Kisah Anak Tak Berguna



Azman Mohd Nasir

SEREMBAN: Mahkamah Tinggi Syariah di sini, semalam memerintahkan seorang pensyarah universiti yang berkelulusan ijazah doktor falsafah (PhD) dan suaminya memberi nafkah kepada ibu bapanya sepanjang hayat. Hakim Mohd Nadzri Abdul Rahman Ibrahim, juga memerintahkan Raja Suzana Kassim, 39, dan suaminya, Zulazli Hashim, 43, memenuhi lima tuntutan lain yang difailkan Kassim Othman, 74, dan isterinya, Fatimah Salleh, 66, iaitu membenarkan mereka sepanjang hayat tinggal di sebuah rumah di Kampung Jiboi Baru, Ampangan.
Mahkamah turut memerintahkan pasangan warga emas itu diberi kebebasan bergerak dan melakukan aktiviti dalam rumah itu serta kawasan persekitaran; diberi kebebasan dilawati anak lain pada bila-bila masa sepanjang hayat; menghormati dan menjaga kebajikan mereka serta membiayai mereka mengerjakan haji.  “Saya juga memerintahkan defendan pertama membayar nafkah RM500 sebulan, iaitu RM250 kepada plaintif pertama (Kassim) untuk membayar bil utiliti dan kos penyelenggaraan kawasan rumah serta RM250 kepada plaintif kedua (Fatimah) untuk kos perbelanjaan harian pada setiap akhir bulan sepanjang hayat mereka.
“Saya fikir bayaran nafkah itu mencukupi untuk pasangan warga emas seperti mereka kerana anak lain juga perlu bertanggungjawab menanggung mereka.
Perintah ini berkuat kuasa serta-merta,” katanya dalam penghakiman ringkas kes itu.
Bagaimanapun, hanya Zulazli hadir ketika hakim membacakan keputusan itu. Raja Suzana, anak kelima daripada lapan beradik tidak hadir kerana mahkamah diberitahu peguamnya,
Norzaini Nordin , bahawa anak guamnya terpaksa mengendalikan peperiksaan akhir semester penuntutnya.
Pada April 2007, Kassim dan Fatimah yang diwakili Haniff Hassan , memfailkan enam tuntutan termasuk nafkah sepanjang hayat daripada anak perempuan dan menantunya kerana didakwa memungkiri janji dan mengusir mereka dari rumah yang dipindah milik kepada anak dan menantunya itu.
Pada 1993, Raja Suzana serta Zulazli mendirikan rumah tangga dan pada 2002, Kassim memindah pemilikan tanah kepada defendan selepas mereka berjanji, antara lain menanggung nafkah plaintif selagi mereka hidup serta membenarkan kedua-dua plaintif tinggal di rumah itu.
Pengajaran-pengajaran yang boleh diambil dari peristiwa ini ialah :

Pentingnya ibu bapa mendidik anak-anak dengan Islam sehingga lahir kasih sayang kerana Allah dan perasaan tanggungjawab diantara mereka.

Penting ibu bapa memadankan anak-anak mereka dengan pasangan-pasangan yang beragama yang turut menghormati mertua disamping menghormati ibu bapa mereka sendiri.

Setiap dosa di dalam Islam boleh dianggap jenayah oleh Mahkamah Syariah. Ini termasuk menghalau ibu bapa keluar dari tempat kediaman mereka tanpa pembelaan.

Dokumen dan penama pemilikan rumah, tanah atau apa sahaja hartanah adalah suatu yang penting disimpan. Jangan mudah menukar nama pemilikan tanpa sebarang jaminan ketaqwaan dan hitam putih.

Sebarang permasalahan keluarga yang tidak boleh diselesaikan sesama sendiri boleh dirujuk ke Mahkamah Syariah.

Penting seseorang mengatur kehidupan mereka termasuk mengatur budget perbelanjaan bulanan. Jika gagal mengaturnya dengan baik, gaji ribuan ringgit sebulan pun tidak akan mencukupi bukan sahaja untuk memberi sumbangan kepada ibu bapa yang telah tua, tetapi juga untuk diri dan keluarga sendiri.

Kejayaan dalam pelajaran adalah satu perkara. Namun kejayaan dalam berbakti kepada ibu bapa dan masyarakat adalah suatu perkara yang lain pula.

Mendapat gaji adalah suatu perkara. Namun mendapat wang yang berkat adalah suatu perkara yang lain. Rezeki yang diberkati Allah melahirkan taqwa kepada insan, puas (qanaah) dengan apa yang ada disamping memberi dorongan kepada seseorang untuk terus menambah usaha demi berbakti kepada umat dan Agama.

Pasangan yang baik di dalam perkahwinan ialah pasangan yang sering mengingatkan kita akan tanggungjawab kita terhadap keluarga dan sanak saudara.

Sebaik-baik perhiasan di dunia ialah Isteri yang Solehah. Sebaik-baik peninggalan di dunia ialah Anak Yang Soleh. Lihatlah, kesemuanya ialah harta insan atau manusia, bukan banglo yang tersergam, kereta mewah yang meluncur dan wang ringgit yang melimpah ruah.

Allah swt Maha Penerima Taubah (At-Tawwab). Setiap anak Adam melakukan kesalahan. Sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yanag bertaubat, tidak kembali kepada perbuatan salahnya, membaiki dan mempertingkatkan dirinya menjadi hamba Allah yang beriman dan bertaqwa.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/07/kisah-anak-tak-berguna.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Seorang Lelaki Yg Membunuh Anak Dara Sunti Kerana Nak Buat Perfume

Kisah Seorang Lelaki Yg Membunuh Anak Dara Sunti Kerana Nak Buat Perfume

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 808 hits
Karya Patrick Suskind ini ditulis dan mula dijual pada tahun 1985 di Jerman dgn tajuk asal dalam bahasa Jerman iaitu Das Parfum Die Geschichte eines M rders Ia membawa maksud PERFUME THE STORY OF THE MURDERER Dan ia sama dengan bacaan aku s...
Menitis Lagi Air Mata Mak Wan Malu Bercerita Kisah Hidup Anak Seni Hidup Ini Berg4ntung Dengan Ub4t

Menitis Lagi Air Mata Mak Wan Malu Bercerita Kisah Hidup Anak Seni Hidup Ini Berg4ntung Dengan Ub4t

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 705 hits
KEHEBATAN lakonannya yang sering memegang watak seorang ibu memang tidak dapat disangkal namun siapa sangka pelakon senior Mak Wan terpaksa meneruskan kehidupannya dengan berg4ntung kepada ub4t Menurut Mak Wan atau nama sebenar Halimaton Sa...
Kisah Miris Anak 9 Tahun Meninggal Dunia Usai Pura Pura Jadi Hantu

Kisah Miris Anak 9 Tahun Meninggal Dunia Usai Pura Pura Jadi Hantu

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 361 hits
Anak anak memang memiliki imajinasi yang luas periang dan selalu menemukan hal hal baru Mereka senang menirukan berbagai hal yang pernah mereka lihat baik secara langsung maupun dari tayangan televisi Namun apa jadinya dunia ceria dan menye...
Kisah Berpantang Selepas Melahirkan Anak Kedua Yang Mengubah Diri Saya

Kisah Berpantang Selepas Melahirkan Anak Kedua Yang Mengubah Diri Saya

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 364 hits
Tajuk post ni boleh bikin orang terkejut je Baru lepas bersalin ke Oh Tak la Ni cuma teringat kisah masa bersalinkan si adik masa tahun 2012 Saya ni bersalin kat Hospital Manjung Perak bersalin dekat sana sebab biasalah orang perempuan bila...
Kisah Nyata Nenek Tua Renta Digugat Anak Dan Cucu Sendiri Gara Gara Harta Warisan Serakah Semua Durhaka

Kisah Nyata Nenek Tua Renta Digugat Anak Dan Cucu Sendiri Gara Gara Harta Warisan Serakah Semua Durhaka

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 218 hits
Kisah Nyata Nenek Tua Renta Digugat Anak dan Cucu Sendiri Gara gara Harta Warisan Adalah Darmina seorang nenek berusia 78 tahun warga Kelurahan Kedondong Raye Kecamatan Banyuasin III Kabupaten Banyuasin Nenek ini sedang berjuang menghadapi ...
Kisah Viral Sopir Angkot Yang Bawa Anak Sambil Narik Hingga Dicari Baim Wong

Kisah Viral Sopir Angkot Yang Bawa Anak Sambil Narik Hingga Dicari Baim Wong

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 232 hits
Bayi berumur 3 5 bulan harus rela menghirup asap kendaraan setiap hari Ayah dari bocah bernama Bilqis Choirun Nisa tersebut merupakan seorang sopir angkot jurusan Mangkang Johar Semarang Nurul Mukminin terpaksa membawa sang bayi dan juga an...
Sanggup Bahayakan Nyawa Anak Demi Sekeping Gambar Memang Tak Bertanggungjawab

Sanggup Bahayakan Nyawa Anak Demi Sekeping Gambar Memang Tak Bertanggungjawab

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 283 hits
Tindakan seorang lelaki yang sanggup membahayakan nyawa anaknya demi mendapatkan gambar yang unik dikecam netizen semalam Baca Tular Rakaman Video Sebuah rakaman video yang tular di laman sosial Weibo menunjukkan seorang kanak kanak memegan...
Didik Anak Jadi Pandai Memang Bagus Tapi Jangan Lupa Ajar Mereka Beradab

Didik Anak Jadi Pandai Memang Bagus Tapi Jangan Lupa Ajar Mereka Beradab

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 310 hits
Sebagai ibu bapa sudah tentu kita mahu didik anak jadi pandai dan berjaya dalam hidupnya satu hari nanti Kita berikan apa sahaja yang terbaik untuk mereka Kalau boleh seawal usia anak lagi ibu bapa nak mereka sudah pandai membaca mengira da...
Hukum Simpan Emas Sebagai Harta Anak Anak

Hukum Simpan Emas Sebagai Harta Anak Anak

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 258 hits
Apakah hukum simpan emas sebagai harta anak anak Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus di halaman facebook beliau Semoga bermanfaat Saya ada membeli emas untuk dua orang anak lelaki saya yang ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

5 Pilihan Laptop Desain Grafis Dibawah 10 Juta Paling Worth It

Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid