Kewajipan Utama Anak Perempuan Terhadap Ibu Bapa Setelah Berkahwin Yang Selalu Diabaikan


Sebagai anak perempuan yang telah menikah, kewajiban yang harus dipenuhi tentu saja bukan lagi hanya kepada orang tua melainkan kepada suaminya. Islam sendiri memberikan perintah kepada muslimah agar selalu mentaati suaminya dan mengikuti suaminya selagi suaminya masih dalam aturan atau syariat islam. Hal ini semata-mata untuk mencapai Tujuan Penciptaan Manusia, Proses Penciptaan Manusia ,Hakikat Penciptaan Manusia , Konsep Manusia dalam Islam, dan Hakikat Manusia Menurut Islam. Semua pencapaian tersebut berdasarkan dengan fungsi agama.
Hal ini sebagiamana disampaikan oleh hadist nabi “Keridhoaan Allah itu terletak pada keridhoan orang tua, dan murka Allah itu terletak pada murka orang tua” (HR Tirmidzi)

Akan tetapi, tentu saja bukan berarti seorang anak perempuan harus melupakan orang tuanya atau lepas dari tanggung jawabnya terhadap orang tua. Ia masih harus berbakti dan menjadi anak dari orang tuanya. Tentu saja, orang tua telah memberikan jasanya pada kita sejak kecil dan tidak akan pernah terganti atau terhitung sebarapa banyaknya.
Sebagai anak perempuan yang sudah menikah, tentu saja orang tua masih membutuhkan anaknya dan juga berstatus sebagai orang tua. Ketaatan pada orang tentu saja tidak melanggar dan harus menyaingi ketataan kita pada rukun iman, rukun islam, Iman dalam Islam, Hubungan Akhlak Dengan Iman Islam dan Ihsan, dan Hubungan Akhlak dengan Iman. Berikut adalah kewajiban anak perempuan terhadap orang tua setelah berkahwin, yang harus di lakukan.
Tetap Berbakti Terhadap Orang Tua Walaupun sudah menikah, seorang muslimah haruslah tetap taat dan berbakti kepada orang tuanya. Orang tua tentu saja menginginkan yang terbaik dan menasehati yang terbaik untuk anaknya. Untuk itu, terhadap orang tua anak perempuan tidaklah berubah dan tetap harus menghormati.Sering kali ada orang-orang yang melupakan orang tuanya ketika sudah menikah. Padahal, orang tua tetaplah harus dihargai sebagaimana mereka telah memberikan kasih sayang juga perhatian yang tulus selama kita kecil.
Membantu Kehidupan Orang Tua Ketika orang tua semakin menua, tentunya hal ini menjadi kewajiban bagi kita untuk membantu kehidupannya. Kehidupan orang tua tentu saja semakin tua semakin renta dan membutuhkan perawatan. Suatu saat tentunya kita akan menghadapi masa tersebut dan harus membantunya.Salah satu yang dapat dibantu oleh kita adalah memberikan bantuan berupa finansial, mengingat mereka di usia tua pasti telah pensiun dan tidak bekerja. Bahkan, mereka jika bisa tidak dianjurkan untuk terus bekerja karena usianya yang sudah tua.
Bersilahturahmi dan Menjalin Komunikasi Anak perempuan dengan orang tua, terutama ibunya harus tetap bersilahturahmi dan menjalin komunikasi yang baik. Silahutrahmi dan komunikasi yang baik tentu saja tidak hanya terjadi ketika sebelum menikah. Ketika sesudah menikah pun bersilahturahmi adalah kewajiban bagi anak perempuan walaupun di tengah kesibukan mengurus suami dan keluarganya.Hal ini juga disampaikan dalam Al-Quran mengenai silahturahmi,“Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (QS An-Nisa : 1)
Tidak Menyulitkan atau Menggantungkan Diri pada Orang Tua Tidak menyulitkan dan menggantungkan diri pada orang tua adalah hal yang harus dilakukan setelah menikah. Pada dasarnya anak perempuan tentu sebelum menikah atau bekerja, ia masih dalam tanggung jawab orang tuanya dan harus dinafkahi oleh keluarganya.Setelah menikah, maka janganlah mempersulit orang tua dan berikan yang terbaik untuk mereka. Hal ini sebagai kewajiban kita agar tidak menyulitkan orang tua yang sudah semakin berusia, malah justru kita harus meringankan bebannya di masa tua.
Melayani Orang Tua di Masa Tua Kewajiban selanjutnya adalah anak perempuan juga jangan melupakan orang tuanya di masa tua walaupun sudah menikah. Kewajiban untuk melayani, menjaga, dan merawat orang tua tetap haruslah dijalankan walaupun tidak boleh 100% atau secara penuh waktu dilakukan. Namun setidaknya sebagaimana anak perempuan, kita telah peduli dan memberikan kasih sayang pada mereka.Pembaca boleh lihat vedio di bawah ini untuk penjelasan lebih lanjut. Jawapan Tuntas oleh Buya Yahya mengenai persoalan ini.
Hikmah Melaksanakan Kewajiban Bagi Anak Perempuan
Melaksanakan kewajiban anak perempuan tersebut tentu saja memiliki hikmah dan pelajaran yang bisa diambil. Allah dalam memberikan perintah untuk segala hal pasti memiliki hikmah dan pelajaran yang bisa diambil termasuk juga ketika melaksanakan perintah berbakti kepada orang tua.
Diantara kewajiban anak perempuan setelah menikah tersebut, berikut adalah hikmah yang bisa diambil oleh kita sebagai muslim.
Mendapatkan pahala Sebagai Anak yang Berbakti Dengan melaksanakan kewajiban sebagai anak perempuan terhadap orang tua walaupun sudah menikah, tentu saja kita akan mendapatkan pahala dari apa yang kita lakukan tersebut. Apa yang kita lakukan kepada orang tua dengan kebaikan dan keikhlasan hati tentunya akan mengalirkan pula pahala dari apa yang kita lakukan. Walaupun hal ini tentunya tidak akan sebandung dengan apa yang pernah orang tua kita lakukan kepada kita.
Memberikan Kebahagiaan Bagi Orang Tua Memberikan kebahagiaan pada orang tua adalah hal yang akan berdampak kepada kebahagiaan kita juga. Memberikan kebahagiaan pada orang tua tentunya membuat orang tua lebih sehat, lebih cerah dan ceria. Hal ini karena kebahagiaan orang tua adalah kebahagiaan kita, dan kebahagiaan kita adalah kebahagiaan bagi orang tua.
Menjalankan Perintah Islam Dengan memberikan kebahagiaan dan tetap berbakti kepada orang tua, tentunya kita telah menjalankan perintah islam. Hal ini sebagaimana yang disampaikan oleh Allah dalam QS Al Isra : 23-24.
“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: “Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil”.
Semoga kewajiban yang kita lakukan ini dapat memberikan kebahagiaan di Dunia Menurut Islam, Sukses Menurut Islam, Sukses Dunia Akhirat Menurut Islam, dengan Cara Sukses Menurut Islam. Kasih sayang orang tua sepanjang massa dan kita tidak akan bisa membalasnya sebagiamana mereka mendidik kita waktu kecil.
The post Kewajipan Utama Anak Perempuan Terhadap Ibu Bapa Setelah Berkahwin yang Selalu Diabaikan. appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/kewajipan-utama-anak-perempuan-terhadap-ibu-bapa-setelah-berkahwin-yang-selalu-diabaikan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Selalu Sebut Perkataan Tak Baik Ini Beberapa Tip Yang Ibu Bapa Perlu Lakukan

Anak Selalu Sebut Perkataan Tak Baik Ini Beberapa Tip Yang Ibu Bapa Perlu Lakukan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 20 hits
Anak anak kecil akan suka mencuba dan ingin tahu Mereka akan menggunakan perkataan yang pelik pelik dan baru mereka dengar tanpa benar benar faham maksudnya seperti orang dewasa faham Oleh itu kita perlu sangat RELAKS Jangan cepat mengelaba...
Pesanan Untuk Ibu Bapa Yang Anak Baru Masuk Sekolah Jaga Hubungan Baik Dengan Guru Anak Anak

Pesanan Untuk Ibu Bapa Yang Anak Baru Masuk Sekolah Jaga Hubungan Baik Dengan Guru Anak Anak

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 84 hits
Hi Anak baru masuk sekolah rendah memang macam macam perangai Ada yang tak nak sekolah ada juga yang tak nak balik sekolah Memang menghiburkan betul video video yang saya tonton tentang anak anak yang baru masuk ke alam persekolah Sekolah d...
Ibu Bapa Nor Izati Tidak Begitu Menghiraukan Anak Mereka Ketika Itu Cari Waris Urus Dokumen

Ibu Bapa Nor Izati Tidak Begitu Menghiraukan Anak Mereka Ketika Itu Cari Waris Urus Dokumen

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 44 hits
Ibu bapa Nor Izati tidak begitu menghiraukan anak mereka ketika itu Cari Waris urus dokumen Waris kepada kanak kanak berusia lima tahun yang dipelihara sebuah keluarga di Kampung Tengah Dalam Kluang diminta tampil membantu menyelesaikan mas...
Anak Kerap Sakit Belakang Adakah Disebabkan Oleh Beg Sekolah Ibu Bapa Perlu Rujuk Pakar Tulang

Anak Kerap Sakit Belakang Adakah Disebabkan Oleh Beg Sekolah Ibu Bapa Perlu Rujuk Pakar Tulang

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 29 hits
Anak selalu mengadu sakit belakang pada waktu malam Kadang kadang dia tak mahu menggalas beg sekolahnya Mungkin disebabkan begnya Apa yang perlu dilakukan untuk mengatasi masalah sakit belakang anak Ikuti perkongsian ini Kanak kanak yang be...
Anak Anda Diserang Sawan Usah Cemas Ibu Bapa Perlu Ikut 9 Langkah Ini

Anak Anda Diserang Sawan Usah Cemas Ibu Bapa Perlu Ikut 9 Langkah Ini

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 45 hits
Siapa tidak panik apabila anak diserang sawan lagi lagi kalau ia adalah pengalaman pertama Ibu bapa dinasihatkan supaya selalu memantau suhu badan anak terutama bayi ketika demam Ini kerana bimbang kerana bayi atau kanak kanak kecil mudah t...
8 Anak Gadis Dan Lelaki Artis Malaysia Yang Lawa Dan Cun Seiras Ibu Bapa Mereka Ketika Muda Dulu

8 Anak Gadis Dan Lelaki Artis Malaysia Yang Lawa Dan Cun Seiras Ibu Bapa Mereka Ketika Muda Dulu

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 101 hits
Kita pastinya kenal dan dah biasa tengok artis Malaysia di kaca TV Kadang kita tak teringat yang artis artis tu dah mendirikan rumah tangga dan ada anak sendiri Korang tau tak ada diantara artis artis Malaysia ni yang mempunyai anak gadis c...
Anak 3 Tahun Suka Mengamuk Ibu Bapa Dah Boleh Hukum Sebelum Hukum Lakukan Ini

Anak 3 Tahun Suka Mengamuk Ibu Bapa Dah Boleh Hukum Sebelum Hukum Lakukan Ini

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 62 hits
Macam mana nak atasi anak yang berumur 3 tahun ni Dia suka memberontak mengamuk baling barang jika tak dapat apa yang dia mahu Sebagai ibu bapa tentu sekali kita akan jadi stress dengan perangai dia yang makin hari makin teruk takde perubah...
7 Doa Terbaik Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Cuba Amalkan Rileks Media

7 Doa Terbaik Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Cuba Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 60 hits
DOA TERBAIK UNTUK ANAK Setiap ibu bapa mengimpikan untuk mendapat anak yang soleh dan solehah Anak yang baik dan mendengar kata kata ibu bapanya Kebanyakan ibu bapa sentiasa mahu memberikan didikan dan ajaran yang terbaik untuk anak mereka ...
Punya Anak Seperti Dapat Lesen Jadi Seperti Kanak Kanak Kembali Manisnya Dirasa Ibu Ini Setelah 11 Tahun Menanti

Punya Anak Seperti Dapat Lesen Jadi Seperti Kanak Kanak Kembali Manisnya Dirasa Ibu Ini Setelah 11 Tahun Menanti

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 21 hits
Benar bila ada anak kecil ibu bapa juga seperti menjadi anak anak kembali Kemanisan menjadi ibu akhirnya menjadi milik wanita ini yang sudi berkongsi kisahnya dengan Pa Ma 11 tahun bukanlah tempoh yang singkat Dan hanya setelah 11 tahun ber...

Video Terkini Suv Putih Berjaya Diangkat Naik Mengejutkan Ini Yang Dikongsi Oleh Pasukan Penyelam

Keluarga Mendiang Moey Yun Peng Mahu Tuntut Keadilan

Tengok Gambar Daging Pun Dah Tahu Bukan Babi Mas Tak Perlu Minta Maaf Netizen

Mengejutkan Ernisha Dewi Remaja Dedah Penipuan Isu Dengan Syafinaz Selamat Di Ujibakat Mentor

Tragedi Suv Misteri Tiang 56 Jambatan Pulau Pinang Minta Nyawa Disini Lokasi Sebenar Tiang 56

Remaja Cedera Teruk Kemalangan Tunggang Basikal Lajak Kena Gelak Dengan Netizen

Tragedi Suv Puisi Buat Moey Yun Peng

Suv Kemalangan Dan Lelaki Terjun Jambatan Pulau Pinang Mula Viral



Kisah Tragedi Kematian Steve Irwin The Crocodile Hunter Sewaktu Sesi Penggambaran

Wad Mental Paling Ganas dalam Sejarah Pendedahan Kisah Hitam Rumah Sakit Jiwa Byberry

Resepi Asam Pedas Daging Tetel

Top 4 Misi Berjaya Ke Planet Zuhal

Resepi Terung Goreng Berlada Paling Simple


Saya Di Fitnah

Ini Doa Sebelum Tidur Dan Bangun Tidur Ikut Hadis Sahih

Pelbagai 9082

Presiden Pas Hasrat Jadi Pm K Siang Hentikan Pembohongan Cikgu Pa

Lim Guan Eng Pernah Dipenjarakan Bukan Kerana Pertahankan Maruah Seorang Gadis Melayu Najib

Nekat 22 Kali Pembedahan Plastik Agar Punyai Teman Lelaki