Kisah 25 Rasul Did You Know


Kisah-kisah nabi bermula daripada Nabi Adam, iaitu manusia pertama yang dijadikan oleh Allah s.w.t. hinggalah ke junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w., iaitu utusan yang terakhir.

Sebagai seorang Muslim yang mempercayai rukun iman, keyakinan kepada nabi dan rasul adalah antara yang wajib diikuti. Bagaimana mahu mencontohi jika kita tidak tahu tentang perjalanan hidup mereka?

Insya Allah, semoga perkongsian ini dapat  membantu kita mengenali siapa 25 rasul pilihan Allah s.w.t. dan mengetahui sejarah hidup mereka. Semoga sejarah hidup dan akhlak mulia para rasul ini dapat dijadikan iktibar serta teladan kepada kita.





[1/25] - Nabi Adam ‘Alaihissalam

Did you know?

1) Nabi Adam tidak dilahirkan sebagai bayi seperti orang lain tetapi telah dibentuk dari tanah sebagai orang dewasa.

2) Ketinggian nabi Adam ialah sekitar 60 kaki.

3) Ketika Adam dan Hawa diturunkan ke bumi, mereka terpisah jauh. Masing-masinh mencari pasangan dan akhirnya bertemu di Jabal Rahmah dan dari situ jugalah Jabal Rahmah digelar sebagai bukit kasih sayang atau ‘the mountain of acquaintance’ di dalam bahasa inggeris.

4) Adam dan Hawa tidak pernah kenal erti penipuan. Pertama kali mereka ditipu oleh syaitan adalah ketika di syurga. Syaitan menghasut jika mereka memakan buah dari pokok terlarang di syurga maka mereka akan berubah menjadi malaikat. Oleh itu mereka pun percaya.

5) Kisah ni diceritakan oleh nabi Adam kepada anak-anaknya berulang kali sebagai pengajaran bahawa syaitan itu jahat.

6) Adam dan Hawa hidup beribu tahun lamanya. Hawa mengandung lebih dari 100 kali dan setiap kali mengandung akan lahirnya anak kembar lelaki dan perempuan.

7) Anak-anak nabi Adam sahaja yang Allah benarkan untuk berkahwin sesama adik beradik namun haram berkahwin dengan kembar sendiri.

8) Anak pertama nabi Adam, Qabil cemburu dengan adiknya Habil kerana nabi Adam mahu mengahwinkan dia dengan kembarnya Qabil. Selepas dihasut syaitan, Qabil membunuh adiknya Habil. Itulah pembunuhan dan kematian pertama di dunia.

Karya asal:
Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail.
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar.


[2/25] - Nabi Idris 'Alaihissalam

Did you know?

1) Nabi Idris seorang yang tinggi, rupawan dan mempunyai jambang. Sifatnya sangat tenang, banyak berfikir dan bercakap apabila perlu sahaja. Apabila bercakap, percakapannya sangat jelas dan juga selalu merendahkan pandangannya.

2) Nabi Idris adalah manusia pertama yang menulis dengan alat tulis. Sebelum nabi Idris, penulisan tidak pernah wujud.

3) Tugas nabi Idris bukanlah untuk menyebarkan agama atau menghentikan syirik kerana pada masa itu manusia di bumi masih percaya kepada Allah.

4) Tugas nabi Idris adalah melawan ‘corruption’ atau kehancuran seperti mencuri, zina, penindasan dan sebagainya yang makin berleluasa terutamanya di kalangan keturunan Qabil.

5) Apabila nabi Idris melihat korupsi kehancuran akhlak semakin berleluasa sehingga kaumnya sendiri sudah mula hancur, nabi Idris mengumpulkan askar berkuda untuk berperang dengan golongan tersebut.

6) Nabi Idris juga orang pertama di bumi yang melakukan peperangan (yang bertujuan baik) dan baginda telah memenangi peperangan itu.

7) Allah mengurniakan kepada nabi Idris bahawa setiap kali seluruh umat manusia melakukan kebaikan, baginda juga akan mendapat pahala.

8) Nabi Idris berkata kepada malaikat yang merupakan sahabat baiknya (Dikatakan malaikat Jibril. Wallahua’alam) bahawa baginda ingin mengumpul sebanyak mungkin pahala sebelum mati.

9) Oleh itu nabi Idris meminta malaikat tersebut untuk membawanya bertemu dengan malaikat maut untuk berunding berkenaan tarikh matinya.

10) Malaikat tersebut pun membawa nabi Idris di belakang badannya dan terbang ke syurga ke-4 untuk bertemu malaikat maut.

11) Setibanya di syurga ke-4 dan selepas malaikat tersebut memberitahu malaikat maut apa tujuannya ke sana, malaikat maut pun bertanya, “Tapi di manakah Idris?”, Malaikat tersebut menjawab “Ada di belakangku”.

12) Malaikat maut sangat terkejut dan kagum kerana telah mendapat arahan untuk mencabut nyawa nabi Idris di syurga ke-4 dimana ianya mustahil kerana nabi Idris hidup di bumi. Maka nabi Idris pun dicabut nyawanya di syurga ke-4 seperti takdirnya.

13) Nabi Idris satu-satunya manusia yang mati di syurga. Begitulah mulianya nabi Idris.

14) Beribu tahun selepas kewafatan nabi Idris barulah iblis berjaya mencetuskan syirik yang pertama di kalangan manusia.

15) Selepas zaman nabi Idris, wujud 5 orang alim yang sentiasa mengajak manusia kepada kebaikan. Nama mereka ada disebut didalam al-Quran. Syaitan memulakan kerjanya selepas kelima-lima orang alim tersebut meninggal.

16) Syaitan menghasut manusia untuk memperingati 5 orang alim tadi dengan membuat patung batu dan menamakan setiap patung itu dengan nama orang alim tersebut. Setiap kali manusia melihat patung tersebut mereka sangat gembira dan mengingati semula ajaran orang alim itu untuk berbuat kebaikan.

17) Setelah berlalunya generasi tersebut, syaitan mula menghasut manusia dengan menyatakan tujuan patung-patung itu diwujudkan. Syaitan menyifatkan bahawa nenek moyang generasi terdahulu menyembah patung-patung ini dan kebaikan mula datang dan mereka menjadi orang-orang yang baik. Oleh itu generasi baharu perlu menyembah patung tersebut untuk menjadi orang yang lebih baik.

18) Maka dari situ bermulalah perbuatan syirik di kalangan manusia.

Karya asal:
Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail.
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar.


[3/25] - Nabi Nuh ‘Alaihissalam

Did you know?

1 ) Nabi Nuh hidup di zaman kaum yang sudah tidak lagi percaya kepada Allah. Semua kaumnya syirik melainkan baginda seorang sahaja yang percaya kepada Allah.

2) Nabi Nuh mengambil masa selama 950 tahun berdakwah semata-mata. 950 tahun! Bukan sekejap. Dan selama itu, hanya beberapa orang sahaja yang kembali percaya kepada Allah dan mereka bukanlah orang yang berkepentingan dalam masyarakat.

3) Pelbagai cara nabi Nuh berdakwah namun sesiapa yang mendengarnya akan mencaci, menutup telinga, menghalau dan menuduh bahawa nabi Nuh sesat.

4) Apabila nabi Nuh berdakwah kepada orang yang berpengaruh dalam masyarakat, mereka seolah berkata, “Bagaimana kami mahu ikut kau kalau pengikut-pengikut kau hanyalah orang biasa/bawahan? Kalau kau nak kami ikut kau, kau buang dulu pengikut yang kau ada sekarang”. Mereka bukan kejar kebenaran tapi kedudukan dalam masyarakat.

5 ) Nabi Nuh tidak akan meninggalkan pengikutnya kerana mereka juga hamba Allah.

6) Allah berkata kepada nabi Nuh, sudah tidak akan ada lagi orang yang akan percaya. Allah menyuruh baginda untuk berhenti berdakwah, setakat itu sahaja pengikut nabi Nuh. Hidayah Allah sudah tertutup buat mereka yang lain.

7) Allah perintahkan nabi Nuh untuk membina sebuah kapal besar di atas gunung. Nabi Nuh membina kapal tersebut selama 100 tahun.

8 ) Orang ramai terus-terusan menghina nabi Nuh. Mereka memperlekeh tindakan nabi Nuh dengan berkata, “Kau kata kau nabi, sekarang jadi tukang kayu pula? Orang buat kapal tepi laut, kau buat atas gunung. Kau ni dah gila ke?”

9) Selepas kapal itu telah siap, Allah memerintahkan nabi Nuh untuk membawa pengikutnya dan semua spesis haiwan ke dalam kapal tersebut secara berpasangan jantan dan betina. Bagaimana semua haiwan ini boleh muat di dalam sebuah kapal? Kapal tersebut sebenarnya sangat besar, ketinggiannya sahaja seakan tinggi bangunan pencakar langit yang ada sekarang. Lebarnya tersangat besar dan disebabkan itu nabi Nuh mengambil masa 100 tahun untuk membinanya.

10) Kemudian, dengan kuasa Allah air turun dari langit dan naik dari tanah maka tenggelamlah segala-galanya di muka bumi. Yang terselamat hanyalah mereka di dalam kapal nabi Nuh.

11 ) Nabi Nuh mempunyai 4 orang anak lelaki; Yam, Shem, Ham dan Japheth. Yam tidak percaya kepada Allah. Dia enggan naik ke atas kapal dan mengatakan dia boleh tunggu di atas gunung. Pada masa yang sama, Allah terus memisahkan mereka dengan ombak air dan menenggelamkan Yam.

12 ) Nabi Nuh menunggu banjir reda selama 6 bulan. Setiap hari baginda menghantar burung untuk memeriksa keadaan di luar kapal dan setiap kali burung itu kembali, ia kembali tanpa membawa apa-apa. Suatu hari, burung itu kembali dengan membawa sehelai daun iaitu petanda yang baik. Kali kedua burung itu kembali, terdapat kesan tanah di kakinya, iaitu petanda bahawa banjir telah tamat.

13 ) Sama seperti ketika mula-mula ia dibina, kapal nabi Nuh mendarat di atas sebuah gunung.

14 ) Dengan kuasa Allah, semua pengikut nabi Nuh yang terselamat tidak beranak-pinak/mandul. Hanya keluarga nabi Nuh sahaja yang dapat melahirkan zuriat. Oleh sebab itu, nabi Nuh digelar “The Second Adam” kerana semua keturunan manusia yang hidup sekarang berasal daripada keturunan nabi Nuh.

15 ) Nabi Nuh hidup selama 350 tahun selepas banjir besar tersebut.

Karya asal:
Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail.
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar.


[4/25] - Nabi Hud ‘Alaihissalam
Did you know

1) Nabi Hud datang daripada kaum Ad, sebuah kaum yang tinggal di tempat bernama Ad yang suatu ketika dahulu terletak di antara Oman dan Yemen. Kini tempat dan seluruh kaum Ad tersebut telah pun tiada

2) Kaum Ad badannya bersaiz sangat besar dan sangat tinggi bagaikan gergasi. Mereka mempunyai segala jenis kekuatan; kekuatan fizikal, kekayaan yang melampau, kuasa politik, peradaban yang paling maju, kebijaksanaan dan banyak lagi

3) Mereka juga boleh hidup beribu tahun lamanya dan setiap daripada mereka dapat melahirkan ratusan anak. Mereka terkenal dengan rumah-rumah yang terlampau besar. Kayanya mereka ini sehingga mampu bina istana mewah di atas gunung-gunung hanya untuk bermegah-megahan bukan untuk dijadikan tempat tinggal. Dikatakan sehingga kiamat pun tidak akan ada istana sehebat istana yang dibina kaum Ad. Selain itu, kuatnya mereka sehingga mampu mencabut pokok dengan menggunakan tangan sahaja

4) Allah sebut di dalam al-Quran, kaum Ad merupakan kumpulan manusia yang paling hebat pernah dicipta; tiada manusia yang pernah dicipta seperti kaum Ad sebelumnya

5) Namun kaum Ad merupakan kaum pertama yang memperkenalkan penyembahan tuhan selain daripada Allah selepas zaman nabi Nuh. Mereka menyembah berhala

6) Allah menghantar seorang nabi di kalangan mereka iaitu nabi Hud yang tidak putus-putus berdakwah kepada mereka untuk bertaqwa kepada Allah. Seperti kaum nabi Nuh, mereka menghina, mencaci dan memperlekehkan nabi Hud. Nabi Hud berdakwah lagi, “Ingatlah bahawa kamu adalah keturunan Nuh yg terselamat dari malapetaka, bertaqwalah kepada Allah!” Mereka lemparkan pelbagai tuduhan kepada nabi Hud. Mereka mengatakan baginda seorang yang gila, dirasuk hantu, penipu dan sebagainya

7) Kaum Ad mencabar nabi Hud, “Di mana tanda-tanda tuhanmu? Tunjuklah! Kau kata tuhanmu akan menghukum kami, tunjukkanlah! Tiada siapa boleh menghukum kami kerana kami terlalu kuat.” Kaum Ad sangat bongkak. Kemudian mereka bertanya lagi, “Siapa yang lebih kuat daripada kami?”. Mereka lupa bahawa Allah jauh lebih kuat daripada mereka

8 ) Nabi Hud mengangkat sumpah bahawa baginda tidak terlibat dengan kejahilan kaum Ad dan baginda percaya kepada Allah. Kemudian nabi Hud mencabar mereka pula, “Lawanlah aku! Kalau kau betul-betul kuat, lawanlah aku! Sesungguhnya aku berserah kepada Penciptaku.” Selepas mendengar cabaran nabi Hud itu, mereka tidak berbuat apa-apa seakan tergaman. Terdetik dalam hati mereka sekelumit rasa takut dan percaya

9) Nabi Hud berdoa kepada Allah untuk tunjukkan kebenaran. Maka Allah turunkan musim kering di negeri Ad selama 3 tahun. Kaum Ad mula meminta-minta dari ‘tuhan’ mereka untuk menurunkan hujan

10 ) Nabi Hud berdakwah lagi. Nabi Hud berpesan sekiranya mereka mahukan hujan, mereka perlu beristighfar dan bertaubat. Maha Pencipta akan mengurniakan hujan yang indah dan lebih banyak kekuatan kepada mereka. Namun kaum Ad tetap berdegil

11) Kemudian datanglah langit hitam di atas mereka. Mereka sangat gembira kerana beranggapan langit tersebut sarat dengan air hujan. Namun yang turun adalah angin taufan yang tersangat kuat, sejuk dan bising, selama 7 malam 8 hari. Angin tersebut telah memusnahkan seluruh Ad dengan amat dahsyat. Hancurnya mereka dek angin taufan itu sehingga tiada sedikit pun yang tinggal. Begitulah kepupusan kaum Ad

12) Pengajaran yang boleh didapati adalah sebelum Allah menghukum seseorang atau suatu kaum, Dia kurniaka pelbagai nikmat - harta, perempuan, kuasa, zuriat, kecantikan dan banyak lagi. Apabila kita leka dengan keseronokan nikmat dunia, Allah berkuasa untuk mengambil semuanya semula. Ingatlah segalanya adalah milik Allah dan kita seharusnya sentiasa bersyukur dengan nikmar yang diberikan

Karya asal:Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar


[5/25] - Nabi Saleh ‘Alaihissalam

Did you know?

1) Nabi Saleh berasal daripada Kaum Thamud yang hidup di Al-Hijr, Jordan. Gambar-gambar istana yang diukir daripada gunung batu yang suatu ketika dahulu pernah didiami kaum Thamud boleh dilihat melalui carian Google dengan kata kunci “Petra Jordan”.

2) Di dalam Al-Quran (15:82), surah Al-Hijr ayat 82, Allah menyebut tentang kaum Thamud, “Dan mereka memahat rumah-rumah dari gunung-gunung batu (yang didiami) dengan aman.” Hingga sekarang, gunung-gunung ini dengan ukirannya sekali masih kekal di atas bumi Jordan. Peninggalan ini adalah sebagai peringatan daripada Allah kepada kita semua tentang apa yang telah berlaku kepada kaum yang telah mengakibatkan kemurkaan Allah.

3) Kaum Thamud mempunyai kehebatan teknologi yang lebih maju daripada kaum Ad. Lihat sahaja kemampuan mereka mengukir gunung batu dan menjadikan gunung sebagai rumah. Mereka juga mempunyai kekuatan fizikal, saiz badan yang besar dan kekayaan seperti kaum Ad.

4) Nabi Saleh yang juga daripada kalangan kaum Thamud datang daripada sebuah keluarga yg kaya-raya dan dihormati oleh masyarakat Thamud. Mereka telah mempersiapkan nabi Saleh untuk menjadi pemimpin mereka.

5) Setelah apa yang berlaku ke atas kaum Ad, syaitan sekali lagi memanipulasi hati manusia dan berjaya menyesatkan kaum Thamud. Kaum Thamud bukan sahaja menyembah berhala, mereka juga menyembah manusia di kalangan mereka sendiri. Siapa paling kaya atau berkuasa disembah sebagai dewa.

6) Allah telah memilih Nabi Saleh sebagai nabi dan baginda pun mula berdakwah mengajak kaumnya supaya bertaqwa kepada Allah. Kaum Thamud terkejut dan berkata, “Kami telah berharap kepadamu untuk menjadi pemimpin kami dan kini kamu meminta kami berpaling dari ajaran nenek moyang kami?” Mereka mula menghina dan mencaci Nabi Saleh. Apabila nabi Saleh mula mempunyai pengikut, mereka menuduh nabi Saleh adalah ahli sihir.

7) Nabi Saleh mengajak kaum Thamud bertaubat jika tidak, mereka akan mendapat malapetaka seperti kaum Ad. Kaum Thamud berkata, “Malapetaka apakah yang kau katakan? Rumah kami gunung batu! Jika adanya angin taufan, rumah kami tidak akan terbang! Jika hujan ribut, rumah kami boleh melindungi! Jika berlakunua gempa bumi, rumah kami takkan runtuh!” Begitu bongkak mereka terhadal Nabi Saleh.

8 ) Kaum Thamud mencabar nabi Saleh untuk membuktikan kebenaran.

9) Mereka menyuruh nabi Saleh mengeluarkan seekor unta betina daripada sebuah batu besar. Bukan itu sahaja, unta itu mestilah bunting 10 bulan, berbulu lebat warna merah, boleh minum semua air di lembah, boleh menghasilkan susu untuk seluruh kota dan pelbagai lagi. Mereka menyebut perkara-perkara yang mustahil kerana mereka tidak mengambil serius, hanya sekadar melawak.

10) Nabi Saleh berkata, “Jika aku bawakan unta ini kalian akan percaya kepada tuhanku?” Mereka menjawab, “Ya.”

11) Tiba hari yang dijanjikan, seluruh kaum Thamud berkumpul di hadapan batu besar tadi. Nabi Saleh berdoa kepada Allah untuk turunkan petunjuk kemudian batu itu pun terbelah dua maka keluarlah seekor unta betina yang sgt besar berwarna merah dan sedang bunting.

12) Kaum Thamud terus terbahagi kepada 2 kumpulan. Sebahagian mengaku percaya kepada Allah dan sebahagian lagi menuduh nabi Saleh menggunakan ilmu sihir.

13) Nabi Saleh berkata kepada mereka, “Unta ini akan hidup di kalanganmu dan jangan kamu bunuh unta ini.” Jika dibunuh, Allah akan menghukum kaum Thamud.

14) Semakin hari semakin ramai yang menjadi pengikut nabi Saleh setelah melihat unta tersebut. Apabila unta itu melahirkan anaknya, orang yang beriman semakin beriman dan orang yang musyrik semakin membenci.

15) Suatu hari, golongan yang tidak percaya kepada nabi Saleh telah membunuh unta besar tersebut beserta anaknya. Mereka mencabar lagi, “Mana hukuman tuhanmu? Tunjukkan!”

16) Allah berkata kepada nabi Saleh, masa mereka akan tiba dalam 3 hari. Ketika itu, Allah sangat murka.

17) Hari pertama, muka kaum Thamud bertukar kuning. Hari kedua, muka mereka bertukar merah. Hari ketiga, muka mereka menjadi hitam. Ketika itu mereka semua menangis dan menjerit kerana mereka tahu sesuatu yang buruk akan berlaku.

18) Kemudian Allah datangkan gelombang bunyi yang teramat kuat. Dengan serta merta mereka semua mati. Inilah kaum seterusnya yang Allah pupuskan daripada muka bumi.

19) Nabi Saleh berpindah ke Palestin di Kota Ramla dan tinggal di situ sehingga hari kewafatannya.

Karya asal:
Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail & Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar.



[6/25] - Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam (Bahagian 1)
Did you know

1) Nabi Ibrahim berasal dari Babylon yang kini dikenali sebagai Iraq

2) Bapa nabi Ibrahim seorang pembuat patung berhala. Dia cuba melatih nabi Ibrahim untuk mengambil alih perniagaan penjualan patung berhala sejak kecil. Namun nabi Ibrahim merupakan seorang kanak-kanak pintar. Sejak umur 7 tahun, baginda sudah mula menyoal pelbagai soalan mengenai tuhan. Dia melihat bapanya mengukir patung berhala kemudian melihat orang beli dan menyembah patung tersebut. Baginda menyoal bapanya, mengapa orang menyembah patung buatan tangan bapanya itu? Bapanya cuma menjawab, jangan persoalkan tradisi nenek moyang kita

3) Suatu hari bapa nabi Ibrahim menyuruh baginda membawa beberapa patung berhala untuk dijual kepada orang ramai. Dalam perjalan tersebut, baginda melalui sebuah sungai. Nabi Ibrahim telah mencampakkan patung tersebut ke dalam sungai dan berkata, “Berenanglah! Kalau kau dewa yang hebat, selamatkan diri dan berenang!” Namun patung-patung tersebut terus tenggelam ke dasar sungai

4) Sehari dalam setahun, kaum nabi Ibrahim akan menyambut sebuah perayaan di mana mereka akan berkumpul di tengah kota untuk menyembah berhala. Sedang orang ramai sibuk berpesta, nabi Ibrahim telah menghancurkan patung-patung berhala di tempat penyembahan dengan kapak. Baginda meninggalkan satu patung yang paling besar kemudian diletakkan kapak tadi pada tangan patung tersebut

5) Apabila orang ramai sedar degan apa yang terjadi, ramai yang menganggap bahawa nabi Ibrahim yang melakukannya kerana baginda terkenal dengan pertanyaan mengenai dewa-dewa mereka. Bahkan Allah kurniakan kepada nabi Ibrahim kehebatan berdebat oleh itu baginda terkenal dengan perdebatan mengenai agama. Orang-orang musyrik bersemuka dengan baginda untuk menyoal siasat adakah benar baginda yang melakukannya

6) Nabi Ibrahim menjawab, “Mengapa tanya aku? Tanya si besar itu kerana kapak ada pada tangannya, semestinya dia yang menghancurkan kawan-kawannya yang lain.” Mereka memjawab semula, “Kau ni bodoh ke? Itu kan patung, tidak mungkin ia boleh bercakap atau bergerak!” Nabi Ibrahim berkata, “Sekarang aku atau kau yang bodoh? Kau tahu patung itu tidak boleh bergerak, bercakap, makan atau minum, tidak boleh lindungi diri sendiri apabila ada yang cuba menghancurkannya, jadi mengapa kau sembah dia?” Dalam hati mereka terdetik ada benarnya juga apa yang diperkatakan. Namun disebabkan ego untuk mempertahankan tradisi nenek moyang, mereka bersetuju untuk bunuh nabi Ibrahim

7) Mereka menyalakan unggun api yang sangat besar dan panas untuk membakar nabi Ibrahim. Mereka mengikat nabi Ibrahim pada pucuk pokok untuk dihumban masuk ke dalam api. Dahsyat bukan? Kemudian Jibril datang kepada nabi Ibrahim untuk menghulurkan bantuan. Nabi Ibrahim berserah kepada Allah dengan berkata, tiada siapa boleh memberi pertolongan kecuali Allah. Kemudian Allah perintahkan api tadi untuk menjadi sejuk dan nyaman untuk nabi Ibrahim. Rujuk Al Quran (21:69)

8 ) Nabi Ibrahim berjalan keluar daripada api tadi tanpa terbakar sedikit pun, yang terbakar cumalah tali yang mengikat badannya tadi. Semua orang terkejut dan terpaku, takut untuk melakukan apa-apa pada nabi Ibrahim dan dari situ bermulalah ramai diantara mereka yang menjadi pengikut baginda. Orang pertama yang menjadi pengikutnya ialah nabi Luth, anak saudara baginda yang masih kecil lagi ketika itu

9) Raja Namrud, seorang raja dari negeri lain telah mendengar tentang nabi Ibrahim dan menghantar askarnya untuk membawa nabi Ibrahim datang menghadap. Raja Namrud adalah seorang raja yang kejam yang mengaku dirinya tuhan. Dia berdebat dengan nabi Ibrahim. “Kau kata tuhan boleh menyebabkan hidup dan mati, aku pun boleh buat.” Dia panggil 2 orang banduan yang telah dijatuhkan hukuman mati. Dia bebaskan seorang dan seorang lagi dibunuh. “Nah! Aku dah menyebabkan hidup dan mati. Akulah tuhan!”
10) Nabi Ibrahim menjawab, “Tuhanku membuat matahari terbit dari timur dan tenggelam di barat. Kalau kau boleh terbitkan matahari dari barat aku akan menyembahmu.” Raja Namrud berasa egonya tercalar. Jika nabi Ibrahim adalah orang biasa, sudah lama baginda dibunuh. Oleh kerana semua orang tahu baginda tidak boleh dibahayakan, bakar sahaja tidak mati, jadi Raja Namrud agak takut dengan baginda dan telah menghalau baginda keluar daripada negara itu

11) Nabi Luth, nabi Ibrahim dan isteri baginda Siti Sarah berhijrah ke As-Sham. Dalam perjalanan ke sana, mereka melalui sebuah tempat bernama Harran. Di sini orangnya memyembah bintang

12) Nabi Ibrahim berpura-pura menyembah bintang dan apabila terbitnya matahari, bintang pun hilang. Nabi Ibrahim berpura-pura marah dengan berkata, “Tuhan mana boleh sekejap ada sekejap hilang!”. Kemudian baginda berpura-pura menyembah bulan dan selepas itu matahari pula. Sama sahaja, semua akan hilang apabila siang bertukar malam dan malam bertukar siang. Nabi Ibrahim berdakwah, sembahlah tuhan yang mencipta sekalian alam, yang mencipta siang dan malam, yang kekal abadi

13) Mereka teruskan perjalanan ke negeri Sham. Sesampainya di Sham, Siti Sarah ditangkap oleh pengintip raja Sham untuk dijadikan gundik. Raja tersebut tidak boleh melihat perempuan cantik, pasti ditangkapnya dan dijadikan gundik istana. Siti Sarah merupakan perempuan tercantik yang pernah raja jumpa maka dia sangat teruja. Siti Sarah berdoa kepada Allah untuk perlindungan. Apabila raja tersebut meilhat Siti Sarah bersedih, dia turut bersedih. Oleh itu dia melepaskan Siti Sarah dan menghadiahkan seorang hamba perempuan bernama Siti Hajar

14) Nabi Ibrahim dan Siti Sarah tinggal di Kota Sham bertahun lamanya sehingga tua. Perniagaan mereka semakin maju dan mereka hidup senang

Akan bersambung..

Karya asal:Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar



[6/25] - Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam (Bahagian 2)

Did you know?

...sambungan

1) Nabi Ibrahim dan Siti Sarah hidup bahagia, mereka mempunyai segalanya namun baginda masih belum mempunyai zuriat. Siti Sarah adalah seorang wanita yang tidak dapat melahirkan anak dan pada ketika itu Siti Sarah sudah tua. Nabi Ibrahim juga sudah berusia 85 tahun. Namun kerana kasihnya Siti Sarah pada suaminya, Siti Sarah menghadiahkan hambanya bernama Siti Hajar kepada nabi Ibrahim dan mengizinkan mereka berkahwin. Tidak lama kemudian, dengan izin Allah, Siti Hajar mengandung.

2) Hari yang ditunggu telah pun tiba dan Siti Hajar melahirkan anak lelaki yang bernama Ismail. Nabi Ibrahim sangat teruja dengan kelahiran anaknya.

3) Mimpi pertama: Allah perintahkan nabi Ibrahim utk membawa Siti Hajar dan anak yang baru lahir tadi ke sebuah tanah tandus di As-Sham, tinggalkan mereka di situ dan terus pulang kepada Siti Sarah, isteri pertamanya. Oleh kerana ini perintah Allah, nabi Ibrahim terus melakukannya tanpa mengeluh atau banyak tanya. Ini ujian Allah kepada nabi Ibrahim. Baginda sanggup melakukannya atas dasar perintah Allah.

4) Siti Hajar dan nabi Ismail ditinggalkan di tengah padang pasir yang tidak diketahui tempatnya. Apabila makanan telah habis, susu badannya kering. Nabi Ismail mula menangis dan Siti Hajar merasakan dia perlu lakukan sesuatu. Siti Hajar berlari-lari anak ke atas sebuah bukit bernama Safa untuk melihat dari atas jika ada orang yang lalu supaya dia dapat meminta bantuan. Kemudian berlari-lari anak ke sebuah lagi bukit bernama Marwa dan meninjau dari atas bukit itu pula. Diulang alik beberapa kali dari dua bukit tersebut. Tiba-tiba Siti Hajar terdengar satu bunyi daripada bawah. Siti Hajar berlari turun dari bukit ke arah anaknya. Bunyi tersebut adalah bunyi air yang sedang memancut keluar daripada tanah. Allah telah menurunkan bantuan kepada mereka.

5) Siti Hajar mengambil sedikit tanah basah dan bentukkan ia menjadi sebuah mangkuk kemudian ditadah air menggunakan mangkuk tersebut. Apabila sudah penuh, dia menyebut “Zam! Zam! Zam! Zam!” yg bermaksud, “Berhenti! Berhenti! Berhenti! Berhenti!” kerana air itu tidak berhenti memancut. Itulah air zam zam yang sehingga sekarang pun tidak berhenti keluar daripada tanah. Daripada air itu maka dapatlah Siti Hajar minum dan menghasilkan susu untuk nabi Ismail.

6) Di padang pasir, kebiasaannya pengembara nomad akan mencari burung kerana di mana ada burung di situ ada air. Orang Jurhum merupakan sebuah kaum yang sedang mengembara di situ dan daripada jauh mereka ternampak sekumpulan burung yang berterbangan di atas air zam zam tadi. Apabila mereka semakin mendekati, mereka ternampak ada seorang wanita dan seorang bayi. Mereka pun bertanya kepada Siti Hajar, “Bolehkah kami menetap di sini? Kerana di sini ada air, sebuah keajaiban di tengah padang tandus!” Siti Hajar melihat mereka ini sepertinya orang yang baik, maka diizinkan mereka menetap di situ dan minum dari air zam zam, dengan syarat perigi air zam zam menjadi hak dia dan anaknya. Maka bermulalah penempatan manusia di kawasan itu yang sekarang dikenali sebagai Mekah. Kaum Jurhum sangat sayang kepada nabi Ismail. Mereka membelanya dengan baik, mengajarnya bahasa Arab dan membesarkannya sebagai orang yang beriman.

7) Nabi Ibrahim selalu datang untuk melihat anaknya nabi Ismail. Nabi Ismail telah membesar dengan sempurna, sangat beriman kepada Allah dan nabi Ibrahim sangat sayang pada anaknya.

8 ) Mimpi kedua: Nabi Ibrahim berkata kepada nabi Ismail, “Aku telah mendapat mimpi. Allah telah memerintahku untuk menyembelihmu.” Tanpa berfikir panjang nabi Ismail terus berkata, “Ayah mesti lakukan. Ini perintah Allah.” Begitulah taatnya nabi Ismail kepada Allah. Lalu mereka menuju ke sebuah tempat yang tidak berapa jauh dari situ. Nabi Ismail yakin Allah tidak akan menyakitinya. Semasa dalam perjalanan, iblis muncul untuk menimbulkan ragu-ragu didalam hati nabi Ibrahim. Iblis berkata, “Betul ke kau nak bunuh anak kau ni?” Nabi Ibrahim campakkan batu ke arah Iblis itu. Iblis pergi kepada Ismail pula dan cuba menghasut, “Kau sanggup mati dibunuh bapa sendiri?” Ismail campakkan batu ke arah Iblis. Iblis pergi ke arah kedua-duanya dan cuba menghasut buat kali ketiga untuk menghentikan mereka daripada melaksanakan perintah Allah. Nabi Ibrahim dan nabi Ismail campakkan batu ke arah Iblis itu lagi. Inilah asal usul Jamratul Ula, Wusta & Aqabah dimana jemaah haji melontar batu.

9) Sampai di tempat yang dituju, nabi Ismail sedia berbaring untuk disembelih. Sebelum itu, baginda berpesan kepada bapanya, “Tunggu dahulu, terbalikkan aku supaya apabila mukaku menghadap ke tanah ayah tidak dapat melihat wajahku dan tajamkanlah pisau itu supaya ayah boleh melakukannya dengan cepat.” Nabi Ismail tidak mahu ayahnya melihat mukanya kerana bimbang timbul rasa simpati dan ragu untuk menjalankan perintah Allah.

10) Apabila disembelihnya nabi Ismail, pisaunya tidak terbenam. Dicuba dan cuba lagi. Rupanya setiap kali nabi Ibrahim cuba menyembelih, bilah pisau yang tajam itu terbalik ke atas. Bahkan pisau juga berpaling untuk melakukan sesuatu jika tidak diizinkan Allah. Kemudian Allah menggantikan tempat nabi Ismail dengan seekor kambing. Ini ujian Allah yang seterusnya keada nabi Ibrahim.

11) Mimpi ketiga: Allah perintahkan nabi Ibrahim dan Ismail utk membina Kaabah. Nabi Ibrahim dan Ismail mengumpulkan batu-batu dan mula membina sebuah bangunan berbentuk kotak. Nabi Ibrahim berdiri di atas sebuah batu dan nabi Ismail menghulurkan batu bata kepada bapanya.

12) Untuk batu yang terakhir, nabi Ibrahim meminta nabi Ismail untuk mencari batu paling paling cantik bagi melengkapi Kaabah namun tidak dijumpai batu yang sesuai. Tiba-tiba nabi Ibrahim datang kepada anaknya sambil membawa sebuah batu yang sangat cantik dan suci. Nabi Ibrahim berkata batu itu Allah telah turunkan kepadanya dari Jannah. Itulah batu Hajar Al-Aswad.

13) Setelah lengkapnya Kaabah, batu yang berada di bawah tapak kaki nabi Ibrahim menjadi lembut seketika menyebabkan tertinggalnya kesan tapak kaki nabi Ibrahim. Artifak batu tersebut adalah sebagai peringatan kepada manusia tentang peristiwa bersejarah ini. Rujuk Al Quran (2:12).

14) Kemudian Allah perintahkan nabi Ibrahim untuk melaungkan panggilan kepada seluruh umat manusia untuk datang menunaikan ibadah haji. Nabi Ibrahim lihat sekeliling, tidak ada orang. Disitu merupakan kawasan padang pasir. Siapa yang akan mendengar panggilannya? Nabi Ibrahim berkata kepada Allah, “Ya Allah suara ku tidak sampai.” Allah menyuruh nabi Ibrahim laksanakan sahaja perintah tersebut dan selebihnya berserah kepada Allah. Maka nabi Ibrahim pun melaungkan, “Wahai manusia! Sesungguhnya Allah telah memerintahkan kalian semua untuk melaksanakan haji ke baitullah ini, supaya kalian mendapat pahala ke syurga dan menyelamatkan kalian daripada seksa neraka”. Sehingga sekarang, tidak henti-henti manusia dari seluruh pelusuk dunia datang ke Mekah untuk mengerjakan haji.

15) Setelah beberapa ujian dan perintah Allah ke atas nabi Ibrahim, datangnya khabar gembira. Pada usia nabi Ibrahim 120 tahun dan isterinya Siti Sarah 90-an, tiga malaikat bertemu dengan nabi Ibrahim membawa berita gembira bahawa Siti Sarah mengandung anak lelaki iaitu nabi Ishak. Siti Sarah terkejut kerana mereka sudah sangat tua dan Siti Sarah seorang wanita yang tidak boleh melahirkan anak.

16) Berita gembira bersambung lagi, bukan itu sahaja, mereka akan hidup dalam masa yang cukup lama untuk melihat anak kepada nabi Ishak iaitu Yaakub. Allah menceritakan didalam Al Quran, nabi Ibrahim melahirkan keturunan para nabi iaitu Ishak, Yaakub, Ayub, Yusuf, Musa, Harun, Zakaria, Yahya, Isa, Ilyas, Ismail, Ilyasa, Yunus dan Luth. Nabi Muhammad juga daripada keturunan ini. Allah janjikan dua perkara yg akan kekal dalam keluarga nabi Ibrahim iaitu kenabian dan wahyu Allah.

17) Nabi Ibrahim disanjung sebagai nabi oleh pelbagai agama - Islam, Kristian, Yahudi. Semua menghormati ajaran nabi Ibrahim dan namanya disebut dalam semua kitab. Nabi Ibrahim mempunyai darjah kebesaran yang paling besar di kalangan nabi-nabi, selepas kewafatan nabi Muhammad. Impaknya wujud sehingga sekarang.

Karya asal:
Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail.
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar.


[7/25] - Nabi Luth ‘Alaihissalam
Did you know

1) Nabi Luth berasal daripada Babylon (Iraq) di tanah kelahiran bapa saudaranya nabi Ibrahim. Semasa dalam perjalanan nabi Ibrahim berhijrah bersama keluarganya dari Iraq ke Syria ke Palestin yang turut disertai oleh nabi Luth, Allah telah memerintahkan nabi Luth untuk pergi ke sebuah kota bernama Sodom utk menjalani misi yang paling mencabar iaitu berdakwah kepada orang-orang Sodom supaya bertaubat dan kembali ke jalan Allah

2) Kota Sodom terletak di sempadan Jordan dan Palestin yang sekarang dikenali sebagai Laut Mati atau ‘The Dead Sea’. Pada masa itu, Laut Mati merupakan sebuah tanah rata dan Kota Sodom ini menjadi tumpuan para pengembara dan pedagang yang datang untuk berdagang. Kota tersebut pesat namun penuh dengan rasuah dan ketidakjujuran. Kemungkaran berlaku berleluasa sehinggakan Allah menggunakan perkataan-perkataan yg paling hina untuk menerangkan kaum Luth (penduduk Sodom) di dalam Al Quran

3) Kaum ini melakukan segala jenis jenayah seperti merompak, membunuh, dan kaum Luth adalah kaum yang pertama sekali melalukan kegiatan homoseksual (perkataan ’sodomy’ berasal daripada nama kaum ini). Teruknya akhlak mereka ini sehingga mereka bangga dengan status LGBT dan melakukan maksiat songsang di khalayak ramai adalah normal bagi mereka

4) Nabi Luth berhijrah dan menetap di Kota Sodom. Berkali-kali nabi Luth mengajak kaumnya untuk bertaubat dan kembali kepada fitrah. Namum kaum terkutuk ini benci dengan dakwah nabi Luth sehingga menyuruh baginda diam dan dilarang bercakap dengan sesiapa pun. Nabi Luth bersumpah kepada Allah bahawa baginda tidak terlibat dan tidak akan sama sekali terjebak dengan kegiatan kaumnya. Mereka terasa hina dengan sumpah nabi Luth itu seolah-olah baginda berlagak suci. Kemudian mereka mengugut nabi Luth. Jika baginda tidak berhenti berdakwah, mereka akan menghalau keluarga nabi Luth keluar dari kota Sodom

5) Nabi Luth tidak menghiraukan ugutan kaumnya dan terus-terusan berdakwah. Nabi Luth berpesan, takutlah dengan hukuman Tuhan! Sehingga sampai satu masa kaum itu mencabar baginda, “Bawakan hukuman tuhanmu sekarang! Buktikan kepada kami!” Maka Allah pun menurunkan kemurkaannya. Allah menghantar tiga malaikatnya yang menyerupai tiga pemuda yang sangat tampan

6) Selingan: Ketika tiga malaikat ini ke kota Sodom, mereka ke rumah nabi Ibrahim terlebih dahulu. Nabi Ibrahim tidak kenal siapakah tiga pemuda ini namun disebabkan baginda sangat menghormati tetamu, nabi Ibrahim menghidangkan makanan yang sedap-sedap daripada sapi yang disembelihnya. Apabila Nabi Ibrahim makan, tiga tetamunya tidak menyentuh makanan tersebut. Nabi Ibrahim mula berasa hairan. Kemudian mereka berkata, “Jangan takut, kami adalah malaikat yang dihantar oleh Allah”. Dan mereka menyampaikan berita gembira bahawa Siti Sarah, isteri nabi Ibrahim yang mandul, sedang mengandungkan anak kedua nabi Ibrahim iaitu nabi Ishak (anak pertamanya ialah nabi Ismail dari isteri keduanya Siti Hajar). Dan mereka juga memberitahu bahawa mereka akan ke Sodom untuk memusnahkan kaum Luth atas perintah Allah. Nabi Ibrahim resah kerana risaukan anak saudaranya, nabi Luth dan berdoa agar Allah menyelamatkan nabi Luth sekeluarga

7) Dari jauh, anak perempuan nabi Luth ternampak tiga pemuda tampan tadi memasuki kota Sodom. Dia terus berlari pulang ke rumah dan memberitahu bapanya. Nabi Luth bertemu dengan tiga pemuda itu dan cuba memujuk mereka untuk patah balik semula namun ditolak. Oleh itu, Nabi Luth membawa mereka ke rumahnya secara sembunyi kerana bimbang kepada pemuda tampan tersebut dek kerana maksiat songsang sangat berleluasa pada ketika itu

8 ) Isteri nabi Luth ialah seorang musyrik yang tidak percaya kepada dakwah suaminya. Apabila isteri baginda melihat tiga pemuda tersebut di rumahnya, dia memberitahu orang ramai untuk datang melihat. Kemudian para lelaki daripada kaum itu datang beramai-ramai dan mengetuk pintu rumah nabi Luth. Nabi Luth berkata, “Jangan kamu malukan aku di depan tetamuku!” Nabi Luth berkata “Berkahwinlah dengan anak-anak perempuanku!” Mereka menjawab, “Kau tahu kami tidak berminat dengan anak perempuanmu dan kau mengetahui apa yang kami mahukan” Rujuk Al Quran (11:79). Nabi Luth berkata lagi, “Kalaulah aku ada kekuatan untuk menentang kamu, atau mempunyai penyokong-penyokong yang kuat” rujuk Al Quran (11:80)

9) Kemudian tiga pemuda tadi berkata kepada nabi Luth bahawa mereka sebenarnya malaikat yang diutus Allah untuk membinasakan kaum Luth. Mereka menyuruh nabi Luth membawa keluarganya lari daripada kota itu pada waktu malam dan jangan seorang pun toleh ke belakang; kecuali isterinya. Rujuk Al Quran (11:81). Salah seorang malaikat tadi adalah Jibril. Jibril membuka pintu rumah nabi Luth dan sepantas angin memukul seluruh kaum Luth lalu mereka menjadi buta. Kemudian nabi Luth sekeluarga lari dari kota Sodom. Allah menurunkan tiga malapetaka kepada kaum nabi Luth

10) Pertama: Keesokan paginya, datang bunyi kuat yang amat dahsyat yang dipanggil As-Saihah. Kuatnya bunyi itu sehingga bergegarnya tanah. Bunyi ini lah yang Allah turunkan untuk membinasakan kaum Thamud sebelum ini

11) Kedua: Jibril kembali ke bentuk asalnya dan menggunakan hujung sayapnya, dia telah mengangkat seluruh kota Sodom ke langit dan menterbalikkannya dan ia jatuh ke bumi

12) Ketiga: Kemudian Allah menurunkan batu-batu berapi menghujani kota Sodom - Rujuk Al Quran (11:82). Dan setiap batu itu bertanda nama setiap org kaum Luth yang akan ditimpanya - rujuk Al Quran (11:83)

13) Maka hilanglah sebuah lagi kaum dan kotanya sekali di bumi Allah, akibat mencabar kemurkaanNya. Allah kemudian menjadikan Laut Mati di tempat asal kota Sodom sebagai peringatan kepada manusia tentang apa yang telah terjadi kepada kaum Lut

14) Nabi Luth pergi berjumpa bapa saudaranya, Nabi Ibrahim untuk menceritakan apa yang telah berlaku namun nabi Ibrahim telah pun mengetahuinya. Nabi Luth meneruskan hidupnya berdakwah kepada orang ramai supaya sentiasa beriman kepada Allah

Karya asal:Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar



[8/25] - Nabi Ismail ‘Alaihissalam
Did you know

1) Kebanyakan kisah mengenai nabi Ismail telah pun diceritakan di dalam kisah nabi Ibrahim (Bahagian 2). Kalian boleh rujuk semula kisah tersebut yang menceritakan bagaimana nabi Ismail dan ibunya ditinggalkan di tengah tanah tandus kemudian dibesarkan oleh kaum Jurhum, kemudian disembelih bapanya sebagai korban namun digantikan tempatnya dengan seekor kambing, dan seterusnya membantu bapanya membina Kaabah

2) Nabi Ismail tinggal di Mekah di kalangan kaum Jurhum yang berbangsa Arab. Nabi Ismail bukan orang Arab tetapi baginda dibesarkan oleh orang Arab. Nabi Ismail sangat fasih berbahasa Arab dan baginda disenangi masyarakat setempat. Ketika dewasa, nabi Ismail berkahwin dengan seorang wanita dari kalangan kaum Jurhum

3) Suatu hari, nabi Ibrahim datang ke Mekah untuk menziarahi anaknya nabi Ismail. Baginda pergi ke rumah nabi Ismail dan isteri nabi Ismail telah membuka pintu dan memberitahu suaminya tiada di rumah. Isterinya itu tidak mengenali siapa orang tua yang datang itu. Nabi Ibrahim bertanya kepada wanita itu bagaimana keadaan nabi Ismail dan kehidupan mereka sekeluarga. Isteri nabi Ismail pun menceritakan bahawa mereka hidup susah, nabi Ismail tidak memberi makan yang cukup dan mengadu pelbagai perkara tentang suaminya. Kemudian nabi Ibrahim berkata, “Baiklah, kirimkan salamku kepada nabi Ismail dan pesan kepadanya untuk menukar bendul pintu rumah.” Dan nabi Ibrahim pun pulang sebelum sempat isteri nabi Ismail tanya siapakah baginda

4) Apabila nabi Ismail pulang ke rumah, baginda dapat merasakan bapanya ada datang ke rumahnya maka baginda bertanya kepada isterinya. Isterinya berkata, ya ada orang tua telah datang dan memesan untuk menukar bendul pintu rumah. Nabi Ismail pun berkata, “Ya itu bapaku. Dia telah memesan untuk menceraikan kamu. Biar aku hantar kau pulang kepada keluargamu.”
5) Kaum Jurhum sangat menghormati para nabi dan mereka percaya apabila nabi Ibrahim berpesan untuk melakukan sesuatu pasti ada sebab yang munasabah. Tidak lama selepas itu, mereka mengahwinkan nabi Ismail dengan seorang lagi wanita dari kaum Jurhum

6) Nabi Ibrahim datang lagi ke Mekah untuk menziarahi anaknya. Kali ni isteri kedua nabi Ismail yang menyambut dan dia pun tidak mengenali bahawa itu adalah bapa mertuanya. Nabi Ibrahim bertanya soalan yang sama, bagaimana keadaan nabi Ismail dan bagaimana kehidupan mereka sekeluarga. Isteri nabi Ismail menjawab, semuanya baik-baik sahaja dan tiada keluhan seterusnya. Nabi Ibrahim berkata, “Kirimkan salamku kepada Ismail dan pesan kepadanya untuk kekalkan bendul pintu rumah yang sekarang.” Dan nabi Ibrahim pun pulang sebelum sempat isteri nabi Ismail bertanya siapakah baginda

7) Apabila nabi Ismail pulang ke rumah, sekali lagi baginda dapat merasakan bahawa bapanya ada datang ke rumahnya maka baginda bertanya kepada isterinya. Isterinya berkata, “Ya ada orang tua telah datang dan memesan untuk kekalkan bendul pintu rumah yang sekarang”. Nabi Ismail pun berkata, “Ya itu bapaku. Dia telah memesan supaya jangan menceraikan kamu.”
8 ) Nabi Ismail dan isterinya melahirkan keturunan kacukan Arab yang berpanjangan sehingga lahirnya nabi Muhammad

9) Pengajaran yang boleh diperoleh adalah seburuk mana pun pasangan kita, bersyukurlah dan jangan menceritakan keburukan mereka kepada orang lain

Karya asal:Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar



[9/25] - Nabi Ishak ‘Alaihissalam

Did you know?

1) Nabi Ishak dilahirkan di Palestin dan dibesarkan oleh ibu bapanya, nabi Ibrahim dan Siti Sarah.

2) Kelahiran Nabi Ishak merupakan keajaiban Allah kerana baginda lahir ketika ibu bapanya sudah sangat tua (Nabi Ibrahim berusia 120 tahun dan Siti Sarah 90-an) dan Siti Sarah merupakan wanita yang tidak boleh melahirkan zuriat.

3) Ketika Allah menghantar tiga malaikat kepada nabi Ibrahim untuk menyampaikan bahawa mereka diutuskan untuk membinasakan kaum Luth, Allah menerangkan di dalam al-Quran bahawa Siti Sarah tertawa kerana akhirnya sesuatu akan berlaku kepada kaum Lut dan kemudian tiga malaikat tersebut turut menyampaikan berita gembira bahawa Siti Sarah sedang mengandungkan nabi Ishak. Ishak atau Isaac bermaksud “yang membawa gelak tawa” sempena gelak tawa Siti Sarah tadi.

4) Seperti nabi Ismail, nabi Ishak menjadi penyambung legasi bapa mereka dalam menyebarkan kebaikan melalui agama Islam. Nabi Ishak menyerahkan seluruh hidupnya sebagai seorang nabi yang memperjuangkan agama Allah.

5) Nabi Ismail melahirkan keturunan kacukan arab sehingga lahirnya nabi Muhammad. Manakala nabi Ishak pula melahirkan nabi Yaakub yang melahirkan 12 orang anak (termasuk nabi Yusuf) yang membentuk 12 bani Israel. Daripada bani Israel lahirlah kebanyakan nabi seperti nabi Musa, Isa, Harun, Daud dan Sulaiman.

6) Nabi Ishak wafat di Khaleel, Palestin seperti bapanya.

Karya asal:
Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail.
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar.


[10/25] - Nabi Yaakub & Yusuf ‘Alaihissalam (Bahagian 1)

Did you know?

1) Allah menceritakan tentang kisah nabi Yaakub dan nabi Yusuf kepada nabi Muhammad dalam surah Yusuf.

2) Isteri pertama nabi Yaakub telah melahirkan 10 orang anak lelaki dan isteri keduanya melahirkan 2 lagi anak lelaki iaitu Yusuf dan Binyamin. Nabi Yaakub dikurniakan mukjizat boleh mentafsir mimpi. Satu-satunya anak yang mempunyai kebolehan mentafsir mimpi sepertinya ialah anak kesayangannya, nabi Yusuf. Nabi Yaakub tahu bahawa Yusuf akan menjadi seorang yang sangat istimewa maka dia memberi Yusuf lebih perhatian berbanding anak-anaknya yang lain.

3) Ketika Yusuf masih kecil, dia telah bermimpi matahari, bulan dan 11 bintang sujud kepadanya. Baginda bangun dan terus mencari bapanya. Dia tidak faham apakah maksud mimpi tersebut. Nabi Yaakub berpesan kepadanya, jangan menceritakan kepada abang-abangnya yang lain kerana khuatir mereka akan cemburu dan mengapa-apakan Yusuf. 10 orang abangnya memang telah lama cemburukan nabi Yusuf kerana Nabi Yaakub melebihkan nabi Yusuf - Rujuk al-Quran (12:8). Oleh kerana ketika itu Yusuf kecil lagi, baginda pun menceritakan kepada abang-abangnya tentang mimpinya. Mereka tertawakan nabi Yusuf dan pada masa yang sama semakin cemburukan nabi Yusuf. Oleh itu, mereka membuat perancangan untuk membunuh nabi Yusuf dan selepas itu bertaubat semula - Rujuk al-Quran (12:9)

4) Nabi Yaakub sentiasa mengawasi Yusuf dan tidak pernah melepaskan nabi Yusuf untuk bermain dengan abang-abangnya. Apabila abang-abangnya meminta izin untuk membawa Yusuf bermain bersama-sama, nabi Yaakub tidak mengizinkan kerana risau mereka akan leka dan serigala akan memakan nabi Yusuf. Abang-abangnya berjanji akan menjaga Yusuf kerana mereka sayangkan adik mereka itu. Nabi Yaakub pun memberi keizinan. Kemudian mereka membawa Yusuf ke suatu tempat yang jauh daripada bapa mereka.

5) Dalam perjalanan, mereka membuli dan menolak Yusuf. Sampai ke suatu tempat yang sesuai untuk membunuh adik mereka itu, salah seorang daripada mereka memberi idea untuk menghumbankan sahaja Yusuf ke dalam perigi yang berada di situ dan menutup perigi tersebut. Pasti akan ada orang yang lalu dan mengambil nabi Yusuf - Rujuk Quran (12:10). Oleh kerana mereka rasakan membunuh itu terlalu kejam, mereka pun bersetuju. Mereka membuka pakaian nabi Yusuf dan menolak baginda jatuh ke dalam perigi yang gelap itu. Kemudian mereka kotorkan baju Yusuf dengan cecair warna merah seakan darah.

6) 10 beradik itu pun pulang kepada bapa mereka sambil menangis dan berkata Yusuf sudah mati ditelan serigala. Alasannya, mereka terleka bermain dan berlari sehingga tidak sedar bahawa adik mereka telah hilang dimakan serigala. Kemudian mereka menunjukkan baju nabi Yusuf yang berlumuran darah kepada bapa mereka. Sebagai orang tua yang bijak pandai, nabi Yaakub tahu bahawa itu semua tidak benar. Jika benar serigala memakan anaknya, mengapa baju nabi Yusuf tidak berkoyak? Nabi Yaakub sangat kecewa dengan anak-anaknya dan baginda menjadi sangat sedih kerana kehilangan anak kesayangannya. Sedihnya berpanjangan sehingga berdekad lamanya.

7) Sementara itu, sekumpulan pengembara telah datang ke perigi tadi untuk mencari air. Apabila mereka menaikkan gayung, mereka mendapati bukanlah air tetapi seorang budak yang cantik rupanya. Mereka membawa budak itu dari Palestin ke Mesir dan menjualnya di pasar dengan harga yang murah.

8 ) Walaupun dijual dengan harga yang murah, dengan kuasa Allah, menteri kewangan Mesir yang bergelar Al-Aziz (org paling berkuasa selepas raja Mesir) telah ditakdirkan pergi ke pasar tersebut dan membeli nabi Yusuf untuk dijadikan hamba di istananya. Al-Aziz tidak ada anak dan apabila melihat nabi Yusuf, beliau teringin membelanya bersama isterinya di istana. Maka Yusuf membesar di istana menteri tersebut. Al-Aziz sayang dan percaya kepada nabi Yusuf seperti anaknya sendiri. Beliau telah mengajar nabi Yusuf ilmu pengurusan kewangan dan baginda diamanahkan untuk melakukan tugasan yang penting.

9) Apabila nabi Yusuf semakin dewasa, baginda menjadi seorang pemuda yang bijak, beriman dan yang paling menonjol, rupanya yang terlalu tampan. Sebuah hadis ada menceritakan nabi Muhammad telah bertemu dengan nabi Yusuf ketika Isra’ Mi’raj dan baginda menggambarkan kecantikan yang ada pada nabi Yusuf sebagai separuh kecantikan daripada seluruh dunia.

10) Satu hari, ketika Al-Aziz tiada di istana, isterinya yang cantik bernama Zulaikha telah memanggil Yusuf masuk ke sebuah bilik. Zulaikha mengunci semua pintu dan tingkap dalam bilik tersebut dan membuka pakaiannya kemudian memanggil nabi Yusuf merapatinya. Nabi Yusuf menolak dan berkata, “Aku berlindung kepada Allah, sesungguhnya Allah sedang melihat.” - Rujuk al-Quran (12:24). Zulaikha ditenggelami hawa nafsu dan mula mengejar nabi Yusuf. Bermulalah adegan kejar-mengejar di mana Zulaikha telah mengoyakkan bahagian belakang baju nabi Yusuf. Apabila Al-Aziz pulang ke istananya, beliau terdengar bunyi bising dari dalam bilik dan hamba-hamba di istana pun mula berkumpul. Beliau membuka pintu dan terlihatlah adegan kejar mengejar itu. Zulaikha terus menutup badannya dan menuduh Yusuf telah cuba memperkosanya dan baginda patut dipenjarakan - Rujuk al-Quran (12:25).

11) Nabi Yusuf berkata, “Tidak! Dia yang cuba menggodaku!” Kemudian salah seorang ahli keluarga Al-Aziz yang juga telah menyaksikan adegan kejar-mengejar tadi berkata, “Sekiranya baju Yusuf koyak di bahagian hadapan, Zulaikha berkata benar. Sekiranya baju Yusuf koyak di bahagian belakang, Zulaikha berbohong.” Dan didapati baju nabi Yusuf koyak di bahagian belakang - Rujuk al-Quran (12:27-28). Al-Aziz kecewa dengan isterinya namun tindakan yang diambil hanyalah dengan menyuruh Zulaikha bertaubat dan meminta Yusuf untuk melupakan apa yang telah terjadi dan memintanya untuk tidak menceritakan kepada sesiapa.

12) Khabar angin mengenai Zulaikha menodai hamba istana tersebar dengan pantas. Sebagai wanita yang berstatus tinggi, Zulaikha tidak boleh membiarkan orang lain bercerita mengenai dirinya. Dia menjemput wanita di seluruh kota Mesir untuk datang ke majlis makan di istananya. Mereka dihidangkan dengan buah-buahan dan pisau buah. Apabila para tetamu telah mula memotong buah, Zulaikha memanggil nabi Yusuf untuk datang mengadap. Apabila nabi Yusuf masuk ke dewan makan, mereka semua terpegun dengan ketampanan nabi Yusuf sehingga lupa segala yang sedang berlaku dan tidak sedar bahawa mereka sedang memotong jari mereka sendiri. Kemudian mereka berkata, “Ya Tuhan! Lelaki ini bukanlah manusia, dia seorang malaikat!” - Rujuk al-Quran (12:31).

13) Zulaikha terus mentertawakan tetamunya dan berkata, “Inilah orangnya yang telah membuat kamu semua mengutukku. Sekarang lihat diri kamu sendiri! Kamu juga tertarik dengannya. Ya, aku telah menodainya dan dia telah menolak. Sekiranya dia menolak ajakan aku lagi, akanku humbannya di dalam penjara.” - Rujuk al-Quran (12:32). Tetamunya tadi pun menyuruh nabi Yusuf untuk menerima Zulaikha. Yusuf berdoa, “Ya Allah, aku lebih sanggup dipenjarakan daripada melakukan maksiat seperti yang diajak wanita ini” - Rujuk al-Quran (12:33).

Akan bersambung..

Karya asal:
Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail.
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar.



[11/25] - Nabi Yaakub & Yusuf ‘Alaihissalam (Bahagian 2)
Did you know

..Sambungan
14) Bagi menutup aib keluarga, Al-Aziz memutuskan untuk memasukkan nabi Yusuf ke dalam penjara - Rujuk al-Quran (12:35). Nabi Yusuf berkongsi sel penjara bersama dua orang lagi banduan. Semasa dalam penjara, nabi Yusuf tidak putus beribadah dan berdoa kepada Allah dan setiap kali waktu makan, nabi Yusuf dapat mengagak dengan tepat makanan apa yang mereka akan dapat. Dua banduan tadi dapat merasakan sesuatu yang istimewa mengenai nabi Yusuf kerana baginda seorang yang beriman dan boleh mentafsir mimpi. Suatu hari, mereka menceritakan tentang mimpi mereka. Banduan pertama telah bermimpi memerah arak dan banduan kedua telah bermimpi beberapa burung mematuk roti dari atas kepalanya. Nabi Yusuf mentafsir, banduan pertama akan dibebaskan dan banduan kedua akan dijatuhi hukuman mati - Rujuk al-Quran (12:36). Dan benar, itulah yang terjadi ke atas mereka

15) Apabila banduan pertama dibebaskan dan dibenarkan untuk kembali berkhidmat kepada raja Mesir, nabi Yusuf meminta dia berjanji untuk memberitahu raja Mesir tentangnya. Namun syaitan telah menyebabkan dia terlupa tentang nabi Yusuf selama 7 tahun - Rujuk al-Quran (12:42)

16) Tiba suatu masa, raja Mesir telah mengalami mimpi yang sangat aneh. Tiada tukang tilik atau penasihat yang dapat mentafsir mimpinya dan raja itu semakin runsing. Tiba-tiba bekas banduan tadi teringat akan nabi Yusuf, rakannya di penjara. Dia pergi berjumpa dengan nabi Yusuf di penjara untuk meminta bantuan

17) Bekas banduan itu berkata, raja Mesir telah bermimpi 7 ekor lembu kurus memakan 7 ekor lembu gemuk, kemudian ada 7 batang gandum hijau segar dan 7 batang gandum kering. Nabi Yusuf berkata, “Mesir akan mengalami 7 tahun yang subur dengan tanaman. Makanlah dari hasilnya dengan berjimat dan simpanlah bekalan yang banyak untuk alami kemarau.” Bekas banduan tadi pun pulang ke istana dan sampaikan tafsiran mimpi tadi kepada raja Mesir. Raja Mesir sangat gembira dan kagum dengan tafsiran tersebut dan meminta supaya nabi Yusuf dibebaskan dan dibawa ke istana

18) Nabi Yusuf menuntut keadilan ke atas dirinya dan raja Mesir pun memanggil Zulaikha datang mengadap. Zulaikha mengaku bersalah atas dakwaan terhadap nabi Yusuf. Baginda akhirnya terbukti tidak bersalah. Raja Mesir melihat ketelusan di dalam diri nabi Yusuf dan menawarkan baginda menjadi penasihat raja. Atas kebolehan yang dimilikinya dalam pengurusan kewangan, Yusuf minta kedudukan sebagai menteri kewangan

19) 7 tahun kemarau pun tiba. Mesir satu-satunya negara yang mempunyai simpanan makanan yang mencukupi pada masa itu. Pada waktu yang sama, 10 orang abang nabi Yusuf telah merantau ke Mesir dari Palestin untuk membeli bekalan makanan. Nabi Yusuf sangat kenal dengan wajah abangnya namun mereka tidak mengenali nabi Yusuf

20) Mereka mahu membeli gandum tetapi mahu membeli dengan kadar lebih daripada yang sepatutnya untuk adik mereka, Binyamin. Binyamin tidak ikut bersama kerana tidak mendapat kebenaran daripada bapa mereka. Nabi Yusuf telah menghalang pembelian gandum berlebihan tanpa bukti. Baginda meminta mereka kembali bersama adiknya sebagai bukti. Hal ini kerana jauh di sudut hati baginda ingin berjumpa dengan Binyamin kerana merindui adiknya itu

21) 10 beradik tersebut pun pulang kepada nabi Yaakub dan memujuk bapanya untuk membenarkan Binyamin mengikut mereka. Nabi Yaakub yang masih menanti kepulangan nabi Yusuf sangat takut baginda akan kehilangan Binyamin pula. Selepas pujuk memujuk, akhirnya nabi Yaakub memberi kepada Binyamin. Baginda menasihatkan anak-anaknya untuk berpecah dan memasuki Mesir dari laluan berbeza [Rujuk al-Quran (12:67)] kerana anak-anak nabi Yaakub semuanya mempunyai rupa yang tampan. Jika mereka masuk bersama-sama, bimbang akan menarik perhatian orang ramai dan perkara tidak elok akan berlaku

22) Apabila mereka kembali ke Mesir bersama Binyamin, nabi Yusuf menyambut mereka dengan sangat baik. Nabi Yusuf menjemput mereka makan dan bermalam di istananya. Baginda menyediakan 1 bilik untuk 2 orang dan mengajak Binyamin tidur di biliknya. Apabila tinggal nabi Yusuf dan Binyamin berdua, baginda memeluk rindu adiknya dan berkata, “Aku abangmu.”
23) Nabi Yusuf merancang untuk memberi pengajaran kepada abang-abangnya. Keesokan hari, sebelum 11 beradik itu pulang ke Palestin, nabi Yusuf memasukkan mangkuk penyukat diraja ke dalam beg Binyamin. Apabila pengawal istana memeriksa beg mereka, terjumpa alat penyukat tersebut. Abang-abang mereka berkata, “Tidak mustahil Binyamin mencuri kerana abangnya dahulu pun pernah mencuri.” Nabi Yusuf masih mengawal keadaan supaya tidak diketahui baginda adalah abang Binyamin. Kemudian, baginda memutuskan untuk tidak membenarkan Binyamin pulang kerana akan dihukum mencuri. Abang-abang mereka terus merayu keoada nabi Yusuf untuk melepaskan Binyamin kerana risaukan bapa mereka yang sudah tua itu akan menjadi lebih sedih. Mereka berkata, “Hukumlah kami tetapi jangan diambil adik kami.” Abang sulung mereka menyuruh yang lain pulang terlebih dahulu kerana tidak sanngup mengecewakan bapanya buat kali kedua. Maka 9 beradik itu pun pulang ke Palestin

24) Apabila yang lain pulang tanpa abang dan adik, mereka menceritakan kepada bapanya bahawa Binyamin telah mencuri, nabi Yaakub yang sedang bersedih itu bertambah sedih. Baginda terlalu banyak menangis sehingga matanya menjadi putih dan buta. Baginda berkata, “Kini aku kehilangan 3 orang anak.” Anak-anaknya tidak puas hati kerana bapa mereka selalu teringatkan nabi Yusuf yang telah lama hilang itu. Nabi Yaakub percaya janji Allah itu pasti. Mimpi nabi Yusuf semasa baginda kecil belum menjadi kenyataan maka baginda masih menantikan nabi Yusuf untuk melihat mimpinya menjadi kenyataan. Nabi Yaakub meminta anak-anaknya berjanji untuk mengumpulkan semula kesemua adik beradik mereka

25) Mereka pun pergi semula ke Mesir dengan barang-barang yang ada. Mereka dan abang sulungnya berjumpa dgn nabi Yusuf dan berkata, “Wahai Al-Aziz, ambillah harta kami yang tidak seberapa ini dan pulangkan adik kami.” Nabi Yusuf pun berkata, “Sekarang kamu merayu padaku? Kamu semua ingat apa yang kamu telah lakukan kepada Yusuf dan adiknya suatu ketika dahulu? Kamu telah memisahkan mereka.” Abang-abangnya terkejut dan bertanya, “Adakah kamu Yusuf?” Mereka melihat nabi Yusuf telah menjadi orang yang sangat berjaya, sebagai pembesar negara! Kemudian mereka meminta maaf atas kesalahan mereka yang lalu

26) Nabi Yusuf berkata, “Aku tidak akan menyalahkan kamu hari ini. Semoga Allah mengampuni kamu, sesungguhnya Allah Maha Pengampun.” - rujuk al Quran (12:92)

27) Selepas mereka menceritakan keadaan bapa mereka di rumah, nabi Yusuf berikan bajunya kepada abang-abangnya untuk disapukan ke muka bapa mereka. Kemudian baginda meminta mereka membawakan ibu bapanya ke Mesir. Mereka semua dijemput untuk tinggal bersama nabi Yusuf di Mesir

28) Dalam perjalanan pulang ke Palestin, nabi Yaakub dapat merasakan bahawa nabi Yusuf sedang kembali kepadanya. Kaum nabi Yaakub mengatakan nabi Yaakub sangat obsesi kerana sering mengharapkan nabi Yusuf pulang. Apabila anak-anaknya pulang dan menyapukan baju nabi Yusuf ke muka nabi Yaakub, penglihatannya kembali pulih. Itulah mukjizat Allah. Kemudian mereka sekeluarga pun pergi ke Mesir semula

29) Sampai di Mesir, nabi Yusuf menyambut keluarganya di istana. Baginda sangat gembira melihat kedua ibu bapanya yang sangat dirindui. Nabi Yusuf pada masa itu telah menjadi seorang yang berkuasa dalam negara, kaya-raya dan sangat rupawan. Baginda membawa ibu dan bapanya duduk di sebelahnya di atas takhta. Mereka semua sangat gembira. Nabi Yusuf berkata kepada bapanya, “Wahai ayah, inilah maksud mimpiku semasa aku kecil. Maha Pencipta sudah memakbulkan mimpiku!” Nabi Yusuf berdoa kepada Allah untuk mati dalam Islam dan digolongkan dalam golongan orang-orang yang benar

Karya asal:Saudari Sharifah Syazreen Syed Agail
Saudara Syed Muzzamil Syed Anuar


[12/25] - Nabi Ayub ‘Alaihissalam
Did you know

1) Nabi Ayub lahir dari keturunan nabi Ishak dan isterinya, Rahma lahir dari keturunan nabi Yusuf. Ibu nabi Ayub pula lahir dari keturunan nabi Luth. Ini menunjukkan mereka semua adalah daripada keturunan nabi Ibrahim atau dipanggil ‘The House of Abraham’ oleh orang inggeris. Nabi Ayub dikurniakan dengan kekayaan, tubuh badan yang sihat, anak yang ramai, keimanan yang teguh dan baginda sangat dihormati oleh kaumnya. Apabila baginda berdakwah, semua orang akan berebut untuk mendengar bahkan semua orang mahu mendampinginya

2) Ditakdirkan nabi Ayub ditimpa ujian Allah satu persatu. Pertama, Allah menarik kembali kekayaannya. Segala harta, rumah, haiwan ternakan, semuanya musnah dan hilang. Nabi Ayub jatuh miskin dengan sekelip mata. Kemudian Allah tarik semula zuriatnya. Nabi Ayub mempunyai ramai anak namun satu persatu anaknya mati di hadapan matanya sehingga tidak ada lagi anak yang hidup. Setiap kali anaknya meninggal, baginda cuma berkata, “Segalanya milik Allah dan setiap manusia akan pulang kepada-Nya.” Kemudian Allah tarik pula kesihatannya. Nabi Ayub jatuh sakit yang amat teruk sehinggakan tinggal lidah baginda sahaja yang boleh bergerak dan baginda menggunakan untuk memuji Allah. Organ dalamannya menjadi rosak dan baginda mendapat penyakit kulit yang merosakkan kulit di seluruh badannya sehingga rupanya susah untuk dikenali. Disebabkan penyakit kulitnya, orang ramai mula menjauhinya sehingga tidak ada lagi yang ingin mendampinginya. Nabi Ayub sangat penyabar. Walaupun satu persatu ujian datang melanda, hatinya tetap teguh beriman kepada Allah. Nabi Ayub tidak pernah merungut atau meminta Allah hilangkan kesengsaraannya, baginda sangat sabar dan menerima sahaja ketentuan Allah

3) Nabi Ayub kehilangan segalanya kecuali satu iaitu isterinya. Rahma bersama-sama mengharungi segala ujian yang ditimpa suaminya dan menjaga suaminya ketika sakit. Dia menghabiskan hartanya untuk membeli ubat-ubatan dan makanan buat suaminya. Apabila duitnya juga telah habis, dia terpaksa mencari kerja. Semua orang tahu tentang penyakit nabi Ayub. Apabila Rahma pergi mencari kerja, mereka enggan menerimanya kerana takut berjangkit penyakit kulit nabi Ayub. Tidak ada sorang pun yang mahu mahu mengambil dia bekerja. Rahma sedih dan mengeluh kepada nabi Ayub. Dia bertanya, “Sampai bila kita mahu seperti ini?” Nabi Ayub bertanya, “Berapa lama telah aku hidup dalam kesenangan?” Rahma menjawab, “80 tahun.” Nabi Ayub bertanya lagi, “Dan berapa lama telah aku hidup dalam kesusahan?” Rahma menjawab, “7 tahun.” Kemudian Nabi Ayub membalas, “Maka bagaimana aku mahu mengeluh jika kesengsaraanku amat kecil berbanding kesenangan yang telah Allah berikan kepada aku? Aku berjanji, apabila aku sihat nanti aku akan merotanmu sebanyak 100 kali”. Nabi Ayub marah kerana isterinya mengeluh dengan ketentuan Allah

4) Makin hari, Rahma menjadi semakin terdesak mencari duit. Dia perlukan duit untuk membeli makanan dan ubat untuk suaminya. Rahma membuat keputusan untuk memotong rambutnya yang panjang dan menjualnya. Maka daripada duit yang sikit itu dapatlah dia membeli makanan untuk suaminya. Apabila nabi Ayub bertanya dari mana dia mendapatkan duit, Rahma takut untuk memberitahu perkara sebenar kerana dia tahu suaminya akan marah. Maka Rahma mengatakan bahawa dia bekerja dan mendapat upah. Rambutnya adalah satu-satunya harta yang tinggal maka dia membotakkan sebahagian kepalanya sedikit demi sedikit dan menjual rambutnya. Nabi Ayub tidak sedar akan keadaan rambut

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/05/kisah-25-rasul-did-you-know.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
8 Everyday Things You Didn T Know Were Invented By Malaysians

8 Everyday Things You Didn T Know Were Invented By Malaysians

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 311 hits
small Cover image via The Star small 1 The automatic egg boiler Located in almost every kopitiam and mamak this nifty device made all half boiled eggs perfect to its core strong Who invented it strong Datuk Hew Ah Kow What it is It is a det...
Luxury Vehicle Leasing How It Works What You Need To Know

Luxury Vehicle Leasing How It Works What You Need To Know

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 223 hits
Luxury vehicle leasing isn t difficult but there are some things to consider Leasing can be a great option if you are looking to drive a higher end car Cole McKeon the editor of Below Invoice shares some helpful tips and advice Leasing a lu...
Kisah 25 Rasul Nabi Ishak Alaihissalam

Kisah 25 Rasul Nabi Ishak Alaihissalam

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 1216 hits
1 Nabi Ishak dilahirkan di Palestin dan dibesarkan oleh ibu bapanya nabi Ibrahim dan Siti Sarah 2 Kelahiran Nabi Ishak merupakan keajaiban Allah kerana baginda lahir ketika ibu bapanya sudah sangat tua dan Siti Sarah merupakan wanita yang t...
7 Foods In Penang You Have To Eat Must

7 Foods In Penang You Have To Eat Must

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 505 hits
Assalamualaikum Hai Salam Ramadan dan selamat berpuasa kepada semua pembaca blog kecintaan hati CikSha Rasa lain sikit kan berpuasa tahun ni Maklumla kena berkurung dalam rumah je Tak boleh pi berbuka kat restoran nak membeli belah kat baza...
You Menuntut Ilmu Tapi Adab Zero

You Menuntut Ilmu Tapi Adab Zero

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 464 hits
You Menuntut Ilmu Tapi Adab Zero Akin tak sentuh mana mana pihak Cuma nak keluarkan idea yang berada dalam fikiran Tuan Faizul pernah kata idea ni kalau kita dah terfikir luahkan Sebab dia tak bertahan lama 5 minit macam tu je lepas tu hila...
8 Stylish Clothes Rack For Children You Need In The Moment

8 Stylish Clothes Rack For Children You Need In The Moment

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 356 hits
Do you want to offer your children a nice clothes rack so that they can store their clothes themselves That s good today we suggest you discover a selection of 8 clothes racks for kids These small storage The post appeared first on
Rpk You Blind And Bigoted Racist

Rpk You Blind And Bigoted Racist

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 174 hits
Of course the Indians did migrate to Malaya even before the Portuguese came in 1511 and after 1900 to work in the civil service and as teachers But Moorthy and Rais were not debating that issue They were debating the issue of Indian laboure...
Pkr Didn T Sack You You Left Fahmi Reminds Santhara

Pkr Didn T Sack You You Left Fahmi Reminds Santhara

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 252 hits
PKR did not sack Edmund Santhara on his birthday on April 3 said party communications director Fahmi Fadzil He instead left the party earlier on Feb 24 said Fahmi In a posting on his official Twitter account this morning the Lembah Pantai M...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil