Cina Kelantan Guna Nama Melayu Dalam Pergaulan



Cina Kelantan tidak seperti kaum Cina di negeri-negeri lain kerana dialek komunikasi percakapan harian mereka dalam loghat Kelantan di samping bahasa Hokkien. Kebanyakan mereka berkulit sawo matang dan tidak menampakkan mereka sebenarnya kaum Cina kerana perkahwinan campur dengan keturunan Thai.

Cina Kelantan tidak pernah rasa terpinggir walaupun di sekeliling mereka adalah orang-orang Melayu beragama Islam.

Proses asimilasi kesenian dan kebudayaan tempatan mempengaruhi nama dan apa yang mereka suka. Orang kelantan lebih suka memanggil Mek kepada wanita Cina Kelantan dan mereka membahasakan diri mereka ambo.

Mereka mampu membaca dan menulis tulisan jawi yang sesetengah anak Melayu kelantan sendiri gagal memahirkan diri. Bagi Cina Peranakan yang mendapat pendidikan dalam aliran Melayu mereka menggalakkan anak-anak mereka mampu membaca jawi.

Bagi generasi terdahulu Cina Peranakan mereka tidak kekok memakai kain pelikat, kain sarung, kebaya dan serban serta memakan sireh. Bahasa Kelantan mereka pekat dan lancar. Karakter dan perwatakan mereka ada kalanya kelihatan lebih Melayu daripada Melayu sendiri.

Mereka suka budu dan ulam-ulaman sebagai makanan hidangan. Mereka juga makan nasi kerabu, nasi berlauk dan nasi dagang. Mereka suka tapai ubi dan ketupat.

Dari segi hiburan, mereka suka dikir barat, makyong, menora dan wayang kulit. Keterlibatan mereka bukan sekadar pengikut, bahkan ada menjadi 'pemimpin' persembahan seperti jadi tukang karut dikir dan dalang wayang kulit.

Orang Cina di Kelantan telah diasimilasikan dari segi nama-nama yang digunakan seperti Gan Awang, Tan Awang Besar, Lau Cheng San atau Che Hassan, Che Midah, Mek Su dan nama-nama lain. Malah kalau berada di luar Kelantan, mereka lebih bangga dikenali sebagai Oghe Kelate.

Di kelantan, rata-rata kaum cina perempuan lebih selesa bersarung batik ketika berada di rumah. Namun terdapat juga golongan yang lebih berusia memakai sarung batik ketika menghadiri majlis-majlis keramaian.

Sekali pandang tiada banyak perbezaan dengan kaum Melayu kecuali baju yang berlengan pendek yang juga mempunyai identiti tersendiri. Pun begitu masih ada lagi golongan tua yang berkebaya pendek yang tentunya nampak manis sekali.

Berkemban dengan sarung batik selepas mandi bagi kaum wanita adalah pemandangan biasa bagi kami Cina Kampung. Bagi kaum lelaki berkain pelikat tanpa baju adalah 'pakaian rasmi' semasa berada di rumah.

'Semutar' ataupun kain lilit kepala merupakan eksesori yang biasa dipakai  oleh kaum lelaki semasa melakukan aktiviti harian seperti berkebun, menjaga lembu kambing dan sebagainya.

Dari segi cara makan dan makanan, orang Cina Kampung ini biasanya mengamalkan adat yang lebih kurang sama dengan orang Melayu di mana mereka tidak menggunakan sudu dan garpu semasa makan sebaliknya lebih suka terus menggunakan tangan ketika menjamu hidangan.

Kadang-kala terdapat juga keluarga yang akan bersela bersama keluarga di atas lantai dan makan seperti mana yang orang Melayu melakukan.

Kepercayaan masyarakat Melayu seperti melarang anak bermain di luar rumah pada waktu senja dengan mengadakan pelbagai mitos, antaranya hantu bagi menakutkan anak, turut menjadi amalan Cina Peranakan.

Mereka yakin kepercayaan itu bertujuan memastikan anak-anak berada di rumah pada waktu berkenaan supaya semua anggota keluarga dapat makan malam bersama.

Ramai antara Cina Peranakan masih mendiami kawasan pesisir sungai kerana meneruskan cara hidup sejak dulu iaitu bertani. Tidak ramai berpindah ke bandar kecuali golongan muda yang memilih untuk mengubah taraf hidup sendiri.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2019/12/ded.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berhenti Guna Nama Islam Jika Terus Hina Hukum Agama Siti Zailah

Berhenti Guna Nama Islam Jika Terus Hina Hukum Agama Siti Zailah

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 559 hits
Siti Zailah Mohd YusoffKUALA LUMPUR Pertubuhan bukan kerajaan Sisters in Islam dinasihatkan agar berhenti menggunakan nama Islam sekiranya badan itu terus mempertikaikan hukum hakam agama Ketua Dewan Muslimat Pas Kelantan Siti Zailah Mohd Y...
Buang Gelaran Da I Kini Guna Nama Farhan Mutawwif

Buang Gelaran Da I Kini Guna Nama Farhan Mutawwif

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 624 hits
Selepas mengumumkan perkahwinanya dengan seorang janda anak lapan pelbagai kontroversi terpalit juara musim kedua program Da i Nik Farhan Malah ramai netizen mengecam The post appeared first on
Kongres Cina Apa Respon Parti Melayu

Kongres Cina Apa Respon Parti Melayu

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 451 hits
UMNO PAS dan Bersatu utamakan undi atau bela budaya kebangsaanBANGI Presiden gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia Haji Aminuddin Yahaya menyifatkan sokongan pihak tertentu terhadap penganjuran Kongres Organisasi Cina pada 28 Disember ini ...
Himpunan Sabtu Ini Bukan Anti Jawi Atau Anti Melayu Kata Persatuan Cina

Himpunan Sabtu Ini Bukan Anti Jawi Atau Anti Melayu Kata Persatuan Cina

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 291 hits
Himpunan Sabtu ini bukan anti Jawi atau anti Melayu kata persatuan Cina Dikemas kini 27 minit yang lalu Diterbitkan pada 24
Perwakilan Amanah Cadang Batal Pertubuhan Guna Nama Islam

Perwakilan Amanah Cadang Batal Pertubuhan Guna Nama Islam

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 251 hits
Perwakilan Amanah Pulau Pinang Mohd Saifullah Abd Nasir berkata Umno dan PAS memainkan isu perkauman ke tahap yang menggugat kestabilan negara SHAH ALAM Perwakilan Amanah dari Pulau Pinang hari ini mendakwa PAS dan Umno memainkan isu perkau...
Nama Wiranto Dicoret Anggota Dewan Penasehat Hanura Sebut Munas Tidak Sah

Nama Wiranto Dicoret Anggota Dewan Penasehat Hanura Sebut Munas Tidak Sah

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 140 hits
Partai Hanura pun saat ini menggelar Munas yang diantaranya membahas pemilihan Ketum Hari menyatakan Munas yang dipaksakan dengan Ketum yang sudah diberhentikan dan tetap melaksanakan Munas tanpa persetujuan tertulis dari Ketua Dewan Pembin...
Cara Memilih Nama Perniagaan

Cara Memilih Nama Perniagaan

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 341 hits
Antara perkara penting untuk mulakan syarikat adalah memilih nama syarikat Nama syarikat amat pentingkan kerana ini melambangkan keseluruhan syarikat Antara kriteria yang perlu diberi perhatian semasa memilih atau mencipta nama perniagaan R...
Modus Pinjam Uang Pakai Nama Lembaga Eks Ketua Kud Di Oki Gelapkan Dana Rp 4 1 M

Modus Pinjam Uang Pakai Nama Lembaga Eks Ketua Kud Di Oki Gelapkan Dana Rp 4 1 M

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 198 hits
Dari keterangan tersangka modus yang digunakan adalah dengan cara mengajukan pinjaman kepada perbankan atas nama koperasi Ternyata uang itu digunakan tersangka untuk kepentingan pribadi
Bapa Altantuya Sd Azilah Peluang M Sia Bersih Nama

Bapa Altantuya Sd Azilah Peluang M Sia Bersih Nama

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 632 hits
Diterbitkan Hari ini 11 30 malamBERITABapa kepada Altantuya warga Mongolia yang dibunuh Setev Shaariibuu melihat pendedahan mengejutkan oleh bekas polis yang menunggu hukuman mati Azilah Hadri pada hari ini sebagai peluang untuk Malaysia me...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih