Ketetapan Sidang Dewan Rakyat Hari Ini


Ketetapan sidang Dewan Rakyat hari ini. Jawatankuasa Dewan Rakyat dijangka membuat beberapa keputusan berhubung perjalanan sidang Dewan Rakyat yang akan bermula pada Isnin ini.
Antara perkara yang akan dibincangkan ialah jumlah ahli Parlimen yang akan dibenarkan menyertai mesyuarat secara bersemuka atau secara hibrid.
Menurut Ahli Jawatankuasa Dewan Rakyat, Datuk Seri Shahidan Kassim, perkara itu akan dibincangkan jawatankuasa berkenaan yang terdiri daripada wakil kerajaan dan pembangkang.
“Esok (hari ini) akan diputuskan tentang perkara ini, kalau diputuskan 80 ahli Parlimen sahaja dibenarkan masuk maka 80 orang (yang dibenarkan).
“Kalau hanya 80 ahli Parlimen, mungkin ahli Parlimen Perikatan Nasional (PN) diwakili seramai 45 orang dan pembangkang 35 orang. Kami kerajaan lebih sikit wakil sebab kami majoriti,” katanya dalam wawancara eksklusif bersama Sinar Harian pada Khamis.
Akhbar ini pada Ahad melaporkan Parlimen sedang memperhalusi cadangan agar hanya 80 ahli Parlimen dibenarkan hadir ke Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen ke-14 di Dewan Rakyat yang akan berlangsung selama lima hari.
Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon dilaporkan berkata, perkara itu akan diperincikan dengan Jawatankuasa Dewan Rakyat dan Ketua-ketua Whip parti masing-masing.
Persidangan itu antara lain akan memberi penerangan kepada semua ahli Parlimen berkenaan Pelan Pemulihan Negara.
Mengulas lanjut, Shahidan yang juga Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Perikatan Nasional (PNBBC) menegaskan, had kehadiran itu pernah dilaksanakan sebelum ini iaitu seperti ketetapan bersidang tahun lalu apabila hanya 80 daripada 222 ahli Parlimen sahaja dibenarkan masuk.
Ahli Parlimen Arau itu berkata, berdasarkan pengalaman dalam persidangan lalu, perkara itu tidak menimbulkan apa-apa masalah kerana ahli Parlimen yang selebihnya boleh mengikuti sidang itu secara maya.
“Apa yang penting kita nak berbahas dan apabila berbahas kita nak menteri ada sama sebab menteri akan jawab soalan yang dibangkitkan.
“Jadi tidak semua ahli Parlimen perlu berada di sana, mereka boleh berada di mana-mana dan dengar perbahasan,” katanya.
Beliau berkata, bagi membolehkan lebih ramai ahli Parlimen menyertai persidangan secara bersemuka, ahli Parlimen juga mungkin boleh bergilir-gilir masuk mengikut jam dan perkara itu juga akan dibincangkan dalam mesyuarat berkenaan.
“Situasi sekarang ini adalah proses yang kita kena lalui dan ahli Parlimen kena terima hakikat ini. Ia bukan perkara biasa berlaku, ia adalah luar biasa. Keadaan ini bukan sahaja berlaku di Malaysia tetapi di seluruh dunia.
“Untuk menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Dewan Rakyat dan persidangan Parlimen itu, semua yang terlibat turut diarah menjalani ujian calitan,” katanya.
Ketetapan sidang Dewan Rakyat hari ini
Baca Artikel Menarik :
Bukan mudah nak masuk Gaza, saya pun tak lepas – Mahathir Ramai lagi ahli Parlimen akan diugut – Syed Saddiq Pegawai dakwa netizen ambil kesempatan lanyak Sanusi Mau autograf ke? Masih belum insaf Fizo nak kahwin hujung tahun Resepi gulai daging korban memukau Layari Laman Facebook MYKMU
Luahan hati Kunan setelah tidak didapati bersalah dan pendakwaan terpilih Mahathir

The post Ketetapan sidang Dewan Rakyat hari ini appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/23/ketetapan-sidang-dewan-rakyat-hari-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sidang Khas Dewan Rakyat Isu Kesihatan Awam Jadi Tumpuan Hari Kedua

Sidang Khas Dewan Rakyat Isu Kesihatan Awam Jadi Tumpuan Hari Kedua

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 190 hits
Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen Ke 14 berlangsung selama lima hari bermula semalam sehingga 29 Julai dan 2 Ogos KUALA LUMPUR Isu kesihatan awam dan tindakan menangani pandemik Covid 19 yang melanda negara menjadi tumpuan utama pada h...
Hanya 80 Ahli Parlimen Dibenar Hadir Sidang Dewan Rakyat

Hanya 80 Ahli Parlimen Dibenar Hadir Sidang Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 236 hits
Hanya 80 ahli Parlimen dibenar hadir sidang Dewan Rakyat Hanya 80 ahli Parlimen dibenarkan hadir ke Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen Ke 14 di Dewan Rakyat bermula 26 hingga 29 Julai dan 2 Ogos ini Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat D...
Sidang Dewan Rakyat Sesi Pagi Tangguh Lebih Awal

Sidang Dewan Rakyat Sesi Pagi Tangguh Lebih Awal

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 209 hits
KUALA LUMPUR Persidangan Khas Dewan Negara hari ini ditangguhkan lebih awal daripada waktu yang sepatutnya iaitu pukul 1 petang Arahan itu dikeluarkan Timbalan Yang Dipertua Dewan Datuk Rashid Hasnon selepas Dewan Rakyat berhenti 15 minit d...
Isu Sosial Ekonomi Rakyat Topik Penting Dewan Rakyat Hari Ini

Isu Sosial Ekonomi Rakyat Topik Penting Dewan Rakyat Hari Ini

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 322 hits
Julai 29 2021 7 35amTengku Zafrul dijadual membentangkan penerangan pakej bantuan ekonomi dilancarkan kerajaan sejak COVID 19 melanda negara FOTO BERNAMAKUALA LUMPUR Soal kebajikan sosial ekonomi dan bantuan kewangan kepada rakyat yang terh...
Rentasan 934 Gempar Speaker Dewan Rakyat Cabar Titah Ydp Agong Demi

Rentasan 934 Gempar Speaker Dewan Rakyat Cabar Titah Ydp Agong Demi

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 207 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9341 TERIAKAN DERHAKA BERGEMA DI PARLIMEN 2 HARAP PEMIMPIN POLITIK TEGAS JIKA ADA HATI PERUT 3 MAJLIS PEMULIHAN NEGARA JANGAN HIPOKRIT 4 PENDAKWAAN POLITIK BILAKAH AKAN BERAKHIR
Sop Ketat Untuk Sidang Dewan Kata Speaker Selepas Kes Covid 19 Di Parlimen

Sop Ketat Untuk Sidang Dewan Kata Speaker Selepas Kes Covid 19 Di Parlimen

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 205 hits
MALAYSIA NOW Beberapa kes Covid 19 melibatkan kakitangan Parlimen tidak menjejaskan persidangan Dewan Rakyat yang dijadualkan 26 Julai depan Speaker Dewan Rakyat Azhar Harun berkata persidangan yang akan diadakan 26 Julai depan akan dilaksa...
Pm Secara Rasmi Maklumkan Speaker Dewan Untuk Sidang 26 Julai

Pm Secara Rasmi Maklumkan Speaker Dewan Untuk Sidang 26 Julai

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 207 hits
Ahli ahli Parlimen akan dimaklumkan selepas ini tarikh sidang Dewan Rakyat Persidangan Parlimen ditangguh sejak perintah darurat diisytiharkan Gambar Bernama Perdana Menteri Muhyiddin Yassin secara rasmi menghantar notis kepada Speaker Dewa...
Najib Teases An Extraordinary At Dewan Rakyat

Najib Teases An Extraordinary At Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 286 hits
Najib teases an extraordinary Wednesday at Dewan Rakyat After drawing flak for remaining quiet against the government in the Dewan Rakyat today in contrast to his activity online former prime minister Najib Razak said his critics and suppor...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm