Kisah Parallel Pathway Ni Kot 6 Jahanam Yang Di Sebut Oleh Dr Faridah Tu






 Dato Zainal Omar mungkin dah lama tak get in touch dengan situasi pendidikan program kepakaran sekarang kot, sebab tu join sekapal geng yang nak hancurkan paralel pathway. Saya nak kritik sikit tulisan dato di Code Blue.



1. Program kepakaran luar negara mesti diiktiraf di negara mereka sendiri.


Siapa cakap tak diiktiraf? Jangan pening dato. Kelayakan tersebut diiktiraf sebagai exit exam kepakaran. Untuk menjadi pakar di sana pula, ia memerlukan tambahan komponen iaitu dengan menunjukkan tahap kompetensi. Ia dicapai melalui penilaian di tempat kerja. Ada beberapa kaedah yang dijalankan termasuklah penyeliaan dalam melaksanakan prosedur, perbincangan kes klinikal, maklumbalas dari rakan sekerja, penilaian berkala dengan penyelia dan lain-lain. Benda ni sama ja dengan program master dekat Malaysia. Bukan semata-mata berdasarkan peperiksaan ja. Jika tak diiktiraf, tak da lah ramai calon paralel resign dan kerja di UK.


2. Program paralel tiada latihan cukup dan menyalahi akta perubatan 1971 (akta 50) (pindaan 2012).


Mungkin dulu, ada masalah “fast track” di mana calon lulus exam sahaja terus dapat jadi pakar dan ia memang menimbulkan kegusaran dalam kalangan doktor lain. Tapi sekarang, majoriti program latihan dah ada struktur sendiri dato. Untuk perubatan dalaman, sekurang-kurangnya 4 tahun latihan. Untuk perubatan kecemasan sendiri perlu sekurang-kurangnya lima tahun (extra setahun berbanding master). Malah program paralel kardiotorasik juga mempunyai struktur mereka tersendiri. Kalau mereka bodoh-bodoh lulus FRCS(ed), tak kan ada dinasour bagi cadangan nak harmonikan kelayakan mereka dengan proses pemindahan kredit.


Selain latihan waktu program, setiap graduan paralel juga perlu menjalani sesi gazzetment minimum 6 bulan untuk memastikan tahap kecekapan mereka.


Isu jadi pakar segera tak timbul dato. Ambil contoh saya. Tahun ni adalah tahun ke 13 saya bergelar doktor dan ada 10 tahun pengalaman di Jabatan Kecemasan. Saya telah lulus FRCEM setahun yang lalu beserta ada fellowship special interest group dalam bidang wilderness medicine. Tapi, saya belum jadi pakar sah lagi kerana belum menamatkan latihan di ‘hospital tertiary’ seperti yang tertakluk dalam struktur program latihan kepakaran paralel. Di mana masalah tak da latihan seperti yang dato hebohkan?


3. Tiada regulasi program kepakaran


Maka sebab itu, KKM telah bekerjasama dengan Akademi Perubatan Malaysia untuk melakukan regulasi dan menetapkan standard untuk program kepakaran. Bawah Akademi Perubatan Malaysia, ada pelbagai kolej yang mewakili kepakaran. Tak kan nak bagi majlis profesor yang pengerusi dah pencen tapi masih gila guna gelaran nama profesor selesaikan benda ni kan. Jadi tepatlah, pihak akademi yang diberi tanggungjawab ni.


Kebanyakan kolej di bawah akademi telah mengeluarkan standard untuk latihan kepakaran dalam bidang masing-masing termasuk paralel pathway.


4. Perlu pengiktirafan MQA


CEO MQA, Prof Datuk Dr Mohammad Shatar Sabran, telah menjelaskan di media (bahkan ada hitam putih terdahulu tentang hal ini) bahawa MQA hanya terlibat dalam program akredetasi di universiti tempatan dan tidak terlibat dalam membuat sebarang pengesahan atau akredetasi untuk paralel pathway. MMC adalah badan bertanggungjawab dalam menyelesaikan masalah ini.


5. program paralel hasilkan pakar tidak berkualiti


Dato sekali lagi bercakap tanpa fakta. Cuba bagi berapa rekod kes mismanagement disebabkan pakar paralel berbanding pakar keluaran master?
Lagipun, program master jauh lebih muda berbanding program paralel. Lebih ramai pakar dihasilkan melalui program paralel sejak sekian lama termasuklah geng yang buat program master tempatan. Adakah mereka semua tak berkualiti?


6. Dato pernah memegang jawatan penting dalam kementerian dan MMC.


Isu ni isu lama. Kenapa sejak zaman dato pegang jawatan, tak pernah cuba selesaikan isu ni? Kenapa bila dah pencen, baru nak melenting?


7. Individu yang tak dipanggil, adalah orang penting dalam pendidikan perubatan?


Ye ke dato? Yang bangkrapkan universiti hingga gelapkan masa depan pelajar perubatan dan ribuan staf tu termasuk juga ke? Tapi kita move forward, boleh ja bagi mereka peluang. Tapi janganlah hentam program orang lain kalau program mereka sendiri baru bermula, tiada graduan dan tiada bukti berkualiti.


Apa-apa pun, selamat hari Raya Dato. Maaf zahir dan batin.


Dr Muhamad Na'im Ab Razak
MD (USM) MRCEM (UK) FRCEM (UK) FEWM FAWM.


Dah lulus exam tapi belum jadi pakar.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/06/kisah-parallel-pathway-ni-kot-6-jahanam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Parallel Pathway Boo Calls For Mmc Chief To Quit After Mqa Clarification

Parallel Pathway Boo Calls For Mmc Chief To Quit After Mqa Clarification

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 70 hits
Dr Boo Cheng Hau has responded to the clarification by the Malaysian Qualifications Agency over the parallel pathway programme by calling out the Malaysian Medical Council and asking its head to step down This follows the clarification by M...
Kkm Ketepikan Pemegang Taruh Isu Parallel Pathway Kenyataan Media Ppim 12 06 2024

Kkm Ketepikan Pemegang Taruh Isu Parallel Pathway Kenyataan Media Ppim 12 06 2024

papar berkaitan - pada 12/6/2024 - jumlah : 118 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia amat bimbang dengan tindakan Kementerian Kesihatan Malaysia yang menyisihkan pendapat pakar perubatan yang menentang laluan selari dan pihak berkepentingan lain terhadap cadangan pindaan Akta Perubatan 1971...
Bill To Solve Parallel Pathway Impasse Will Save Lives Says Senator

Bill To Solve Parallel Pathway Impasse Will Save Lives Says Senator

papar berkaitan - pada 6/6/2024 - jumlah : 59 hits
Senator Dr RA Lingeshwaran said the legal amendments are timely as the nation grapples with a shortage of healthcare specialists PETALING JAYA A senator has hailed the Cabinet s decision to amend the Medical Act to resolve the parallel path...
Isu Parallel Pathway Dibawa Ke Parlimen Fahmi

Isu Parallel Pathway Dibawa Ke Parlimen Fahmi

papar berkaitan - pada 5/6/2024 - jumlah : 62 hits
Oleh Abdullah Zaid Kabinet hari ini memutuskan isu Parallel Pathway akan dibawa ke sidang Parlimen bagi menyelesaikan status kemasukan pelajar bukan Bumiputera ke Universiti Institut Teknologi Mara Dalam sidang media hari ini Jurucakap Kera...
Top Uk College Reps Meet Senior Govt Officials Over Parallel Pathway

Top Uk College Reps Meet Senior Govt Officials Over Parallel Pathway

papar berkaitan - pada 4/6/2024 - jumlah : 87 hits
Deputy chief secretary Norazman Ayob with Dr Michael Lewis and Dr Tim Graham during their meeting last week PETALING JAYA Two senior surgeons and academics from the Royal College of Surgeons of Edinburgh met with senior government officials...
Parallel Pathway Ppim Gesa Kkm Pertimbang Ketepi Pihak Berkepentingan Sinar Harian 12 06 2024

Parallel Pathway Ppim Gesa Kkm Pertimbang Ketepi Pihak Berkepentingan Sinar Harian 12 06 2024

papar berkaitan - pada 13/6/2024 - jumlah : 96 hits
SHAH ALAM Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa Kementerian Kesihatan Malaysia mempertimbangkan semula pengecualian pihak berkepentingan tertentu dan memastikan semua suara didengari dalam proses membuat keputusan isu Program Latihan I...
Parallel Pathway Must Follow Existing Laws Says Ex Moh Deputy Director

Parallel Pathway Must Follow Existing Laws Says Ex Moh Deputy Director

papar berkaitan - pada 20/6/2024 - jumlah : 135 hits
By Alifah Zainuddin 14 June 2024Former MOH disease control deputy director Dr Zainal Ariffin Omar says the parallel pathway must comply with existing Medical and MQA Acts and be regularised through recognised institutions all medical specia...
Kisah Benar Anak Anak Yatim Dilayan Macam Taik Oleh Dato Penipu

Kisah Benar Anak Anak Yatim Dilayan Macam Taik Oleh Dato Penipu

papar berkaitan - pada 6/6/2024 - jumlah : 150 hits
Sila sebarkan kisah ini demi keadilan untuk anak anak yatim yang terlibat Disember 8 2013 kami seramai 36 orang menghadiri jemputan Majlis Makan Malam Yayasan Anak anak Yatim Sultanah Haminah di hotel Shangri La Kuala Lumpur Itu kali pertam...
Check Alat Tulis Anak

10 Vacuum Cordless Terbaik Untuk Bersihkan Rumah 2024

Drama Terjerat Kisah Cinta Terlarang Hingga Terjerat Dan Menjerat Hidup Hakiki

Penjelasan Isu Blackrock Oleh Pm Diterima Baik

How Brain Drain Can Be Beneficial To Malaysia And Why It Should Be Encouraged

Jangan Bersangka Sudah Beriman

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Plan Nak Pergi Holiday



6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies


Hukum Memakai Pendakap Gigi

Hukum Bawa Anak Istimewa Ke Masjid

Bunga Orkid Rosak

Subsidi Bersasar Bendung Ketirisan Diesel Bersubsidi

Muhyiddin Pernah Cadang Laksana Subsidi Bersasar

Bank Staff Colluded With Syndicate To Steal Client S Money Pula