Khasiat Timun Dan Kurma Segar Sebagai Pemakanan Sunnah


Khasiat Timun Dan Kurma Segar Sebagai Pemakanan Sunnah - Timun memang banyak khasiatnya, begitu juga dengan kurma terutamanya yang segar kerana ia mengandungi serat yang tinggi yang diperlukan oleh tubuh.

Mengapakah makan kurma segar bersama-sama timun dikatakan pemakanan sunnah? Mari kita baca penerangannya yang saya rangkumkan dari beberapa sumber.

Kebaikan Timun Dan Kurma Segar daripada Al-Quran Surah Al Baqarah[ 2:61 ];
Dan (kenangkanlah) ketika kamu berkata: "Wahai Musa, kami tidak sabar (sudah jemu) dengan makanan yang semacam sahaja maka pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya dikeluarkan bagi kami sebahagian dari apa yang tumbuh di bumi dari sayur-sayurannya, dan mentimunnya, dan bawang putihnya, dan kacang dalnya, serta bawang merahnya". Nabi Musa menjawab: "Adakah kamu mahu menukar sesuatu yang kurang baik dengan meninggalkan yang lebih baik? Turunlah kamu ke bandar kerana di sana kamu boleh dapati apa yang kamu minta itu". Dan mereka ditimpakan dengan kehinaan dan kepapaan, dan sudah sepatutnya mereka mendapat kemurkaan dari Allah. Yang demikian itu ialah disebabkan mereka kufur (mengingkari) ayat-ayat Allah (perintah-perintah dan mukjizat-mukjizat yang membuktikan kebesaranNya) dan Mereka pula membunuh Nabi-nabi dengan tidak ada alasan yang benar. Yang demikian itu ialah disebabkan mereka menderhaka dan mereka pula sentiasa menceroboh.


 


Menurut Abu Isa al-Tirmidzhi: Ianya hadith hasan lagi shahih lagi gharib. Maksudnya: “Daripada Abdullah bin Jaafar r.a katanya: “Aku pernah melihat Rasulullah s.a.w memakan mentimun Arab dengan buah kurma masak”.

Ketahuilah bahawa makan timun Arab dengan buah kurma masak itu samalah seperti makan roti dengan mentimun, maka barangsiapa membiasakan diri dengan makan mentimun dengan kurma masak boleh menguatkan badan, kerana timun Arab mempunyai khasiat padanya untuk menguatkan badan, selain itu juga ianya dapat menghilangkan dahaga, mendatangkan kekuatan tenaga bagi sesiapa yang menghidunya kerana padanya terdapat bau yang harum, selain itu ianya dapat menghilangkan rasa panas badan dan perut dan ianya tidak mudah busuk dan rosak.

Manakala kurma itu pula sifatnya panas pada peringkat pertama dan lembap pada peringkat kedua, ianya dapat memberi kehangatan terhadap makanan yang sejuk, akan teapi menyebabkan dahaga dan lekas menjadi busuk dan rosak, selain itu ianya boleh mengeruhkan darah dan menyebabkan pening kepala. Begitulah sifat kedua-duanya itu yang mana saling berlawanan antara satu sama lain, yang mana timun itu bersifat sejuk manakala kurma itu bersifat panas.

Dan mengapakah Nabi memakannya sekali bersama timun dan kurma adalah disebabkan kedua-duanya bersifat saling berlawanan, timun itu bersifat sejuk dingin, manakala kurma itu bersifat panas dan kering oleh sebab itu timbangan suhu badan akan menjadi seimbang tidaklah terlalu sejuk dan tidaklah terlalu panas. Oleh itu jika ingin memakan benda sejuk seperti timun hendaklah memakan sesuatu benda yang panas seperti kurma, madu, kismis dan sebagainya kerana ianya dapat menyeimbangkan kembali suhu badan, sebagaimana yang disebutkan dalam hadith, Nabi memakannya bersama untuk tujuan tersebut.

Menurut Ibn al- Qayyim timun amat bermanfaat jika dimakan dengan kurma. Dalam kajian mengenai perubatan sunnah, ulama besar Ibn al- Qayyim menyebut khasiat timun. Beliau memetik hadis nabi berkaitan bahawa Rasulullah (s.a.w) menggunakan timun (qiththa) dan kurma segar (rutab) sebagai salah satu cara pengubatan. [Tirmidhi At'ima 37]

Ibn al- Qayyim berkata timun mempunyai manfaat kesihatan seperti berikut:

1. Menghilangkan dahaga, menenangkan radang perut dan bermanfaat untuk sakit pundi kencing.

2. Beliau juga berkata timun boleh dimakan dengan sesuatu seperti kurma, kismis atau madu, kerana ini akan membetulkan kesan tidak sihat ke atas perut (perut tidak selesa).

Fakta Timun1. Timun ( Cucumis sativus ) tergolong dalam keluarga yang sama seperti tembikai, zucchini, labu, dan lain-lain yang sejenis dengannya. Terdapat dua jenis utama timun; timun yang ditanam untuk dimakan secara segar dan timun yang ditanam untuk dibuat jeruk, seperti gherkins.

2. Kandungan timun adalah terdiri daripada kira-kira 95% air, tetapi ia juga mengandungi Vitamin C dan asid caffeic, yang merupakan sebatian semula jadi yang dikatakan sebagai merawat kanser. Kulit timun yang kaya dengan serat mengandungi pelbagai mineral berfaedah seperti silika, kalium dan magnesium.

3. Silika dalam timun merupakan komponen penting sebagai tisu penghubung yang sihat, termasuk untuk otot, tendon, ligamen, rawan dan tulang.

4. Kandungan air yang tinggi dalam timun menjadikannya sebagai sumber penghidratan secara semula jadi, dan timun biasanya digunakan untuk merawat pelbagai jenis masalah kulit, termasuk bengkak di bawah mata dan pelupasan kerana matahari.

5. Kedua-dua sebatian yang ada dalam timun iaitu asid askorbik (Vitamin C) dan asid caffeic, mencegah pengekalan air yang mungkin menjelaskan mengapa timun sering disapu pada membantu untuk mata bengkak, terbakar dan dermatitis.

6. Mereka yang mengambil bahagian dalam kajian DASH ( Pendekatan Pemakanan untuk Menghentikan Hipertensi), mendapati bahawa menambah makanan yang tinggi kalium, magnesium dan serat, seperti timun, dapat mengurangkan tekanan darah tinggi kepada tahap yang lebih stabil.

Lain-lain rujukan, http://www.aynorablogs.com/2012/12/timun-dan-khasiatnya.html

Tips Memilih Timun1. Pilih timun yang tegas, bulat di tepi dan yang yang cerah kepada warna hijau gelap.

2. Kulit timun yang nipis umumnya akan mempunyai kurang biji daripada yang kulit lebih tebal.

3. Timun perlu disimpan di dalam peti sejuk di mana ia akan mengekalkan kualitinya dalam beberapa hari.

4. Banyak timun mempunyai kulit yang disembur bahan kimia, dan ia perlu dikupas sebelum makan supaya tidak terkena racun yang terdapat pada kulit timun tersebut.


Selamat membaca, Sebarkan bahagia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aynorablogs.com/2014/05/khasiat-timun-dan-kurma-segar-sebagai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aksi Aksi Veronica Koman Sebagai Aktivis Dari Bela Ahok Hingga Papua

Aksi Aksi Veronica Koman Sebagai Aktivis Dari Bela Ahok Hingga Papua

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 217 hits
Veronica terseret dalam kasus kerusuhan Papua hingga ditetapkan menjadi tersangka oleh Polri
Jujur Sebagai Kapten Saya Sangat Sedih Giliran Pemain Indonesia Luah Kekecewaan Dengan Perangai Penyokong Sendiri

Jujur Sebagai Kapten Saya Sangat Sedih Giliran Pemain Indonesia Luah Kekecewaan Dengan Perangai Penyokong Sendiri

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 397 hits
Jakarta Penjaga gol pasukan Indonesia Andritany Ardhiyasa menyuara kekesalan atas tindakan penyokong mereka yang mendekati penyokong Malaysia ketika pertandingan di Stadium Utama Gelora Bung Karno di sini semalam Menurut CNN Indonesia penyo...
Memahami Liberalisme Sebagai Senjata Rahsia Illuminati Yahudi

Memahami Liberalisme Sebagai Senjata Rahsia Illuminati Yahudi

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 613 hits
Perbincangan mengenai gerakan Yahudi yang sekarang lebih popular dengan nama gerakan Illuminati atau Masonic Conspiracies atau Global Conspiracy tidak boleh lepas dan perlu ditelusuri kepada firman Allah SWT dalam Surah al Baqarah 120 yang ...
Robert Pattinson Tidak Kisah Dengan Reaksi Negatif Peminat Terhadap Pemilihannya Sebagai Batman

Robert Pattinson Tidak Kisah Dengan Reaksi Negatif Peminat Terhadap Pemilihannya Sebagai Batman

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 589 hits
Seperti Ben Affleck bekas pelakon Twilight Saga Robert Pattinson turut tidak terlepas dari reaksi negatif peminat selepas dia dipilih untuk menjadi Batman dalam filem The Batman arahan Matt Reeves Ketika ditemubual wartawan Variety baru bar...
Ampg Sebut Airlangga Sebagai Ketum Punya Hak Reshuffle Kepengurusan Golkar

Ampg Sebut Airlangga Sebagai Ketum Punya Hak Reshuffle Kepengurusan Golkar

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 171 hits
AMPG Sebut Airlangga Sebagai Ketum Punya Hak Reshuffle Kepengurusan Golkar Irwan mengibaratkan jabatan Ketua Umum di sebuah organisasi selayaknya jabatan presiden di suatu negara Sedangkan para pengurus tak ubahnya seperti menteri yang dipi...
Protes Capim Dan Revisi Uu Pegawai Kpk Anggap Sebagai Lonceng Kematian

Protes Capim Dan Revisi Uu Pegawai Kpk Anggap Sebagai Lonceng Kematian

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 236 hits
Protes Seleksi Capim dan Revisi UU KPK Anggap Sebagai Lonceng Kematian Yudi menyebut saat ini tidak ada masalah krusial di KPK sehingga harus ada kebutuhan revisi UU KPK Justru saat ini KPK sedang giat memberantas korupsi terbukti dalam dua...
Pemanis Gula Tanpa Kalori Zerro Joymix Sebagai Pengganti Gula

Pemanis Gula Tanpa Kalori Zerro Joymix Sebagai Pengganti Gula

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 266 hits
Pemanis Gula Tanpa Kalori Zerro Joymix Sebagai Pengganti Gula Baru baru ini Wani diperkenalkan dengan Zerro Zero Calorie iaitu pemanis tanpa kalori dengar lagi sekali ya pemanis tanpa kalori Syukur rasanya dapat jumpa dengan produk Zerro ke...
Sony Xperia 5 Diperkenalkan Dilihat Sebagai Peranti Xperia 1 Versi Padat

Sony Xperia 5 Diperkenalkan Dilihat Sebagai Peranti Xperia 1 Versi Padat

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 208 hits
Loncatan nombor model versi untuk peranti dan perisian bukanlah sesuatu yang baru Apple membuat loncatan nombor model dari iPhone 8 ke iPhone X dan Microsoft juga terkenal untuk menggunakan nama Windows 10 untuk sistem operasi mereka apabil...
Saksi Pendakwaraya Najib Tak Ambil Kesempatan Sebagai Pm

Saksi Pendakwaraya Najib Tak Ambil Kesempatan Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 245 hits
Bekas pembantu Najib Razak hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini yang bekas perdana menteri itu tidak mengambil kesempatan daripada jawatannya ketika beliau berkuasa Amhari Efendi Nazaruddin yang merupakan pegawai khas Najib berkata ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats