Kisah Benar Sayu Derita Anwar Dan Keluarga Penyokong Turut Terima Bahananya


 








NORMAN RADZUAN


Untold Story Kisah Living Legend di Malaysia

SAYU DERITA PERJALANAN ANWAR DAN KELUARGA

Ketika di dalam panggung ada seorang wanita bertudung dan berjubah hitam bertanya kpd saya dan Jason Yew ( Tik Tokers) ..”Masa 1998 umur berapa.”Jason beritahu dia masih muda dan saya hanya tersenyum sahaja tidak menjawab.

Kata wanita itu lagi, jika mereka yang berjuang 1998 pasti akan menitis air mata menonton filem ini kerana memahami derita keluarga insan bernama Anwar Ibrahim.

Ya di dalam hati saya bersetuju dengan kata2 wanita itu kerana saya berada di situ. Saban malam ke rumah DS Anwar di No. 8, Jalan Setiamurni 1, Bukit Damansara.

Mereka yang berjuang di era 1998 dulu mengerti apa erti derita menentang Mahathir ketika itu. Sebab itu bila Anwar mengangkat sumpah di hadapan Agong, saya tidak hairan ada yg menangis dan sayu bila melihat seorang insan yg mereka perjuangkan sekian lama akhirnya dgn izin Allah menjadi PM.

Filem ini bukan filem  untuk memenangi anugerah, bukan juga filem seni dan tentu juga bukan filem mitos tetapi ia adalah sebuah filem adaptasi dari kisah benar.

Lupakan beberapa dialog Indonesia dan pelakonnya kerana kita mesti memahami ketika proses pembikinan filem ini, Anwar adalah ketua parti pembangkang. Jadi sangat sukar untuk filem ini mendapat kerjasama dari pelbagai pihak di negara sendiri.

Farid Kamil bukan pilihan pertama dan kedua kerana ramai pelakon bimbang implikasi untuk menerima tawaran memegang watak Anwar. Namun saya sangat memuji lakonan Acha Septriasa yang berjaya menjiwai watak Wan Azizah dengan sangat berkesan.

Kata Anwar, “Saya sukar mengulas kerana ada episod yang telah kita lupakan kerana sakit dan menyedihkan. Banyak beban tertanggung adalah Azizah, anak-anak dan rakan," katanya.

Anwar tahu derita yang ditanggung bukan dirinya seorang yang teruk dipukul sehingga pengsan tanpa mendapat rawatan tetapi bagaimana derita Wan Azizah memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga dan seterusnya ketua parti kepada jutaan ahli.

Begitu juga Anwar tidak melupai derita kawan2 beliau. Derita reformis-reformis yang turut dipukul dan dipenjarakan oleh ‘rejim Mahathir’ ketika itu. Seperti kata Anwar derita yang patut dilupakan tetapi bila menonton kembali filem ini, derita atau perjuangan lama itu kembali menghantui pemikiran.

Ada beberapa scene yang sangt- sangat  menyentuh hati saya. Pertama ketika Anwar terbaring di dalam lokap dengan lumuran darah di baju. Kedua ketika scene Wan Azizah mendengar khabar Anwar mati di dalam penjara. Ketiga ketika Wan Azizah seharian berdiri di pintu pagar Bukit Aman menanti berita suaminya di dalam lokap ISA.

Scene terakhir ramai yang sayu tetapi saya rasa satu perasaan semangat luar biasa. Anwar hanya mempunyai masa 10 saat untuk menunjukkan kepada dunia dia dizalimi oleh Mahathir di dalam penjara dengan mengalihkan wajahnya dengan harapan ada jurugambar dari jarak jauh dapat menangkap mata lebamnya.

Benar satu keping gambar mata lebam Anwar yang berjaya dirakamkan oleh jurugambar luar negara telah membuatkan jutaan masyarakat simpati hingga mencentus kebangkitan rakyat yang marah dan simpati.

Rakyat mula turun ke jalan raya dan saya sebahagian mereka yang kini dikenali sebagai reformis turun ke jalan raya saban minggu tanpa jemu.

Filem ini wajib ditonton oleh semua warga Malaysia sebagai bahan ilmiah kepada jenerasi anak-anak muda. Bagaimana begitu sukarnya untuk melakukan reformasi dari sebuah negara yang korup yang hartanya berpuluh billion dirompak oleh pemimpin-pemimpin tanpa rasa malu apatah lagi berdosa.

Orang-orang Melayu wajib menonton untuk mengetahui kisah disebalik kebencian mereka kepada  Anwar Ibrahim yang difitnah sehingga kini. Jika tiada rasa kekesalan fitnah dilakukan sekurang kurang ada rasa simpati kepada  beliau dan keluarganya.

Perjuangan beliau bukan mudah tetapi penuh berliku dan memakan masa perjalanan yang panjang. Bukan utk mengaut harta rakyat tetapi utk melawan korupsi (rasuah) yang boleh menghancurkan negara dan bangsa Melayu sendiri.

Seperti saya kata ia bukan filem utk memenangi anugerah tetapi sebuah filem yang penuh dengan mesej dan sejarah.

Setiap isi keluarga wajib bawa anak-anak menonton filem ini terutama remaja agar mereka mengerti sebuah perjuangan realiti untuk memerangi rasuah… kita dah penat layan filem Bukit Kepong. Musuh utama kita bukan lagi komunis tetapi perasuah.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/05/kisah-benar-sayu-derita-anwar-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terima Kasih Bantu Keluarga Saya Dua Kanak Kanak Ibu Ayah Pengsan Dalam Kereta Kekurangan Oksigen Punca Utama

Terima Kasih Bantu Keluarga Saya Dua Kanak Kanak Ibu Ayah Pengsan Dalam Kereta Kekurangan Oksigen Punca Utama

papar berkaitan - pada 26/4/2023 - jumlah : 109 hits
Empat sekeluarga yang ditemui pengsan dalam kenderaan Plaza Tol Bentong Isnin lalu disahkan akibat kekurangan oksigen Semuanya berpunca disebabkan keracunan oksigen penghawa dingin kenderaan yang dinaiki empat sekeluarga itu termasuklah dua...
Anwar The Untold Story Pengorbanan Untuk Keluarga Dan Rakyat Malaysia

Anwar The Untold Story Pengorbanan Untuk Keluarga Dan Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 15/5/2023 - jumlah : 378 hits
ANWAR THE UNTOLD STORY PENGORBANAN UNTUK KELUARGA DAN RAKYAT MALAYSIA Assalammualaikum semua Pada 8 Mei 2023 yang lalu Ruby telah hadir ke Tayangan Perdana filem Anwar The Untold Story Ia merupakan filem mengenai Perdana Menteri Malaysia ke...
Kisah Sedih Siasatan Diraja Mata Lebam Anwar

Kisah Sedih Siasatan Diraja Mata Lebam Anwar

papar berkaitan - pada 10/5/2023 - jumlah : 234 hits
Photo yang wajib diletakkan dalam Sejarah NegaraANWAR BERTANYA ADAKAH ANAK ANAK NYA SUDAH PULANGKata Lokman Adam beliau mengalirkan air mata ketika melihat scene akhir filem Anwar Untold Story iaitu wajah mata lebam Anwar Ibrahim yang mence...
Kisah Benar Harta Pusaka Buang Bapa Tepi Masjid

Kisah Benar Harta Pusaka Buang Bapa Tepi Masjid

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 264 hits
KERANA HARTA SANGGUP BUANG BAPA TEPI MASJID Ini ialah kisah benar tentang pembahagian harta pusaka ayah sendiri yang masih hidup Waktu kecil kita kenal anak anak kita sbb kita didik mereka Tapi bila besar kalau dapat anak2 soleh solehah san...
Menonton Filem Anwar The Untold Story Buat Kali Pertama Bersama Azizah Keluarga Dan Teman Teman Semalam

Menonton Filem Anwar The Untold Story Buat Kali Pertama Bersama Azizah Keluarga Dan Teman Teman Semalam

papar berkaitan - pada 9/5/2023 - jumlah : 121 hits
ANWAR IBRAHIMMenonton filem Anwar The Untold Story buat kali pertama bersama Azizah keluarga dan teman teman semalam Sejujurnya saya tersentuh dengan filem ini yang mengangkat kisah perjuangan politik saya Filem ini juga mengingatkan saya t...
Nak Pergi Seoul Pun Tak Boleh Jeon Somin Kongsi Kisah Dibesarkan Dalam Keluarga Strict

Nak Pergi Seoul Pun Tak Boleh Jeon Somin Kongsi Kisah Dibesarkan Dalam Keluarga Strict

papar berkaitan - pada 7/5/2023 - jumlah : 239 hits
Bukan sahaja seorang pelakon berbakat malahan Jeon So min turut dikenali dek jenakanya dalam rancangan hiburan ARTIKEL BERKAITAN Terbaru Jeon So min Jo Se ho dan Lee Mi joo telah tampil sebagai tetamu dalam saluran YouTube Yoo Jae suk Pingg...
Keluarga Wanita Ditemui Maut Selepas 4 Hari Terjatuh Lif Dedah Terima Rm1 500 Dari Pihak Lapangan Terbang

Keluarga Wanita Ditemui Maut Selepas 4 Hari Terjatuh Lif Dedah Terima Rm1 500 Dari Pihak Lapangan Terbang

papar berkaitan - pada 6/5/2023 - jumlah : 219 hits
Tular di media sosial beberapa hari yang lalu mengenai satu tragedi melibatkan seorang wanita bernama Asiah Shinta Dewi Hasibuan yang maut selepas dipercayai terjatuh ke ruangan bawah aci lif di Lapangan Terbang Kualanamu yang terletak di I...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight

Selamat Hari Raya Aidilfitri Kepada Sahabat Ksdd Yang Tercinta