Kisah David Charles Hahn Remaja Yang Berjaya Mencipta Reaktor Nuklear Di Belakang Rumah


Kisah David Charles Hahn bukanlah satu cerita biasa, kerana sejak dari kecil lagi, David sentiasa berminat dengan kimia dan sains, sering melakukan pelbagai uji kaji kimia sekadar suka-suka namun, tiada sesiapa pun yang menyangka bahawa suatu hari nanti David Hahn akan membina sebuah reaktor nuklear yang benar-benar berfungsi sepenuhnya di halaman belakang rumahnya sendiri.


Pada awalnya David Hahn adalah seorang kanak-kanak biasa yang gemarkan sukan bola lisut dan juga bola sepak. Dia kemudian menyertai persatuan pengakap di sekolahnya.

Kedua-dua orang tuanya, Ken dan Patty telah bercerai dan David Hahn tinggal bersama bapa dan ibu tirinya, Kathy di Clinton Township.

Pada hari minggu, David Hahn akan bermalam di rumah ibu kandungnya pula di Golf Manor.

Punca David Hahn meminati kimia

Perubahan ketara berlaku ketika Hahn berumur 10 tahun apabila datuknya memberikannya sebuah buku bertajuk "The Golden Book of Chemistry Experiments". Sejak dari itu Hahn menjadi taksub dengan kimia.

Pada usia 12 tahun, dia telah khatam semua buku teks kimia lama milik bapanya dan pada umur 14 tahun pula, dia telah berjaya menghasilkan nitrogliserin, sejenis cecair letupan berwarna kuning yang digunakan dalam dinamit.

Pada satu malam, bahagian bahawa tanah rumah bapanya di Clinton Township telah digegarkan dengan satu letupan yang kuat.

Bapa dan ibu tirinya mendapati David Hahn sudah terbaring di lantai dalam keadaan separa sedar.

Sebelum kejadian itu berlaku, David Hahn sedang mengetuk bahan uji kajinya menggunakan pemutar skru sehingga terjadinya percikan api yang mengakibatkan letupan itu.

David Hahn dikejarkan ke hospital dengan kecederaan pada tangan dan salah satu bahagian matanya.

Ibu tirinya Kathy kemudian melarang David Hahn daripada menjalankan sebarang eksperimen di rumah.

Jadi, David Hahn memindahkan "makmal" uji kajinya ke bangsal di rumah ibu kandungnya di Golf Manor dan tidak tahu langsung tentang apa yang dilakukannya di bangsal rumah mereka itu.

David Hahn sering dilihat memakai penutup mulut di dalam bangsal milik ibunya itu dan kadang-kala melakukan uji kaji sehingga jam dua pagi.

David Hahn juga pernah dilihat membuang pakaian yang dipakainya setelah melakukan eksperimen di makmal itu namun, ibunya Patty dan Michael tidak faham apa yang dilakukan anak mereka itu disebabkan kekangan pendidikan yang terhad.

Pada Mei 1991, David Hahn berjaya mendapatkan pangkat tertinggi dalam persatuan pengakap di Amerika Syarikat dan setakat ini hanya 4 peratus orang sahaja yang berjaya memilikinya di seluruh negara.

Bagi mendapatkan pengiktirafan Eagle Scout ini, seseorang itu memerlukan 21 lencana merit atau pingat.

David Hahn telah memperolehi banyak pingat melalui pembentangan Kuasa Atomik yang dilakukan 5 bulan sebelum hari jadinya yang ke-15 dan pada waktu ini, dia sudah mempunyai cita-cita yang lebih besar.

Sanggup melakukan apa sahaja demi minat

David Hahn berazam untuk melakukan sesuatu yang lebih hebat dan bercadang untuk membina sebuah senjata neutron.

Untuk mendapatkan bahan-bahan radioaktif, dia telah memalsukan beberapa cerita dan juga mencipta identiti baharu.

David Hahn menulis surat kepada Suruhanjaya Peraturan Nuklear (NRC), mendakwa dirinya adalah seorang guru fizik di Sekolah Menengah Chippewa Valley.

Pengarah pengeluar dan pengagihan isotop agensi itu, Donald Erb telah memberikan petua kepada David Hahn bagaimana cara untuk mendapat dan mengasingkan unsur-unsur radioaktif.

Malah, Donald Erb juga menjelaskan ciri-ciri sesetengah isotop yang diletupkan dengan neutron boleh menghasilkan reaksi berantai.

Apabila David Hahn bertanya mengenai risikonya, Donald Erb meyakinkannya bahawa ia tidaklah begitu bahaya, kerana beranggapan David Hahn hanya sekadar bertanya dan tidak menyangka bahawa dia akan memilikinya dalam jumlah yang banyak.

Ini kerana kuantiti yang mencukupi untuk menimbulkan bahaya kepada awam adalah tertakluk kepada perlesenan Suruhanjaya Pengawalan Nuklear.

David Hahn kini mengetahui bahawa sejumlah kecil isotop radioaktif americium-241 boleh dijumpai dalam alat pengesan asap.

Dia kemudian menghubungi beberapa syarikat pengeluar pengesan asap dan mendakwa bahawa dia memerlukan alat pengesan asap dalam kuantiti yang banyak bagi menyiapkan satu projek sekolahnya.

Salah satu syarikat telah menjual kepadanya 100 alat pengesan asap yang telah rosak dengan harga USD 1 setiap satu.

Namun, David Hahn tidak tahu di mana terletaknya bahan radioaktif itu di dalam alat pengesan asap yang dibelinya.

Dia kemudian menulis surat kepada sebuah firma elektronik di Illinois, kononnya ingin bertanyakan soalan untuk melengkapkan "laporannya".

Seorang wakil khidmat pelanggan telah membalas surat itu dengan memberikan jawapan yang diperlukan Hahn.

Senjata neutron David Hahn

Atas bantuan itu, David Hahn dapat mengekstrak bahan radioaktif itu. Dia meletakkan americium-241 itu di dalam sebuah blok plumbum berongga dengan lubang kecil yang ditebuk di bahagian tepi supaya sinar alfa dapat keluar.

Di hadapan blok itu David Hahn meletakkan sekeping aluminium yang akan menyebabkan atom menyerap sinar alfa dan menolak neutron keluar. Kini, senjata neutron ciptaan Hahn sudahpun siap.

Dia juga membeli beratus-ratus unit tanglung gas untuk mendapatkan bahan thorium-232 yang terkandung pada karung alat itu.

Sekiranya thorium-232 dibedil dengan neutron, ia akan menghasilkan uranium-233.

Dia kemudian memulakan proses uji kajinya dengan membakar kesemua karung tanglung gas yang dibelinya itu menjadi debu.

Untuk mengasingkan thorium daripada debu, dia membeli bateri lithium bernilai USD1,000 dan memotongnya kepada dua bahagian menggunakan pemotong wayar.

Dia meletakkan lithium dan debu thorium bersama di dalam kertas aluminium dan memanaskannya menggunakan penunu Bunsen.

Dengan cara ini David Hahn telah memperolehi thorium yang 9000 kali ganda lebih daripada yang terkandung dalam alam sekitar.

Jumlah ini melebihi 170 kali ganda daripada jumlah diwajibkan untuk memohon lesen daripada Suruhanjaya Peraturan Nuklear.

Kemudian, David Hahn mula mengunjungi kedai-kedai antik bagi mencari jam lama yang mengandungi radium, kemudian mengumpul bahan radium ini dan menukarnya menjadi bentuk serbuk.

Malah, David Hahn juga meminta salah seorang rakannya mencuri beryllium daripada sebuah makmal kimia untuk kegunaannya.

Membeli uranium daripada Czechoslovakia

Apa yang lebih mengejutkan ialah, David Hahn juga memesan uranium daripada Czechoslovakia, sebaik sahaja kejatuhan kerajaan Kesatuan Soviet.

Dia juga menggunakan beberapa bahan lain seperti pita pelekat untuk menghasilkan reaktornya sendiri dan menakjubkan apabila ianya menjadi.

Uranium

Selepas projeknya siap, David Hahn mendapati tahap radiasi di kawasan itu telah meningkat secara dramatik, termasuk bilik tidurnya.

Dengan menggunakan alat pengukur, David Hahn mendapati radiasi masih boleh dikesan sejauh 5 buah rumah.

Khuatir dengan bahaya yang bakal berlaku, David Hahn mula merungkai semula reaktor nuklear binaannya itu.

Pada pukul 2.40 pagi 31 Ogos 1994, ketika David Hahn sedang mengisi bonet traknya dengan reaktor ciptaannya, seorang jiran telah menyangka seseorang sedang mencuri tayar dan menelefon polis.

Ketika polis datang dan memberkasnya, dia meminta agar polis tidak membuka bonet traknya kerana terdapat reaktor radioaktif.

Polis menyangka ia adalah bom atom buatan dan memanggil Unit Pemusnah Bom.

Pada ketika itu, trak Pontiac milik David Hahn dianggarkan mempunyai kadar radiasi 1000 kali ganda lebih daripada jumlah biasa.

Kejiranan Golf Manor dikejutkan dengan kehadiran berbelas-belas kehadiran pihak berkuasa berpakaian Hazmat di kediaman ibu David Hahn.

Pihak berkuasa persekutuan telah menyita dan membersihkan bangsal di mana David Hahn membina reaktor nuklearnya sendiri.

Walaupun tindakan Hahn itu merisikokan nyawa 40,000 penduduk berhampiran, namun segala tuduhan ke atasnya akhirnya digugurkan.

Suruhanjaya Peraturan Nuklear berkata, bangsal itu bukanlah sebuah fasiliti nuklear yang dikawal selia jadi ia bukan di bawah tanggungjawab mereka.

Pihak polis juga mengatakan ia di luar bidang kuasa mereka namun, David Hahn dilarang pulang ke rumah ibunya selama dua bulan sehinggalah keadaan benar-benar selamat daripada sebarang risiko.

Pengakhiran yang menyedihkan

Dia kemudian menyertai US Navy selama empat tahun dan menyambung perkhidmatan selama tiga tahun lagi di Marine Corps.

Apa yang menyedihkan ialah, David Hahn meninggal dunia pada tahun 2016 ketika berusia 39 tahun, bukan disebabkan oleh radiasi bahan radioaktif tetapi disebabkan mengambil alkohol dalam dos dadah berlebihan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
10 Letupan Bom Nuklear Terkuat Pernah Terjadi Di DuniaPenemuan Epik Kuno Yang Menceritakan Perang Nuklear Pernah Terjadi!
sumber: iluminasi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/08/david-charles-remaja-yang-mencipta-reaktor-nuklear.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sorok Dadah Belakang Rumah

Sorok Dadah Belakang Rumah

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 139 hits
Lima sekeluarga ditahan selepas polis menemui dadah jenis syabu seberat 18 540 gram bernilai RM927 000 di belakang sebuah rumah di Kampung Banggol Kulim pada Selasa 6 Ogos JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtu...
Mak Tak Bagi Tinggal Dalam Rumah Remaja Oku Didera Disuruh Duduk Tidur Di Luar Rumah Setiap Hari

Mak Tak Bagi Tinggal Dalam Rumah Remaja Oku Didera Disuruh Duduk Tidur Di Luar Rumah Setiap Hari

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 577 hits
Seorang remaja perempuan OKU pembelajaran dipercayai didera oleh ibu dan abang kandungannya dalam kejadian di Kampung Gial Arau semalam lapor Harian Metro Ketua Polis Daerah Arau Superintendan Nanda Maarof berkata pihaknya menerima laporan ...
Kisah Bila Rumah Terbakar

Kisah Bila Rumah Terbakar

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 278 hits
Kisah bila rumah terbakar Bila rumah terbakar Aku biasa biasa je reaksi terhadap rumah aku tu Yelah ujian Allah kepada hambanya Kalau meraung raung sekali pun rumah tetap terbakar jadi abu Cuma bila berlaku trajedi ini aku tunggu reaksi mer...
Kisah Novitri Pasien Korban Gempa Halmahera Dipulangkan Rumah Sakit

Kisah Novitri Pasien Korban Gempa Halmahera Dipulangkan Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 171 hits
Novitri mengalami patah tulang di bagian pinggul Tim medis di rumah sakit itu mengklaim kondisi Novitri makin membaik dan dibolehkan rawat jalan Novitri pun dipulangkan ke Desa Gane dengan menggunakan jalur laut
Ditikam Dengan Gunting Dipukul Dengan Lesung Batu Majikan Didakwa Dera Pembantu Rumah Dihukum Penjara

Ditikam Dengan Gunting Dipukul Dengan Lesung Batu Majikan Didakwa Dera Pembantu Rumah Dihukum Penjara

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 484 hits
Sepasang suami isteri telah dikenakan tindakan mahkamah setelah didakwa mencederakan pembantu rumah mereka yang berasal dari Indonesia Kejadian terbabit didakwa sebagai kes penderaan paling teruk dalam sejarah Pembantu rumah berkenaan telah...
Bocah 6 Tahun Beli Rumah Seharga Rp 112 Miliar Berkat Youtube

Bocah 6 Tahun Beli Rumah Seharga Rp 112 Miliar Berkat Youtube

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 168 hits
Youtuber berusia enam tahun asal Korea Selatan dikabarkan membeli rumah seharga 9 5 miliar won atau Rp 112 8 miliar Rumah berlantai lima itu berada di kawasan Gangnam yang merupakan lokasi premium di Seoul
Kena Tinggalkan Rumah Baharu Dibina

Kena Tinggalkan Rumah Baharu Dibina

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 119 hits
Rumah yang kekal adalah di akhirat Rumah di dunia biarpun besar dan amat kita sayang akan ditinggalkan untuk diwarisakan oleh ahli keluarga Biarpun rumah kita di dunia ini menggunakan wang yang dikumpul berpuluh tahun tidak pula bermakna ki...
Bnpb 1050 Pengungsi Akibat Gempa M 6 9 Sudah Kembali Ke Rumah

Bnpb 1050 Pengungsi Akibat Gempa M 6 9 Sudah Kembali Ke Rumah

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 146 hits
Sebelumnya disampaikan ada 1050 jiwa mengungsi 1 000 Jiwa mengungsi di halaman kantor Gubernur Provinsi Lampung Di Kabupaten Lampung Selatan kurang lebih 50 orang mengungsi di EX Hotel Lima Enam Mereka seluruhnya sudah pulang tidak ada lagi...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya