Kisah Mbah Jariman Penjual Cendol Yang Rajin Sedekah



Tidak ada yang ingin hidup susah dan berlelah-lelah saat usianya sudah sangat senja. Tapi karena keadaan, beberapa orang terpaksa harus banting tulang di usianya yang tak muda lagi.
Berlelah-lelah untuk mengais rezeki dan mencukupi kebutuhan keluarga, atau sekedar untuk mencukupi kebutuhan diri sendiri.
Mbah Jariman, misalnya. Lansia berusia 74 tahun ini harus berjualan cendol untuk memenuhi kebutuhan sehari-hari keluarganya.
Setiap hari ia menuntun sepeda tua yang di atasnya terdapat bakul yang berisi air cendol demi membawa pulang Rp 40 ribu dari hasil jualannya.
Meski hidup dalam kondisi yang prihatin, Mbah Jariman dan istrinya tetap hidup dengan penuh syukur.
Mbah Jariman tetap mengikuti sholat berjamaah di masjid sambil menyisihkan uang untuk berinfaq. Untuk mengetahui cerita selengkapnya simak ulasannya berikut ini!
Potret Mbah Jariman Menuntun Dagangan
Mbah Jariman merupakan seorang penjual es cendol. Ia diketahui menjajakan dagangannya tersebut dari siang hari hingga senja menghampiri.
Dulu, Mbah Jariman mampu mengayuh sepeda tuanya. Kini, ia tak kuasa menahan beban kedua bakulnya. Lantaran sering sakit, Mbah Jariman mengaku takut terjatuh jika ia tetap memaksakan diri untuk mengayuh sepeda.
” Dulu, ia masih sanggup menggowes namun kini ia takut jatuh karena sudah sakit-sakitan dan sering gemetar tiba-tiba,” dikutip dari laman kitabisa.com.
Sering Kehujanan, Tak Sanggup Lari
Tubuhnya yang kini mulai bungkuk membuat Mbah Jariman tak mampu lagi untuk berdiri tegap apalagi berlari. Hal itu membuat dirinya seringkali basah kuyup saat hujan turun. Meski begitu, Mbah Jariman menganggapnya sebagai suatu berkah.
” Paling kendala itu kalau hujan saja. Saya sudah enggak kuat lari, jadi pasti bajunya basah semua. Enggak apa-apa namanya mencari rezeki, Insya Allah malah berkah,” ujar Mbah Jariman, dikutip dari laman kitabisa.com
Demi Uang Rp40 Ribu
Terkadang, Mbah Jariman harus menelan kenyataan hidup yang cukup pahit. Perjuangannya sekuat tenaga hanya membuahkan hasil sekitar Rp40 ribu setiap harinya.
” Walau bakul berisi air penuh itu amat berat, namun ia tetap jualan dari desa sampai kota demi bawa pulang 40 ribu,” dikutip dari laman kitabisa.com.
Kendati demikian, ia tetap merasa bersyukur dapat membawa pulang rezeki untuk sang istri yang setia menunggunya di rumah.
” Insya Allah, ada rejeki yang barokah, yang halal ya bu. Saya diparingi selamat. Aamiin,” ujarnya kepada sang istri.
Rajin Berbagi dan Sedekah
Dagangan Mbah Jariman pun diungkapkannya seringkali tak membuahkan hasil. Alhasil, ia acapkali memutuskan untuk membagikan dagangannya kepada banyak orang, terutama anak kecil dan mereka yang tak memiliki uang untuk membeli.
” Biar enggak basi cendolnya, saya suka bagi-bagi sama anak kecil yang saya lihat, terutama yang enggak ada uang untuk beli. Hitung-hitung tabungan saya dan ibu di akhirat. Saya sudah tua, tidak tahu umurnya sampai kapan,” ujarnya.
Impian Haru Mbah Jariman dan Istri
Rupanya ada alasan untuk Mbah Jariman berjuang dengan gigih. Mbah Jariman yang kini hanya tinggal bersama istri tercinta di gubuk sederhana memiliki impian untuk bisa pergi beribadah ke Tanah Suci Mekah bersama.
” Uang jual cendol saya simpan buat makan, buat infaq, kalau masih sisa lagi nabung untuk ke Rumah Allah, di Mekkah sana. Walau sekarang hanya bisa lihat dalam mimpi, tapi suatu saat semoga bisa lihat langsung,” ungkapnya.
Sumber : Merdeka.com
The post Kisah Mbah Jariman, Penjual Cendol yang Rajin Sedekah appeared first on Ayo Baca.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://congkop.xyz/2021/01/09/kisah-mbah-jariman-penjual-cendol-yang-rajin-sedekah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masya Allah Keluar Dari Penjara Mantan Napi Ini Bikin Warung Rajin Sedekah Makanan Gratis Ke Fakir Miskin

Masya Allah Keluar Dari Penjara Mantan Napi Ini Bikin Warung Rajin Sedekah Makanan Gratis Ke Fakir Miskin

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 234 hits
Ada kisah inspiratif dari pria asal Medan bernama Ade Indra Wallad alias Bang Tunoq Pria yang pernah merasakan dinginnya hidup di balik jeruji besi ini kini berubah setelah mendapat hidayah dan jadi rajin sedekah lewat usaha warung nasi ura...
Tulis Kisah Politik Sikit

Tulis Kisah Politik Sikit

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 147 hits
Hamdan TahaPemimpin umno yang pro kepada PN sentiasa buat kenyataan bahawa umno perlu sedar diri bahawa umno tidak kuat seperti dulu Umno tidak mampu berdepan dengan mana mana parti dalam pru ke 15 jika tampa gabungan Pas dan Bersatu Tengku...
Gadis Ini Kongsi Kisah Bapanya Catat Seluruh Perbelanjaan Sejak Dia Dilahirkan

Gadis Ini Kongsi Kisah Bapanya Catat Seluruh Perbelanjaan Sejak Dia Dilahirkan

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 420 hits
Setiap keluarga mempunyai cara unik tersendiri yang mereka lakukan dalam membesarkan serta mendidik anak anak mereka Namun anak anak mungkin tidak tahu bahawa cara itu tidak dilakukan oleh keluarga lain dan terkejut apabila mendapat tahu ha...
Pelakon Start Up Song Seonmi Kongsi Kisah Tragis Suami Dibunuh 3 Tahun Lepas

Pelakon Start Up Song Seonmi Kongsi Kisah Tragis Suami Dibunuh 3 Tahun Lepas

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 332 hits
Pelakon Song Seon mi yang baru sahaja selesai membintangi drama Start Up sebagai ibu kepada watak lakonan Suzy rupanya menyimpan kisah duka yang sangat menyedihkan Dalam rancangan MBN Eat More baru baru ini pelakon itu berkongsi cerita meng...
Lawak Tok Usin Ug Kisah Nombor Ekor

Lawak Tok Usin Ug Kisah Nombor Ekor

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 267 hits
Waktu BN kerajaan yg ditunjangi oleh parti Melayu Islam iaitu Amno dulu parti tok bantah keras apabila kerajaan BN benarkan cabutan no ekor sebanyak 22 kali Parti tok kata terang2 lawan hukum Islam Kemudian bila PH perintah kerajaan PH yg a...
Kisah Nabi Sulaiman Menangkap Iblis Dunia Jadi Sepi

Kisah Nabi Sulaiman Menangkap Iblis Dunia Jadi Sepi

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 277 hits
Nabi Sulaiman atau Solomon diberi kekuatan yang menakjubkan oleh Allah Ta ala Dan kalau beliau memakai cincinnya maka Jin setan manusia dan binatang binatang hadir berada dibawah kekuasaannya tuduk serta patuh Bahkan terdapat riwayat bahwa ...
Astagfirullah Dipukuli Pakai Palu Hingga Disuruh Tidur Dengan Anjing Inilah Kisah Pilu Kekerasan Terhadap Tkw Indonesia

Astagfirullah Dipukuli Pakai Palu Hingga Disuruh Tidur Dengan Anjing Inilah Kisah Pilu Kekerasan Terhadap Tkw Indonesia

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 201 hits
Ya Allah Miris banget menghadapi kenyataan kejamnya majikan kepada TKW Masih ingat berita tentang seorang TKW Indonesia yang mendapatkan perlakuan biadab oleh majikannya di Singapura yang bernama Chin Yun Lin dan suaminya Tay Wee Kiat Ia te...
Coretan Kisah Tahun 2020

Coretan Kisah Tahun 2020

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 345 hits
Tahun 2020 merupakan tahun cabaran buat aku Sangat mencabar dan aku masih terus harungi dalam kembara kehidupan ini Pada asalnya aku menjangkakan tahun ini menjadi tahun yang penuh keterujaan Namun jangkaan aku agak sedikit meleset Hahahaha...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku