Keutamaan Vaksin Cansino Untuk Orang Sabah


DATUK Hajiji Noor (tengah), Datuk Masidi Manjun (kiri) dan Ir Shahelmey Yahya (kanan) ketika pertemuan secara maya bersama Khairy Jamaluddin.



Kota Kinabalu: Sabah akan diberi keutamaan untuk menerima vaksin covid-19 dos tunggal CanSino apabila Malaysia menerima tiga juta bekalan vaksin itu bulan depan.

Perkara itu dimaklumkan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin yang juga Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) dalam pertemuan secara maya bersama Ketua Menteri Sabah, Datuk Hajiji Noor, di sini, tadi.

Khairy berkata, penghantaran pertama vaksin berkenaan akan diberikan kepada Sabah bagi memastikan negeri ini mampu mencapai sasaran 60 peratus populasinya divaksin menjelang Oktober depan.

"Pada masa sama, kami juga akan memaklumkan dan memberi pilihan kepada Sabah berhubung vaksin Johnson & Johnson," katanya sebagai maklum balas terhadap permintaan Hajiji supaya lebih banyak bekalan vaksin dihantar ke Sabah untuk mencapai sasaran vaksinasi sebanyak 60 peratus menjelang Oktober hadapan.

Pertemuan secara maya itu turut disertai Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri yang juga jurucakap covid-19 Sabah, Datuk Masidi Manjun; Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah, Ir Shahelmey Yahya dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Safar Untong.

Lebih banyak PPV ditubuhkan bagi mempercepat imunisasi COVID-19. - Foto BERNAMA Bersama Khairy dalam pertemuan itu pula ialah Penasihat Khas kepada Perdana Menteri mengenai Kesihatan Awam, Tan Sri Dr Jemilah Mahmood dan Timbalan Panglima Tentera Darat, Leftenan Jeneral Datuk Mohammad Ab Rahman.

Sementara itu Hajiji berkata, bekalan vaksin yang mencukupi penting bagi Sabah untuk membantu masyarakat di kawasan pedalaman dan pulau terpencil yang berdepan masalah perhubungan disebabkan keadaan muka bumi yang sukar dan jauh.

"Sehingga kini, kita sudah membuka sebanyak 177 pusat pemberian vaksin (PPV) di seluruh negeri. Melalui kemudahan jangkauan luar (mobile outreach) serta Program Vaksinasi Medic Tentera Darat, kita berada di landasan yang tepat untuk memastikan lebih ramai orang menerima vaksin covid-19," katanya.

Sabah akan terima dos vaksin Covid-19 CanSino dari China Hajiji turut menyatakan penghargaan kerajaan negeri terhadap maklum balas kerajaan Pusat berhubung permintaan Sabah dan tindakan segera yang diambil Khairy ke atas isu kekangan bekalan vaksin di negeri ini.

Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Sabah (JKNS), Dr Rose Nani Mudin, menjelaskan PPV Integrasi pertama Sabah akan bermula minggu depan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC).

PPV Integrasi itu, katanya akan memberi vaksin dengan kerjasama hospital swasta untuk mempercepatkan proses vaksinasi sekali gus mengurangkan beban yang dihadapi hospital awam ketika ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/07/keutamaan-vaksin-cansino-untuk-orang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Sabah Diberi Keutamaan Suntik Satu Dos Vaksin Cansino

Orang Sabah Diberi Keutamaan Suntik Satu Dos Vaksin Cansino

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 258 hits
HAJIJI Noor mengadakan zoom meeting bersama Khairy Jamaluddin di Pusat Pentadbiran Negeri Sabah di Kota Kinabalu hari ini Kota Kinabalu Sabah akan diberi keutamaan untuk menerima vaksin covid 19 dos tunggal CanSino apabila Malaysia menerima...
Sabah Bakal Perkenalkan Hanya Satu Dos Vaksin Cansino

Sabah Bakal Perkenalkan Hanya Satu Dos Vaksin Cansino

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 240 hits
CanSino Sesuai digunakan untuk kawasan pedalaman di Sabah Faktor geografi tempat tinggal berselerak di pedalaman Sabah dilihat memberi cabaran kepada Program Imunisasi COVID 19 di negeri ini Namun Ada khabar gembira yang boleh diambil keraj...
2 8 Juta Dos Vaksin Pfizer Cansino Diterima Di Sabah Bermula Ogos Ini

2 8 Juta Dos Vaksin Pfizer Cansino Diterima Di Sabah Bermula Ogos Ini

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 296 hits
Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor menyampaikan bakul makanan BSP 3 0 kepada salah seorang penerima di Dewan Majlis Daerah Keningau KENINGAU Sebanyak 2 8 juta dos vaksin jenama Pfizer dan dos tunggal vaksin jenama Cansi...
Dengan Kes Melonjak Di Sabah Bung Gesa Penghantaran Vaksin Dipercepat

Dengan Kes Melonjak Di Sabah Bung Gesa Penghantaran Vaksin Dipercepat

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 210 hits
Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid 19 diminta supaya menyegerakan penghantaran vaksin ke Sabah bagi memastikan pemberian vaksin di negeri ini berjalan lancar KOTA KINABALU Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Cov...
Pendaftaran Vaksin Rakyat Sabah Terendah

Pendaftaran Vaksin Rakyat Sabah Terendah

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 211 hits
AHMAD HASSAN JANNIE LASIMBANG dan DR CHRISTINA RUNDI Sabah menjadi satu satunya negeri yang jauh ketinggalan dari segi pendaftaran vaksin Covid 19 dengan rekod hanya 33 62 peratus Berdasarkan laman web rasmi Jawatankuasa Khas Jaminan Akses ...
Vaksin Covid 19 Warga Pedalaman Sarawak Akan Terima Cansino

Vaksin Covid 19 Warga Pedalaman Sarawak Akan Terima Cansino

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 202 hits
Kerajaan negeri Sarawak memutuskan untuk memberikan vaksin jenis CanSino kepada penduduk di pedalaman Jelas Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg ini kerana ia hanya memerlukan satu dos suntikan Dan ini memudahkan penduduk yan...
Bung Mahu Kerajaan Beri Vaksin Secara Walk In Di Sabah

Bung Mahu Kerajaan Beri Vaksin Secara Walk In Di Sabah

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 172 hits
Vaksin secara walk in di Sabah MySejahtera tak cukup berkesan kata Bung KOTA KINABALU Kerajaan pusat perlu mempertimbangkan pemberian vaksin Covid 19 secara walk in di Sabah kata Timbalan Ketua Menteri Bung Moktar Radin Beliau berkata pende...
Shafie Dakwa Sabah Diabaikan Dalam Pelaksanaan Vaksin

Shafie Dakwa Sabah Diabaikan Dalam Pelaksanaan Vaksin

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 317 hits
Shafie mencadangkan agar proses ini diseragamkan sebaiknya supaya Sabah juga menerima bekalan vaksin yang setara dengan negeri lain Shafie dakwa Sabah diabaikan sebagaimana Sarawak S gor diutamakan dalam pelaksanaan vaksin KUALA LUMPUR Kera...
Kuantiti Vaksin Dos Tunggal Di Sabah Mesti Dipertingkat Mp Kimanis

Kuantiti Vaksin Dos Tunggal Di Sabah Mesti Dipertingkat Mp Kimanis

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 179 hits
Mohamad juga meminta pemain Industri Kecil Sederhana dan pelancongan di negeri itu diberi suntikan vaksin secepat mungkin bagi merancakkan semula sektor ekonomi Bernama KUALA LUMPUR Kementerian Kesihatan dan Kementerian Sains Teknologi dan ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor