Ketepi Perbezaan Fokus Jayakan Bajet Keluarga Malaysia



Ketepi perbezaan, fokus jayakan bajet Keluarga Malaysia
Bahang pasca pembentangan Bajet 2022 masih terasa apabila semua pihak tidak berhenti daripada memberi ulasan mengenai belanjawan yang bertemakan Keluarga Malaysia, Makmur Sejahtera.
Baik orang politik, wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO), warga pekerja, pelajar universiti serta mereka yang belum bekerja juga mempunyai pandangan masing-masing dan perlu diraikan.
Ada juga pihak yang gemar membuat perbandingan mengapa kumpulan ini mendapat perhatian lebih daripada kerajaan dan mengapa kumpulan ini tidak pula mendapat perhatian yang sama.
CUEPACS percaya, kerajaan membuat keputusan yang dirasakan terbaik untuk memenuhi semua aspirasi rakyat dengan mengambil kira pelbagai faktor dan pandangan sebelum belanjawan itu diumumkan.
Apatah lagi dengan situasi pandemik yang melanda negara hampir dua tahun ini susulan penularan wabak COVID-19 yang mengakibatkan ramai pihak terkesan dan perlu dibantu melalui pelbagai inisiatif oleh kerajaan.
Umumnya, penjawat awam adalah pihak yang selalu menjadi mangsa perbandingan segelintir kumpulan tertentu yang sering tidak berpuas hati dengan apa yang diterima mereka dalam setiap bajet kerajaan.
Sama seperti Bajet 2021, bajet kali ini juga kami tidak terlepas daripada pertanyaan berbentuk sindiran – mengapa penjawat awam masih diberikan perhatian oleh kerajaan, walaupun tidak terkesan dengan COVID-19.
CUEPACS yakin perhatian oleh kerajaan melalui apa yang diterima penjawat awam daripada Bajet 2022 adalah wajar kerana kerajaan adalah majikan kepada penjawat awam.
Tambahan pula, penjawat awam itu sendiri adalah kumpulan yang bertanggungjawab bagi menjayakan segala inisiatif kerajaan untuk rakyat melalui penyampaian perkhidmatan yang cemerlang.
Jangan dilihat sedikit manfaat yang diterima oleh penjawat awam, tetapi lihat juga amanah dan tanggungjawab yang perlu dipikul oleh penjawat awam bagi memastikan setiap inisiatif dapat disampaikan kepada rakyat.
Komitmen kerajaan mendukung penyampaian perkhidmatan awam adalah untuk memberikan perkhidmatan berintegriti dan menentukan ketelusan tadbir urus kerajaan terus dipergiat bagi memastikan penyampaian terbaik kepada rakyat.
Di sebalik inisiatif yang diterima dalam Bajet 2022, sebenarnya tugas berat menanti setiap warga perkhidmatan awam bagi menjayakan strategi dalam belanjawan terbabit, termasuk perancangan yang ditetapkan kerajaan melalui Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12).
Justeru, adalah sangat wajar kerajaan terus mendukung penyampaian perkhidmatan awam, terutama melalui inisiatif pembaharuan dalam penyampaian perkhidmatan, di samping memelihara kebajikan penjawat awam.
ejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada awal tahun lalu, kita menyaksikan banyak organisasi tidak dapat beroperasi dengan baik kerana tidak bersedia menghadapi situasi pandemik terbabit.
Perkhidmatan awam juga tidak terkecuali daripada terkena tempiasnya, namun sesuatu perlu dibuat bagi membolehkan sektor ekonomi terus berjalan dan rakyat masih boleh mendapatkan perkhidmatan dengan baik.
Perkhidmatan awam perlu diperkasa supaya kekal berdaya tahan bagi menghadapi situasi luar jangka yang mungkin boleh berlaku pada masa hadapan, sama seperti dialami ketika COVID-19.
CUEPACS melihat segala inisiatif melalui pembaharuan penyampaian perkhidmatan membolehkan rakyat dan golongan sasar mendapat akses lebih luas kepada perkhidmatan kerajaan dengan lebih selamat dan di luar kebiasaan waktu pejabat.
Jika dahulu perkhidmatan kerajaan hanya boleh diakses di kaunter tertentu pada waktu pejabat, namun dengan pembaharuan yang dilaksana membolehkan perkhidmatan terbabit mampu diakses pada bila-bila masa dan di mana sahaja.
Pada masa sama, komitmen daripada seluruh warga penjawat awam dituntut bagi memastikan segala aspirasi kerajaan untuk meningkatkan penyampaian perkhidmatan dapat dilaksana dengan berkesan.
Tiada masa lagi untuk kita bertangguh dan memberi 1,001 alasan kerana setiap penjawat awam adalah tulang belakang bagi pentadbiran kerajaan yang menjayakan segala inisiatif di bawah Bajet 2022 dan RMK-12.
Sokongan daripada seluruh rakyat juga perlu untuk bersama dengan warga perkhidmatan awam, menggembleng tenaga dan berganding bahu bagi membawa negara keluar daripada kemelut pandemik COVID-19 ini.
CUEPACS juga berharap kerajaan komited dalam melaksanakan segala inisiatif yang diumumkan kepada rakyat, termasuk penjawat awam sendiri.
Penjawat awam menghargai segala inisiatif yang diberikan kepada mereka melalui Bajet 2022 seperti bantuan khas kewangan berjumlah RM700 serta gantian cuti rehat (GCR) yang dinaikkan daripada maksimum 150 hari kepada 160 hari.
Begitu juga dengan penebusan awal GCR sehingga 50 peratus atau 80 hari yang sebelum ini pernah diumumkan ketika Bajet 2020, tetapi tidak dapat dilaksanakan kerajaan.
Bagaimanapun jika inisiatif yang diumumkan itu tidak dapat dilaksanakan tanpa sebab penjelasan kukuh, ia tentu memberi kesan motivasi kepada penerima manfaat terbabit.
CUEPACS juga berharap kerajaan terbuka untuk membuka pintu rundingan dengan semua pihak bagi menambah baik lagi segala inisiatif yang terkandung dalam Bajet 2022 sebelum ia dilaksanakan pada tahun hadapan.
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam Malaysia (CUEPACS)
Ketepi perbezaan, fokus jayakan bajet Keluarga Malaysia
Baca Artikel Menarik :
Maut leher ditoreh bapa kandung kerana ubah saluran TV Vellfire kereta rasmi menteri? Tanyalah Atok dan Abah kau Filem Prebet Sapu wakili Malaysia ke Oscars Bekas Ketua Menteri Melaka Tidak Mengaku Penganut Syiah Isteri Shuk nekad minta cerai Pas hilang peluang bertapak di Melaka bila guna lambang PN Kenapa Tertuduh Dalam Kes Buli Zulfarhan Terlepas Hukuman Mati? Isteri tidur dengan bos agar suami dinaikkan pangkat Wanita Israel dipenjara kerana enggan menentang Palestine ‘Ada pihak gembira rakyat tidak dapat keluarkan wang KWSP’ Tempah pelacur menerusi WeChat, RM190 sekali langgan Layari Laman Facebook MYKMU
Suami pelakon ditahan reman, gaduh dalam keadaan mabuk

The post Ketepi perbezaan, fokus jayakan bajet Keluarga Malaysia appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/05/ketepi-perbezaan-fokus-jayakan-bajet-keluarga-malaysia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bajet 2022 Bantuan Keluarga Malaysia Sehingga Rm2 500 Maksimum

Bajet 2022 Bantuan Keluarga Malaysia Sehingga Rm2 500 Maksimum

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 625 hits
Bajet 2022 Bantuan Keluarga Malaysia Sehingga RM2 500 Maksimum Pada 29 November Menteri Kewangan Malaysia Yang Berhormat Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz telahpun membentangkan Rang Undang undang Perbekalan yang bert...
Fokus Minggu Depan Keluarga Malaysia Merentasi Fahaman Politik Hargai Kebersamaan

Fokus Minggu Depan Keluarga Malaysia Merentasi Fahaman Politik Hargai Kebersamaan

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 321 hits
FokusMingguDepan Melengkapi setiap sudut pemberitaan dengan liputan apa yang akan terjadi dalam dan luar negara Kami senaraikan antara perkara yang akan berlaku sepanjang minggu depan SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroa...
Bajet 2022 Keluarga Malaysia Wajib Bersyukur

Bajet 2022 Keluarga Malaysia Wajib Bersyukur

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 353 hits
Bajet 2022 seluruh Keluarga Malaysia WAJIB BERSYUKUR Dalam kegairahan dan kegembiraan seluruh rakyat Malaysia usah alpa bahawa semua REZEKI yang kita perolehi ini adalah daripada Allah semesta alam Ambil hikmah iktibar bahawa Allah sentiasa...
Bajet 2022 Rm25 Juta Inisiatif Yayasan Keluarga Malaysia

Bajet 2022 Rm25 Juta Inisiatif Yayasan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 287 hits
Bajet 2022 RM25 Juta Inisiatif Yayasan Keluarga Malaysia Sejak wabak COVID 19 menjengah ke tanah kita lebih 4 700 anak anak telah hilang tempat bermanja apabila ibu dan bapa mereka pergi buat selamanya akibat virus ini Sebagai Keluarga Mala...
Keluarga Malaysia Beri Idea Bajet 2022

Keluarga Malaysia Beri Idea Bajet 2022

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 269 hits
BH ONLINE Keluarga Malaysia memberi pandangan kepada Bajet 2022 Foto BERNAMA KUALA LUMPUR Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menzahirkan penghargaan kepada seluruh Keluarga Malaysia yang disifatkan dekat di hati beliau atas sega...
Bajet 2022 Selaras Konsep Keluarga Malaysia Prihatin Siswa Umnosiswa

Bajet 2022 Selaras Konsep Keluarga Malaysia Prihatin Siswa Umnosiswa

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 270 hits
Bajet 2022 Selaras Konsep Keluarga Malaysia Prihatin Siswa UMNOSiswa Presiden Kelab Mahasiswa UMNO Malaysia Mubarak Kunyi berpandangan Bajet 2022 yang diumumkan semalam dilihat merangkumi hampir ke semua aspek selaras dengan hasrat Perdana ...
Cara Mohon Bantuan Keluarga Malaysia Untuk Bujang Rm350

Cara Mohon Bantuan Keluarga Malaysia Untuk Bujang Rm350

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 316 hits
Bantuan Keluarga Malaysia adalah bantuan tunai yang lebih tertumpu kepada golongan yang memerlukan bagi meringankan kos sara hidup serta beban yang dihadapi oleh rakyat berpendapatan rendah Kami kongsikan kepada anda jumlah Bantuan BKM yang...
Keluarga Malaysia Budget Racially Contorted

Keluarga Malaysia Budget Racially Contorted

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 221 hits
The most depressing takeaway from the budget presented in Parliament is that it is the most racially configured of budgets in the nation s history Former de facto law minister Zaid Ibrahim has tweeted Nice to be Bumiputeras billions set asi...
Ismail Sabri Umum November Dikenali Sebagai Bulan Keluarga Malaysia

Ismail Sabri Umum November Dikenali Sebagai Bulan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 237 hits
KUALA LUMPUR Bulan Keluarga Kebangsaan yang disambut pada bulan November setiap tahun kini dikenali sebagai Bulan Keluarga Malaysia Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata penjenamaan itu dilakukan selaras dengan pelaksanaan ...
Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


There Is An Awakening

2 Aidilfitri 2024

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Life Begin At 40

Perubahan Bila Masuk 40an

Adapting To Consumer Behavior