Kisah Inspirasi Cikgu Nurlailam Binti Mustaffa Yang Tercalon Dalam Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021


 hai assalammualaikum
McDonald's Raikan Guru Hebat : Cikgu Nurlailam Binti Mustaffa Tercalon Dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 -  Rindu waktu belajar, cikgu yang ajar nad ada yang garang, ada yang lembut. Semua tu sebab cikgu nak mengajar anak murid sampai pandai dan menjadi insan yang berguna. Paling best bila tibanya Hari Guru, bagi hadiah dekat cikgu semua. Cara kita hargai cikgu kita selama mereka mengajar. “Guru ibarat lilin yang membakar diri bagi menerangi yang lain” adalah pepatah yang sering digunakan bagi menggambarkan penat jerih para guru dalam mendidik serta berusaha dalam memberikan ilmu yang terbaik kepada para pelajar.
Mengenai komitmen guru, dedikasi tinggi dan rasa kasih yang mendalam kepada pelajar memperkukuhkan lagi keyakinan bahawa guru perlu diberi penghargaan terbaik atas segala usaha mereka. Bukan mudah menjadi seorang guru untuk mendidik dan mengajar anak murid. Perlu mempunyai sifat sabar dan penyayang, serta komitmen yang tinggi dalam menjadi cikgu. 
Atas hasil usaha, didikan yang cikgu berikan, Hari Guru diadakan sempena menghargai mereka yang tidak putus asa dalam mengajar. Selain itu, McDonald's juga turut mengadakan Anugerah Guru Inspirasi McDonald's sebagai penghormatan kepada cikgu yang memberi komitmen dalam mendidik.
McDonald's Raikan Guru Hebat : Cikgu Nurlailam Binti Mustaffa Tercalon Dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021
Salah seorang cikgu yang tercalon dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's pada tahun ini ialah Cikgu Nurlailam Binti Mustaffa. Cikgu Nurlailam telah dicalonkan oleh Zakaria Bin Ghazalli, Pegawai Perkhidmatan Pendidikan untuk Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 kerana mempunyai semangat juang yang tinggi bahkan amat menyayangi dunia pendidikan terutama anak-anak murid beliau.

Cikgu NurLailam Binti Mustaffa, berasal dari Ayer Keroh Melaka merupakan guru muda, sangat manis, sangat cantik, mempunyai semangat juang yang tinggi bahkan amat menyayangi dunia pendidikan terutama anak-anak murid belia. Mempunyai pendidikan Ijazah Sarjana Muda Dengan Kepujian Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Beliau telah dicalonkan oleh Guru Besar di SK Gangsa iaitu Zakaria Bin Ghazalli kerana sanggup berkorban masa dan tenaga demi anak-anak murid terutama bagi mata pelajaran Matematik.
Latar belakang Cikgu Nurlailam bukanla dari golongan yang senang, tapi kerana ingin berjaya, beliau meneruskan pelajaran di Institusi Pendidikan Guru. Semasa beliau menjalani latihan perguruan, beliau mula jatuh cinta dan fokus untuk melahirkan anak bangsa yang cemerlang dunia dan akhirat. Beliau tidak patah semangat walaupun beliau tergolong dalam krisis keluarga bercerai ( ibu bapanya telah bercerai ), dan semangat ini dikongsi bersama anak murid yang dalam situasi sama supaya tetap semangat dan tidak membuat pilihan yang akan merugikan mereka.
Pendidikan Kelas Tambahan Percuma

Subjek Matematik, bukanla subjek pilihan beliau, namun ketulusan beliau dalam menimba ilmu Matematik agar dapat menjadi guru Matematik yang baik untuk anak-anak muridnya merupakan sesuatu yang wajar dipuji. Beliau mendidik anak-anak murid dengan mengadakan kelas tambahan percuma ketika waktu petang, hujung minggu, waktu malam di rumah beliau bahkan ketika cuti penggal atau cuti umum persekolahan. 




Nampak keakraban Cikgu Nurlailam bersama anak murid, sangat rapat dan baik. Beliau sentiasa berusaha untuk menjadikan Matematik adalah mata pelajaran yang diminati oleh murid-murid. Beliau menggunakan pelbagai kaedah dan teknik untuk mencapai kejayaan tersebut. 
Berkongsi Ilmu Menerusi Komuniti Pembelajaran Profesional

Beliau turut menyumbang dan berkongsi ilmu mengenai teknik atau kaedah yang menarik menerusi PLC (Komuniti Pembelajaran Profesional) di peringkat sekolah, daerah dan negeri Melaka. Beliau berjaya membantu pihak sekolah menaikkan peratus UPSR untuk mata pelajaran Matematik pada tahun 2019. Bahkan anak murid beliau yang tidak lulus Matematik ketika berada di darjah 5, berjaya mendapat A ketika UPSR. Ini telah mendapat respon yang baik dari ibu bapa.


Beliau telah berkhidmat menjadi guru selama 6 tahun. Sebelum Cikgu Nurlailam mengajar di Sekolah Kebangsaan Gangsa, beliau pernah mengajar di Sekolah Rendah Agama Bersepadu ( SRAB ). Di sekolah lama beliau iaitu di SRAB Muar, beliau begitu disayangi atas pengorbanan beliau sebagai seorang pendidik. Di SRAB Muar juga, beliau membantu panitia Matematik sehingga SRAB Muar mendapat 100% lulus untuk Matematik bagi dua tahun berturut-turut iaitu pada tahun 2017 dan 2018. Pada tahun 2019, sehingga kini beliau menjadi guru di Sekolah Kebangsaan Gangsa ( SK Gangsa ) Melaka.
Membuat Pembelajaran Secara Off-Site Semasa Pandemik

Tidak cukup dengan itu, semasa Pandemik Covid-19 melanda, Cikgu Nurlailam telah melakukan satu usaha yang sangat murni dimana beliau telah membuat pembelajaran secara Off-Site iaitu ke rumah murid yang tidak mempunyai peranti atau capaian internet untuk mengajar mereka di hadapan rumah mereka. 
Bahkan beliau juga mengadakan program untuk menyahut cabaran anak-anak murid untuk menghasilkan video berkaitan Matematik. 


"Sebagai guru, kami tidak mengharapkan balasan membantu pelajar kerana ia sebahagian daripada tugas. Apa yang saya mahu ialah melihat anak-anak menjadi insan yang baik sampai akhir hayat mereka " ujar Cikgu Nurlailam semasa nad menemuramah beliau.
Hebatnya seorang guru, sanggup melakukan apa sahaja demi mendidik anak murid tercinta. Demi masa depan anak murid, supaya menjadi insan yang berguna, Cikgu Nurlailam buat apa sahaja yang termampu untuk pendidikan mereka. Memang tak salah, beliau dicalonkan dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's kerana sikap semangat juang yang tinggi dan cintanya dalam pendidikan.
Beliau sendiri tak menyangka tercalon dalam Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald's. Semoga dengan pencalonan ini, beliau terus menjadi pendidik yang cemerlang untuk anak bangsa.
Sebagai penghormatan kepada para guru, McDonald's Malaysia meraikan para guru ini dengan Anugerah Guru Inspirasi McDonald's. Inisiatif tahunan ini dikhaskan untuk mengiktiraf guru-guru yang memberi inspirasi yang telah berusaha lebih jauh untuk pelajar mereka. 
Membaca kisah luar biasa komitmen guru tahun ini, dedikasi yang tidak berbelah bahagi dan kasih sayang yang tinggi terhadap pelajar mereka telah memperkuat kepercayaan bahawa guru harus diberi pengiktirafan sebanyak mungkin untuk semua yang mereka lakukan. 
Anugerah Guru Inspirasi McDonald's merupakan anugerah tahunan oleh McDonald's Malaysia untuk memberi pengiktirafan kepada guru yang telah melampaui kehendak tugas dalam mengasuh pelajar dan memberi inspirasi kepada mereka untuk melakukan yang lebih baik. Ini adalah tahun kelima McDonald's Malaysia menjalankan inisiatif ini.
Guru yang memenangi Anugerah Guru Inspirasi McDonald's ini akan menerima wang tunai RM5,000, trofi, dan sijil pengiktirafan pada majlis yang dianjurkan oleh sekolah masing-masing Sempena Hari Guru pada 16 Mei nanti. Bagi yang mencalonkan guru tersebut juga ada hadiah tau, iaitu baucar hadiah McDonald bernilai RM200.

McDonald's Malaysia akan mengumumkan pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonald's2021 pada akhir Mei.
Kepada semua pendidik, cikgu, teacher, ustaz, ustazah, profesor dan sebagainya, terima kasih kerana mengajar kami. Jasamu dikenang, budimu dijulang, kasihmu tak terbilang. Sesungguhnya guru ibarat cahaya yang menerangi hidup kita. Hargai jasa guru kita setelah mereka bertungkus lumus mengajar dan mendidik kita.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.miszrockers.com/2021/05/kisah-inspirasi-cikgu-nurlailam-binti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021 2 Kisah Inspirasi Cikgu Rohaidah

Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021 2 Kisah Inspirasi Cikgu Rohaidah

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 339 hits
Tahun 2021 merupakan tahun kedua kita menyambut Hari Guru secara bersederhana dalam norma baharu Tapi tahu tak pengorbanan Guru ni memang sukar digambarkan Bersempena dengan sambutan Hari Guru Anugerah Guru Inspirasi McDonald s 2021 dianjur...
Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021 Kisah Inspirasi Cikgu Zuraini

Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021 Kisah Inspirasi Cikgu Zuraini

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 792 hits
Anugerah Guru Inspirasi McDonald s 2021 Kisah Inspirasi Cikgu Zuraini Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Anugerah Guru Inspirasi McDonald s kembali Anugerah Guru Inspirasi McDonald s adalah anugerah tahunan yang diberikan oleh McDonald s ...
Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021 Kisah Inspirasi Cikgu Zulkhairi

Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021 Kisah Inspirasi Cikgu Zulkhairi

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 435 hits
Anugerah Guru Inspirasi McDonald s 2021 Kisah Inspirasi Cikgu Zulkhairi Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Anugerah Guru Inspirasi McDonald s kembali Anugerah Guru Inspirasi McDonald s adalah anugerah tahunan yang diberikan oleh McDonald ...
Tak Kenal Maka Tak Cinta Murid Dedah Peribadi Cikgu Mazlan Untuk Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021

Tak Kenal Maka Tak Cinta Murid Dedah Peribadi Cikgu Mazlan Untuk Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S 2021

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 412 hits
Tak Kenal Maka Tak Cinta Murid Dedah Peribadi Cikgu Mazlan Untuk Anugerah Guru Inspirasi McDonald s 2021 Tak kenal maka tak cinta Itulah ungkapan yang diberikan oleh seorang murid terhadap gurunya untuk Anugerah Guru Inspirasi McDonald s 20...
Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S Kepimpinan Melalui Teladan Menggambarkan Kewibawaan Cikgu Aidil Azahar Bin Ahmad

Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S Kepimpinan Melalui Teladan Menggambarkan Kewibawaan Cikgu Aidil Azahar Bin Ahmad

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 1119 hits
hai assalammualaikumAnugerah Guru Inspirasi McDonald s Kepimpinan Melalui Teladan Menggambarkan Kewibawaan Cikgu Aidil Azahar Bin Ahmad Guru mereka inilah yang bertungkus lumus menjalankan tanggungjawab untuk mendidik anak anak bangsa kita ...
Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S Cikgu Adila Fazleen Born To Be Bold And Brave

Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald S Cikgu Adila Fazleen Born To Be Bold And Brave

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 392 hits
Assalamualaikum Bila cerita tentang Anugerah Guru Inspirasi ramai yang sudah sedia maklum bahawa anugerah ini adalah inisiatif dari McDonalds Malaysia untuk menghargai jasa dan pengorbanan guru guru yang tak ternilai dan tak mampu dibayar d...
Hampir Ragut Nyawa Sendiri Kisah Cikgu Luar Biasa Ini Patut Menjadi Inspirasi Buat Semua

Hampir Ragut Nyawa Sendiri Kisah Cikgu Luar Biasa Ini Patut Menjadi Inspirasi Buat Semua

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 611 hits
Masa kecik kecik dulu kita selalu dengar peribahasa Guru ibarat lilin yang membakar dirinya untuk menerangi orang lain Betul tak Tapi kita tak tahu pun maksud sebenar peribahasa tu kan Kisah Cikgu Luar Biasa Inspirasi Buat Semua Tapi bila d...
Kisah Kad Raya Untuk Cikgu Jaa

Kisah Kad Raya Untuk Cikgu Jaa

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 346 hits
Kisah Kad Raya Untuk Cikgu Jaa Tugas PDPR Akif untuk subjek Bahasa Melayu harini 17 May 2021 kena buat satu kad raya untuk di hantar pada Cikgu Bahasa Melayu Biasa kalau bab bab edit mengedit guna phone ni dia laju jer buat Tapi bila kena b...
Selamat Hari Guru 16 Mei 2021

Selamat Hari Guru 16 Mei 2021

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 297 hits
Selamat Hari Guru Kepada Semua Pendidik 16 Mei 2021 merupakan sambutan hari guru di seluruh Negeri Umi mengucapkan selamat hari guru 2021 untuk guru guru yang pernah berjasa mendidik umi dan semua diluar sana Jasa guru amat amat dihargai Wa...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally