Banyak Akan Hilang Kerja Akibat Darurat



Pemuda Pakatan Harapan (PH) mempersoalkan rasional Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengisytihar darurat ke seluruh Malaysia mulai 11 Januari lalu.
Menurut kenyataan Ketua-ketua Pemuda PH, darurat berkenaan hanya akan meningkatkan ketidakstabilan ekonomi dan seterusnya menjurus kepada kehilangan pekerjaan yang menjejaskan kehidupan rakyat.
“Rasional memohon darurat sebagaimana yang diumumkan ‘Perdana Menteri minoriti’ telah memberi kesan terutama sekali dalam aspek ekonomi rakyat. Tempoh darurat yang bermula 11 Januari sehingga 1 Ogos 2021 menunjukkan kegagalan kerajaan Perikatan Nasional untuk mentadbir negara dengan baik.
“Sebaik sahaja diumumkan, pasaran saham dan matawang Malaysia jatuh merudum. Daripada persepktif matawang, dolar Amerika Syarikat kepada ringgit Malaysia mencapai paras tertinggi iaitu 4.072, 0.27% lebih tinggi daripada penutupan hari sebelumnya sekitar 4.061.
“Bahkan indeks penanda aras FTSE Bursa Malaysia pula turun sekitar 15.98 mata atau 1.45% berbanding hari sebelumnya. Sekiranya tiada pemulihan yang konsisten, darurat bakal memberikan kesan yang amat buruk kepada ekonomi negara,” kata mereka dalam satu kenyataan.
Menurut Pemuda PH lagi, pemberhentian pekerjaan yang kini agak tinggi akan semakin meningkat apabila perlahannya aktiviti ekonomi akibat Perintah Kawalan Pergerakan dan darurat.
Maka, kata mereka, jumlah pengangguran yang menghampiri 800,000 orang juga akan meningkat lebih parah dalam beberapa bulan akan datang.
“Kadar pengangguran sekitar 4.8% dijangka terus meningkat. Dianggarkan sebahagian besar daripada angka ini terdiri daripada golongan belia.
“Sebelum Covid-19, pengangguran belia berada pada paras 35.6 %, sebilangan besar daripadanya berpendidikan tinggi. Pada masa sama, tenaga buruh cenderung kepada golongan pendidikan rendah (70.4 peratus), sebagaimana yang dilaporkan Bank Negara pada 27 Jun 2020.
“Lebih menyedihkan, Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) atau Industri Kecil dan Sederhana (IKS) masih banyak lagi yang belum menerima subsidi upah.
“Dalam hal ini, kerajaan wajib membentangkan pelan jangka pendek untuk menyalurkan dana, khususnya kepada golongan muda yang terkesan.
“Jika tidak, pengisytiharan darurat ini hanyalah helah untuk menyelamatkan kedudukan politik Muhyidin dan ianya perlu ditolak secara total,” kata mereka lagi.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia, Akmal Nasir, Ketua Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Kebangsaan Howard Lee dan Ketua Pemuda Amanah Nasional Shazni Munir Mihd Ithnin.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/31257

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Kagum Rawat Pesakit Kental Datang Minta Ubat Gatal Pkp 1 0 Hilang Kerja Pkp 2 0 Lebih Tragis Nasibnya

Doktor Kagum Rawat Pesakit Kental Datang Minta Ubat Gatal Pkp 1 0 Hilang Kerja Pkp 2 0 Lebih Tragis Nasibnya

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 376 hits
Doktor kagum rawat pesakit kental datang minta ubat gatal PKP 1 0 hilang kerja PKP 2 0 lebih tragis nasibnya Bagus betul kambing pun awak tolong Sabtu 16 Januari 2021 11 00 AMOleh IWAN SHU ASWAD SHUAIBSeorang pesakit berkongsi kisah mengala...
Fronliner Meninggal Dunia Akibat Beban Kerja Dan Terlalu Penat

Fronliner Meninggal Dunia Akibat Beban Kerja Dan Terlalu Penat

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 409 hits
UtamaNasionalPolitikEkonomiDuniaSeni HidupSukanAkhbar CinaPendapatMGTVGaleriHome Utama Tumbangnya seorang wiraUTAMATumbangnya seorang wiraBy Shawaliah Hadir 20 January 2021KUALA LUMPUR Seorang doktor yang meninggal dunia akibat keletihan da...
37 170 Hektare Hutan Di Sumsel Hilang Akibat Infrastruktur Hingga Perambahan

37 170 Hektare Hutan Di Sumsel Hilang Akibat Infrastruktur Hingga Perambahan

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 242 hits
Pakar komunikasi lingkungan UIN Raden Fatah Palembang Yenrizal mengatakan lingkungan merupakan persoalan bersama yang perlu disampaikan ke publik karena bukan hanya berkaitan dengan manusia tetapi juga berpengaruh terhadap ekosistem di bumi
Cek Fakta Hoaks Apple Akan Mematikan Peringatan Darurat Di Iphone

Cek Fakta Hoaks Apple Akan Mematikan Peringatan Darurat Di Iphone

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 193 hits
Informasi Apple akan menghapus peringatan darurat dalam pembaruan terbarunya di iPhone adalah tidak benar Faktanya Tidak ada indikasi bahwa Apple berencana mematikan sistem peringatan darurat
Khairuddin Saman Muhyiddin Berhubung Pengisytiharan Darurat

Khairuddin Saman Muhyiddin Berhubung Pengisytiharan Darurat

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 213 hits
Bekas ahli Umno dan PPBM Khairuddin Abu Hassan memfailkan saman terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dengan mendakwa beliau tidak mempunyai keabasahan untuk menasihati Yang DiPertuan Agong mengisytiharkan darurat Dalam saman pemula dif...
Rayuan Darurat Pejuang Hantar Segera Ph Belum Pasti Umno Tiada

Rayuan Darurat Pejuang Hantar Segera Ph Belum Pasti Umno Tiada

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 229 hits
N Faizal GhazaliParti Pejuang Tanah Air akan menghantar surat kepada Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah bagi memohon darurat ditarik balik selewat lewatnya esok Timbalan presiden penajanya Marzuki Yahya ...
Darurat Selamatkan Zahid Dan Najib

Darurat Selamatkan Zahid Dan Najib

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 191 hits
Jangkaan berdepan dengan kritikan termasuk digesa berundur dapat di ELAKKAN
Darurat Terpaksa Tubuh Cawangan Baharu

Darurat Terpaksa Tubuh Cawangan Baharu

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 237 hits
Parti Pribumi Bersatu Malaysia semakin mengalami darurat atau keadaan kecemasan yang amat sangat Sebab itu usaha untuk memperkuatkan parti termasuk menubuhkan cawangan baharu perlu dilakukan segera Tidak kisah dalam keadaan perintah apa pun...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang