Kisah Raja Beristeri Empat Dengan Plot Twist


Salam dears… Masa Mama sertai online kelas dengan sifu Tuan Haji Najib Asaddok, sifu ada ceritakan satu kisah yang sangat terkesan dihati Mama. Jadi Mama rasa nak kongsikannya dengan korang juga. Iaitu tentang seorang Raja yang beristeri empat. Nak tahu kisahnya? Haaa jom baca
Kisah Raja Beristeri Empat Kisahnya begini…ada seorang Raja ni dia ada 4 orang isteri. Raja kan…kaya raya, mampulah nak beristeri sampai empat orang. Diantara keempat empat orang isterinya, Raja sangat sayang isterinya yang nombor 4. Itu isteri yang paling baru, paling muda…masih cun melecun lah orang kata, jadi Raja sayang lebih laa.
Isteri nombor 4 ni lah yang si Raja layan paling baik, selalu hadiahkan macam-macam. Segala emas permata, pakaian cantik cantik semuanya lah baginda bagi kat isteri ke-4 ni.
Isteri nombor 3 pun baginda masih sayang dan bangga sebab isteri no. 3 ni cantik. Baginda selalu bagi pakaian yang indah dan bawa isteri ke-3 ni pergi kemana-mana majlis yang baginda hadiri.
Isteri kedua pula, baginda kerap juga berjumpa dan bertanya khabar. Isteri kedua ni sentiasa ada untuk baginda tak kira apa pun yang berlaku.
Isteri pertama baginda pula, jarang sekali baginda nak ambil tahu. Walaupun isteri pertama ni lah yang sejak dari awal bersama baginda dikala susah dan senang, tapi baginda tak ambil peduli sangat. Mungkin sebab itu yang paling tua agaknya kan, jadi baginda tak kisah sangat dah.
Sekadar ilustrasi, gambar dari Google. “Dinda Nak Ikut Kanda Tak?” Pada suatu hari, baginda terfikir nak tanya satu soalan penting kepada keempat-empat orang isterinya. Jadi dia pergi berjumpa setiap isterinya.
Isteri ke-4 Kepada isteri ke-4, baginda bertanya “Dinda, jikalau kanda mati…dinda nak ikut tak?”. “Tak nak!” dengan pantas si no. 4 menjawab dah terus berlalu pergi. Terkesima Raja. “Dia yang paling aku sayang, bagi macam-macam, tapi begitu jawapan dia?” bisik si Raja dalam hati sendiri.
Isteri ke-3 Dengan rasa sedih, si Raja pergi berjumpa dengan isteri no. 3 pula. Soalan yang sama baginda tanya “Dinda, jikalau kanda mati…dinda nak ikut tak?”.
Jawab isteri no. 3 “Maaf kanda, dinda terlalu sayangkan kehidupan dinda di dunia ini. Jadi dinda tak nak ikut kanda. Bila kanda mati nanti, dinda akan kahwin lain”.
Tersentap Raja dengar jawapan isteri no. 3 nya itu. Bukan setakat tak nak ikut, malah nak kahwin lain! “Begitu mudah dia nak menggantikan aku?”…
Isteri ke-2 Dengan hati yang kecewa, Raja pergi berjumpa isterinya yang no. 2 pula. “Dinda, jikalau kanda mati…dinda nak ikut tak?”. “Maaf kanda, dinda tak dapat nak ikut mati bersama kanda. Tapi dinda akan uruskan majlis pengebumian kanda. Dinda akan maklumkan kepada semua ahli keluarga, sahabat handai dan rakyat jelata tentang kemangkatan kanda”.
Raja rasa sedih, tapi sekurang-kurangnya dia tahu isteri ke-2 ni masih peduli untuk uruskan jenazahnya nanti…
Isteri Pertama Akhir sekali, baginda pergi berjumpa isteri pertama dan bertanya soalan yang sama ” Dinda, jikalau kanda mati…dinda nak ikut tak?”. “Tentu sekali kanda! Dinda akan sentiasa bersama kanda, tak kira hidup atau pun mati” jawab isteri pertama tanpa berfikir panjang.
Menitis air mata si Raja, sangat tersentuh dengan jawapan isteri pertama itu. “Dialah yang aku tak ambil berat sangat, tapi dialah yang sanggup nak berkorban demi aku”. Sejak hari itu, Raja berazam untuk jaga isteri pertamanya dengan lebih baik lagi.
Apa Ada Dengan Kisah Raja Beristeri Empat Ni? Agak-agak apa pengajaran daripada kisah Raja tersebut? Haaa…bab pengajaran ni yang Mama rasa menarik macam ada plot twist sikit…
Isteri ke-4 ni umpama jasad kita. Kita jaga tubuh badan dan penampilan kita bagi cantik, hensem…bagi elok. Luaran kita yang orang boleh nampak, ini lah yang selalu kita jaga sebaik mungkin, betul tak? Tapi bila mati nanti, tiada lagi pakaian, perhiasan, mekap cantik cantik tu. Kita semua sama saja – bakal berkain kapan putih.
Isteri ke-3 melambangkan harta benda kita. Kita selalu nak jaga harta kita sebaik mungkin. Kadang bila ada harta yang banyak, siap tayang kat orang lagi. Rumah besar, kereta besar…kita jaga, pasang security camera, ambil insuran dan sebagainya. Tapi, bila kita mati nanti, kita tak boleh bawa semua harta tu malah harta benda yang kita ada akan jadi hak milik orang lain pula.
Isteri ke-2 umpama ahli keluarga dan sahabat yang rapat dengan kita. Bila kita meninggal dunia nanti mereka tak dapat ikut kita tapi mereka akan uruskan pengebumian kita. Merekalah yang mungkin akan terus ingat dan sedekahkan doa bila kita dah tiada nanti.
Isteri pertama pula umpama roh dan jiwa kita yang kita mungkin terlupa nak jaga dan ‘baja’ betul betul. Mungkin kita jarang solat sunat, jarang baca Al-Quran, kurang bersedekah, tanggungjawab kita pun mungkin kadangkala kita abaikan. Sedangkan amalan tu semualah yang akan kita bawa sebagai bekal ke sana nanti, tapi itulah yang kita seringkali terlupa nak jaga berbanding perkara lain huhuhu…
Mama tak tahu lah korang macam mana, tapi masa Mama dengar pengajaran di sebalik kisah Raja ni…terasa macam hmmm betul juga. Kadang-kadang terleka dan terlupa nak lebihkan penjagaan roh dan jiwa ni huhuhu. Terfikir aku kena baiki diri dan jadi lebih baik!
Tapi…macam mana? Ni sifu ada kongsikan juga 4 cara untuk betulkan dalaman/jiwa kita:
Banyakkan bersendiri dan muhasabah diri. Kenalpasti kekurangan diri sendiri supaya kita boleh buat lebih baik lagi.Banyakkan berfikir tentang macam mana nak perbaiki diri kita. Banyakkan berdoa dan jaga solat. Minta pada Allah agar dipermudahkan untuk kita perbaiki diri. Contohnya, berdoa lah pada Allah minta supaya kita tak kan tinggal solat dan dapat selalu solat di awal waktu.Latih diri untuk bertenang dalam apa jua keadaan pun. Jangan buat keputusan apabila terlalu gembira atau ketika terlalu sedih, marah atau stress. Nampak macam mudah je kan? Tapi percayalah, bila nak perbaiki diri sendiri pasti ada cabaran dan dugaan. Jadi kena kuatkan hati dan betul betul istiqamah!
Hmm…itu ja yang Mama nak kongsikan kali ni. Moga kita semua akan sentiasa cuba untuk menjadi insan dan hamba-Nya yang lebih baik, InsyaAllah
 74 total views,  12 views today
The post Kisah Raja Beristeri Empat Dengan ‘Plot Twist’! appeared first on Mama Kembar Tiga.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mamakembartiga.com/2021/11/kisah-raja-beristeri-empat-dengan-plot-twist.html/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rating Pecah Rekod Peribadi Penonton Terkejut Lihat Plot Twist One The Woman

Rating Pecah Rekod Peribadi Penonton Terkejut Lihat Plot Twist One The Woman

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 300 hits
One The Woman bukan sahaja kelakar nampaknya tapi dipenuhi plot yang tak dijangka juga Amaran SPOILER Dalam episod terbaru One The Woman didedahkan bahawa setiausaha baru Han Seung hye iaitu Kim Eun jung sebenarnya ialah Kang Mi na Rupanya ...
8 Filem Seram Yang Mempunyai Plot Twist Yang Tidak Dijangka

8 Filem Seram Yang Mempunyai Plot Twist Yang Tidak Dijangka

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 344 hits
Filem seram masih mendapat sambutan dan sentiasa menjadi tema filem yang popular serta mempunyai daya tarikan yang tersendiri sejak dari dulu dan masih kekal relevan untuk ditonton sehingga ke hari ini Anda penggemar filem seram The post ap...
Kisah Virus Baru Selepas Covid 19 Tamat Plot Mencengkam Happiness Dipuji Penonton

Kisah Virus Baru Selepas Covid 19 Tamat Plot Mencengkam Happiness Dipuji Penonton

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 353 hits
Nampaknya Happiness bermula dengan baik apabila menerima pujian ramai meskipun baru ditayangkan Sinopsis Ia adalah sebuah drama thriller malapetaka di mana pada ketika itu penyakit berjangkit ialah sesuatu yang normal Di sebuah apartmen bar...
Plot Twist Sekuel Kedua The Hotel Lebih Suspen Dramatik

Plot Twist Sekuel Kedua The Hotel Lebih Suspen Dramatik

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 343 hits
Drama rantaian Jiwa Yang Kau Puja The Hotel 2 merupakan sekuel kepada bahagian pertama naskhah romantik thriller berjudul The Hotel yang mengangkat tentang isu kesihatan mental mengenai pembunuh psikopat terbitan syarikat produksi Juita Vid...
Kisah Benar Anak Nak Hantar Ibunya Ke Pondok Ustaz Kazim Sebab Malas Nak Jaga Ibunya Ustaz Kazim

Kisah Benar Anak Nak Hantar Ibunya Ke Pondok Ustaz Kazim Sebab Malas Nak Jaga Ibunya Ustaz Kazim

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 503 hits
Kisah Benar Anak Nak Hantar Ibunya Ke Pondok Ustaz Kazim Sebab MALAS NAK JAGA IBUNYA Ustaz Kazim Elias Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Kedai Kopi Kisah Kita

Kedai Kopi Kisah Kita

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 433 hits
Ni gambar yang kawan MY share dalam group whatsapp Takde apa nak tulis Share gambar aje lah Sekarang memang tengah in minum kopi kot Ke sebenarnya dah lama orang lepak lepak minum kopi Sebab tu la wujud cafe macam Starbucks Old Town White C...
Kisah Nabi Ibrahim Mengajak Orang Kafir Makan

Kisah Nabi Ibrahim Mengajak Orang Kafir Makan

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 319 hits
Digalakkan makan tidak bersendiri Zaman kita sekarang lagi unik Makan ditemani dengan telefon tengok berita tengok yotube facebook jadi makan bersama dengan anak isteri sambil ditemani dengan telefon Kita digalakkan makan bersama dan di man...
Kisah Kejayaan Buat Rm9 Juta Sebulan Hanya Jual Produk Orang Sahaja

Kisah Kejayaan Buat Rm9 Juta Sebulan Hanya Jual Produk Orang Sahaja

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 288 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraZaman teknologi dihujung jari kini memudahkan orang ramai mendapatkan maklumat dengan lebih pantas berbanding dahulu Selain daripada mendapatkan maklumat ramai juga yang mengambil peluang ini untuk memulak...
Kisah Uncle Bob Di Majlis Perkahwinan

Kisah Uncle Bob Di Majlis Perkahwinan

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 205 hits
Original Content Suatu hari Uncle Bob dijemput menghadiri ke satu majlis perkahwinan di sebuah hotel Ketika sampai di lobi hotel tersebut dia melihat ada 2 pintu Pintu pertama tertulis Untuk keluarga pengantin lelaki Pintu kedua tertulis Un...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan