Khasiat Ashwagandha





Ashwagandha, juga dikenali sebagai Withania somnifera, adalah tumbuhan penting dalam perubatan Ayurveda, sistem penyembuhan tradisional yang berasal dari India. Berikut adalah beberapa sifat dan faedah yang dikaitkan dengan ashwagandha, yang disokong oleh beberapa kajian penyelidikan:
 
1.Mengurangkan Tekanan dan Kebimbangan: 
Ashwagandha diketahui mempunyai sifat adaptogenik yang boleh membantu badan menangani tekanan. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa ashwagandha boleh mengurangkan tahap kortisol, hormon tekanan, dalam badan. 


2.Meningkatkan Fungsi Kognitif: 
Beberapa kajian menunjukkan bahawa ashwagandha boleh membantu meningkatkan ingatan, fokus, dan fungsi eksekutif serta kebolehan kognitif yang lain. 


3.Potensi Anti-Kanser: 
Beberapa kajian makmal menunjukkan bahawa ekstrak ashwagandha mungkin mempunyai ciri-ciri anti-kanser melalui induksi apoptosis (kematian sel kanser yang diprogramkan) dan menghalang pertumbuhan sel-sel kanser. 


4.Meningkatkan Kekuatan dan Prestasi Fizikal: 
Penyelidikan menunjukkan ashwagandha boleh membantu meningkatkan kekuatan dan jisim otot, serta meningkatkan prestasi fizikal dalam individu yang melakukan latihan kekuatan atau rintangan. 


5.Kesihatan Reproduktif Lelaki: 
Beberapa kajian mendapati bahawa ashwagandha boleh membantu dalam meningkatkan kualiti sperma, motilitas sperma, dan tahap testosteron pada lelaki. 


6.Mengurangkan Keradangan dan Kesakitan: 
Ashwagandha mempunyai ciri anti-radang yang mungkin membantu dalam mengurangkan keradangan dan kesakitan, terutamanya dalam keadaan seperti arthritis. 


7.Kesihatan Kardiovaskular: 
Ashwagandha mungkin menyumbang kepada kesihatan kardiovaskular yang lebih baik melalui kesannya terhadap tekanan darah, paras kolesterol dan degupan jantung. 


8.Mengurangkan Gejala Kemurungan: 
Terdapat beberapa bukti awal yang menunjukkan bahawa ashwagandha mungkin membantu dalam mengurangkan gejala kemurungan, walaupun lebih banyak penyelidikan diperlukan dalam bidang ini. 


9.Kesan Menenangkan: 
Ashwagandha mungkin membantu dalam menenangkan sistem saraf dan menyokong tidur yang lebih nyenyak kerana sifat sedatifnya. 


Walaupun ashwagandha mempunyai banyak potensi manfaat kesihatan, ia juga penting untuk ambil perhatian bahawa lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memahami sepenuhnya kesan dan keselamatannya. Sentiasa berunding dengan profesional penjagaan kesihatan sebelum mengambil ashwagandha atau apa-apa suplemen lain, terutamanya jika anda hamil, menyusu, mempunyai masalah kesihatan, atau sedang mengambil ubat lain.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://anak-ketam.blogspot.com/2023/12/khasiat-ashwagandha.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
15 Khasiat Misai Kucing Dan Cara Membuat Teh Misai Kucing

15 Khasiat Misai Kucing Dan Cara Membuat Teh Misai Kucing

papar berkaitan - pada 14/12/2023 - jumlah : 402 hits
Bolehkah guna Misai Kucing dalam perubatan tradisional Penggunaan pelbagai tumbuhan herba dalam perubatan tradisional amat sinonim dengan budaya masyarakat di Asia Tenggara Malaysia khususnya merupakan negara yang kaya dengan khazanah alam ...
Khasiat Madu Habbatussauda Khalifah

Khasiat Madu Habbatussauda Khalifah

papar berkaitan - pada 24/12/2023 - jumlah : 176 hits
Menggunakan madu 100 peratus asli yang diimport khas dari Kota Seribu Wali iaitu kota Tarim Hadhramawt di selatan Yaman Kota Tarim juga dikenali sebagai al Ghanna bererti tempat yang sangat subur dan makmur Madu dari kota Yaman telah diikti...
9 Khasiat Bawang Putih Dan Cara Makan Bawang Putih

9 Khasiat Bawang Putih Dan Cara Makan Bawang Putih

papar berkaitan - pada 26/12/2023 - jumlah : 125 hits
yang dikenali dengan keharumannya yang khusus telah menjadi satu dari rempah yang tidak tergantikan dalam dunia masakan dan perubatan Sejak zaman berzaman bawang putih sememangnya menjadi sebahagian daripada perubatan tradisional Dengan kek...
5 Khasiat Chia Seed Untuk Kesihatan

5 Khasiat Chia Seed Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 27/12/2023 - jumlah : 70 hits
Walaupun kecil namun chia seed atau biji chia mempunyai khasiat yang cukup banyak Bijian ini dikatakan telah diambil sejak zaman lampau iaitu oleh puak Aztecs dan Maya suatu ketika dahulu sebagai sumber tenaga Ia juga cukup popular dalam ka...
Air Ketum Untuk Perubatan Dan Khasiat Air Ketum Kepada Lelaki Dan Wanita

Air Ketum Untuk Perubatan Dan Khasiat Air Ketum Kepada Lelaki Dan Wanita

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 105 hits
merupakan minuman yang diyakini memiliki keajaiban kerana dikatakan mampu memberi tenaga dan motivasi untuk tubuh berfungsi Di negara kita minuman yang berasal dari daun ketum ini sangat popular walaupun ia diharamkan untuk digunakan Umum d...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters

1 Mei 2024 Selamat Hari Pekerja

Menyantuni Rumah Terbuka