Khasiat Cili Yang Banyak Orang Tidak Tahu




Cili atau lada rasanya pedas. Banyak orang tidak tahan makan lada. Bukan setakat tidak tahan pedas, bahkan ada orang yang perut sensitif akan meragam jika makan pedas.
Selain dinamakan cili dan lada, ia juga dipanggil cabai. Cabai ada banyak jenis. Ada berbuah bulat dan setengahnya panjang. Ada yang kecil dan tidak kurang juga agak besar.
Sebenarnya, makan lada baik untuk kesihatan. Lada kaya dengan Vitamin C dan beta-carotene yang bersifat antioksidan dan mampu membasmi racun dalam badan sekaligus berupaya menentang serangan penyakit.
Lada juga mampu membakar kalori dan meningkatkan metabolisme sekaligus membantu mengurangkan berat badan, selain menstabilkan sistem penghadaman dan meningkatkan sistem imunisasi.
Berikut ini beberapa kebaikan yang ada dalam cili: 
Menurunkan Kadar Gula Dalam Darah. Kajian membuktikan cili boleh mengawal tahap insulin selepas makan. Paras gula dalam darah berkurang sehingga 60% selepas makan cili. Orang yang kencing manis dan tinggi berat badan makan cili baik untuk anda. Tetapi jangan dikunyah-kunyah macam sireh tiap masa.

Menjadi Punca Hormon Endorfin. Dalam satu penyelidikan didapati cili membuatkan otak kita melepaskan endorfin. Iaitu hormon yang bertindak untuk menghilangkan rasa sakit yang dialami oleh tubuh badan.

Penyenang Fikiran Dan Jiwa. Tentu anda berasa pelik, cili rasa pedas tapi anda suka juga dan puas makan cili sehingga kalau tiada cili dalam masakan rasa tiada kepuasan. Ini kerana hormon endorfin yang dikeluarkan otak memberi nikmat semasa makan dan ketagih serta menaikkan selera anda walaupun ianya pedas.

Menyihatkan Jantung Dan Elak Strok. Cili meningkatkan peredaran darah yang dapat mengelak daripada risiko serangan jantung dan strok.

Mencegah Kanser Prostat. Ada kajian mengatakan bahawa siapa makan cili risiko dapat kanser prostat rendah.

Sebagai Antibiotik. Lada ada ciri-ciri anti-bakteria dan anti-radang. lada membantu melancarkan peredaran darah dan bawa darah putih melawan jangkitan kuman.

Melegakan selsema Dan Asma. Cili dapat melegakan hidung yang tersumbat dengan meningkatkan metabolisme. Ia juga berfungsi mengembangkan saluran udara paru-paru dan mengurangkan asma. Jadi sesiapa rasa dada sempit atau asma nak menyerang, cuba-cubalah makan cili.

Membantu Bakar Lemak. Cili meningkatkan kadar metabolisme dan pembakaran lemak. Kajian menunjukkan cili mampu meningkatkan kadar metabolisme anda sehingga 23% hanya dalam masa 3 jam. Bagi sesiapa nak turunkan berat badan, makanlah cili dalam diet anda.

Sebagai Antioksidan. Cili ada vitamin C dan A yang mengandungi beta-karoten yang merupakan antioksidan. Ia membantu memusnahkan bahan-bahan radikal bebas. Radikal bebas yang bergerak dalam badan kita akan merosakan sel-sel dan saraf kita.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2021/01/red.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pokok Cili Api Yang Banyak Jasa

Pokok Cili Api Yang Banyak Jasa

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 245 hits
Post harini mama dedikasikan kepada Pokok Cili Api Yang Banyak Jasa mama Cewah dramatik betul mama ni kan Pokok cili api yang amat mudah nak tanam dan amat mudah nak jaga ni banyak betul jasanya bagi mama tau Berbuah lebat dan alhamdulillah...
Daun Sirih Banyak Khasiat Untuk Wanita

Daun Sirih Banyak Khasiat Untuk Wanita

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 274 hits
Assalamualaikum w b t Manfaat Daun Sirih Mungkin remaja zaman sekarang tak terdedah dengan zaman kegemilangan daun Sirih dulu dulu Kalau dulu balik kampung mesti korang akan nampak nenek nenek makan daun sirih kan sambil duduk bersembang Se...
10 Jenis Kenderaan Paling Banyak Dicuri 2020 Di Malaysia

10 Jenis Kenderaan Paling Banyak Dicuri 2020 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 400 hits
Jangan kerana mereka bukan anda anda buat tak tahu Kes kecurian kenderaan hilang harta benda bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan Mengikut rekod Polis Diraja Malaysia sebanyak 162 kenderaan termasuk motosikal dilaporkan dicuri setia...
Banyak Akan Hilang Kerja Akibat Darurat

Banyak Akan Hilang Kerja Akibat Darurat

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 200 hits
Pemuda Pakatan Harapan mempersoalkan rasional Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengisytihar darurat ke seluruh Malaysia mulai 11 Januari lalu Menurut kenyataan Ketua ketua Pemuda PH darurat berkenaan hanya akan meningkatkan ketidaks...
Nutp Guru Banyak Berkorban Henti Tohmah Makan Gaji Buta

Nutp Guru Banyak Berkorban Henti Tohmah Makan Gaji Buta

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 151 hits
Kerjasama ibu bapa amat diperlukan bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran di rumah dapat berlangsung dengan lebih berkesan Foto oleh Miera ZulyanaKUALA LUMPUR 17 Jan Masyarakat diminta menghentikan tohmahan kononnya guru kurang ...
Hebat Sungguh Bau Bayi Baru Lahir Banyak Manfaat Ciumlah Puas Puas Bila Anak Dah Besar Bertukar Masam

Hebat Sungguh Bau Bayi Baru Lahir Banyak Manfaat Ciumlah Puas Puas Bila Anak Dah Besar Bertukar Masam

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 245 hits
Ketika anda memegang bayi pasti anda akan mencium bau wangi bayi baru lahir Bau yang selalu orang katakan sebagai bau syurga ini sebenarnya datang dari mana Pasti anda ingin tahu bukan apakah fungsi bau ini dari segi sains Artikel Menarik B...
Apa Nak Dikata Inilah Pm Yang Banyak Menyusahkan Kita

Apa Nak Dikata Inilah Pm Yang Banyak Menyusahkan Kita

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 166 hits
Perlaksanaan PKP 2 0 yang kemudian disusuli dengan perintah darurat sehingga 1 Ogos depan selain menampakkan kegagalan Muhyiddin Yassin semakin di depan mata rungutan dan rasa tidak puas hati rakyat pula boleh dikata hampir merata Bagi daru...
Macam Mana Nak Bagi Perut Kempis Tak Banyak Lemak Badan Fit Dan Kekal Begitu Sampai Ke Tua

Macam Mana Nak Bagi Perut Kempis Tak Banyak Lemak Badan Fit Dan Kekal Begitu Sampai Ke Tua

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 415 hits
Pagi tadi kawan kat grup wasap kongsikan kejayaannya berjalan kaki lebih dari 8 ribu langkah Satu kejayaan yang besar tu Perlu diraikan kejayaan macam tu supaya amalan dapat berterusan Biasanya untuk dapat jumlah sebanyak itu anda perlu jal...
Tempat Ngopi Santai Dan Ngeteh Syahdu Di Petak Sembilan Salah Dua Dari Banyak Kuliner Di Sana

Tempat Ngopi Santai Dan Ngeteh Syahdu Di Petak Sembilan Salah Dua Dari Banyak Kuliner Di Sana

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 128 hits
Petak Sembilan nggak cuma pasar dan kelenteng saja ada dua tempat nongkrong buat kamu menghabiskan hari bercengkrama atau sekedar bersantai dengan teman kamu
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord