Kewujudan Dua Kuari Di Dakwa Menjadi Punca Banjir Di Kawasan Kaki Bukit Gunung Jerai


 

MERBOK - Kewujudan dua kuari yang beroperasi sejak lebih 10 tahun lalu di sini, didakwa menjadi antara punca banjir melanda kawasan penempatan yang terletak berdekatan kaki Gunung Jerai semalam.
Kuari bijih besi seluas lebih 26 hektar berdekatan Pusat Rekreasi Tupah dikatakan menjadi punca Sungai Tupah menjadi cetek sehingga tidak mampu menampung aliran air yang turun dari puncak Gunung Jerai.
Keadaan bertambah buruk apabila kawasan kaki gunung turut diteroka dan diratakan bagi aktiviti penanaman pokok durian serta tanaman lain yang dilihat berada terlalu hampir dengan Sungai Tupah.
Keadaan sama turut didapati berlaku di kuari batu berdekatan Singkir yang dikatakan menjejaskan aliran sungai kecil yang mengalir melalui beberapa kampung berdekatan kawasan berkenaan.
Tinjauan media di kuari bijih besi Tupah mendapati, kegiatan mengorek masih dilakukan pekerja seperti biasa hari ini, walaupun jambatan menghubungkan jalan utama ke tapak kuari roboh akibat dilanda kepala air.
Selain itu, terdapat kawasan kecil di tebing Sungai Tupah didapati baru dirata dan ditebang pokok dipercayai bagi melaksanakan aktiviti pertanian oleh pihak tertentu.
Penduduk Kampung Singkir Badong, Mohd Rosidi Mohd Rashid, 62, berkata, fenomena kepala air di Sungai Tupah bukan sesuatu yang luar biasa kerana sudah kerap berlaku sebelum ini.
Bagaimanapun katanya, kejadian kepala air yang berlaku antara jam 3 hingga 4 petang semalam, adalah yang terburuk pernah berlaku kerana turut menyebabkan banjir di kawasan kampung dan taman berhampiran.
KUARI bijih besi seluas lebih 26 hektar berdekatan Pusat Rekreasi Tupah serta hampir dengan Sungai Tupah di sini, didakwa menjadi antara punca banjir melanda kawasan penempatan yang terletak berdekatan kaki
"Malah berdasarkan pokok balak yang hanyut, hampir semuanya masih berakar menunjukkan ia tercabut akibat aliran kepala air yang terlalu kuat," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.
Dalam kejadian semalam, aliran air Sungai Tupah melimpah sejauh hampir satu kilometer menyebabkan lebih 50 rumah penduduk di Kampung Tandop Batu, Kampung Sungai Batu dan Taman Lembah Merbok dilanda banjir.
Mohd Rosidi berkata, penduduk kampung tidak menolak kemungkinan berlaku keadaan di mana berlaku runtuhan tanah sekitar kuari bijih besi yang sisanya masuk ke Sungai Tupah.
"Selama ini, Sungai Tupah masih mampu menampung aliran air dari Gunung Jerai dan tidak pernah menyebabkan banjir kepada penduduk, walaupun ketika kepala air melanda.
"Tetapi Sungai Tupah semakin cetek sejak kebelakangan ini, malah kini penduduk boleh lihat pasir di tengah sungai. Keadaan ini yang mungkin menyebabkan banjir semalam," katanya.
Bagi penduduk Kampung Singkir Genting, Azmi Md Noah, 45, berkata, kesan daripada kegiatan kuari batu di Singkir boleh dilihat semalam, apabila aliran beberapa sungai melimpah walaupun tidak menyebabkan banjir teruk.
"Untuk mengambil batu di kuari, mereka terpaksa tebang pokok balak di kaki Gunung Jerai, akibatnya kawasan kuari menjadi lapang dan aliran sungai menjadi laju serta berbahaya ketika hujan lebat atau kepala air melanda.
"Perkara ini sudah kami maklumkan pada pihak berkuasa beberapa kali, tapi tiada tindakan diambil termasuk usaha mendalamkan sungai berdekatan. Jika keadaan berlarutan, tidak mustahil kampung kami dilanda banjir juga," katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/08/kewujudan-dua-kuari-di-dakwa-jadi-punca.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Besar Kedah Dakwa Tidak Logik Kuari Punca Banjir Di Kaki Gunung Jerai Semalam

Menteri Besar Kedah Dakwa Tidak Logik Kuari Punca Banjir Di Kaki Gunung Jerai Semalam

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 661 hits
YAN Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor menafikan kuari bijih besi di Tupah menjadi punca banjir melanda sekitar kaki Gunung Jerai di Merbok semalam Katanya bencana itu sebaliknya disebabkan fenomena kepala air berpunca dari puncak g...
Banjir Dekat Gunung Jerai Bukan Akibat Pembalakan

Banjir Dekat Gunung Jerai Bukan Akibat Pembalakan

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 158 hits
Oleh MOHD RAFIE AZIMI Muhammad Sanusi menghadiri taklimat bencana di Bilik Gerakan Pejabat Daerah Yan malam ini YAN Banjir yang berlaku di beberapa kawasan dekat Gunung Jerai di sini hari ni bukan berpunca daripada aktiviti pembalakan Mente...
Subhanallah Ini Keadaan M4yat Lelaki Warga Emas Yg Hil4ng Dlm Kejadian Kepala Air Di Gunung Jerai

Subhanallah Ini Keadaan M4yat Lelaki Warga Emas Yg Hil4ng Dlm Kejadian Kepala Air Di Gunung Jerai

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 387 hits
YAN May4t lelaki warga emas yang hil4ng dalam kejadian kepala air di Gunung Jerai di sini pada Rabu lalu ditemui di bawah timbunan batang pokok di sebuah chalet dekat Air Terjun Batu Hampar hari ini
Pm Dikritik Selepas Mp Umno Ikut Rombongan Ke Kawasan Banjir

Pm Dikritik Selepas Mp Umno Ikut Rombongan Ke Kawasan Banjir

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 212 hits
malaysiakini comDiterbitkan 24 Aug 2021 12 12 pmDikemaskini 12 25 pmPerdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menerima kritikan selepas tersebar gambar memaparkan rombongan ahli ahli parlimen turut serta dalam lawatan rasminya ke daerah dilanda b...
Six More Landslides Detected In Gunung Jerai

Six More Landslides Detected In Gunung Jerai

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 236 hits
One of the landslides along the road on Gunung Jerai A geologist has categorised several areas on the mountain as danger zones YAN Six more small scale landslides have been detected on the slopes of Gunung Jerai a week after debris flows fl...
Langkawi Lelaki Cedera Ditikam Dalam Kawasan Pkpd Bukit Malut

Langkawi Lelaki Cedera Ditikam Dalam Kawasan Pkpd Bukit Malut

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 347 hits
Seorang lelaki cedera di belakang badan akibat ditikam dua kali dalam kejadian yang berlaku di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Kampung Bukit Malut di sini malam tadi Ketua Polis Daerah Langkawi Asisten Komisioner Shariman ...
Awan Panas Guguran Gunung Merapi Meluncur Sejauh Dua Kilometer

Awan Panas Guguran Gunung Merapi Meluncur Sejauh Dua Kilometer

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 191 hits
Pada periode pengamatan pukul 00 00 sampai 06 00 WIB Gunung Merapi tercatat 39 kali meluncurkan guguran lava pijar dengan jarak luncur maksimum dua kilometer ke arah barat daya
Bantu Penduduk Terjejas Kepala Air Gunung Jerai Ambil Kira Covid 19 Muhyiddin

Bantu Penduduk Terjejas Kepala Air Gunung Jerai Ambil Kira Covid 19 Muhyiddin

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 435 hits
AGENDA DAILY Banjir kilat di beberapa kampung dan taman perumahan di daerah Yan di Kedah berpunca daripada kepala air yang turun dari Gunung Jerai petang tadi Perdana Menteri sementara Tan Sri Muhyiddin Yassin berharap bantuan sewajarnya da...
Agong Expresses Sadness Over Gunung Jerai Mudflow

Agong Expresses Sadness Over Gunung Jerai Mudflow

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 273 hits
Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah today expressed his sadness over the Gunung Jerai mudflow in Yan Kedah which had so far claimed four lives Comptroller of the Royal Household for Istana Negara Ahmad Fadil Shamsuddin i...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi