Kesihatan Covid 19 Ancam Asia Barat Afrika Utara


Peta menunjukkan negara di Asia Barat dan Afrika Utara yang diserang Covid-19.
TEHERAN - Koronavirus (Covid-19) terus merebak dengan cepat di seluruh Asia Barat dan Afrika Utara dengan lebih 2,000 jangkitan direkodkan selepas kes di China dilaporkan menurun.

Rantau Teluk baru-baru ini menyaksikan kadar jangkitan yang mendadak dengan Iran sebagai pusat penyebaran wabak itu yang telah mencatatkan 77 kematian yang merupakan jumlah paling tinggi di luar China.

Ancaman epidemik tersebut telah menyebabkan beberapa negara mengambil tindakan segera menggantung penerbangan ke seluruh Asia Barat selain menutup sempadan masing-masing sebagai usaha untuk membendung penularan Covid-19.

Walaupun pelbagai langkah telah diambil, seluruh negara anggota Majlis Kerjasama Teluk (GCC) kini telah merekodkan kes jangkitan Covid-19 dan kesemuanya melibatkan mereka yang pernah berkunjung ke Iran.

Kes pertama di Asia Barat dilaporkan di Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 29 Januari lalu, namun virus tersebut dapat dibendung dan hanya 21 kes jangkitan direkodkan sehingga kini.

Wabak itu bagaimanapun menular dengan cepat di seluruh rantau Asia Barat pada akhir Februari selepas kes jangkitan meningkat secara tiba-tiba di Iran yang kemudiannya merebak ke Bahrain, Kuwait dan Iraq.

Ketika ini, Teheran sedang bergelut untuk membendung epidemik tersebut yang turut menjangkiti beberapa menteri dan seramai 23 ahli Parlimen.

Kelmarin, Mohammad Mirmohammadi, 72, yang merupakan penasihat kepada Pemimpin Agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei dilaporkan meninggal dunia akibat virus tersebut.

Pada Sabtu lalu, Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump menawarkan bantuan untuk membantu Iran menangani wabak tersebut.



Teheran bagaimanapun menolak tawaran tersebut dan mendakwa ia sebagai satu propaganda.

“Kami curiga dengan niat AS dan tidak berharap dengan bantuan mereka,” kata jurucakap Kementerian Luar, Abbas Moussavi.
Ketika ini, negara Afrika Utara yang merekodkan kes virus itu ialah Algeria mencatatkan lima kes dan Tunisia serta Maghribi masing-masing merekodkan satu kes.

Sementara itu, Iraq yang sedang bergelut krisis politik melaporkan 19 kes jangkitan, Lubnan merekodkan 10 kes jangkitan dan Mesir mencatatkan dua kes jangkitan serta Jordan mengesahkan satu kes jangkitan.

Lebih 89,000 individu di lebih 60 negara didiagnos positif Covid-19 manakala kematian di seluruh dunia melangkaui 3,000 orang. - Agensi

Covid-19 menyerang seluruh GCC

ARAB SAUDI

Riyadh mengesahkan kes jangkitan pertama Covid-19 kelmarin melibatkan seorang rakyat tempatan yang pulang dari Iran melalui Bahrain. Individu itu didakwa tidak mendedahkan dia pernah ke Teheran.

Kementerian Kesihatan mengumumkan ia telah menyediakan 25 hospital dilengkapi 8,000 katil untuk menangani kes jangkitan virus tersebut.

Pada 27 Februari lalu, Kementerian Luar memaklumkan penggantungan sementara visa umrah dan visa pelancong dari negara berisiko.

Negara yang terlibat di bawah sekatan itu ialah Afghanistan, Azerbaijan, China, Hong Kong, Indonesia, Iran, Itali, Jepun, Kazakhstan, Macau, Malaysia, Pakistan, Filipina, Singapura, Somalia, Korea Selatan, Syria, Taiwan, Thailand, Uzbekistan, Vietnam dan Yemen.

EMIRIAH ARAB BERSATU (UAE)

UAE menjadi negara Teluk pertama mengesahkan kes jangkitan Covid-19 pada 29 Januari lalu.

Kementerian Luar mengumumkan ia telah memindahkan rakyat mereka dari Iran sebagai usaha untuk mencegah penularan virus tersebut.

Sementara itu, Kementerian Kesihatan melaporkan 21 kes jangkitan dan lima daripadanya telah sembuh.

Pada 29 Februari lalu, Kementerian Pendidikan turut menggantung aktiviti sekolah dan lawatan luar sehingga notis lanjut dikeluarkan selain menutup taman asuhan.

Pihak Berkuasa Persekutuan untuk Pengangkutan Darat dan Maritim (FTA) menggantung perkhidmatan feri dengan Iran dan mewajibkan kesemua kapal komersial menyerahkan maklumat kesihatan kru mereka kira-kira 72 jam sebelum berlabuh.

UAE melarang perjalanan ke Iran, Thailand dan China.

BAHRAIN

Kementerian Kesihatan mengesahkan 49 kes jangkitan Covid-19 dan majoriti daripada mereka yang pulang dari Iran.

Kerajaan menggantung sesi persekolahan, universiti dan taman asuhan di seluruh negara selama dua minggu bermula 25 Februari lalu.

Pada 24 Februari, Bahrain melarang perjalanan dari dan ke Iran.

KUWAIT

Kementerian Kesihatan mengesahkan 56 kes jangkitan Covid-19 dan majoriti daripada mereka pulang dari Iran atau mempunyai kontak rapat dengan individu yang pernah ke Teheran.

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam menghentikan kesemua penerbangan dari dan ke Iran. Ia juga melarang kemasukan individu dari Teheran.


OMAN

Kementerian Kesihatan melaporkan enam kes jangkitan Covid-19 dan seorang daripadanya ‘sembuh sepenuhnya’. Kesemua kes melibatkan mereka yang pernah berkunjung ke Iran.

Pihak berkuasa penerbangan awam bertindak menggantung kesemua penerbangan pelancongan Itali ke Lapangan Terbang Salala selama sebulan.

Pada 28 Februari, kerajaan melarang penduduk GCC memasuki atau keluar dari negara tersebut.

QATAR

Kementerian Kesihatan mengesahkan tujuh kes jangkitan Covid-19 dan kebanyakannya melibatkan mereka yang tiba dari Iran.

Bermula 1 Mac, kerajaan mengenakan sekatan sementara ke atas mereka yang tiba dari Mesir.

Pada 27 Februari lalu, kerajaan memindahkan rakyat Qatar dan Kuwait dari Iran.

Qatar Airways mengumumkan ia akan mengenakan kuarantin terhadap mana-mana penumpang yang tiba dari Iran dan Korea Selatan yang menunjukkan simptom

-Sinar Harian

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2020/03/kesihatan-covid-19-ancam-asia-barat.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Kp Kesihatan Sahkan Bekas Menteri Diuji Negatif

Covid 19 Kp Kesihatan Sahkan Bekas Menteri Diuji Negatif

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 353 hits
KUALA LUMPUR 2 Mac Keputusan ujian tapisan COVID 19 seorang bekas menteri dan timbalan menteri yang dikaitkan dengan kes positif COVID 19 nombor 26 telah disahkan negatif kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Dr Noor H...
Tak Khawatirkan Corona Peringatan 65 Tahun Konferensi Asia Afrika Tetap Digelar

Tak Khawatirkan Corona Peringatan 65 Tahun Konferensi Asia Afrika Tetap Digelar

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 147 hits
Merebaknya virus corona di berbagai belahan dunia termasuk Indonesia ternyata berdampak pada beberapa acara berskala internasional salah satunya adalah peringatan 65 tahun konferensi Asia Afrika yang digelar di Bandung Jawa Barat
Covid 19 Tikam Pegawai Kesihatan Bertugas Pemandu Van Dijatuhkan Hukuman Mati

Covid 19 Tikam Pegawai Kesihatan Bertugas Pemandu Van Dijatuhkan Hukuman Mati

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 303 hits
SEORANG lelaki dijatuhkan hukuman mati oleh Mahkamah China semalam selepas terlibat dalam insiden menikam dua pegawai kesihatan sehingga terbunuh pada 6 Februari lalu Ketika hari kejadian lelaki berkenaan Ma Jianguo 23 sedang memandu mini v...
Empat Lagi Warga Malaysia Disahkan Positif Covid 19 Kp Kesihatan

Empat Lagi Warga Malaysia Disahkan Positif Covid 19 Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 291 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia ingin memaklumkan bahawa sehingga pukul 12 tengah hari terdapat empat kes baharu dilaporkan pada hari ini KES BAHARU KE 26 Kes ke 26 merupakan seorang lelaki warganegara Malaysia berusia 52 tahun Beliau mempun...
Timbalan Menteri Kesihatan Iran Positif Covid 19

Timbalan Menteri Kesihatan Iran Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 323 hits
Tehran Timbalan Menteri Kesihatan Iran Iraj Harirchi disahkan positif Covid 19 lapor jurucakap kerajaan Harirchi dilaporkan mengalami batuk dan berpeluh ketika mengendalikan sidang media mengenai wabak berkenaan semalam Pada sidang media it...
Covid 19 Kesihatan Wanita Warga Emas Amerika Semakin Baik

Covid 19 Kesihatan Wanita Warga Emas Amerika Semakin Baik

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 378 hits
KUALA LUMPUR 22 Feb Seorang wanita warga emas Amerika Syarikat berusia 83 tahun yang disahkan positif COVID 19 di negara ini telah menunjukkan perkembangan status kesihatan yang sangat baik selepas dua ujian pengesahan ulangan jangkitan itu...
Tiada Kes Covid 19 Di Hospital Jempol Hospital Colombia Asia Seremban

Tiada Kes Covid 19 Di Hospital Jempol Hospital Colombia Asia Seremban

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 337 hits
SEREMBAN 9 MAC Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan menafikan terdapat kes Covid 19 di Hospital Jempol dan Hospital Columbia Asia Seremban seperti yang tular di media sosial Pemangku Pengarah Kesihatan Negeri Dr Mohammad Faid Abd Rashid berkat...
Jembatan Gantung Terpanjang Di Asia Tenggara Ada Di Jawa Barat Ini 5 Faktanya

Jembatan Gantung Terpanjang Di Asia Tenggara Ada Di Jawa Barat Ini 5 Faktanya

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 141 hits
Selain memiliki pemandangan yang luar biasa jembatan gantung di Sukabumi ini juga dianggap sebagai jembatan gantung terpanjang di Asia Tenggara Berikut 5 faktanya
Covid 19 Vietnam Wajibkan Pengisytiharan Kesihatan

Covid 19 Vietnam Wajibkan Pengisytiharan Kesihatan

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 141 hits
HANOI 10 Mac Bermula hari ini Vietnam mewajibkan rakyatnya membuat pengisytiharan kesihatan sebagai usaha untuk mengekang penularan wabak COVID 19 Langkah itu disyorkan Timbalan Perdana Menteri merangkap Ketua Jawatankuasa Pemandu Kebangsaa...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb