jika seorang jurulatih di UPNM tidak bertindak menularkan keadaan Pegawai Kadet Laut UPNM itu di dalam kumpulan WhatsApp.
Zulfarhan Osman meninggal dunia di Hospital Serdang pada 1 Jun 2017.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/kita-akan-rayu-kata-ag-supaya-pesalah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Tak Setuju Vaksin Anak Anak Bawah 12 Tahun Fizz Fairuz Dan Almy Nadia Capai Kata Sepakat

Hiburan Tak Setuju Vaksin Anak Anak Bawah 12 Tahun Fizz Fairuz Dan Almy Nadia Capai Kata Sepakat

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 363 hits
Pelakon Datuk Fizz Fairuz bersama isteri Datin Almy Nadia mencapai kata sepakat untuk tidak bersetuju berkenaan keputusan kerajaan untuk mendapatkan vaksin jenis Pfizer BioNTech kepada kanak kanak di bawah usia 12 tahun ARTIKEL BERKAITAN Ad...
Antivaksin Serang Kerajaan Puad Kata Pelajar Meninggal Setelah Divaksin

Antivaksin Serang Kerajaan Puad Kata Pelajar Meninggal Setelah Divaksin

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 277 hits
AGENDA DAILY Tangkap layar kenyataan Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Puad Zarkashi di Facebook beliau dan ulasan warganet Kumpulan antivaksin Covid 19 hari ini mengambil kesempatan menyerang kerajaan terutama Kementerian Kesihatan susulan ...
Kanak Kanak Diberi Nama Abcdefg Hijkl Zuzu Ketika Permainan Teka Silang Kata

Kanak Kanak Diberi Nama Abcdefg Hijkl Zuzu Ketika Permainan Teka Silang Kata

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 156 hits
Kanak Kanak Diberi Nama ABCDEFG HIJKL ZUZU Ketika Permainan Teka Silang Kata JAKARTA Seorang kanak kanak di Indonesia menjadi tular di media sosial baru baru ini kerana memiliki nama ABCDEFG HIJKL ZUZU lapor laman semalam Menurut bapa kepad...
Lirik Siapa Kata Azarra Band

Lirik Siapa Kata Azarra Band

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 328 hits
siapa kata aku dah lupasiapa siapa siapa yang katasiang malam aku berkerjauntuk halalkan kamusiapa kata aku berubahsiapa siapa siapa yang katasiang malam aku bekerjauntuk halalkan kamuapa jeling jelingaku hutang apa sama kamubila marah kamu...
Prn Melaka Pas Bersatu Tak Setuju Hanya Diberi 4 Kerusi Kata Nazri

Prn Melaka Pas Bersatu Tak Setuju Hanya Diberi 4 Kerusi Kata Nazri

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 225 hits
October 23 2021 11 24 PMNazri Aziz berkata PAS dan Bersatu perlu menerima hakikat sebarang kerjasama untuk PRN Melaka harus memastikan Umno menjadi ketua kerajaan negeri itu semula PETALING JAYA Ahli Parlimen Padang Rengas Mohamed Nazri Azi...
Buat Keputusan Muktamad Pintu Rundingan Masih Terbuka Kata Azmin Pada Umno

Buat Keputusan Muktamad Pintu Rundingan Masih Terbuka Kata Azmin Pada Umno

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 233 hits
AGENDA DAILY Datuk Seri Mohamed Azmin Ali UMNO perlu buat keputusan muktamad sama ada ingin mengadakan kerjasama politik bersama Perikatan Nasional atau tidak memandangkan pintu rundingan masih lagi terbuka ketika ini Pengarah Pilihan Raya ...
Lawak Bodo Pengat Taik Lebai Pas Kata Kalau Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Da

Lawak Bodo Pengat Taik Lebai Pas Kata Kalau Tarik Sokongan Terhadap Kerajaan Pn Da

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 229 hits
Biarlah isu arak atau judi yang penting Dap jangan perintah Berapa kerusi Dap bertanding lebai Walaun diperbodohkan
Marah Betul Netizen Indonesia Apabila Ratu Cantik Malaysia Kata Batik Berasal Dari Malaysia

Marah Betul Netizen Indonesia Apabila Ratu Cantik Malaysia Kata Batik Berasal Dari Malaysia

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 287 hits
Marah Betul Netizen Indonesia Apabila Ratu Cantik Malaysia Kata Batik Berasal Dari Malaysia JAKARTA Nama peserta pertandingan ratu cantik Miss World Malaysia Lavanya Sivaji sedang hangat diperkatakan oleh netizen dari Indonesia selepas wani...
Empangan Papar Perlu Dibina Untuk Selamatkan Industri Air Kata Pengarah Jans

Empangan Papar Perlu Dibina Untuk Selamatkan Industri Air Kata Pengarah Jans

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 507 hits
Pembangunan demi pembangunan yang berlaku di kawasan berkenaan telah menyebabkan Sungai Papar menjadi keruh menurut Edward Lingkapo KOTA KINABALU Projek Empangan Papar tetap perlu diteruskan walaupun ditentang oleh pencinta alam kata Pengar...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord

Jadilah Cucu Yang Disayang