Khasiat Kacang Merah



Tahukah anda, kacang merah mempunyai khasiatnya yang tersendiri? Dalam sebiji kacang merah terdapat terdapat sumber folat, serat pemakanan, magan, protein, thiamine atau vitamin B1, fosforus, besi, kuprum, magnesium, potassium, zat makanan dan vitamin K.

Secara saintifik, kacang merah dikenali sebagai phaseolus vulgaris. Kacang merah dikatakan berasal dari Peru dan dari situ ia telah tersebar ke seluruh kawasan Amerika Selatan dan Tengah. Keadaan ini berlaku disebabkan penghijrahan pedagang India yang membawa kacan merah bersama mereka dari Peru.

Kacang merah telah diperkenalkan ke dalam masyarakat Eropah pada kurun ke-15 oleh penjelajah Sepanyol yang kembali daripada pelayaran mereka ke dunia baru. Kemudiannya, pedagang Sepanyol dan Portugis telah memperkenalkan kacang merah di Afrika dan Asia.

Kacang merah dikenali dengan nama red bean atau kidney bean (Inggeris). Ia dinamakan sebegitu kerana bentuknya yang menyerupai buah pinggang. Kacang merah yang mentah dan beberapa jenis kacang yang lain, mengandungi phytohaemagglutinin toksin, oleh sebab itu ia tidak dimakan mentah.

Toksin ini boleh dimusnahkan dengan mendidih kacang merah selama sekurang-kurangnya sepuluh minit. Kacang kering perlu direbus terlebih dahulu untuk memperlahankan memasak untuk mengelakkan keracunan.

Kacang merah adalah sumber terbaik serat yang merendahkan kolesterol. Kandungan serat yang tinggi menghalang tahap gula dalam darah daripada meningkat terlalu mendadak sejurus selepas makan. Ini membuatkan kacang merah dikatakan pilihan terbaik untuk individu menghidap diabetes dan hipoglisemia. Apabila dicampurkan dengan bijirin penuh seperti nasi, kacang merah dikatakan menyediakan protein bebas lemak yang tinggi dan berkualiti.

Memakan makanan fiber tinggi seperti kacang merah juga dikatakan mampu mencegah penyakit jantung. Bukan setakat serat, tetapi sejumlah folat dan magnesium yang terdapat dalam kacang merah juga membantu pencegahan ini.

Folat dikatakan membantu merendahkan tahap homosistein. Secawan kacang merah yang telah dimasak dikatakan menyediakan lebih daripada setengah pengambilan folat dalam sehari. Tingkatkan tenaga dan tambah zat besi Kacang merah mengandungi magnesium yang berguna dalam tindakan kardiovaskular kerana magnesium adalah penghalang saluran kalsium semulajadi.

Apabila terdapat magnesium yang mencukupi, vena dan arteri akan mengendur dan sekaligus mengurangkan penolakan dan memperbaiki peredaran darah, oksigen dan zat makanan ke seluruh tubuh badan. Satu cawan kacang merah menyediakan kira-kira 19.9% pengambilan kalsium yang diperlukan dalam sehari.

Di sebalik memperlahankan pembakaran karbohidrat kompleks, kacang merah dikatakan meningkatkan tenaga melalui cara membantu menambahkan penyimpanan zat besi. Ia amat sesuai untuk wanita yang sedang haid kerana pada ketika itu mereka lebih berisiko untuk mengalami kekurangan zat besi.

Kacang merah rendah kalori dan bebas lemak jika dibandingkan dengan sumber zat besi seperti daging merah. Satu cawan kacang merah menyediakan kira-kira 28.9% pengambilan zat besi sehari. Kacang merah juga merupakan sumber protein yang bagus terutamanya jika ia dicampurkan dengan bijirin penuh seperti beras perang. Ia menyediakan protein setanding dengan daging merah atau makanan daripada tenusu.

Apa yang paling penting, kacang merah merupakan sumber makanan tanpa kalori tinggi atau lemak tepu yang dijumpai dalam daging merah dan makanan daripada tenusu.

Selain daripada protein, anda juga turut mendapat kebaikan penstabil gula dalam darah dan kesihatan jantung dalam serat yang disediakan oleh kacang merah.

Secawan kacang merah menyediakan kira-kira 15.3 gram protein atau 30.7% pengambilan protein sehari. Membantu menguatkan ingatan Anda tentu pernah membaca entry merangsang minda dengan Saffron.

Jika sukar mendapatkan saffron, anda boleh cuba mengudap kacang merah. Thiamine atau vitamin B1 yang terdapat dalam kacang merah dikatakan amat diperlukan oleh otak terutamanya untuk proses sintesis asetilkolina ikaitu neurotransmitter yang penting untuk ingatan dan kekurangannya dikatakan mampu meyumbang kepada faktor kecacatan fungsi mental berkaitan dengan peningkatan usia.

Dikatakan secawan kacang merah juga menyediakan kira-kira 18.7% pengambilan thiamine dalam sehari. Kacang merah juga adalah sumber bagus mangan yang merupakan faktor penting lain dalam penghasilan tenaga dan pertahanan antioksidan.

Dikatakan secawan kacang merah menyediakan kira-kira 42% pengambilan mangan dalam sehari. Tidak dapat dinafikan kacang merah mempunyai khasiat makanan yang pelbagai. Namun begitu, pengambilannya perlulah mendapat nasihat daripada pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari kelak.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/liy.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tepung Boko Ubi Kayu Gula Merah

Tepung Boko Ubi Kayu Gula Merah

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 1149 hits
Bahan Lapisan Bawah 2 cawan ubi kayu yang sudah diparut1 cawan gula merah1 cawan air3 helai daun pandan Cara Memasak Lapisan Bawah 1 Masukkan gula merah air dan daun pandan ke dalam periuk 2 Masak hingga gula larut tutup api dan sejukkan 3 ...
Tni Al Gagalkan Penyelundupan Bawang Merah Ilegal

Tni Al Gagalkan Penyelundupan Bawang Merah Ilegal

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 168 hits
Kapal beserta muatan bawang merah ilegal dikawal menuju Lanal Dumai untuk dilakukan penyidikan serta diproses sesuai hukum yang berlaku Sebab kapal itu tidak dilengkapi dokumen karantina
Demam Ulser Bintik Merah Bapa Kongsi Pengalaman Cemas Anak Dijangkiti Hmfd Dalam Pa Ma Tv

Demam Ulser Bintik Merah Bapa Kongsi Pengalaman Cemas Anak Dijangkiti Hmfd Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 375 hits
Demam tumbuh bintik merah ulser Bapa ini kongsi pengalamannya apabila si anak dijangkiti penyakit tangan kaki dan mulut dalam Pa Ma TV Encik Zulkfli Zainal berkongsi tentang pengalamannya mengendalikan situasi cemas apabila anaknya Ziqri Ad...
Merah Meriah Cny

Merah Meriah Cny

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 297 hits
Xong xi fa cai to my all chinese freinds Wishing you a year full of happiness and prosperity
Ini Bukan Kena Ludah Jin Ya Tuan Puan Makin Garu Makin Merah Badan Doktor Jelaskan Ini Sebenarnya Adalah Gejala

Ini Bukan Kena Ludah Jin Ya Tuan Puan Makin Garu Makin Merah Badan Doktor Jelaskan Ini Sebenarnya Adalah Gejala

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 1228 hits
Doktor perubatan Dr Khairul Faizie berkongsi maklumat berguna kerana gatal gatal satu badan ini dipanggil Urticaria dan ia hanyalah satu bentuk ALAHAN atau disebut allergic Baca perkongsian berguna ini Dr Khairul Faizie Gambar FbURTICARIA H...
Resepi Mudah Sup Ikan Merah Simple Tapi Sedap

Resepi Mudah Sup Ikan Merah Simple Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 661 hits
Untuk kesekian kalinya masak sup ikan merah lagi Tah kali keberapa tak tahulah ni hehe Mula mula masak hari tu saje try and error Nak tahu mana lagi sedap diantara buat kari dengan sup Tapi kari tu my sis dekat Penang tu memang terer la Per...
Ini 4 Cara Goreng Kacang Tanah Masak Sempurna

Ini 4 Cara Goreng Kacang Tanah Masak Sempurna

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 790 hits
Goreng kacang tanah dengar macam senangkan tapi sebenarnya ia bukan senang yang pro pun kerap juga gagal sebabnya menggoreng kacang ada tekniknya supaya ia tidak pahit atau liat sebab kurang masak Nak tahu macam mana cara yang sempurna gore...
Resipi Kek Coklat Kacang Hazel

Resipi Kek Coklat Kacang Hazel

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 562 hits
Bahan Bahan 200 gm coklat masakan Dipotong kecil150 gm mentega35 gm serbuk koko1 3 cawan air panas250 gm gula perang150 gm kacang hazel Dikisar4 biji telur gred A Diasingkan kuning dan putihnyaCara Menyediakan 1 Panaskan ketuhar 180 C Gris ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak