Kewangan Islam Ada Unsur Menindas Utusan Malaysia 30 01 2023


 

PETALING JAYA: Produk sistem kewangan Islam di negara ini didakwa tidak langsung melambangkan Islam kerana tiada aspek ‘kemanusiaan’ seperti dituntut agama apabila terus menindas peminjam dengan pelbagai cara.
Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, ia amat mendukacitakan apabila sistem kewangan Islam yang sepatutnya tiada unsur penindasan tidak diamalkan.
“Saya sudah bersuara mengenai perkara ini termasuk kepada Bank Negara Malaysia (BNM), kita kena ubah arah tuju sistem perbankan negara. Daripada purely commercial kepada kemanusiaan.
“Tetapi kemanusian itu tiada, kat mana (dalam sistem) pun kita tak tahu. Orang tak bayar RM5 pun mereka jadikan masalah besar, kita lihat kembali mengenai perkara tersebut di manakah Islamnya?” soalnya ketika dihubungi Utusan Malaysia.
Terdahulu akhbar ini mendedahkan, kaedah pembiayaan kewangan Islam di negara ini yang dikatakan tidak terdedah risiko kenaikan kadar hutang didakwa belum mematuhi konsep maqasid al-syariah sepenuhnya kerana masih tertakluk kepada peraturan tertentu berpaksikan faedah dan riba.
Malah turut dikatakan, ia hanya bersifat indah khabar daripada rupa apabila terus ‘memeras ugut’ peminjam dengan mengenakan faedah terlalu tinggi dan tidak munasabah walaupun ia merupakan produk sistem kewangan Islam.
Sehubungan itu, Nadzim menggesa kerajaan campur tangan bagi melihat kembali sistem tersebut, supaya unsur-unsur yang menindas rakyat dapat diketepikan dan hanya berpegang teguh kepada sistem Islam.
“Kerajaan kena lihat balik perkara ini supaya tidak berlaku penindasan, di dalam Islam pun tidak boleh ada perkara sedemikian tetapi lain pula sekarang ni apabila penindasan seolah-olah menjadi asas,” katanya.
Sementara itu, Pakar Ekonomi, Prof. Madya Dr. Abu Sofian Yaacob berpendapat, sistem kewangan Islam yang menjadi kebanggaan negara pada satu ketika dahulu kini tidak jauh bezanya dengan sistem konvensional.
Katanya, perkara itu semakin disedari oleh orang ramai disebabkan impak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan pasca Covid-19, apabila pendapatan peminjam mula merosot serta terjejas.
“Cara pengendalian sistem kewangan Islam tidak jauh beza dengan konvensional, jadi kita kena lihat perincian itu semula. Sepatutnya perbankan Islam lebih kepada empati terhadap peminjam terutamanya Muslim.
“Bukan mereka tak boleh buat keuntungan, tetapi sepatutnya membantu orang Islam dalam memudahkan pembayaran, menggalakkan untuk memiliki aset. Ini bagi memastikan ekonomi Muslim berkembang.
“Sedangkan orang bukan Islam pun suka dengan sistem kewangan Islam ni tetapi kena lihat balik ‘pengamalan’ itu balik secara terperinci supaya kita dapat kendalikan mengikut syariah yang betul,” jelasnya. 
Artikel oleh: Utusan Malaysia
KEWANGAN ISLAM ADA UNSUR MENINDAS
https://www.utusan.com.my/nasional/2023/01/kewangan-islam-ada-unsur-menindas/



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2023/01/kewangan-islam-ada-unsur-menindas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bank Konvensional Pula Yang Amal Kaedah Islam Utusan Malaysia 04 02 2023

Bank Konvensional Pula Yang Amal Kaedah Islam Utusan Malaysia 04 02 2023

papar berkaitan - pada 4/2/2023 - jumlah : 283 hits
SAUDARA PENGARANG SAYA ingin mengulas pendedahan Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan bertajuk Kewangan Islam ada unsur menindas dalam Utusan Malaysia pada 30 Januari lalu Menurut beliau produk sistem kewangan ...
Tambah Baik Akta Insolvensi Utusan Malaysia 31 01 2023

Tambah Baik Akta Insolvensi Utusan Malaysia 31 01 2023

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 115 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa kerajaan menambah baik pindaan Akta Insolvensi 1967 pada 2017 untuk membela nasib golongan yang dihukum bankrap Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata setakat November tahun lalu ...
Pelancaran Lagu Tema Filem Baru 2023 Coast Guard Malaysia Ops Helang

Pelancaran Lagu Tema Filem Baru 2023 Coast Guard Malaysia Ops Helang

papar berkaitan - pada 21/1/2023 - jumlah : 271 hits
Baru baru ini aku berkesempatan untuk menghadiri majlis pelancaran lagu tema filem melayu baru 2023 bertajuk Coast Guard Malaysia Ops Helang yang bakal ditayangkan di pawagam mulai 2 februari 2023 akan datang Pelancaran lagu tema filem Coas...
Zafrul Malaysia Confident Of Growth And Avoiding Recession In 2023

Zafrul Malaysia Confident Of Growth And Avoiding Recession In 2023

papar berkaitan - pada 5/2/2023 - jumlah : 136 hits
Malaysia is confident of achieving growth and avoiding a recession this year despite having to navigate through global headwinds Even though the country s economic growth this year is projected to moderate compared with 2022 International T...
Bantuan Kewangan Bkpkk Rm3 920 00 Untuk Pelajar Tahun 2023

Bantuan Kewangan Bkpkk Rm3 920 00 Untuk Pelajar Tahun 2023

papar berkaitan - pada 5/2/2023 - jumlah : 113 hits
Bantuan Kewangan BKPKK RM3 920 00 Untuk Pelajar Tahun 2023 Bantuan BKPKK tahun terkini tahun 2023 Di situasi ekonomi kini adalah merupakan satu cabaran yang cukup besar bagi rakyat Malaysia terutama bagi pelajar pelajar Malaysia yang telah ...
Filem Malaysia 2023

Filem Malaysia 2023

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 145 hits
Berikut senarai filem tempatan termasuk supertele ditayangkan di pawagam Astro First dan platform penstriman seperti Viu dan Neflix Filem Malaysia 2023 FilemTarikh Tayangan5 JanuariSilence Of The 17712 Januari19 JanuariLittle Sunshine19 Jan...
Senarai Kasut Hiking Terbaik Murah Malaysia 2023

Senarai Kasut Hiking Terbaik Murah Malaysia 2023

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 147 hits
Senarai Kasut Hiking Terbaik Murah Malaysia 2023 ANDA seorang pengemar sukan lasak dan melakukan aktiviti hiking di luar Apakah jenama kasut Hiking Terbaik di pasaran Malaysia bagi tahun 2023 Perhatian buat anda pencinta dunia hiking yang i...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu