Khaled Nafi Pindaan Umno Mahu Singkirkan Zahid


Wartawan MalaysiaGazette Mohamed Khaled Nordin
KUALA LUMPUR – Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menafikan cadangan pindaan UMNO untuk menyingkirkan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

“Susulan daripada laporan tidak benar yang bersifat spekulatif dan berniat jahat tersebut, saya telah membuat kenyataan balas yang tegas serta semua mereka yang cuba menangguk di air keruh,” kata Naib Presiden UMNO itu dalam kenyataan hari ini.

Beliau merujuk kepada khabar angin dan cakap-cakap di luar sana bahawa proses cadangan pindaan Perlembagaan UMNO adalah satu usaha tidak langsung untuk menyingkirkan individu tertentu di dalam UMNO antaranya bekas Ahmad Zahid sebagai Presiden UMNO dan bekas Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak.

Ia sebelum itu disuarakan oleh salah seorang Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Lokman Noor Adam dalam satu hantaran video selepas perkara tersebut dibentangkan dalam MT UMNO oleh Mohamed Khaled selain satu laporan MalaysiaKini.

Menurutnya, penjelasan tersebut dibuat ekoran beberapa perkara penting yang mesti diberikan perhatian oleh semua pihak.

“Pertama, tidak ada sebarang cadangan pindaan Fasal 9.9 seperti yang didakwa tersebut. Tidak ada. Malah, MalaysiaKini sehingga ke saat ini gagal mengemukakan sumber serta penjelasan dari manakah mereka mendapat maklumat yang salah dan berniat jahat seperti itu.

“Seperti yang boleh kita jangkakan, MalaysiaKini hanya membisu, melepaskan tangan dan menebalkan muka sahaja selepas melaporkan berita yang salah tersebut,” ujarnya.

Kedua, menurut Mohamed Khaled, adalah tidak sihat untuk sesetengah pihak sama ada di dalam atau luar UMNO khususnya mereka yang mempunyai jawatan untuk terus menyebarkan cerita dan kenyataan yang tidak tepat berhubung proses pindaan Perlembagaan UMNO.

“Ia sangat tidak matang, berniat jahat dan hanya akan membantutkan proses pemulihan UMNO menjadi parti yang lebih kuat dan diyakini,” katanya.

Ketiga, beliau berkata, pindaan Perlembagaan UMNO adalah satu proses yang terbuka dan berterusan dan ia bertujuan mengukuhkan struktur dan tadbir urus UMNO sebagai sebuah gerakan amal bakti yang berpaksikan kepentingan rakyat.

“Ia bukanlah satu proses yang baru berlaku. Sebelum ini sudah beberapa kali Perlembagaan UMNO dipinda dan kali ini, ia dilakukan dengan tujuan yang sama iaitu untuk mengukuhkan parti.

“Yang lebih penting, segala cadangan pindaan ini dilakukan selepas mendengar pandangan dan berjumpa dengan pelbagai pihak. Saya dan pasukan telah melakukan road tour dan berjumpa dengan semua perhubungan negeri di seluruh negara serta sayap-sayap parti untuk membentangkan cadangan-cadangan pindaan tersebut dan terakhir ialah Jawatankuasa Pengurusan UMNO,” katanya.

Sepanjang proses perjumpaan dan sumbang saran berlaku, beliau berkata, tidak langsung ada cadangan melucutkan keahlian mereka yang di bawa pertuduhan bagi sebarang salah laku.

Keempat, memandangkan segala cadangan pindaan kini sudah dibentangkan pada MT UMNO, ahli-ahli MT UMNO sebenarnya mempunyai ruang yang mencukupi untuk membahaskan perkara tersebut dan memberi pandangan konstruktif mereka, ujarnya.

“Harapan saya ialah agar kesemua cadangan tersebut diteliti oleh ahli-ahli MT UMNO dengan terbuka dan profesional untuk melihat sama ada ia sebenarnya bertujuan menyerang individu tertentu ataupun tidak.

“Kelima, saya percaya sekiranya permainan spekulasi dan persepsi yang tidak benar seperti ini diteruskan, ia akan hanya merugi dan memalukan individu yang menyebarkannya sendiri. Kerana perkara tersebut tidak benar.

“Malah, ia juga akan merugikan parti kerana kita sudah tentunya sedang dinilai dan diperhatikan oleh semua ahli dan masyarakat awam di luar sana.

Biar apa pun, katanya, perkara itu wajar diselesaikan bersama semasa MT mengadakan retreat khusus untuk membincangkan pindaan Perlembagaan UMNO ini,” katanya.- MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/khaled-nafi-pindaan-umno-mahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muktamar Setuju Pas Bekerjasama Dengan Umno Dikuatkan Lagi Dengan Kehadiran Semula Zahid

Muktamar Setuju Pas Bekerjasama Dengan Umno Dikuatkan Lagi Dengan Kehadiran Semula Zahid

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 256 hits
Perkhabaran bahawa MAHATHIR perlu disingkirkan untuk menghidupkan dan selamatkan semula watak in ADA relevannya
Zahid Free To Officiate At Umno Functions Says Mat Hasan

Zahid Free To Officiate At Umno Functions Says Mat Hasan

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 305 hits
Even though he is officially on leave from his duties as Umno president there is nothing to stop Ahmad Zahid Hamidi from officiating at Umno division meetings said acting party president Mohamad Hasan He is still a division chief and anyone...
New Party To Replace Umno Zahid Leaves It To Mat Hasan

New Party To Replace Umno Zahid Leaves It To Mat Hasan

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 336 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi has begun to make formal appearances at the annual general assembly of party divisions despite still being on leave However when asked about suggestions from within that a new party may be set up to replace...
Ahmad Zahid Nafi Terima Suapan Rm42 76 Juta

Ahmad Zahid Nafi Terima Suapan Rm42 76 Juta

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 218 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini atas 33 pertuduhan menerima suapan berjumlah RM42 76 juta bagi mengekalkan dan melanjutkan kontrak visa lima tahun lalu JOHORTIMES MY Please Sub...
Ahli Harus Faham Konsep Tahaluf Siyasi Pas Umno Hadi

Ahli Harus Faham Konsep Tahaluf Siyasi Pas Umno Hadi

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 346 hits
Abdul Hadi AwangKUALA LUMPUR Kira kira 90 peratus pengundi bukan Islam mengambil keputusan mengundi calon Pakatan harapan pada PRU 14 kata Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang Menurutnya sikap kira kira 30 peratus pengundi muda membuat ...
Umno Pas Bukan Perangi Sesiapa Penyatuan Demi Ummah

Umno Pas Bukan Perangi Sesiapa Penyatuan Demi Ummah

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 287 hits
RAWANG 16 Jun 8211 Timbalan Presiden yang menjalankan tugas tugas Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan yakin hasil jalinan penyatuan ummah antara UMNO dengan PAS gabungan ini akan merampas empat negeri yang dikuasai kerajaan Pakatan Harap...
Perasmian Menaik Taraf Bangunan Umno Temerloh

Perasmian Menaik Taraf Bangunan Umno Temerloh

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 173 hits
TEMERLOH 16 Jun 8211 MENTERI Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pahang menandatangani plak perasmian menaik taraf Bangunan UMNO Temerloh pada majlis Perasmian Persidangan UMNO Bahagian Te...
Jangan Ikut Rentak Ph Umno Satu Lagu Satu Gendang Satu Tarian Mohamad

Jangan Ikut Rentak Ph Umno Satu Lagu Satu Gendang Satu Tarian Mohamad

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 303 hits
RAWANG 16 Jun Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas Presiden parti Datuk Seri Mohamad Hasan berkata akar umbi UMNO adalah teras utama dalam keperkasaan parti Katanya jangan ingatkan seorang atau dua orang pimpinan UMNO lari meningga...
Mengapa Pas Dan Umno Bersungguh2 Menyokong Azmin Ali

Mengapa Pas Dan Umno Bersungguh2 Menyokong Azmin Ali

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 501 hits
Di dalam Muktamar PAS baru2 ini Haji Hadi Awang dilaporkan berkata Timbalan Presiden UMNO pula reaksi pertama beliau adalah Begitu kuat sokongan UMNO sehingga Lokman Nor Adam menjerit marah kepada kepimpinan dia Soalnya sekarang mengapa ked...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara